wat is slim om te doen? -tussenjaar-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elle108030

wat is slim om te doen? -tussenjaar-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:10

hoi,

ik zit nu in havo 5 en m'n examens zitten er aan te komen, en daarbij ook m'n studie keuze. ik heb het bezoeken van opendagen en dergelijken al een tijdje uitgesteld, mede omdat ik eigenlijk al weet wat ik wil gaan doen. de meesten zouden zeggen "mooi toch waarom zou je verder kijken". het is echter niet zo simpel. ik zou zelf graag politiekundige willen studeren. je mag je echter pas aanmelden voor deze studie als je 17 en een half bent (ik ben 16) en het is een zeer zwaar selectie. je moet verschillende testen doen (en je rijbewijs hebben) en vaak nemen ze de 17 jarige niet eens aan. als ik deze studie zou gaan doen zou ik dus een tussen jaar moeten nemen, maar ik ben best bang dat als ik nu stop met school ik mezelf niet meer in het leerritme kan krijgen. ik heb best veel moeite met het concentreren op school en als ik een tussenjaar neem denk ik dat ik het nog moeilijker ga krijgen.

een tweede optie is dat ik dit jaar meteen ga beginnen aan m'n vervolg opleiding. Maar dan zou ik net een maand 17 zijn als ik daar aankom en ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten om de jongste student te zijn. ook ben ik bang dat ik er heel erg buiten ga vallen vanwege m'n leeftijd. m'n zus zit nu in het eerste jaar van dr HBO studie en ze is ook een van de jongste. meer en deel van dr mede studenten zitten al in de 20. ik heb al wel een idee in welke richting ik wil. ik ga dan binnen kort op bij twee verschillende studies kijken. een daarvan is in tilburg, ik woon daar zelf 2 uur (met ov) vandaan. dat betekend dat ik of elke dag heel veel moet reizen of dat ik op kamers moet (iets waar ik nog helemaal niet klaar voor ben).

waar ik ook over zit te dubben is dat ik nog niet klaar ben m'n droom om politiekundige te gaan studeren te laten gaan, dus als ik toch gelijk door ga studeren zou ik wel nog graag willen proberen om bij de politie te komen. maar als ik dan aangenomen wordt moet ik stoppen met m'n eerste studie, wat betekend dat ik het geleende geld dan in een keer terug moet betalen.

als ik een tussenjaar zou nemen zou ik in dat jaar m'n rijbewijs kunnen halen, een kleine spaarrekening klaar maken voor m'n studie, kunnen reizen (iets wat ik nog heel graag wil doen), meer met de paarden bezig zijn en me klaar kunnen maken voor de selectie van de politie academie. als ik niet door de eerste selectie heen kom ben ik wel van plan om terug te vallen op m'n plan b (een gewone studie gaan doen) en het dan na die studie weer opnieuw te proberen.

mijn vraag aan jullie, wat lijkt jullie slim? heeft iemand tips of is er iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten?

Eunomia

Re: wat is slim om te doen? -tussenjaar-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:16

Als ik jou was zou ik lekker een tussenjaar nemen en veel gaan werken (en sparen). Je bent nog erg jong en hebt nog tijd zat om te gaan studeren. Ik dacht in eerste instantie ook dat ik moeite zou hebben met het in het schoolritme komen, maar dit valt echt reuze mee. Om die reden zou ik het nemen van een tussenjaar niet laten.

Het is overigens niet zo dat je de kosten van je eerste studie direct terug moet betalen na het stoppen. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:19

Is er niet een opleiding die je kan helpen bij de selectie van de opleiding die je eigenlijk wil gaan doen? :) Je kan beginnen met deze studie en eventueel na je propedeuse de andere opleiding gaan doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:25

Een andere optie is een overstap naar het VWO. (Regulier of volwassen variant) Dan heb je vervolgens meer kans op selectie in de vervolgstudie.
Een tussenjaar kan een goed idee zijn,maar is niet voor iedereen een goede stap. Als je wat ouder bent, kun je ook nog voor een 'tussenjaar'/wereldreis oid kiezen.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:29

nuray: dankje voor de snelle reactie :D ik weet zelf niet echt hoe het zit met terug betalen, maar ik vindt het deels best zonde van het geld om de studie dan af te breken.

Destination: voor zover ik weet is er geen opleiding of curses die je kan helpen voorbereiden voor de selectie. het enige wat je kan doen is sporten en je taal en rekenvaardigheid up to date houden.

Senna21: ik kom van het VWO af en weet voor een feit dat ik dat niet zou halen. de lat van vwo lag voor mij gewoon net te hoog. verder heeft je middelbare school niveau geen invloed op de selectie. ze gaan echt kijken naar jou als persoon, je stress bestendigheid, je verbale vaardigheid en dat soort dingen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:26

Ha! Dit is heel herkenbaar!

Zelf wil ik ook bij de politie, maar de selectie is inderdaad erg streng. (En de kans dat je als 17/18/19jarige doorgaat is iets kleiner omdat je dan waarschijnlijk een stuk minder levenservaring hebt dan medesollicitanten.)

Ik doe nu een studie die ik geweldig vind en ga dan ook voor mijn propedeuse. Dit doe ik zodat ik mijn propedeuse op zak heb en eventueel kan stoppen met mijn studie mocht ik door de selectie van de politie komen.
En zo niet? dan ga ik lekker door met mijn studie!

