Carriere loopt vast: Loopbaancoach, hoe vind je een goede?

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sweetdreams

Carriere loopt vast: Loopbaancoach, hoe vind je een goede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 11:09

Beste Bokkers,

Ik ben WO jurist, heb me suf gesolliciteerd, ben redelijk ambitieus dus stel redelijk hoge eisen aan vacatures waar ik op solliciteer.

Zo heb ik bij meerdere advocatenkantoren gesolliciteerd, voor traineeships bij de grootbanken en bij een groot consultancy kantoor. Vaak kom ik de assessments en eerste gesprekken wel door en val ik in de laatste ronde af.

Uiteindelijk ben ik als juridisch medewerker bij een top advocatenkantoor terecht gekomen, maar de functie is heel anders dan hoe het mij voorgesteld werd. Het zou een best pittige baan zijn met veel en hard werken, maar het tegendeel is waar. Ik leer bijna niks en het werk is niet waar ik voor geleerd heb. Het voelt ook een beetje als een baan van mijn derde keuze.

Ik weet even niet zo goed meer wat ik wil! Deze baan voelt als een dood spoor en als redelijk goede 'tussen optie'. Nu heb ik volgende week een kennismakingsgesprek bij een loopbaancoach. Ik merk dat ik best negatief ben geworden omdat ik mijn doelen en dromen niet waar kan maken en omdat ik zoveel sollicitaties heb gehad bij topbedrijven en maar niet aangenomen wordt...

Heeft iemand hier ervaringen met een loopbaancoach, hoe herken je een goede? Weet iemand daarnaast nog een branche waar ik kan solliciteren want ik ben me een beetje ten einde raad waar het heen moet met mijn carriere!

Het zou fijn zijn als ik wat objectieve inzichten kan krijgen van mensen die mij niet kennen.

Eunomia

Re: Carriere loopt vast: Loopbaancoach, hoe vind je een goede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:13

Je zult toch ergens moeten beginnen en dat zal niet meteen aan de top zijn. Je zult moeten gaan bewijzen dat jij de echte top aankunt en dat heeft tijd nodig. Ik zou gewoon eens informeren naar eventuele doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar je nu werkt.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:24

Ik volg een loopbaantraject via mijn werk en ik kan niet anders zeggen dat ik het als zeerprettig ervaar. Via pb wil ik je er wel wat meer over vertellen.

Waar ik nog wel even op wil inhaken is dat je hoge eisen stelt aan een vacature. Ambitieus zijn is prima maar soms moet je onderaan beginnen en hoger op komen door heel hard te werken. Dan moet je soms genoegen nemen met een vacature die misschien niet helemaal voldoet aan je eisen.
Heb je de bedrijven ook gebeld met de vraag waarom je het niet geworden bent? Daar leer je van, vraag feedback van degene waarmee je je gesprek hebt gevoerd.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:27

Hoe lang werkt je daar nu? Je komt op mij ontevreden over, heb je al eens besproken dat je graag meer zou willen leren en hoe wordt daar op gereageerd?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:40

Eight schreef:
Hoe lang werkt je daar nu? Je komt op mij ontevreden over, heb je al eens besproken dat je graag meer zou willen leren en hoe wordt daar op gereageerd?

Dit. En eerste baan? Wanneer ben je afgestudeerd? Wat is je werkervaring?

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 12:33

Sinds augustus 2015 ben ik afgestudeerd, nu 1,5 jaar. Ik werk nu 8 maanden bij dit kantoor, eerste baan. Het werk is totaal anders dan hoe het mij tijdens de sollicitatie werd voorgesteld, dus ik voel me een beetje afgezet om het zo maar te zeggen.

De banen waar ik op wil solliciteren staan alleen open voor sollicitanten die max. 2 jaar zijn afgestudeerd. Dus 'langzaam omhoog' gaat helaas niet voor deze banen. Het is vrij frustrerend om allemaal studiegenoten met dezelfde cv's en (stage ervaring) om je heen te zien bij wie het wel lukt.

Ik heb eerder een gesprek met mijn baas gehad, ze zou er op letten dat ik meer uitdagender werk kreeg. Er is helaas niet veel van terecht gekomen. Volgende week heb ik weer een afspraak ingepland om dit te bespreken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:42

Een goede loopbaancoach herken je snel genoeg, je moet een goed gevoel bij diegenen hebben, en deze persoon moet je met een paar vragen al kunnen laten nadenken over dingen waar je nog nooit over had nagedacht , moet je nieuwe inzichten geven en het aller belangrijkste deze persoon oordeeld niet en legt je geen antwoorden in de mond, maar weet de vragen zo te stellen dat jij zelf je eigen antwoorden vindt :)
Een loopbaancoach die jouw verteld wat je moet gaan doen is niet de juiste, hij of zij moet je juist leren zelf tot deze inzichten te komen.

Succes!!

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:42

Mijn ervaring is dat wanneer je ook voor 'pas afgestudeerden' solliciteert en je al iets langer aan het werk bent je nog wel wat aan mogelijkheden hebt. En zet ook je Eigen netwerk in!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:56

De meesten vinden niet meteen na afgestudeerd zijn een echt passende baan, dat is echt een ideaal situatie. Doe ervaring op, bouw een netwerk op en probeer toch de uitdaging in je werk te zoeken. Kaart het ook eens aan bij je baas.

Ondertussen ogen openhouden en solliciteren. Persoonlijk zou ik niet aan een loopbaancoach beginnen, ik zie daar niet helemaal het nut van in. Maar als het je helpt, natuurlijk gewoon doen :)

[o]

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:07

Enne, vergeet vooral niet dat de functie-eisen vooral gaan over de meest ideale kandidaat. Ik heb een MBO diploma, nu bezig met HBO en solliciteer op afgeronde HBO functies. Sterker nog, voor mijn MBO stage een WO stage in de wacht gesleept bij Deutsche Bank :') Je zegt dat je ambitieus bent, laat dan dan merken in je brief! Toon initiatief. Wees creatief. Ik wil ook het liefst beginnen als manager, maar goed, je "moet" onderaan de ladder beginnen. Loopbaancoach is goed, maar kom zelf met ideeën, trainingen die je wilt volgen etc. Onderscheid jezelf. Want waarmee doe je dat?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie