Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vraag dan ook of de lessen op de meeloopdag reprentatief zijn voor de studie (is deze les moeilijker of makker dan gemiddeld? Hoeveel uur moet je voorbereiden, en is dit veel of weinig in vergelijking met andere vakken?). Ygritte schreef:Ik heb ervaring met HBO P -> uni in een ander vakgebied. Slechts twee á drie personen van de ongeveer tien mensen die die overstap maakten haalden de Bachelor binnen 3 jaar, de rest liep/loopt (gigantisch) uit of is inmiddels gestopt/terug naar het HBO. Sommigen komen zichzelf ook pas tegen in het tweede en derde jaar op de universiteit, wanneer ervan uitgegaan wordt dat je zonder problemen zelfstandig een boek/theorie kunt doorwerken en begrijpen. Ook gaat het dan veel sneller: één student merkte op dat wij op de uni weliswaar hetzelfde boek gebruikten als op haar HBO, maar op de uni werd het boek in 7 weken geheel doorgewerkt terwijl zij op het HBO een heel schooljaar deden over het boek. Eigen inzet is heel belangrijk, zeker na de uni-propedeuse wordt er bijvoorbeeld niet (meer) wekelijks 'huiswerk' gevraagd en dus moet je het zelf bijhouden.
Het is inderdaad een heel andere manier van werken: geen stages en verslagen maken, maar vooral zelfstandig een boek doorwerken, theorieeën snappen, en die op tentamens uitgebreid kunnen ophoesten en analyseren. Als theorie en dingen onthouden en begrijpen nu je sterke punt is kan het een hele fijne overgang zijn (voor mij was dat wel zo en ik heb de overstap heel positief ervaren), maar als jouw "kracht" meer ligt in groepswerk en/of meer praktische zaken en als je graag wil dat 'alleen de college-aantekeningen leren' genoeg is voor een 7 kan het je nog wel eens gaan tegenvallen.
Je kunt altijd een meeloop-dag doen en daar vragen naar ervaringen van andere studenten, dat geeft vaak een goed beeld.Vraag dan ook of de lessen op de meeloopdag reprentatief zijn voor de studie (is deze les moeilijker of makker dan gemiddeld? Hoeveel uur moet je voorbereiden, en is dit veel of weinig in vergelijking met andere vakken?).