Studie probleem.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Studie probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 23:23

HoiHoi,

Ik heb echt geen idee wat ik moet doen vandaar dit topic. Ik hoop op advies, maar uiteindelijk zal ik het toch zelf moeten beslissen.

Vorig schooljaar ben ik begonnen op de studie HBO-rechten. Het eerste half jaar verliep top, alles ruim gehaald zonder er iets voor te doen. Het tweede half jaar verliep ronduit slecht, ik haalde de drempel van 52 punten niet en heb een uitgesteld BSA gekregen. De reden dat het zo slecht ging was persoonlijk, het ging erg slecht met mijzelf en ik heb denk ik gemiddeld nog geen 3 uur per week aan school besteed.
Omdat je op mijn school niet verder mag met het tweede jaar voordat je je p hebt begon ik dit schooljaar aan de 'verlengde p.' Netjes alles gehaald (met gemak), behalve een taaltoets.. Taal is geen probleem voor mij, al onze opdrachten worden gecontroleerd op taal en het is nooit een obstakel voor mij geweest. De taaltoets ligt mij echter niet, de manier van toetsen (uit al geschreven brieven fouten halen) lukt mij niet. Spelling wel, formulieren niet. Ik staar mij blind en zie het niet terwijl zelfgeschreven teksten wel lukken.
Omdat ik met 59 punten niet verder mag met de K-fase heb ik een verzoek ingediend of ik wel verder mag. Vol vertrouwen, ik ben er nu achter gekomen waarom ik de taaltoets niet haal, heb een plan van aanpak én heb duidelijk gemotiveerd waarom het mij niet zou belemmeren in het tweede jaar.
Afgewezen.. Ik mag in september pas weer opnieuw de toets maken en heb nu een voljaar (zo goed als) geen school.

Ik baal hier zo hard van, ik zou dan 2,5 jaar doen over mijn p en ondertussen nog geen een vak van de tweede gedaan hebben. De twijfels slaan nu ook toe, moet ik wel een jaar wachten of kan ik het beter opgeven. Dit is wel echt de opleiding die ik wil doen maar ik voel me zó enorm gefaald.. Ik vind het bovendien ook zo kút van de school, volgens mij is de een van de enige HBO's waarbij je niet verder mag zonder P, en ik snap het wel maar een studiepuntje..

Destination

Re: Studie probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:10

Is het geen optie om de opleiding aan een andere school te doen? Een school met zo'n belachelijke regeling zou ik niet eens heen willen :x
Om welke school gaat het?

Waarom is je verzoek eigenlijk afgewezen?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:22

Hoe vaak heb je die taaltoets nu al gemaakt?

En heb je je OER al bekeken over wat daar in staat?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:34

Een medestudent had bijna hetzelfde probleem: na 3 herkansingen van een toets die bij de p-eis hoort moet je een jaar van school en elders het vak halen. (het ging hier om natuurkunde op havo niveau als bijvak op een docentenopleiding).

Ze had de drie kansen niet gehaald, motivatiebrief geschreven en die was afgewezen.
Bleek dat ze die ook nog mocht aanvechten. Gedaan: zitting gehad met studentenraad, directrice en jurist en ze mocht haar toets nog een keer maken.

Ga heeeel goed na wat school verkeerd heeft gedaan of gezegd maar ook waarom jij graag door wilt en waarom het niet is gelukt (dit heb je al aangegeven lees ik).
Je kan deze afwijzing als het goed is nog aanvechten. Zo is het in ieder geval bij mij op school.
Drie studenten hebben het trouwens op deze manier gedaan en hebben alle drie de toets herkanst en gehaald. Dit pas halverwege het tweede jaar trouwens, ze mochten het tweede jaar wel in.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:08

Het gaat om de Juridische hogeschool in Tilburg, anders zou ik naar Nijmegen moeten maar aangezien het daar morgen ook al begint en ik geen idee heb hoe en wat (zal natuurlijk niet regulier instromen) is dat een beetje te laat.Ik woon ook in Tilburg dus blijf het liefst natuurlijk hier.
Waarom het verzoek precies is afgewezen weet ik niet nog niet. Mogelijkheid tot bezwaar is er wel, ga ik ook doen. Maar ik geef het weinig kans, waarom zouden ze het dan wel goedkeuren?

