21+ toelatingsexamen, wie oh wie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

21+ toelatingsexamen, wie oh wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 00:59

Hey bokkertjes,

wie heeft er wel eens een 21+ toelatingsexamen gedaan voor het HBO?
Welk nivo is het ongeveer en vonden jullie het moeilijk?

Ik moet binnenkort een dergelijke toets doen om HBO Integrale veiligheidskunde te kunnen gaan doen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Dus ik ben benieuwd wat ik kan verwachten en hoe ik me het beste kan voorbereiden.

Alvast bedankt!
Tessa

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:00

Vergelijkbaar met eindexamen HAVO denk ik. Ik kreeg twee Nederlandse toetsen en een Engelse, 3 keer een 8 voor gehaald. En als ik even mag zeuren, het is niveau.

Spelfouten werden bij ons zwaar aangerekend, maar ik ging dan ook Nederlands studeren.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-02-17 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 01:05

Nederlandse taal moet ik inderdaad een beetje bijschaven, daar ben ik mij bewust van :+. Hetzelfde geldt voor wiskunde, is ook niet mijn sterkste punt. Ik heb gehoord dat het vergelijkbaar is met een IQ test maar dan wat uitgebreider?

Ik heb begrepen dat het iets milder is als een HAVO examen aangezien er niet verwacht kan worden dat iemand die nooit HAVO gestuurd heeft (wat het idee is achter de 21+ toets) nooit op dat nivo kan functioneren. Maar ik weet niet of dit klopt.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 09-02-17 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:06

Ik heb nog nooit een IQ test gedaan. :+

Als je HAVO examens oefent zit je denk ik goed maar pin me er niet op vast. Wat zegt de instelling?

Xyris

Re: 21+ toelatingsexamen, wie oh wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 01:07

Heb mijn vorige berichtje even aangepast.

Van de instelling heb ik nog niks gehoord, ik wacht op een antwoord, maar dit kan even duren (2 werkdagen).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:21

Mijn 21+ toets bleek een IQ test. Geen examen. Niet erg spannend vond ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:58

Ik lees mee. Ik twijfel of ik de toets voor het HBO of de universiteit ga doen.
Van wat ik begrijp hangt het van je gekozen studie af. Ik ga sowieso Engels studeren dus zal ik alleen Nederland en Engels krijgen. Het niveau voor de HBO toets is eindexamen havo en je krijgt ook als tip om daar de examens van door te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:08

Ik heb hem gedaan maar wel in 2012...

Ben begonnen op VWO maar door omstandigheden niet afgemaakt, na 5 jaar geen school heb ik die 21+ toets gedaan voor het HBO. Ik heb niks geleerd want volgens de instelling kon je je er niet echt op voorbereiden en heb hem met gemak gehaald.

Ik kreeg wat taal, spelling, grammatica vragen, ruimtelijk inzicht (welke tekening zou die ene piramide worden als je hem zou vouwen), getallen reeksen en dat soort dingen. In mijn beleving was het een soort van cito toets/capaciteiten test alleen dan op HBO niveau. Je resultaten worden vergeleken met die van HAVO examen kandidaten.

Als je weet dat je met taal en rekenen achterloopt zou ik dat dus nog wel zo veel mogelijk proberen te oefenen. En inderdaad, ga wat IQ toetsen online doen, geeft meteen inzicht waar je nog bij kunt leren :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:45

Xyris schreef:
Ik heb begrepen dat het iets milder is als een HAVO examen aangezien er niet verwacht kan worden dat iemand die nooit HAVO gestuurd heeft (wat het idee is achter de 21+ toets) nooit op dat nivo kan functioneren. Maar ik weet niet of dit klopt.

Dit klopt helaas niet :) Het oorspronkelijke idee achter de 21+ was om te toetsen of mensen met een buitenlands diploma wat niet gewaardeerd was in Nederland te toetsen op toelating tot het hbo. Inmiddels wordt deze toets ook gemaakt door aanmelders die geen toelaatbare vooropleiding hebben.

