Een baan vinden als je net/bijna afgestudeerd bent. (MBO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Een baan vinden als je net/bijna afgestudeerd bent. (MBO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 15:43

Hoi!

Ja, ik vind het dus ontzettend lastig!
Momenteel ben ik met mijn laatste onderdeel van mijn opleiding bezig.
Mijn 2e stage.

Als ik deze stage voldoende afrond heb ik mijn opleiding niveau 3 gehaald, en ontvang ik niet 1 maar 2 diploma's.
In April rond ik deze stage af, en vanaf dan wil ik eigenlijk gewoon een baan hebben.
Nu weet ik dat het tegenwoordig erg lastig is om aan een baan te komen, maar ik weet gewoon niet waar ik zoeken moet. :=
Ik vind het heel lastig om iets te vinden dat bij mij past, maar ook bij mijn opleiding.
Er komen termen voorbij in de vacatures waar ik nog nooit van gehoord heb.
Daarnaast wordt er eigenlijk overal gevraagd naar iemand met minimaal 1 jaar werk ervaring op dat gebied.
Daar kom ik natuurlijk niet aan met mijn 2x 6 maanden stage (1 x sport en animatie, 1x frontoffice op een sales afdeling)

Ik woon samen met mijn vriend dus ik moet gewoon aan de slag kunnen tegen die tijd want alle kosten kunnen natuurlijk niet alleen op zijn schouders rusten.

Zijn er nog meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten?
Iemand nog gouden tips?

Momenteel heb ik op 2 vacatures gereageerd.
Van nummer 1 nog niets gehoord en nummer 2 heb ik zojuist verzonden, dus mijn zoektocht is pas net begonnen maar ik vind het heel moeilijk iets te vinden dat bij mij past.

Ik hou van contact met de mensen, ik hou van het informele stukje in combinatie met al het formele dat met mijn werk te maken heeft. Maar dat informele stukje, waar je wat losser met je gast om mag gaan is voor mij wel erg belangrijk om niet gek te worden van een kantoorbaan.

Wie kan er met mij mee praten??

Capriootje

Re: Een baan vinden als je net/bijna afgestudeerd bent. (MBO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:44

Om welke opleiding gaat het? :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:48

Waarom ga je niet verder studeren in deeltijd? Met een MBO kan je momenteel echt vrij weinig. Heb ik ook gemerkt, vandaar dat ik nu HBO deeltijd doe. Kan je evengoed werken :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:52

Inschrijven bij een uitzendbureau!

Ik hoor overigens juist veel dat MBO'ers makkelijker aan het werk komen dan HBO'ers... HBO is echt niet zaligmakend :n

Gewoon lekker solliciteren!

En inderdaad, welke diploma's ga je straks ontvangen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:06

Ik doe de opleiding leisure & hospitality Host.
Ik kon kiezen uit niveau 3 en niveau 4 voordat ik mijn eerste stage ging doen.
Aangezien duits niet mijn sterkste vak is, en ik van mijzelf weet dat ik veel moeite heb met leren heb ik gekozen voor niveau 3.
Ik zou dan 2 stages lopen en kon kiezen uit 1 of 2 diploma's. Bij 1 diploma zou de eerste stage een ontwikkelings gerichte stage zijn en de 2e een kwalificerende.
Ik koos voor 2 diplomas en heb dus beide delen in 1 stage.

Ik heb hiervoor dan Sport en Animatie gedaan en doe nu Frontoffice (op een sales afdeling, sloot hier beter aan) en dan behaal ik dus voor beiden een diploma.

De reden dat ik (momenteel) niet verder studeer?
Ik heb voorheen een andere opleiding gedaan die deels heel goed ging maar het deel dat niet goed ging hefet mijn cijfers zo erg omlaag gehaald dat ik het niet gehaald heb. Ik ben dus zonder diploma van die school vertrokken en moest een andere opleiding vinden.
Ik kan dan ook vanaf volgende maand geen stufie krijgen. Aangezien ik samen woon is een inkomen gewoon heel belangrijk. Mijn vriend heeft een studieschuld dus aan lenen ga ik niet beginnen.
De keuze is dan snel gemaakt..

Dan moet ik dus gaan werken en misschien volgend jaar wel een andere opleiding nog gaan volgen. Maar eerst zorgen dat er geld kan worden verdient. :j

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:13

Tja, ik had dan misschien wel een leuke positie en kon bij mijn stage bedrijf blijven werken.
Dat bedrijf is helaas gestopt, waardoor ik opzoek moest naar wat anders.

