wat kan ik deze kinderen leren door middel van plaatjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

wat kan ik deze kinderen leren door middel van plaatjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 16:56

Hallo allemaal :D

Op dit moment loop ik stage bij een bedrijf waar kinderen met bijvoorbeeld het syndroom van Down of een laag IQ werken. Ik probeer een werkpakket (een soort lesprogamma) te maken voor deze kinderen, maar vind het lastig wat ik deze kinderen zou kunnen leren. ik volg zelf namelijk geen opleiding die te maken heeft met deze doelgroep, maar diergezondheid & management. Ik wilde graag iets anders proberen en daarom dit uitstapje naar de zorgrichting in combinatie met een lesprogramma samenstellen :o

Het werkpakket gaat over paarden. Deze kinderen werken eigenlijk alleen met pictogrammen en plaatjes. Dit is voor hen het meest duidelijk omdat dit ook gebruikt wordt in hun dagprogramma. Het werkpakket zou dus ook uit picto's en plaatjes moeten bestaan. Mijn vraag is dus eigenlijk; Wat voor opdrachten kan ik deze kinderen geven die betrekking hebben op het onderwerp paard?

Het mogen allerlei opdrachten zijn. Binnen opdrachten, buitenopdrachten... Als het maar met plaatjes kan en de kinderen het 'zelfstandig' kunnen doen. Een computer opdracht met dingen opzoeken gaat bijvoorbeeld niet :D

Brand los! ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben :D

Magrathea

Re: wat kan ik deze kinderen leren door middel van plaatjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:58

Is er een mogelijkheid om een echt paard erbij te hebben? :)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:10

Ja dat is er :j

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:18

misschien de anatomie van het paard ?
groepjes maken met kinderen en dan iets vragen , het groepje na laten denken en alle groepjes hun andwoord laten geven ,en dan het vertellen

hoe een paard verzorgen ?
als hetzelfde principe

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:20

Wat is het doel van de opdracht? Wat wil je ermee bereiken? Is dat een eenmalige activiteit, of gaat het echt iets om wat ze kunnen doen als werk?
Bij dat tweede zou je programma erop gericht zijn om ze zo goed mogelijk te leren wat ze ook daadwerkelijk kunnen gaan doen. Dat houdt dan in dat je de acties opdeelt in kleine, overzichtelijke stappen, en dat werk je dan uit (onder andere met picto's, maar vooral ook door het vervolgens heel vaak te doen.)

Onze manege biedt zo'n plek, daar bestaan de klussen bv onder andere uit het vegen van het terrein, het opstrooien van de stallen, dat soort dingen.

(Klein detail: zijn het kinderen die werken, of volwassenen? Hoewel mensen met verstandelijke beperking ook kinderlijke trekjes of hobby's kunnen hebben, willen ze over het algemeen toch ook serieus genomen worden als volwassene. En terecht.)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:37

Shadow0 schreef:
Wat is het doel van de opdracht? Wat wil je ermee bereiken? Is dat een eenmalige activiteit, of gaat het echt iets om wat ze kunnen doen als werk?
Bij dat tweede zou je programma erop gericht zijn om ze zo goed mogelijk te leren wat ze ook daadwerkelijk kunnen gaan doen. Dat houdt dan in dat je de acties opdeelt in kleine, overzichtelijke stappen, en dat werk je dan uit (onder andere met picto's, maar vooral ook door het vervolgens heel vaak te doen.)

Onze manege biedt zo'n plek, daar bestaan de klussen bv onder andere uit het vegen van het terrein, het opstrooien van de stallen, dat soort dingen.

(Klein detail: zijn het kinderen die werken, of volwassenen? Hoewel mensen met verstandelijke beperking ook kinderlijke trekjes of hobby's kunnen hebben, willen ze over het algemeen toch ook serieus genomen worden als volwassene. En terecht.)

Dit zijn echt kinderen (Leeftijd tot 20 jaar maar geestelijk een leeftijd van ongeveer 4) die bij ons op de dagbesteding komen. Zij hebben een programma wat bestaat uit inderdaad klusjes zoals stallen mesten,het terrein vegen, blad harken, paard poetsen / rijden, we hebben zelfs een moestuin :) dit staat allemaal afgebeeld in picto's

Bij het lesprogramma gaat het erom dat we ze echt iets nieuws leren en dan in de vorm van een werkblad waar opdrachten op staan (deze opdrachten worden wel voorgelezen omdat de meeste echt niet kunnen lezen en schrijven). Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een opdracht met wat eet een paard? dit moeten ze gaan verzamelen op de boerderij en kunnen ze opplakken op hun werkblad. ik moet alleen 5 werkbladen maken in 1 pakket dus aan deze ene opdracht heb ik nog niet zo veel :')

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:50

Is het misschien een idee om lijntjes te laten verbinden? Bijvoorbeeld dat je aan de rechter kant alles hebt afgebeeld wat bij het paard hoort qua tuig en links het hoofd, de rug, etc

Dit kan je ook met welke borstels waar worden gebruikt.

