Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 17:47

Ja voltijd is wel een ding om even over na te denken.. Ze zijn wel bezig om een deeltijdopleiding op te zetten maar dat kan nog wel even duren voordat die echt begint en het zou ook kunnen dat die er toch niet komt.
Zou je nog studiefinanciering of iets dergelijks kunnen krijgen? Want behalve op zaterdag is het echt niet te doen er naast te werken. Ik heb in het eerste blok twee dagen per week gewerkt maar daar ben ik heel gauw van teruggekomen.. Dat was echt te druk.. en qua rooster kwam het op een gegeven moment echt niet meer uit.

In het eerste jaar heb je zo'n 23 contacturen per week. We hadden vaak een dag per week geen les. Maar deze dag heb je echt nodig voor studie. Daarnaast heb je dagen van 9.00-18.00, maar ook dagen van bijv. 11.00-13.00. Soms heb je tussenuren, maar deze kun je goed gebruiken om te oefenen voor de praktijkvakken of om even wat te eten etc. Je rooster is wel elke week anders. Je weet het rooster wel voor 10 weken vooruit, maar elke week zijn de lessen qua tijd en dag anders ingepland. Dit vind ik zelf een van de mindere dingen van de Hogeschool Utrecht. Je kan dan heel slecht andere dingen buiten school plannen en de regelmaat is wat weg.. O ja, en vakantie is, net zoals op de universiteit, alleen kerst en zomer. Dat was voor sommige mensen even slikken :P
Jaar 2 schijnt het drukst en heftigst te zijn en je hebt dan iets meer contacturen ook. In jaar 3 en 4 loop je veel stage dus moet je rekening houden met volle weken en langere dagen.

Verder is het wel redelijk geregeld. Er kunnen zeker dingen beter, maar het is geen hele chaos enzo. Eigenlijk afgelopen jaar 1 vak gehad dat minder geregeld was. De rest was wel redelijk tot goed geregeld. Alleen qua rooster dus minder dat het zo wisselt per week en ze hebben de neiging om sommige blokken heeeel druk te maken en dan volgende blok weer heel rustig. Daar zou wat mij betreft meer balans in mogen zitten.. Maar goed dat is voor mij geen onoverkomelijk punt verder. Alleen irritant haha.

Je schrijft dat je wat moeite hebt met prikkelverwerking. Dit zou ik dan aangeven bij je studieloopbaanbegeleider en bij de decaan. Hier zijn eventueel voorzieningen voor aan te vragen. (Het onbelemmerd studeren voor studenten met een omstandigheid). Je moet in je eerste jaar 50 van de 60 studiepunten halen anders moet je van de opleiding af en mag je niet meer terugkomen. Als je de omstandigheid meldt en je zou hierdoor niet voldoende punten halen dan kunnen ze je extra tijd geven om de overige punten in jaar 2 te halen. (Een van de voorzieningen die mogelijk is voor studenten met een omstandigheid) ik heb hier zelf ervaring mee ivm persoonlijke omstandigheden. (Voor eventuele vragen hierover graag via pb)

Nou weer een hele lap tekst haha. :)

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:52

Ahh Frauke dankjewel :o hoef ik weer minder te typen :Y)
Ik ben inderdaad gestopt helaas. Vond het wel een hele leuke studie, vandaar dat ik ook optiek ga doen! Het gene waar ik tegen aan liep was dat mijn vakkenpakket van de havo niet erg aansloot op de opleiding, had economie en maatschappij profiel, gelukkig nog wel met biologie.
Ook vond ik het tempo behoorlijk hoog liggen waardoor het me op een bepaald moment allemaal wat te veel werd en kon ik het moeilijk allemaal bij houden..

Frauke heeft je al heel wat uitleg gegeven zie ik, mocht je verder nog wat willen weten doe gerust een pb’tje! Ik ben in juni pas gestopt dus heb bijna alles meegekregen van het eerste jaar ;)

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:58

Oh super dat jullie beide reageren!
Dat geeft alweer een wat beter beeld.
Als ik vragen heb stuur ik sowieso een pb'tje. Het was nu een beetje een 'laat ik eens kijken of hier ook een topic over is' en toen bleken er ook nog mensen te reageren *\o/*. Ik ben ook niet heel actief aan het kijken maar het blijft constant door m'n hoofd spoken. Op m'n werk (particulier opticien) lopen we er ook dagelijks tegen aan dat er een te kort aan is waardoor het ook wat blijft rondspoken.

TurboDi, kom je gezellig bij mij in Zwolle op school? :D

Omaro, ik zit helemaal niet zo in die voorzieningen omdat ik hier nooit wat mee gedaan heb (ook omdat we nooit echt wisten wat er was). Echter zou ik het mezelf veel makkelijker maken als ik dit wel doe waarschijnlijk. De huidige verdeling werk/leren is nu goed waardoor ik er zelden vast in loop maar bij zo'n pittige studie kan dat wel anders worden. Misschien dat je hier nog wel een pb'tje over gaat krijgen, wat meer info daar over zou wel heel fijn zijn. :j

Gingen jullie elke dag met trein/auto/? naar school of wonen/woonden jullie ook in Utrecht?
Zou ik het willen dan zou ik wel echt op kamers moeten ivm de afstand, echter zou ik dan weer niet in een typisch studentenhuis willen maar liever met werkende studenten ofzo.
Het is 1,40u naar utrecht centraal met de trein.. en dan moet ik nog naar station en naar school. Dat wordt te pittig.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:37

Jaa ik kom naar Zwolle!!