Ik heb de toets vorig schooljaar twee keer gemaakt, de eerste keer ging het gewoon slecht met me. Ik weet het ook daaraan. Echt leren voor de toets kon je niet, wel wat geoefend maar vol vertrouwen de toets gemaakt. Dit studiejaar (half jaar dus) heb ik hem weer twee keer gemaakt, deze keer wel echt goed geleerd maar ik weet nu eigenlijk pas wat er precies mis ging.

Ik snap de regeling wel maar ik vind het zó niet in verhouding met de gevolgen die het heeft. Ik zou prima kunnen deelnemen aan het tweede jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:12

Als student rechten zou je dit toch beter serieus kunnen "aanvechten" Zie het als een proeve van bekwaamheid :P
Succes

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:21

Dat ga ik ook zeker doen inderdaad! Maar heb er weinig vertrouwen in als ik eerlijk ben, morgen begint het blok ookalweer. Maargoed, moet de gemotiveerde beslissing nog ontvangen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:50

Als dit echt de opleiding is die je wil doen dan zou ik het zeker niet opgeven. Blijf het proberen, maak in elk geval bezwaar tegen deze beslissing, al is het alleen maar om te laten zien dat jij er alles aan wil doen wat in je macht ligt.
Ondertussen kun je misschien toch al wat vakken meevolgen, ook al mag je er dan geen examen over doen dit jaar. Of je zou op zoek kunnen naar een stage adres in je vakgebied voor een vrijwillige stage. Of je zou een jaar kunnen gaan werken.

Je moet maar zo denken, wat is dat ene extra jaar op een mensenleven? Je kunt echt nog lang genoeg werken als je je diploma eenmaal hebt. Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen hoor, maar er zijn echt heel veel studenten die er langer over doen dan de bedoeling is. Wees niet te streng voor jezelf ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 01:07

Dit is zeker dé opleiding voor mij, het gaat me niet alleen goed af maar ik vind het ook heel leuk.
Vakken meevolgen is geen optie helaas. Het wordt een jaar werken, maar ik zie er zo enorm tegen op. Ik heb geen problemen met werken maar ik ga veel liever naar school. Ik vind het echt verschrikkelijk dat ik een jaar lang niks 'juridisch' kan doen en niks kan leren. Ik ga wel iets van vrijwilligerswerk zoeken maar kan lastig iets juridisch vinden. Sinds dat ik dit weet loop ik ook met een ongelukkig gevoel rond. En je hebt helemaal gelijk, wat is een jaar als dit dé studie voor mij is. Zo voelt het alleen niet, een jaar lijkt zo ver weg..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:15

En een jaar is ook zo weer voorbij hoor! ;) Zie het als een tussenjaar.. Je bent echt niet te enige die om één stom tentamen hun diploma nog niet hebben... Het is balen, maar soms ook niks aan te veranderen. Vecht het aan en kijk hoever je daarmee kan komen. Ik vind het trouwens wel bizar dat je vanwege dat tentamen niet mee kan in het 2e jaar..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:36

Hoe ontzettend zuur het ook is, jou school heeft bepaalde regels opgesteld en die gelden voor iedereen. Dat het stom, kinderachtig, vervelend, irritant, enz. is maakt hun verder weinig uit, daar heb jij als enige nu ontzettend veel last van. Je moet echter wel begrijpen dat ze niet "zomaar" een uitzondering op die regel kunnen maken aangezien Pietje, Jantje en Truus dan ook een uitzondering willen als zij hun P niet op tijd halen.

Aan jou is het nu de taak om hen te overtuigen dat jou situatie anders is en dat jij dus een andere aanpak dient te krijgen dan medestudenten in hetzelfde schuitje. Ze zullen niet meteen overstag gaan en misschien haalt het wel helemaal niets uit, maar dan heb je het er in ieder geval niet bij laten zitten en weten zij ook dat je wel heel erg graag wil. Wat zegt je studieloopbaanbegeleider of decaan over deze situatie? Hoe moet je het volgens hen nu aanpakken?

Je geeft aan dat je pas in september weer een nieuwe poging kunt doen? Dat betekent dat je nog maar een half jaar geen lessen hebt, maar dat betekent natuurlijk niet dat je niets kunt doen. Je kunt altijd een planning aan een studiegenoot vragen zodat je thuis alvast wat in de boeken kunt duiken en volgend jaar goed voorbereid van start kunt gaan. Daarnaast kun je in de tussentijd taaltoetsen oefenen zodat je de toets de volgende keer wel haalt.