Waar de toets uit bestaat is afhankelijk van de opleiding waar je voor bent aangemeld. Bij ons is het vaak eerst een capaciteitentest om te zien of je op werk/denk niveau kan starten op het hbo. Daarna is het afhankelijk van de opleiding een examen Nederlands, Engels, wiskunde B of natuurkunde op havo 5 eindniveau.

De reden dat er nog een capaciteitentest bij ons wordt gedaan is dat je nog wel eens ziet dat iemand heel hard leert voor een specifieke toets, maar zeg maar het grotere plaatje niet aan kan, wat dan weer leidt tot uitval.

Overigens kan je voor die vakken vaak wel een scholingsprogramma volgen ter voorbereiding op je toets.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:05

Thanks nog voor alle reacties, er is inmiddels wat meer duidelijkheid. Het gaat om 1 iq test (Naja, daarbij scoor ik toch altijd al tussen de 121 en 126) engels examen op havo nivo, Nederlands en wiskunde. Engels is appeltje eitje voor mij, Nederlands moet ik grammaticaal een beetje bijschaven, maar wiskunde... ik heb sinds de basisschool nauwelijks wiskunde gehad. Op de middelbare was de lerares nooit aanwezig en heb daardoor ook vrijstelling gekregen van het examen. Ik snap dus echt niet waar ik naar kijk als ik naar wiskunde havo examens zit te kijken. Los van bijscholing, zijn er apps of websites waar ik van A tot Z wiskunde kan gaan oefenen? Het zou zonde zijn als ik daar op stuk loop omdat ik nooit fatsoenlijk les heb gehad...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:19

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:47

Ik heb vorig jaar februari een 21+ test gedaan; geslaagd met een 8 en nu studerende aan de HU. Wiskunde heb ik niet hoeven doen, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik heb wel een examen Nederlands, Engels en maatschappijleer gedaan. Vooral het examen Nederlands is mij zwaar gevallen. Ik moest 2 betogen schrijven over willekeurige onderwerpen en kreeg hier 3 uur de tijd voor. Ze keken voornamelijk streng naar grammatica en zinsopbouw. Ik raad je zeker aan goed te oefenen op taalgebruik! Het niveau is absoluut te vergelijken met de havo eindexamens, want je stroomt op het hbo immers in samen met anderen die net van de havo afkomen. Je kunt op internet best wel wat oude examens en proefexamens terug vinden, hier heb ik zelf veel profijt van gehad met oefenen. Ik ben zelf ruim 2 maanden voor de examens begonnen met leren en oefenen en dat was zeker nodig. Uiteindelijk zijn er bij ons maar 20 van de 100 personen die de 21+ test deden geslaagd en toegelaten tot een hbo opleiding (niet om je te ontmoedigen overigens, maar meer om aan te tonen dat de 21+ examens geen kattenpis zijn).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:50

Thanks, ik ben inderdaad al aan het oefenen en het is iets voor in augustus, dus ik ben er bijtijds bij, maar dat wiskunde loop ik zo ontzettend op achter dat ik me daar wel een beetje zorgen over maak. Ik ga vanavond iig even naar de website kijken! Bedankt!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:34

Weet je welke wiskunde je gaat doen? A1, A2 of B?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:12

Enige info dat er bij stond was havo nivo 3f, maar dat zegt me echt helemaal niks

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:18

de 21+ toets verschilt echt per hogeschool, bij de ene krijg je specifieke vakken bv nederland, engels, wiskunde terwijl bij de andere het een capaciteiten test is (bv fontys). (soort van IQ test maar dan meer gericht op je inzicht, taal/rekenen/ natuurwiskundig inzicht en nauwkeurig werken)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:01

Xyris schreef:
Enige info dat er bij stond was havo nivo 3f, maar dat zegt me echt helemaal niks

3F zegt iets iet over het niveau van de Nederlandse taal. Niet wiskunde ;)

Het lijkt mij het verstandigste om eerst uit te zoeken wat voor een onderwerpen aan bod komen. Wiskunde is erg breed. Succes!