Als tip kan ik je in ieder geval aanraden om bij veel uitzendbureaus in te schrijven. Zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen :).

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:14

Zoals iemand al zei schrijf je in bij uitzendbureau's. Kreeg toch wel om de zoveel tijd werk aangeboden, soms niet langer dan 3 maanden maar je moet ergens beginnen na je opleiding. :D
En schrijf je in bij de vacaturesites zoals nationale vacaturebank, indeed. Daar kreeg ik ook weleens banen aangeboden. En hoor van anderen dat ze regelmatig vacatures krijgen aangeboden via Linkedin.

Wil je in ieder geval heel veel succes wensen met je zoektocht!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:19

Foutje, heb je een pb gestuurd. :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:20

Handige tips! :j

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin maar kan niet blijven.
Ze zijn met 3, met mij er bij 4. Tegen de tijd dat ik klaar ben wordt het laagseizoen en kunnen ze het bij wijze van met zijn 2en doen. Dus dan gaan ze niemand extra aan nemen.

Dan idd ook maar inschrijven op linkedin en de vacaturesites!
Uitzend bureau binnenkort ook maar doen als ik nog niks vind.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:22

Vandaar :j

Je zegt dat je ook Sales hebt gedaan? kan je dan niet richting Accountmanager/Callcenter kijken?

LinkedIn raad ik zeker aan, heb al verschillende banen aangeboden gekregen. Monsterboard staat ook veel op. En op alle sites je (up to date) CV plaatsen!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:22

Uitzendbureau's inderdaad, houdt indeed in de gate.

Mijn man woont pas 3 maanden in NL, maar is na 2 maanden al aan de slag gegaan. En dat zonder enkele diploma, niet de NL taal etc. Als je echt wilt werken is er genoeg werk! Misschien niet je droombaan, maar je moet toch ergens beginnen. En als het misschien maar voor een jaar is, komt er toch geld binnen. Mijn man vind zijn werk trouwens echt heel leuk dus dat scheelt :D

Ik zelf heb ook alleen een MBO diploma. Had bewust gekozen voor een BBL opleiding omdat je tijdens je opleiding dan al werkervaring hebt, en dus ook als je van school afkomt.
HBO zegt tegenwoordig niet meer zoveel hoor..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:24

Nu inschrijven hoor, je kan altijd weigeren ;) En ook daar moet je gewoon op gesprek en is het maar de vraag of je het wordt...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:28

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb idd gezocht op reserveringen/ sales/ frontoffice..
Zelfs fotografie, geen opleiding in gedaan maar vind ik ontzettend leuk om te doen. Maar helaas geen vacatures in..
Ga wel nog een open sollicitatie sturen want het is iets dat ik ontzettend leuk vind en meisje dat daar werkt heeft me gezegd dat ik dat gewoon eens moest doen.

Ook gezocht op sport en animatie, maar er is zeker heel veel te vinden, maar zo veel dingen onduidelijk, dingen waar ik nog nooit van gehoord heb en dan denk ik: wat weet ik nu eigenlijk van het vak..? :/

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:36

Nee dat is echt super moeilijk.
Ik studeerde vrijdags af (mijn laatste toets) en maandag daarna had ik een baan. Ik was aangenomen.
Maar dat was echt een gelukstreffer, ondanks dat ik gewoon moest solliciteren en concurreren met anderen (met meer ervaring). Maar het ging hen om de manier waarop ik het gesprek deed. Gewoon heel concreet, geen poeha maar gewoon dit kan ik dit is mijn ervaring en dit wil ik.

Het was overigens voor waarneming en na 4 maanden verliep mijn contract en zou niet verlengt worden. Een collega stapte op en ze vroegen me te solliciteren voor haar functie maar inmiddels was ik zover in het stadium om een eigen bedrijf te beginnen dat ik dat niet heb gedaan. Later werd ik gevraagd weer voor hen te komen werken om de periode tot de nieuwe medewerker aan de slag zou gaan mee op te vangen.. Dan zou ik van december tot februari daar nog moeten werken. Dit had gekunt, maar dan had ik echt beduidend minder tijd gehad om mijn eigen bedrijf goed op te zetten. Ik heb hiervoor gepast. Ook had ik het binnen de organisatie en het werk enorm naar mn zin, ik liep toch WEER tegen het probleem op dat ik voor een werkgever werk en dus naar die maatstaven moest handelen. en daarom du sook continue verantwoording af moest leggen aan collega's (die overigens niets meer waren dan ik, maar puur omdat zij er langer werkten). en dat was ik erg beu. Verder telde ik elke euro die ik voor hetbedrijf binnen bracht en besefte dat ik daar zoon 25% van kreeg als maandloon. doe dat keer 8 (aantal medewerkers op mijn afdeling) en dan nog het andere personeel van de organisatie en ik kreeg een rolberoerte van wat het bedrijf wel nie tmoest verdienen.