Wat misschien ook een idee is dat je twee kolommen maakt met een groen vinkje en een rood kruis (oid) en dan plaatjes print met dingen die paarden wel en niet fijn vinden, deze moeten ze dan in de juiste kolom leggen/lijmen (denk aan kind met armen wijd en rennend of een zachte aai over de neus)

Heb je hier iets aan? :D

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:56

Dropneus95 schreef:
Shadow0 schreef:

Dit zijn echt kinderen (Leeftijd tot 20 jaar maar geestelijk een leeftijd van ongeveer 4) die bij ons op de dagbesteding komen. Zij hebben een programma wat bestaat uit inderdaad klusjes zoals stallen mesten,het terrein vegen, blad harken, paard poetsen / rijden, we hebben zelfs een moestuin :) dit staat allemaal afgebeeld in picto's

Bij het lesprogramma gaat het erom dat we ze echt iets nieuws leren en dan in de vorm van een werkblad waar opdrachten op staan (deze opdrachten worden wel voorgelezen omdat de meeste echt niet kunnen lezen en schrijven). Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een opdracht met wat eet een paard? dit moeten ze gaan verzamelen op de boerderij en kunnen ze opplakken op hun werkblad. ik moet alleen 5 werkbladen maken in 1 pakket dus aan deze ene opdracht heb ik nog niet zo veel :')

Ik vind dit een erg goed idee!
Zou je kunnen aanvullen met ook een werkblad voor wat heb je nodig om een paard te verzorgen? Geef ze hierbij desnoods een bak met allerlei materialen met borstels, hoevenkrabbers maar gooi er ook onzin dingen in zoals een wc rol.

Dit zou je ook kunnen doen met wat heb je nodig om op een paard te rijden? Hierbij kun je misschien met picto's werken en hierbij ook uiteraard een paar onzin dingen erbij doen, dat zij de juiste moeten uitkiezen en op hun werkblad moeten natekenen

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:59

Oh jullie komen al met leuke ideeën! alvast bedankt! _/-\o_

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:03

Het laatste idee is erg leuk!

Je zou ook iets kunnen doen met plaatjes op de juiste plek plakken (bijv. tuig) of op volgorde van hoe je een stal uitmest o.i.d. Je kan dan picto's of foto's lamineren en er een klittenbandje achter plakken. Ik weet niet of sommige clienten met een PECs map werken? dat idee een beetje.

Dan zou je bijv. ook kunnen doen: wat mag een paard wel eten en wat mag een paard niet eten? Met bijv. plaatjes van een appel en een wortel, maar ook een zak chips of reep chocola.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:54

Eventueel het tuig laten schoonmaken ? Volgens mij is dit ool wel haalbaar voor de doelgroep en om te gebruiken als pictogram

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:00

Lastig!
Je zou ook plaatjes van bijv. een zadel en een hooivork etc. kunnen maken. Dan vraag je wat je nodig hebt als je bijvoorbeeld een stal gaat uitmesten en dan moeten ze de kruiwagen en hooivork aanwijzen/aankruisen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:07

Ik zou persoonlijk eerst richting gedrag gaan, en dat van beide kanten belichten.
Dus: niet schreeuwen en rennen bij dieren/ paarden.
Van voren benaderen.
Niet uit de hand voeren maar vanaf de grond.
Wat betekend oren in de nek.
Wat betekend schrapen met de voet
Etc etc.

Je wilt eerst veilige mens-dier omstandigheden creeeren voordat je over gaat op secundaire zaken als onderwerpen die bij een paard horen.

Ik ken ook iemand die heel goed is in gedragingen uitbeelden. Wellicht kun je zoiets ook in je stage opnemen?
https://www.spelpartnershop.nl

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:23

Plaatjes op de juiste plek plakken? Doormiddel van een tekening of plaatje van een paard., met nummers en plaatjes van een zadel en hoofdstel en dan de plaatjes bij het goede nummer plakken...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:03

Je mag me pb-en. Ik werk in de dagbesteding gehandicaptenzorg en heb ervaring in het begeleiden van clienten op kinderboerderijen, manege en andere locaties.

Je kunt aan de dagroutine denken. Uit de bus (picto bus), wat dan? Jas ophangen (picto), broodtrommel weg zetten (picto), koffie! (je snapt het al, van alles een picto). Na de koffie laarzen aantrekken.
Misschien route mbt voeren: wat pak je eerst, de voerschep vul je tot hoe ver (zorg ook voor een streep op de echte voerschep!), etc
Mbt mesten: welke materialen zet je klaar, welke gang begin je, wat doe je eerst, tot hoe ver mag de kruiwagen vol, waar moet de kruiwagen heen als hij vol is, wat doe je als de box leeg is, welk materiaal gaat er dan in de box, zijn alle materialen uit de box als je klaar bent? Begeleiding halen om te laten controleren. Evt samen paard/dier terug zetten.

Maak het niet te ingewikkeld. Begin met routines die al bekend zijn. Daarna kun je uitbreiden. Hou in gedachten hoeveel begeleiding er nodig is met aanleren en of die er ook is als jouw stage afgelopen is, maw: is jouw pakket ook bruikbaar na jouw vertrek? Onthou ook dat er veel tijd en heel erg veel herhalen gaat zitten in aanleren. En als er eenmaal iets in zit, kun je niet zomaar iets veranderen ;-) Alles moet dus kloppen voordat je het in gebruik neemt.