Ik zat op kamers in Amersfoort, in Utrecht was niet te komen. Had t geluk dat ik in een unit zat met 2 rustige meiden dus was erg fijn! Niet het typische studentenhuis idee zegmaar.
Mocht ik de studie weer gaan doen na t mbo dan denk ik niet dat ik op kamers ga maar gewoon op en neer ga reizen. Ik weet nu een beetje hoe t studeren etc. gaat en denk dat ik dat nu aardig kan combineren, dit trok ik in t begin namelijk niet echt omdat t allemaal teveel nieuwe dingen waren.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:57

Leuk, en sterkte :+ . Ga je BBL of BOL doen? Versneld, regulier?
Ik hoop voor je dat het beter geregeld is dan bij ons de afgelopen 2 jaar. Ze zijn de opleiding aan het vernieuwen; nieuw lesmateriaal en nieuwe toetsen. Alleen waren wij net het eerste jaar waarin dat geïntroduceerd werd. Dus alle toetsen werden op ons uitgeprobeerd, de 'casusboekjes' werden afgeschaft maar er is/was nog geen nieuw materiaal beschikbaar en eigenlijk hebben we geregeld dat we geen idee hebben waar we aan toe zijn. De docenten overigens ook niet. Heel fijn om zo je laatste jaar in te gaan :+ .

Ik heb dik half jaar in Lwd op school gezeten en dat met de trein gedaan. Ik was zo'n 5u per dag aan het reizen.
Voor Utrecht zou dat ongeveer hetzelfde zijn, niet te doen met een pittige studie er naast :n .
Maar pff.. iets vinden omgeving Utrecht...

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:25

Ik ga een speciaal traject volgen omdat ik al een jaar optometrie heb gehad, combi van bol en bbl versneld in 2 jaar.. ben benieuwd hoe alles geregeld is, ze hebben ons nu aardig goed voorgelicht eigenlijk. We gaan het zien volgend jaar!
Amersfoort is echt een aanrader !! Kameraanbod is ook aardig groot daar. Prima busverbinding en goed af te reizen

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:05

Zo, ik heb weer bijgelezen :Y)

Ik zat in een gebied met zulk traag tot geen internet en alleen telefoon dus ik heb even gewacht tot ik terug was van vakantie met bijlezen en reageren anders deed ik een halve avond over een kort berichtje :+

Ik kom zelf vanuit Gouda en dat was erg goed te doen. 20 minuten met de trein en 20 met de bus. Je zou voor kamers dus ook richting Gouda/Den Haag kunnen kijken. (m'n vriend en ik zijn in Gouda gaan wonen toentertijd vanwege de betaalbare huur.)

Ik ga nu even je pb-tje lezen :)

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:32

Bedankt voor pb'tjes Omaro!
Heb er veel aan ondanks dat ik nog niet had gereageerd. Ook fijn om het rooster even te kunnen bekijken, dan heb je toch meer een idee er van.

TurboDi, ik denk dat je met een jaar Optometrie prima de opleiding versneld BBL aan kunt. Het is pittig qua snelheid maar als ik het zo hoor zijn jullie dat wel gewend. Ik denk dat je echt een 'cultuurshock' gaat krijgen qua niveau :+ . Ben wel heel benieuwd hoe je de overstap vindt, dat geeft mij ook even weer beter idee van optometrie.

Ik twijfel nogsteeds ontzettend; heb het mailtje naar school gestuurd of ik daar eens met iemand kan praten over hoe zij er over denken (denk alleen wel goed aangezien mijn cijfers goed zijn dus weet niet of ik er veel aan heb.)
Ik denk dat als de opleiding dichterbij was ik het sowieso wel had geprobeerd. Liever collegegeld betalen en dan evt weten dat het teveel is of dat het wel lukt dan altijd denken wat als...
Maar nu het zo'n eind weg is is het wel lastiger. Helemaal omdat ik hier thuis altijd backup heb en het gemerkt wordt als er iets niet lekker loopt en daar zit ik er alleen mee als m'n hoofd de verkeerde kant op gaat. Aan de andere kant ben ik inmiddels ook oud en wijs genoeg om dat zelf aan te zien moeten komen. Helaas heb ik het idee dat dat niet altijd zo werkt. Het grote aantal veranderingen houdt me vooral nog tegen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:52

Hoe vergaat het jullie allemaal nu? Ben benieuwd of zich dit jaar ook mensen aangemeld hebben? Mijn dochter heeft zich ingeschreven.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:30

fokfanaat schreef:
Hoe vergaat het jullie allemaal nu? Ben benieuwd of zich dit jaar ook mensen aangemeld hebben? Mijn dochter heeft zich ingeschreven.