Wat ik aan zou raden zijn 2 keuzes:
- leuke studie kiezen en voor de propedeuse gaan. Heb je altijd een backup.
- tussenjaar, lekker werken en een EHBO-cursus volgen (kijk of het uit de zorgverzekering kan krijgen) en in je vrije tijd af en toe eens sporten. Want tja, zonder goede conditie mag je die blauwgele jas niet aan hè :P

Veel succes met kiezen! Je bent nog jong, en er zijn zoveel mogelijkheden!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:36

Een tussenjaar na je middelbare school is bijna 1,5 jaar. (mei 2017 -sept. 2018) Dat is een lange periode. Dan moet je wel een beetje een plan hebben wat je gaat doen. Qua werk verwacht ik niet dat er heel veel meer inzit dan studentenbaantjes. En een plan B hebben voor het geval je toch niet wordt geselecteerd, is wel aan te raden.
Gezien je leeftijd zou ik je adviseren toch een opleiding te doen, zoals Joaltijd voorstelt.
Een tussenjaar in je studententijd (boven de 18) geeft je meer mogelijkheden om bijv. in het buitenland te reizen en te werken. Daarvoor ben je nu (wettelijk - te) jong.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:04

Ik zat enigszins in hetzelfde schuitje als jij. Ook net 1,5 maand 17 toen ik begon aan een HBO-opleiding. Ik was nog zo jong toen ik koos en had geen idee. Compleet verkeerd gekozen dus. Na 3 maanden ben ik gestopt en gaan werken bij een supermarkt. Ik heb er toen voor gekozen om in januari (was toen net 17,5) naar Australië te gaan voor 7 weken. Ik redde me daar prima en kwam er eigenlijk wel goed achter wat ik nou wou. Inmiddels doe ik een HBO-opleiding in Maastricht die me erg goed bevalt en woon ik daar ook op kamers. Vind mezelf nog steeds erg jong, maar ben wel blij dat ik het in ieder geval al 1 jaartje heb gerekt. Raad je het dus ook van harte aan!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:10

Ik heb vorig jaar ook mijn havo diploma gehaald, ik doe op dit moment een tussenjaar en werk 35 uur en ben bezig met mijn rijbewijs.
Mijn ervaring is dat ik ontzettend veel zin heb om weer naar school te gaan straks in september :) ik mis nu toch een deel sociaal contact met leeftijds genoten ondanks dat ik gewoon bij een supermarkt werk en mijn vrienden wekelijks zie!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:24

Er is niks mis met een jaartje werken of gecombineerd werken/reizen, maar ik zou dan wel voor iets gaan dat 'nuttig' is. Dat hoeft niet enkel te zijn "het-staat-goed-op-mn-CV"-nuttig (maar dat is wel handig natuurlijk), maar vooral ook: welk doel wil je bereiken en wat wil je geleerd hebben na die 1,5 jaar?

Rijbewijs is een goed doel trouwens, net als 'geld sparen'. Ik zou een lijst van doelen maken die 'handig' zijn, en een planning maken waarin je inschat hoe/wanneer je die gaat behalen. Je zou in je jaar ook kunnen kijken naar een "plan B" ipv de politie-academie door te praten met mensen met verschillende beroepen en die vragen welke opleiding handig is, wat voor werk ze precies doen, etc.

Wat spreekt je aan in politiewerk, is het werken met mensen in een team, of is het fysieke training, of onrechtvaardigheid bestrijden/mensen beschermen? Van daaruit kun je dan kijken wat een opleiding en werk is dat dezelfde elementen heeft. :) Ik zou ook verschillende meeloopdagen doen bij studies, dan krijg je een goed beeld van wat ze op een opleiding bieden. Wees daar ook kritisch: vraag hoeveel werk de lesvoorbereiding is, of de lessen die je volgt die dag makkelijker of moeilijker zijn dan gemiddeld, etc.

Je zou ook kunnen kijken of het fysiek zware werk / de fysieke training van de politie bij je past door bijvoorbeeld een halfjaar of langer in het buitenland op een ranch of iets dergelijks te werken. Dan werk je veel met je lichaam en vaak ook te paard, laat je zien dat je zelfstandig kunt werken in een 'vreemde' omgeving, dat je je goed kunt voorbereiden op een lange reis die je zelf regelt, én heb je een supergave ervaring die je anders nooit zult hebben. Ik ken niemand die "spijt" heeft van een halfjaar of een jaar op die manier werken in het buitenland. Bovendien zou dat eventueel een plus zijn als je bij de bereden politie of iets dergelijks wil. :j

Denk maar zo: je moet nog minstens 50 jaar werken, dan kun je beter goed uitzoeken wat je precies wil doen en waarom je een bepaald diploma wil voordat je "in zee" gaat met de voor jou 'verkeerde' opleiding, dat is een duur grapje en kan heel demotiverend werken.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:23

Ik zou zelf niet beginnen aan een tussenjaar. Maar ik ken mezelf dan ook :') ik ben een totaal niet gemotiveerde student, dus als ik een tussenjaar zou nemen zou ik of nooit meer naar school gaan, of het niet redden omdat ik niet in het ritme kom.

Je kan toch ook eerst een normale studie volgen, dan ben je klaar op je 21e maar heb je wel al een diploma. Kriebelt het dan nog om politiekundige te worden dan kun je je nog aanmelden. En heel eerlijk gezegd denk ik dat je als 21 jarige meer kans maakt.

En jongste van de klas zijn is niks mis mee hoor. Op je 17e ga je niet zo snel reizen, ik ben straks 21 en klaar en dan ga ik zeker wel een tijdje weg :)