Probeer het positief te blijven bekijken (hoe vervelend en moeilijk ook) en er iets van te maken. Je bent lang niet de enige die er iets langer over doet en het is het dan uiteindelijk vast en zeker waard geweest. Overhaast naar een andere school gaan zou ik niet doen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:01

Bij ons is het mogelijk om een extra herkansing aan te vragen als je maar 1 vak mist. Misschien kan je dat proberen?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:21

Je hebt ook gelijk hoor, er zijn niet voor niks regels. Maarja, maakt het voor mij niet minder zuur helaas.

Ik heb nu een opzetje voor mijn bezwaar, iemand toevallig zin om er naar te kijken? Ik vind het erg moeilijk om het goed te schrijven, er hangt zoveel van af..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:23

Je zegt dat je je een tijd niet goed hebt gevoeld. Heb je een medische verklaring voor bv depressie of afspraken met je huisarts of psycholoog gehad?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:28

Macs schreef:
Je zegt dat je je een tijd niet goed hebt gevoeld. Heb je een medische verklaring voor bv depressie of afspraken met je huisarts of psycholoog gehad?

Nope, enkel op school heel wat gesprekken gehad. Geen idee of ik daar nog wat aan heb, maar dat is sowieso niet meer recent: dit schooljaar ging het allemaal wel.

En daar ligt mijn grootste probleem eigenlijk ook. Ik heb me écht heel rot gevoeld, ik kwam niet uit bed en kon niks meer. In mijn verlengde P ging dat echte depressieve gevoel wel weg maar echt gelukkig was ik nog niet. En de laatste weken in een keer wel.. Ik was ook zó blij met mijn studie en had echt zin om weer door te gaan. Toen ik te horen kreeg dat dat niet mocht ben ik voor mijn gevoel echt weer in zwart gat beland. Ik denk daarom ook dat een tussenjaar echt niet goed voor mij gaat zijn, maar dat is natuurlijk geen goede reden om een uitzondering te krijgen.

Overigens hebben ze vorig schooljaar ook uitzonderingen gemaakt voor studenten die hun p nog niet hadden. Bijzondere omstandigheden waren niet nodig, verschil is alleen dat hun nog geen verlenging hadden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:41

Vera96 schreef:
Je hebt ook gelijk hoor, er zijn niet voor niks regels. Maarja, maakt het voor mij niet minder zuur helaas.

Ik heb nu een opzetje voor mijn bezwaar, iemand toevallig zin om er naar te kijken? Ik vind het erg moeilijk om het goed te schrijven, er hangt zoveel van af..

Ik snap dat het echt ontzettend zuur is en ik zou in jou situatie ook flink balen. :(:)

Je mag het opzetje best naar mijn sturen via PB, maar ik heb verder geen ervaring met bezwaar aantekenen o.i.d. dus of je veel aan mijn mening zult hebben betwijfel ik.

Vera96 schreef:
Macs schreef:

Nope, enkel op school heel wat gesprekken gehad. Geen idee of ik daar nog wat aan heb, maar dat is sowieso niet meer recent: dit schooljaar ging het allemaal wel.

En daar ligt mijn grootste probleem eigenlijk ook. Ik heb me écht heel rot gevoeld, ik kwam niet uit bed en kon niks meer. In mijn verlengde P ging dat echte depressieve gevoel wel weg maar echt gelukkig was ik nog niet. En de laatste weken in een keer wel.. Ik was ook zó blij met mijn studie en had echt zin om weer door te gaan. Toen ik te horen kreeg dat dat niet mocht ben ik voor mijn gevoel echt weer in zwart gat beland. Ik denk daarom ook dat een tussenjaar echt niet goed voor mij gaat zijn, maar dat is natuurlijk geen goede reden om een uitzondering te krijgen.

Overigens hebben ze vorig schooljaar ook uitzonderingen gemaakt voor studenten die hun p nog niet hadden. Bijzondere omstandigheden waren niet nodig, verschil is alleen dat hun nog geen verlenging hadden.

Onderstreepte zal dan denk ik de voornaamste reden zijn waarom je school in dit geval geen uitzondering wil maken. De school heeft waarschijnlijk het gevoel jou al tegemoet gekomen te zijn door een verleningen van je P aan te bieden. Zij moeten natuurlijk ook ergens een grens trekken omdat iedereen anders eindeloos uitzonderingen en verleningen verwacht/aan gaat vragen. Neemt niet weg dat ik gewoon een poging zou wagen door bezwaar aan te tekenen omdat het in dit geval gaat om een taaltoets en geen toets die te maken heeft met de "studiestof".