Ik zit nu op de optiekopleiding, toch de 3 jarige variant omdat school er een zooitje van maakte.. wel BBL. Zit niet in Utrecht trouwens maar Zwolle.
Ahh wat leuk ! Wens haar succes bij de selectie! Wat van vooropleiding heeft ze?
Bij vragen mag ze altijd een berichtje doen.. kan niet alles uitleggen vertellen maar de basis of dingen over de start van de opleiding kan ik denk ik nog wel beantwoorden :Y)

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:35

Ze heeft vorig jaar havo afgerond en heeft nu een tussenjaar.
Zal wel heel pittig worden, maar ze is heel serieus en een harde werker.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:52

Hoi allen,

Wat leuk te lezen dat er interesse is in de orthoptie / optometrie opleiding.
Ik heb de opleiding orthoptie gedaan (maar wel ff geleden hoor O:) ik ben al 16 jaar afgestudeerd)
Het is een pittige opleiding, maar super interessant!

ik heb uiteindelijk even in het ziekenhuis gewerkt en werk nu in de slechtziendenzorg, waar ik mensen met een verstandelijke beperking onderzoek en kinderen van 0 tot 6.

groet Heleen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:19

Knap Heleen, dat lijken me pittige doelgroepen

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:27

Leuk, gaat je dochter optometrie of orthoptie doen fokfanaat?
Ik ben ondertussen ruim 1,5 jaar afgestudeerd als orthoptist en werkzaam in het ziekenhuis en in een optiekzaak, dus als iemand vragen heeft mag die ze altijd stellen :)

En leuk Heleen! De eerste andere orthoptist die ik tot nu toe hier tegenkom haha :D

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 23:28

fokfanaat schreef:
Hoe vergaat het jullie allemaal nu? Ben benieuwd of zich dit jaar ook mensen aangemeld hebben? Mijn dochter heeft zich ingeschreven.


Hier gaat het goed. Ik zit nu in mijn 3de jaar. Het is wel nog steeds een hele drukke opleiding en dat wordt naarmate de jaren vorderen alleen maar meer. Maar ik vind het nog steeds een superleuke opleiding! Ik werk nu ook in een optiekzaak waar ook optometrie erbij zit en als het even tegenzit met de studie dan word ik er elke week weer even aan herinnerd waarvoor ik het ook alweer allemaal doe :Y) En misschien ga ik nog orthoptie erbij doen na volgend jaar, dus ik ben nog wel even zoet daar in Utrecht denk ik :)

Mochten er nog vragen zijn dan staat mijn pb open :)


driebergen schreef:
Hoi allen,

Wat leuk te lezen dat er interesse is in de orthoptie / optometrie opleiding.
Ik heb de opleiding orthoptie gedaan (maar wel ff geleden hoor O:) ik ben al 16 jaar afgestudeerd)
Het is een pittige opleiding, maar super interessant!

ik heb uiteindelijk even in het ziekenhuis gewerkt en werk nu in de slechtziendenzorg, waar ik mensen met een verstandelijke beperking onderzoek en kinderen van 0 tot 6.

groet Heleen


Leuk te lezen dat er nog meer orthoptie/optometrie mensen verstopt zitten op bokt!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:29

Optometrie, maar begreep dat het eerste jaar nu universeel is

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 23:32

fokfanaat schreef:
Optometrie, maar begreep dat het eerste jaar nu universeel is


Klopt, ze hebben vanaf komend jaar het hele opleidingsprogramma omgegooid. Je kiest volgens mij dan inderdaad pas vanaf het 2de jaar definitief of je de orthoptie- of optometrie-kant opgaat.
Laatst bijgewerkt door Omaro op 21-01-20 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:35

Ah oké, dat wist ik niet. Wel beter inderdaad, heel veel vakken overlappen toch en op die manier zijn er misschien meer mensen die Orthoptie kiezen. Ik begreep namelijk dat de inschrijvingen voor Orthoptie steeds redelijk dramatisch waren.

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 23:54

Arantes schreef:
Ah oké, dat wist ik niet. Wel beter inderdaad, heel veel vakken overlappen toch en op die manier zijn er misschien meer mensen die Orthoptie kiezen. Ik begreep namelijk dat de inschrijvingen voor Orthoptie steeds redelijk dramatisch waren.


Klopt inderdaad. Ook voor optometrie liep het steeds verder terug. Daarnaast vielen er elk jaar enorm veel eerstejaars af. Dat hopen ze met het nieuwe onderwijsprogramma ook te verminderen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:32

Ben benieuwd of er volgend jaar ook nog bokkers voor optometrie gaan kiezen. Mijn dochter heeft het naar Dr zin, ondanks de corona tijd en weinig contact met klasgenootjes. Ze heeft halverwege nu 25 studiepunten dus dat gaat gelukkig goed.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:58

@ Omaro en Arantes: Inderdaad kom je orthoptisten niet zoveel tegen :) leuk dat jullie ook de opleiding hebben gedaan! :)