In ieder geval, ik heb verder geen tips voor je sollicitatietijd. ik vond het simpelweg verschrikkelijk.. ik haat het om een serieus gesprek te hebben over mijzelf.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:36

LoveUggs schreef:

Zelfs fotografie, geen opleiding in gedaan maar vind ik ontzettend leuk om te doen. Maar helaas geen vacatures in..
Ga wel nog een open sollicitatie sturen want het is iets dat ik ontzettend leuk vind en meisje dat daar werkt heeft me gezegd dat ik dat gewoon eens moest doen.

Ook gezocht op sport en animatie, maar er is zeker heel veel te vinden, maar zo veel dingen onduidelijk, dingen waar ik nog nooit van gehoord heb en dan denk ik: wat weet ik nu eigenlijk van het vak..? :/

In fotografie zijn ook totaal geen banen te vinden, dus dat maakt het ook niet heel makkelijk :Y)

Ik zou zeggen, houd eens in de gaten of er binnenkort hotels oid ergens open gaan. Dat scheelt vaak ook een hoop en heb je veel doorgroei mogelijkheden :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:45

Ik fotografeer ook voor mijzelf dus wat dat betreft..
Ik was vooral nieuwsgierig of er iets bij stond. :j

Wat je zegt of er iets nieuws open moet gaan ofzo is idd ook een hele goede!
Ik probeer het in elk geval allemaal een beetje in de gaten te houden.
Het is ook niet dat ik al haast heb of fulltime aan het zoeken ben, maar het zou gewoon zooo fijn zijn als ik wist waar ik aan de slag kon als ik hier klaar ben haha.

Ik heb pas 2 mails verstuurd en natuurlijk nog geen antwoord maargoed..
Ik ben misschien een beetje ongeduldig en misschien een beetje onzeker over wat ik kan en in huis heb.
Serieus ben ik op de momenten dat het moet, maar ik ben wel bang dat mensen mijn sollicitatie berichten niet serieus nemen. Ik ben erg enthousiast en wil graag zo goed mogelijk schetsen wie ik ben. Op mijn huidige stage heeft dit goed uitgepakt. Mijn stagebegeleidster vertelde dat ze helemaal enthousiast werd van mijn mail en me op basis daarvan heeft uitgenodigd. Uiteindelijk bleek dat dit heel goed paste bij mijn opleiding.

Maar zeker omdat ik enthousiast ben, ben ik bang dat bedrijven mij, als ik solliciteer voor een gewone baan, niet serieus nemen.
Ik ga dat eens aan mijn begeleidster vragen of ze iemand zou uitnodigen op gesprek aan de hand van de mail die ik haar heb gestuurd voor mijn stage. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:46

LoveUggs schreef:

Hierom zou ik echt als uitzendkracht willen werken als ik jou was. Lekker jobhoppen en kijken wat de markt je te bieden heeft en wat jij kan. Want er is zó veel meer dan jij denkt :)

Misschien ook leuk, kijken of je voor een reisorganisatie voor jongeren in het buitenland kan werken deze zomer.... Supertoffe ervaring!

Wijs geen vacatures af vanwege het bedrijf of vanwege ontbrekende (voor jou) interessante woorden. Sommige vacatures zien er mooier uit dan ze zijn, sommigen triester dan ze zijn. Of het leuk is hangt enorm af van je collega's en het soort organisatie.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:46

LoveUggs schreef:

Laat je niet afschrikken van de vacaturetekst. Desnoods zoek je dingen op wat het precies inhoudt, maar als het totale plaatje je aanspreekt, gewoon solliciteren. En je goed voorbereiden.

Als je een brief stuurt, zorg dan dat je brief pakkend is, geschreven naar de vacature. Beschrijf wat jij zo interessant vindt aan de vacature en wat jouw specifieke skills zijn mbt de vacature. Waarom zouden jou echt uit moeten nodigen, of beter, waarom ben jij de perfecte kandidaat? En soms kan iets totaal afwijkends mensen ook geïntereseerd maken om jou uit te nodigen. Ik hoorde eens dat die een appel (stuk fruit) als sollicatiebrief ontving, met een korte tekst dan diegene in een gesprek zou uitleggen waarvoor die appel diende. Heel bizar, maar valt wel ontzettend op! Ik zeg overigens niet dat je het zo moet aanpakken, maar probeer soms ook buiten de kaders te denken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:55

