Ervaringen Dutch Filmers Academy

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MusicIsLife

Ervaringen Dutch Filmers Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 19:57

Hooi!

Zijn er hier die ervaring hebben met de Dutch Filmers Academy Hilversum? Het is een behoorlijk prijzige opleiding dus ben op zoek naar ervaringen!:)

Hoe is daar de organisatie?
Hoe is school en stage gecombineerd?
Is er nog tijd over om wat te kunnen werken?
Doe je veel thuis?
Heb je naast Nederlands, rekenen en Engels nog meer vakken?
Zijn er veel baankansen?
Krijg je een redelijk loon in deze sector?

Alvast enorm bedankt! :j

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:09

Wel, ik werk in de audiovisuele sector en hoewel ik er verder nog nooit van gehoord heb en dus niet echt een correcte opinie kan geven zou ik deze school niet aanraden eigenlijk.
De opleiding is zeer jong en heeft dus ook nog geen reputatie opgebouwd. Daarnaast is de kostprijs zo ontzettend hoog dat ik me echt afvraag of hun prioriteiten wel juist liggen.

Wat betreft de baankansen kan ik je zeggen dat het heel erg afhangt van wat je exact wil doen. Een productie assistent zal altijd wel een baan vinden bij televisie of grote filmprojecten. Hetzelfde geldt ook voor een monteur of een (goede!) cameraman. De meer technische banen dus.
Een regisseur moet zich meestal eerst bewijzen door een aantal jaar hard te knokken in een onzeker bestaan. Maar ook hier geldt natuurlijk ook, waar een wil is is een weg! ;)

Wat zou je willen doen?

MusicIsLife

Re: Ervaringen Dutch Filmers Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 22:39

Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen wat jou functie is in de audiovisuele sector en of dat bevalt?:)

De prijs schrok ik behoorlijk van inderdaad. Je betaald ook 50 euro om in te schrijven, dus ik moet wel echt achter mijn keuze staan. De school zelf zegt dat je wel echt een goed diploma hebt als je klaar bent en dat het wel een beetje 'de' filmschool van NL is... Maarja, ik vind ca. 20.000 euro (laptop, software etc. meegeteld) echt heel veel geld... Dus het moet wel ècht edn goede opleiding zijn.

Ik ben afgelopen week naar een meeloopdag geweest op de fotovakschool Rotterdam (onderdeel van deze school in Hilversum). De opleiding leek mij superleuk, maar het was echt zo slecht georganiseerd...

Ja, maar dat is eigenlijk wel met heel veel banen en opleidingen. Ik hoor bij elke opleiding wel van iemand dat er weinig werk in is en er zijn er ook wel een aantal waarbij het ècht moeilijk is. Maar ik denk dat je er grotendeels toch doorheen moet kijken... Want anders heb je straks wel een baan, maar doe je iets wat je absoluut niet leuk vind.

Het leukst vind ik eigenlijk werken met dieren, maar daar zijn te weinig opties in. Heb al wel een diploma voor de dieren hoor :) maar ik wil graag verder. Daarnaast vind ik fotograferen en filmpjes maken ook erg leuk, dus vandaar mijn keuze de audiovisuele kant op te gaan. Het liefst zou ik dan documentares gaan maken over dieren en onderwerpen waar te weinig over gesproken word of die meer aandacht moeten krijgen. Dat is wat mij het meest trekt, maar daar kan ik natuurlijk niet alleen maar voor leren, de rest krijg je er ook bij:p

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:49

Als ze leerlingen willen lokken met mooie woorden over 'de beste opleiding van NL', dan zijn ze toch wel fout bezig.
De 'beste' scholen (als er al zoiets bestaan :P ) hebben meestal een ingangsexamen, om het aantal studenten te kunnen beperken. Ze gaan zeker niet actief mensen overhalen met loze woorden :')

Ik ben documentairemaker en werk freelance. Dit omdat ik niet vast voor televisie wil werken. Momenteel werk ik aan een langspeelfilm samen met een productiehuis en met een nationale zender als coproducer. Dit is echter geen bijzonder lucratieve manier van leven, dus ik doe ernaast kleine opdrachten voor ngo's of bedrijfjes.

Wat betreft jou toekomstideaal: zeer zeer moeilijk haalbaar. Het kan zeker wel, maar enkel met doorzettingsvermogen, een ijzeren wil en een onstuitbare passie voor je werk.
Het is misschien een goed idee voor jou om eens deze site door te spitten: http://www.npo.nl/zoeken?utf8=%E2%9C%93&q=documentaire
Het zal je een goed idee geven van wat er allemaal wordt geproduceerd.
Zoek naar wat jou ligt en probeer te achterhalen wie de makers zijn of wat het productiehuis erachter is. Als je dat weet kun je een meeloopdagje of meeting regelen. :)

Succes!

MusicIsLife

Re: Ervaringen Dutch Filmers Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 23:02

Heel erg bedankt!! Ik ga er even naar kijken!

Ik heb in totaal 4 opleidingen in mijn lijstje staan waarvan 2 audio visueel. Maar ik denk dat ik toch maar van de DFA afzie... 20.000 vind ik echt gigantisch veel geld en om dan niet de zekerheid te hebben om een goede baan te vinden is wel een beetje tricky. Ik heb voor een andere audiovisuele opleiding wel al intake gedaan. Hopelijk word ik daar aangenomen.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:03

Ik heb zelf de hbo opleiding gedaan daar en ben zelf niet erg enthousiast over deze school. Je leert wat leuke dingetjes maar staat voor mij niet gelijk aan de absurde prijs die je ervoor moet betalen. De organisatie is ook complete chaos vanaf dag 1. Als het je allemaal niet uitmaakt dan zeker doen, maar ik ben gestopt na anderhalf jaar...

“Don’t worry about failures, worry about the chances you miss when you don’t even try.”

Ik ben te volgen op instagram, facebook en youtube. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie