Ontslag nemen of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:47

TS, ik denk dat hier goede dingen gezegd zijn, met name over dat je een bikkel bent en misschien je lichaam te hard voorbijwerkt. :(:)

Ik denk dat je stappenplan zou moeten zijn (als iemand die ook fysieke problemen heeft, van scoliose tot orthopedische schoenen voor mijn slechte voetstand):

1. Accepteren dat dit werk fysiek niet mogelijk is voor jou en dat je dus ziek bent. Dat is moeilijk, maar het niet accepteren kan je lichaam kapotmaken. Je bent niet 'zwak' of een 'profiteur' als je letterlijk tot over de grenzen van je lichaam bent gegaan in je werk, en ziekmelden is dus een logische en geen 'opgevers' stap. Geef ook aan je leidinggevende aan dat je heel graag wil werken maar letterlijk 'op' bent, en wil kijken of (eventueel) vervangend werk kan tijdens je herstel. Is het vervangend werk ook te zwaar is dat jammer, maar absoluut NIET jouw schuld. Open en duidelijk overleg met je werk over wat er wel en niet gaat laat ze ook duidelijk zien dat jij hard je best doet en graag wil, maar dat het lichamelijk gewoon heel lastig is.

2. Ik zou kijken naar een Mensendieck therapeut en een orthopeed. Mensendieck helpt je met oefeningen die je houding en spieren verbeteren, een orthopeed kan (als je je heftige klachten duidelijk en eerlijk op tafel legt) eventueel aangepast schoeisel of zelfs 'gewoon' een verhoogd zooltje geven die je houding kan verbeteren. Eventueel kan een Mensendieck ook adviseren in wat voor aanpassingen of sport-oefeningen / ontspanningsoefeningen jouw houding kunnen verbeteren. Mijn ervaring is: soms doet een nieuwe houding of nieuwe belasting van spieren eerst meer pijn en is meer vermoeiend voordat het beter wordt.

3. Als jij na enkele maanden zo'n revalidatie volgen weer wel kan functioneren is dat mooi en kun je eventueel weer werk oppakken, of dit nou zittend werk is of in de bediening. Besluit je dat je ook als je geen pijn meer hebt en lichamelijk meer aan kan toch dit werk niet meer te doen, dan kan dat prima: neem dan ontslag en ga met een gezond lijf de arbeidsmarkt op. Dat kan zonder schuldgevoel, want je hebt zowel met gezond als ongezond lijf je 110% ingezet, maar hebt ook op tijd ingezien dat je niet kon werken met een kapot lijf

Je andere opti, nu 'doorwerken' (hetzij in deze baan, hetzij meteen in een nieuwe baan), heeft als grote risico dat je je lijf letterlijk 'kapotwerkt' waardoor je je jaren later nog om de haverklap ziek moet melden of zelfs langdurig thuiszitten. (En als je jezelf nu een 'profiteur' voelt: zo'n langdurige arbeidsongeschiktheid voelt pas vervelend en is pas 'duur' voor de samenleving en je eigen welzijn). Nu lichamelijk revalideren is zuinig zijn op je lichaam, waar je nog zo'n 50 jaar mee moet werken en lol hebben.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:57

amies100 schreef:
Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..


Eerlijk duurt het langste???

Er zijn nu eenmaal rechten en plichten, dat klopt.

Wat TS beschrijft is ruim voldoende voor ziekmelding. Zo liggen de regels in NL. Als de baas daar niet aan wil, even goede vrienden, richt dan een collectief op, maar neem nul mensen in dienst - ook dat is eerlijk.

"Door dit soort acties" - ? We praten over verstand gebruiken (als iemand van 22 nu hiermee doorloopt, is ze met 24 "echt kapot", daar heeft niemand iets aan) en de gewone regelingen die hiervoor gelden.

Een arbo arts kan idd adviseren om andere klussen te gaan doen in een bedrijf, dat klopt - doorslaggevend daarbij is idd niet "of het een leuke functie is" (maar TS heeft momenteel ook niet haar droombaan), maar of de gezondheid van de werknemer hierbij gebaat is, iemands lichaam het aankan, etc.