van middelbare school naar vervolgonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

van middelbare school naar vervolgonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 00:09

Hey,
ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald. Dit jaar ben ik gestart met een hbo-opleiding in Den Bosch , ik moest hiervoor niet op kamers maar moest wel zo'n dik 2 uur per dag reizen.. De opleiding paste niet bij me dus ga ik dit jaar in september starten met een andere hbo-opleiding die helemaal in Amsterdam zit. Allemaal heel leuk en aardig maar het punt is; ik heb het gevoel dat mijn vrienden van de middelbare school allemaal een beetje hun eigen richting zijn gegaan ofnouja hoe zeg je dat, ik spreek ze stukken minder dan voorheen en dat verslechtert toch de band. Met een er van mijn beste vriendin spreek ik wel bijna elk weekend mee af en dan heb ik gelukkig ook nog een tweelingzusje. Maar ja ik had gewoon niet verwacht dat het zo zou gaan lopen. Ook al had ik bij mijn opleiding in Den bosche wel een groepje van 3 meiden maarja heb ze uitgenodigd voor mijn verjaardag die maar heb verder niks ontvangen van hun dusja dan houdt het op. dus mijn vragen
Heeft iemand meer ervaringen met hoe dat gaat met vriendschappen van je middelbare school als je naar hbo/uni gaat en dan op kamers moet en ze dus minder gaat zien?
En hoe kan ik ervoor zorgen als ik op kamers ga in Amsterdam dat ik dan vrienden krijg? Of nouja hoe zeg je het dat ik dan leuke mensen ontmoet die misschien kunnen uitgroeien tot vrienschap... Ik zelf zat te denken om lid te worden van een studenten en sport vereniging

Destination

Re: van middelbare school naar vervolgonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:57

Het is vrij normaal geloof ik dat je je vrienden van de middelbare school veel minder of niet meer spreekt. Heb het zelf ook, zo af en toe spreken we nog wel eens af, maar dat is het ook wel :+
Wat betreft het maken van nieuwe vrienden, ga vooral bij je studievereniging! Mijn studievereniging organiseert veel dingen, zo hebben we elke maand wel een social. Verder hadden ze ook introductie-activiteiten, daar leer je ook veel mensen kennen!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 01:22

Mijn vriendschappen van de middelbare school hebben het na de middelbare vrijwel geen van alle overleefd, dat is niks vreemds. De enige vriendinnen die ik nog heb waarmee ik op de middelbare school zat, zijn vriendinnen die ik al sinds de kleuterklas ken.

Mijn ervaring is dat het maken van vriendschappen vanzelf wel losloopt. Nu moet ik ook zeggen dat ik op het HBO ook nauwelijks blijvende vriendschappen gemaakt heb, maar ik ben ook niet iemand die daar heel veel behoefte aan heeft. Als jij dat wel hebt zal dat ongetwijfeld anders zijn. Studenten- en sportverenigingen ben ik nooit lid van geweest, ik ging gewoon met mijn klasgenoten om.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 01:28

Ik ben met niemand meer in contact van m'n middelbare school geloof ik.
Ook niet van m'n hbo trouwens (behalve 1 meid).

Soms wat facebook contact wel, berichtje hier en daar.
Enige echte vriendin die ik nog heb van vroegah is toch wel een basisschool vriendin. :j

Verder heb ik niet echt tips voor je. Zolang het niet geforceerd gaat maak je vast vrienden. Studentenvereniging en sport verenigng zullen vast helpen. Heb bij beide nooit gezeten. :)

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 02:10

Ik hen eigenlijk met bijna niemand meer contact van de middelbare school.
Wel heb ik een hele fijne club meiden leren kennen op het HBO en daar heb ik nu nog steeds veel contact mee. Op onze school waren veel activiteiten en elke drie maanden zat je in een nieuwe groep. Hierdoor leer je veel mensen kennen en kwamen ook vanzelf de vriendschappen wel.

Merkte ook dat ik juist meer een klik had met de mensen van het HBO omdat je door je dezelfde opleiding ook dezelfde interesse hebt.

Het komt allemaal vanzelf wel goed! Gewoon open staan voor nieuwe mensen om je heen!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 06:36

veel vriendschappen zijn bij mij verwaterd. sommige spreek ik af en toe nog eens, anderen nooit meer. zelfs van het vervolgonderwijs heb ik nog maar met een enkeling contact.
Ik vind het niet erg, ieder gaat zijn eigen weg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:39

Vrienden maken in Amsterdam is niet zo moeilijk. Amsterdammers zijn makkelijk in de omgang en babbelen met iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:44

Ik spreek misschien nog 2 mensen van de middelbare school, en zelfs die spreek ik echt maar heel af en toe. Op de middelbare school word je eigenlijk verplicht om vrienden te zijn, je zit immers bij elkaar in de klas en je ziet elkaar toch elke dag. Als dat wegvalt vallen vriendschappen vaak ook weg is mijn ervaring.

In Amsterdam komt vast helemaal goed joh. Het helpt al om in een leuk studentenhuis te gaan wonen en op je studie zal je vast heel veel leuke mensen ontmoeten.