Help, MBO 4 binnen maar dan????

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kel106

Help, MBO 4 binnen maar dan????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 17:09

Hallo allemaal,

Ik ben altijd een stille meelezer op bokt, nou open ik dit topic omdat ik hoop dat misschien 1 van jullie mij kan helpen.

Dit schooljaar ben ik klaar met mijn MBO 4 Paardenhouderij opleiding ( als het goed is :o )
Ik heb 4 jaar met veel plezier op het Clusius in Alkmaar gezeten nou heb ik zodrekt mijn MBO 4 maar wat ik er mee moet??

Ik vindt werken in de paarden erg leuk maar voor op de langere termijn tot mijn pensioen, zie ik dit niet zo zitten. En werken kan ik mijn hele leven nog, ook als ik ga werken ben ik bang dat ik nooit meer naar school zou gaan.

Mijn interesses liggen vooral wel bij de paarden, hier draait eigenlijk mijn hele leven om :')
Een hbo Hippische bedrijfskunde zie ik niet zo zitten omdat dit veel economie is en laat dat nou net mijn grootste vijand zijn..
Ook ben ik een echte dierenvriend dus heb al gekeken naar paraveterinair, die opleiding bieden ze ook aan op mijn school. Maar dan moet ik weer 4 jaar lang MBO 4 doen en heb ik precies het zelfde niveau papiertje. In barneveld is er wel een optie voor een verkortere opleiding met mijn MBO 4, deze zou dan 2 jaar doen en haal ik weer een MBO 4 in andere sector. Maar Barneveld is zo ver weg van mijn huis... en vooral mijn paard en vriend.

Ook heb ik gekeken naar media opleidingen en journalistiek/ schrijven ligt mij opzich ook wel.

Mijn vraag is dus is er iemand met het zelfde probleem? Niet wetende wat je moet doen met je ''leven''. Of is er misschien iemand die suggesties voor mij heeft?

- Ik weet dat het al laat is en de examens er bijna afkomen, ik ben hier ook al zeker een jaar mee bezig zonder resultaat.

Respect als je dat rommelige verhaal helemaal heb gelezen :o

Hoop dat iemand misschien wat advies voor mij heeft :)

''Take pleasure in the journey and pride in the destination''

Cornetto H - L1+13 L+0

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:22

Simpel: doorstuderen! Maakt niet eens zoveel uit wat maar leer een VAK! Als je dat hippische nu eens vergeet en gewoon bedrijfskunde gaat doen?

Bedrijfskunde is veel meer dan een economisch rekensommetje; het gaat om de opbouw van een bedrijf en waarom dat in elkaar steekt zoals het in elkaar steekt met ALLE facetten die daarbij horen.
En linksom of rechtsom, je zult altijd vakken tegenkomen waarvan je denkt :? wat moet ik daarmee? Stel je daar maar alvast op in en ga ermee om, dan maak je serieus kans dat je ergens komt.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:28

Ik denk dat er heel veel mensen zijn met dit probleem. En eigenlijk had je hier eerder over na moeten denken (dit is mosterd na de maaltijd maar toch).
Eigenlijk zeg je dus, dat je je MBO diploma paardenhouderij,, dat je daar niks mee wilt. Want het ligt je niet of je ziet het jezelf niet doen tot aan je pensioen. Dat kan natuurlijk, maar had je dan niet beter een andere MBO opleiding kunnen doen?
In principe kun je met een MBO-4 diploma veel kanten op. Zo zou je bijvoorbeeld ook de zorg in (ergotherapie, fysiotherapie, verpleegkunde, sociale studies) of deelcertificaten halen op HAVO/VWO niveau en zelfs doorstromen naar universiteit.
Kies iets waar jouw passie ligt en denk niet meteen: Paarden..
maar bedenk meer: stel nou je gaat je hele leven werken in de paarden. je hebt misschien zelf een paard.. stel je rijdt er 8 op een dag voor een ander, is jouw eigen paard rijden dan nog wel leuk? Of is het dan een 'moetje' of nummer 9 van die dag?
Blijft je hobby dan nog je hobby.
Bekijk wat je leuk vindt om te doen: structureren, organiseren, contact met mensen, verantwoordelijkheden, planningen maken, zelfstandig werken, samenwerken, creativiteit, dingen maken/ontwerpen, cijfers (ik las al dat dat niet jouw ding is), mensen ondersteunen.. of wil je perse met dieren werken (denk dan ook na over de baangarantie).
Als je dat weet dan kun je mensen vragen naar beroepen en/of opleidingen waar die vaardigheden in terugkomen. dan heb je meer richting.
Ben je meer een denker of een doener? Wil je liever praktisch aan de slag dan is wellicht een HBO studie interessant (mits het niet rechten oid is).. of kun je echt goed leren..