Dan doe ik het toch goed haha.
Ik houd de vacature erbij en ga eigenlijk elk puntje af voor mezelf.
Ik zorg dat ik alles even benoemd heb of vertel wat mijn ervaring is ermee.
Zeker omdat ik nu nog stage loop kan ik veel vertellen over de werkzaamheden die ik nu uitvoer.
Over wat ik nu moet doen of wat ik al gedaan heb.
In principe heb ik nu gewoon een breed aanbod voor mezelf.
Ik kan zowel op de S&A aan de slag, als bij de sales, of Frontoffice, reserveringen etc..
Het is ook echt wel heel breed, alleen wil ik wel de zekerheid dat ik niet voor jan en de korte achternaam sta omdat ik geen idee heb waar ze dan over praten haha.

Maar ik kan zeker dingen opzoeken wat ermee bedoeld wordt.

Verder probeer ik een zo goed mogelijk beeld te schetsen van : Wie ben ik? Wat doe ik? Wat kan ik? Maar ook wat ik belangrijk vind. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat een klant/gast altijd tevreden weggaat of tevreden is. Het liefst zorg ik er voor dat als ze volgend jaar terug willen komen ze zeggen: vorig jaar heb ik met die en die gesproken! Ik probeer mijn klant/ gast altijd tevreden te krijgen/houden. Dat is iets dat ik heel belangrijk vind. :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:57

Solliciteren is lastig.
Laat je brief nakijken door iemand.
Goede brief zonder spelfouten is belangrijk.

Heb je al een rijbewijs?
Rijbewijs en eigen vervoer worden regelmatig gevraagd bij vacatures.

Hotel de Beurs in Hoofddorp zoekt medewerkers receptie en bediening (Witte Weekblad van vandaag).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:16

Ik heb een rijbewijs. :j

Maar geloof het of niet; nog geen uur geleden de 2e sollicitatie eruit gestuurd, en ik wordt net gebeld!
Maandag heb ik een gesprek! :D *\o/*

Me Happy haha

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:59

Voor wie wil werken, is er altijd werk.
En enthousiast zijn is net zo belangrijk als inzicht/ervaring/kennis. Dit om je werk met plezier uit te (blijven) voeren. Dus je mag best laten merken dat je ergens heel vrolijk/gemotiveerd van word, maar houdt het kort en bondig. Geef de belangrijkste dingen aan. Als je niet heel je verhaal kwijt kunt omdat het dan lang(dradig) word, geef dan aan dat je bereid bent een en ander nader toe te lichten (bij voorkeur in een gesprek natuurlijk :)) ).

Noem, naast belangrijke eigenschappen die nodig zijn voor die functie ook een bijzondere eigenschap van jezelf, iets waarmee jij opvalt tussen die hele berg andere brieven :j

Heb je ook als eens gekeken naar front-office functies op bijvoorbeeld een kantoor? Zijn vaak onwijze regelneven en leuke functies om in te stromen en brede ervaring op te doen!

Edit: Zoiets? Mijn ervaring is dat ze het er vooral heel inhoudelijk uit laten zien.. rapporteren? je valt gewoon onder de directiesecretaresse en communiceert hier dus mee over jouw werkzaamheden. :)

https://www.p1.nl/vacatures/medewerker- ... ign=Indeed

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:08

Wat goed zeg!!! Gefeliciteerd!
Heel veel succes maandag!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 18:15

Ja heb ik wel naar gekeken idd maar heb tot nu toe even google gehad en vacature bank dus nog niet verder gekeken.
Deze had ik nog niet gezien (houd ik wel even in mijn achterhoofd!) :j

Janine, Ja ben erg blij haha.
Had niet verwacht zo snel reactie te krijgen.
Via een collega hier ben ik er bij gekomen. Zij gaat daar ook werken in de horeca en wist toevallig dat ze wat hadden dat bij mij aansloot.
Ik heb uiteraard haar naam genoemd in de mail, dat ik het via haar wist en met een uur/1.5 uur werd ik gebeld haha.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:17

Zorg dat iedereen weet dat je een baan zoekt. Dus familie, vrienden, medestudenten, maar zeker ook op je stage. Stuur ook eens een mail naar je oude stage adressen. Misschien hebben ze niks, maar weten ze een ander bedrijf die iemand zoekt of hebben ze over een paar maanden wel een vacature.

Heel veel banen gaan via via, dus probeer daar gebruik van te maken. Succes maandag.

De arbeidsmarkt trekt echt weer aan, dus er zeker wel kansen, maar soms duurt het iets langer.