Kan ik mijn uren claimen + vast contract na 2 jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie__

Kan ik mijn uren claimen + vast contract na 2 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:01

Hallo,

ik zit even met de volgende vraag en kom er zelf niet uit.

Ik werk vanaf november 2015 bij een dagbesteding. Ik word betaald via een payrollbedrijf. In eerste instantie heb ik een 0 uren contract gekregen voor een jaar, deze is afgelopen november weer met een jaar verlengd onder zelfde omstandigheden. Ik werk vanaf het begin gemiddeld 24 uur. Nu heb ik laatst gevraagd aan mijn werkgever hoe het zit met vaste uren of dat ik er in november een half jaar er uit moet (naar mijn mening is de regel dat je een half jaar er uit moet na 2 jaar werken, of een vast contract). Volgens hem werkte dat bij payroll anders en zou ik zo 5 jaar onder deze omstandigheden kunnen werken. Is dat zo? En hoe zit het met uren kunnen claimen? Het gaat volgens mij om de ABU cao, maar hier word ik ook niet veel wijzer van. Wie kan mij hierover meer vertellen?

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:09

Je kunt 76 weken in fase a meestel 0 uren daarna kom je in fase b meestal vaste uren en dit kan maximaal 4 jaar maar er zit nog een maximum aan contracten aan ik dacht 6 voor fase b. Fase a geen idee dat is voor mij al even geleden

Na 2 jaar in dienst en ze zouden niet verlengen heb je recht op een transitie vergoeding.
En als je er uit moet moet je er 6 maanden tussen uit. Ze zijn bezig dit terug te draaien naar 3 maanden maar of dit voor alle sectoren en cao telt is nog niet bekend.

Werk zelf ook op payroll basis via een uitzendbureau dus redelijk op de hoogte
Laatst bijgewerkt door maike_rickly op 08-02-17 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:11

Dit is inmiddels inderdaad veranderd naar 5 jaar. Hoe dat precies allemaal zit weet ik niet, je Payroll bedrijf weet dit echter wel. Zou daar even een belletje naar doen :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:14

Bij payroll werkt de contractduur inderdaad anders. Ik ga mijn vingers er niet aan branden omdat ik zelf geen directe ervaring heb met dat systeem.

Heeft je werkgever een pz'er in dienst? Vraag het daar gewoon eens na en wees niet bang om om uitleg te vragen! Als er geen pz'er is, kun je ook rechtstreeks naar de loonadministratie stappen. Gebeurd hier ook met regelmaat, dat is onderdeel van het werk.

Nathalie__

Re: Kan ik mijn uren claimen + vast contract na 2 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:55

Bedankt voor jullie antwoorden. Wij zijn maar een klein bedrijf en mijn werkgever geeft zelf mijn uren etc door, dus ergens vragen bij mijn eigen bedrijf heeft geen zin aangezien hij het ook niet direct weet (of ik krijg niet een volledig antwoord). Ook gaan we straks over van het payrollbedrijf naar een ander 'uitzendbedrijf'. Telkens als ik daar met vragen kom, krijg ik weinig tot geen antwoord, ze zullen wel denken, die gaan toch weg. Graag zou ik dus van tevoren weten wat ik nu kan doen, ook ivm de overstap en ik wil weten waar ik aan toe ben. Maar zal wel een belletje doen om een en ander zeker te weten.