Second star to the right, straight on till morning.

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:49

Hee hee, inderdaad erg lastig om er achter te komen wat je wilt. Je bent niet de enige en het is ook echt geen ramp! Ik heb 2 onafgemaakte HBO's achter me liggen en ik ga in september weer beginnen. Ik adviseer je om breder en kritisch naar jezelf te kijken. Misschien is er wel iets waarvan je denkt dat je dat niet kan, maar je van binnen toch graag wil. Ga er dan voor. Doe veel aan oriëntatie, de mogelijkheden zijn groot!! Ga naar verschillende open dagen, ook in richtingen die je niet meteen zou bedenken. Zo kom je erachter wat bij je past.
Luister niet naar anderen, dat is soms lastig maar dit is jouw beslissing en jouw leven.
Wat je ook kunt doen is een brede opleiding volgen, zoals bedrijfskunde of communicatie, zo laat je nog wat deuren open.
Heel veel succes en je mag altijd pb'en :)

Celine_Famke

Re: Help, MBO 4 binnen maar dan????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:04

Ik heb twee jaar terug de opleiding HTV afgerond op het Horizon College in Alkmaar. Daarna vorig jaar ook Clusius College in Alkmaar. Vond het niks dus ben gestopt.
Dit jaar begonnen met de opleiding Media& Redactie op het ROC in Amsterdam. Echt een aanrader! Past ook wel in jouw straatje aangezien je het over media en journalistiek hebt! Hier zit dat ook veel in. In combinatie met fotograferen en filmen etc!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesian_shenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-17 20:58

Bedankt iedereen voor de reacties

''Take pleasure in the journey and pride in the destination''

Cornetto H - L1+13 L+0

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:30

Het is inderdaad lastig maar kijk verder. Wat zou je graag voor beroep willen uitoefenen én waarin zijn er ook daadwerkelijk baankansen?

Vaak wordt er gezegd: kies een opleiding die je leuk vind, maar als je er vervolgens geen werk in vind zul je toch iets anders gaan doen.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:55

Je kunt online beroepenkeuze testen doen.
Ik meen op www.werkt.nl is een vrij uitgebreide, die ook kijkt naar wat je al kan maar ook wat je graag zou willen, die heel sneaky je passie blootlegt.
Het is inmiddels 15 jaar geleden dat ik de test deed, ik heb er erg veel aan gehad.

En nu je je MBO papiertje hebt, kun je een aantal studies op HBO niveau gaan volgen, dan ben je weer een stapje hoger.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:38

A3a1 schreef:
Je kunt online beroepenkeuze testen doen.
Ik meen op http://www.werkt.nl is een vrij uitgebreide, die ook kijkt naar wat je al kan maar ook wat je graag zou willen, die heel sneaky je passie blootlegt.
Het is inmiddels 15 jaar geleden dat ik de test deed, ik heb er erg veel aan gehad.

En nu je je MBO papiertje hebt, kun je een aantal studies op HBO niveau gaan volgen, dan ben je weer een stapje hoger.

Die link klopt niet maar voor de rest heb je gelijk.
De stap naar het HBO is niet altijd simpel, maar ik zou dat zeker overwegen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie