Studeren of niet....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Studeren of niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 20:27

Hey,

Het is zo ontzettend lang geleden dat ik nog iets gepost heb maar ik zit met een dilemma. Ik heb het al met diverse vrienden van mij besproken en telkens krijg ik een andere mening waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Zelf ben ik in 2013 gestopt met mijn toenmalige studie leerkracht sport/biologie. Dit vanwege de rede dat mijn moeder overleden is en ik het niet aankon om een huishouden te runnen en daarbij voltijds les te volgen. Hierdoor heb ik voor mezelf de knoop toen doorgehakt dat werken voor mij een betere oplossing was. En na talloze interimwerken ben ik nu al 2 jaar gelukkig tewerkgesteld op een biochemisch bedrijf, waar ik ondanks mijn ontbrekend diploma al veel mooie kansen gekregen heb.

Maar na 4 jaar begin ik er toch steeds meer aan te twijfelen om terug mijn studies op te nemen. Dit zou dan op een examencontract zijn (enkel examens afleggen en thuisstudie) omdat ik meer dan 45 uren per week werk. Graag zou ik mijn werk ook voltijds blijven doen dus een echte dagopleiding gaat er niet inzitten. Volwassenenonderwijs of avondschool is ook geen optie omdat ze de opleiding die ik wil volgen aan de andere kant van het land aanbieden en vanwege mijn werkuren is dat niet haalbaar (vaste vroege shift).

Dus het zou dan een thuisstudie worden van de richting biologie/bewegingsleer. Maar doordat ik mijn vorige studies opgegeven heb is mijn vader zeer negatief tegenover het idee. Hij zit nu al te zeggen dat ik het niet ga kunnen, dat dit veel te moeilijk gaat zijn, dat ik het ook weer na een tijd beu ben en wil stoppen. Dit is echt niet fijn voor mij omdat ik na al die jaren terug de sprong durf wagen om toch iets van mijn leven te maken.

Nu wat denken jullie ervan? Zou dit haalbaar zijn bij zo een drukke job want ik voel me momenteel zo verdeeld dat ik geen keuzes durf maken.

Alvast bedankt.

PimxBotje

Re: Studeren of niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:33

Als jij denkt dat die studie inhoudt dat je dan iets van je leven maakt doe het dan.
Niet geschoten altijd mis.
Sterkte met je keus.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:41

Eens met hierboven. Maar bedenk wel goed of je er ook de tijd voor hebt. Als je 45 uur werkt is een deeltijdstudie vrij pittig ernaast (ik spreek uit ervaring). Hangt ook af van hoeveel uur je aan school kwijt bent natuurlijk. Maak een realistische planning van hoe je het wilt gaan inrichten qua tijd, kom je tot een goede planning? Dan gewoon doen. Van niets doen wordt je zeker niet beter. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:49

Waar een wil is, is een weg. Wn je bent niet zomaar gestopt. Dat heeft dus niets met je niveau te maken.

Wel lijkt het me erg pittig/te pittig naast een vaan van 45 uren. Je zegt alleen examens. Maar ook daar moet je voor leren en dat is ook lastig als je geen lassen hebt.

Ik zou dus zeker gaan studeren. Maar dan deeltijd en minder gaan werken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:54

Alleen jij weet of je de energie ervoor op kan brengen. Is het geen idee om 36u te gaan werken?

Als je het niveau hebt dan wil je later toch weer in de banken gaan zitten. Alleen dan is het veel lastiger te realiseren. Ik spreek uit ervaring. Lekker doen dus!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:58

Het eerste wat me belangrijk lijkt is de vraag of je hart nog steeds bij die opleiding ligt, als dat zo is zou ik er voor gaan. Weet je wat het is; nu heb je die baan maar wat als je die in de toekomst op één of andere manier kwijt raakt. Dan ben je ongediplomeerd en waar kom je dan aan de bak? De rest van je leven van die lage banen die iedereen kan? Wordt je ook niet vrolijk van. Dus ik zou zeggen: ga voor jezelf, de baan van nu is geen garantie. En vraag om uren vermindering om je diploma te halen, daar hebben zij ook baat bij lijkt me. Als dat niet mogelijk is zal het erg pittig zijn denk ik.
Succes :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:59

Gewoon doen! Dat kan je wel. Zie het als een korte periode van je leven waar je als het goed is nog wel heel veel plezier van gaat krijgen :D Succes!