Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9660
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:33

Concorde schreef:
Mijn tante heeft Psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit in Utrecht. Beviel haar prima. Zij combineerde het ook met een baan en gezin, en vond het fijn dat je zelf kon bepalen hoe snel je ging.


Tegenwoordig gaan ze er bij de OU vanuit dat je toch wel 20 uur per week aan je studie moet besteden. Ook zijn tentamenmomenten minder vrijblijvend dan een paar jaar geleden: je begint aan een module en dan moet je zo'n 12 weken later je tentamen al doen... dat maak ik tenminste op uit de website... het zal niet voor alle modules zo zijn, maar het is goed er wel rekening mee te houden natuurlijk.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:34

Jibbel schreef:
Ok, 'latere leeftijd' klinkt alsof ik mid 40 ben en met 1 been in het bejaardentehuis zit..Dat is het dus niet ;)

Even een terzijde, met mid 40 zitten mensen naar jouw mening dus met één been in het bejaardenhuis...?
_O-

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:54

Zoolgangster schreef:
Tegenwoordig gaan ze er bij de OU vanuit dat je toch wel 20 uur per week aan je studie moet besteden. Ook zijn tentamenmomenten minder vrijblijvend dan een paar jaar geleden: je begint aan een module en dan moet je zo'n 12 weken later je tentamen al doen... dat maak ik tenminste op uit de website... het zal niet voor alle modules zo zijn, maar het is goed er wel rekening mee te houden natuurlijk.


Nee, dit klopt niet. Je hebt gewoon een jaar de tijd om je module af te ronden en anders kun je hem altijd nog verlengen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:27

Ik heb psychologie in Groningen (RUG) gestudeerd en daar zaten naast een heleboel jonkies van 18 ook echt wel meerdere studenten van 30+. Ik was zelf 22 toen ik met de studie begon, na een jaar reizen en verkeerde studiekeuzes.

De bachelor is waarschijnlijk wel te doen naast je baan, mits je goed kan leren en statistiek je ding is. Zo niet, dan kan het nog wel een pittige rit worden. Je hebt inderdaad in de bachelor niet veel contact uren. Hoorcolleges zijn nuttig maar niet verplicht, werkcolleges zijn zeker wel verplicht en als je er een paar mist haal je je cursus niet (= uitloop).
Maar: zeker doen! Leeftijd moet je niet tegenhouden, goede planning maken en dan kan je echt wel blijven werken / hobby's uitvoeren naast de studie.

Houd er alleen wel rekening mee dat je met alleen een bachelor diploma géén psycholoog bent en niet aan de bak komt (anders dan de HBO opleiding tot Toegepast Psycholoog, dan kan je na je 4 jarige opleiding aan het werk). Om als psycholoog in de klinische praktijk te kunnen werken zal je na de WO bachelor een WO master moeten halen.

Ik ben nu bijna 27 jaar en zit nu halverwege mijn master. En ik kan je zeggen: die is zwaar. Ik loop 3 dagen in de week stage en heb 1 verplichte college dag. Dat betekent dat ik mijn opdrachten, presentaties, verslagen én masterscriptie op 1 doordeweekse dag en in mijn weekend en avonden moet gaan doen en schrijven. Combinatie met werken hiernaast is bijna niet mogelijk, door de verplichte stage. En je komt gewoon om in het werk.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:33

Shadow0 schreef:
Deeltijd lijkt me wel een veel fijnere optie ja. Geeft denk ik ook een wat gevarieerder publiek, want hoewel ik het niet echt erg vond toen ik met 26 weer tussen de studenten liep, vond ik een beetje variatie toch ook wel leuk.

(Geinspireerd door dit topic ben ik zelf ook eens gaan kijken, maar instellingscollegegeld is echt onbetaalbaar hoog. 't Is me overigens niet helemaal duidelijk of je als deeltijder ook dat volledige bedrag betaalt. Maar het zal in totaal vast niet veel goedkoper zijn. En de OU biedt geen filosofie.)


Rotterdam biedt wel wijsbegeerte in deeltijd aan. Daar heb ik ook nog naar gekeken namelijk. :) Maar geen idee hoe dat precies zit met het instellingsgeld..

Kuggur schreef:
Jibbel schreef:
Ok, 'latere leeftijd' klinkt alsof ik mid 40 ben en met 1 been in het bejaardentehuis zit..Dat is het dus niet ;)

Even een terzijde, met mid 40 zitten mensen naar jouw mening dus met één been in het bejaardenhuis...?
_O-


Niet dan? >;) Dat dacht ik joh!

Ik neem aan dat je de insteek van mn post wel begrijpt. :))

Unseen schreef:
Ik heb psychologie in Groningen (RUG) gestudeerd en daar zaten naast een heleboel jonkies van 18 ook echt wel meerdere studenten van 30+. Ik was zelf 22 toen ik met de studie begon, na een jaar reizen en verkeerde studiekeuzes.

De bachelor is waarschijnlijk wel te doen naast je baan, mits je goed kan leren en statistiek je ding is. Zo niet, dan kan het nog wel een pittige rit worden. Je hebt inderdaad in de bachelor niet veel contact uren. Hoorcolleges zijn nuttig maar niet verplicht, werkcolleges zijn zeker wel verplicht en als je er een paar mist haal je je cursus niet (= uitloop).
Maar: zeker doen! Leeftijd moet je niet tegenhouden, goede planning maken en dan kan je echt wel blijven werken / hobby's uitvoeren naast de studie.

Houd er alleen wel rekening mee dat je met alleen een bachelor diploma géén psycholoog bent en niet aan de bak komt (anders dan de HBO opleiding tot Toegepast Psycholoog, dan kan je na je 4 jarige opleiding aan het werk). Om als psycholoog in de klinische praktijk te kunnen werken zal je na de WO bachelor een WO master moeten halen.

Ik ben nu bijna 27 jaar en zit nu halverwege mijn master. En ik kan je zeggen: die is zwaar. Ik loop 3 dagen in de week stage en heb 1 verplichte college dag. Dat betekent dat ik mijn opdrachten, presentaties, verslagen én masterscriptie op 1 doordeweekse dag en in mijn weekend en avonden moet gaan doen en schrijven. Combinatie met werken hiernaast is bijna niet mogelijk, door de verplichte stage. En je komt gewoon om in het werk.


Statistiek is niet mijn ding nee, maar de vorige keer heb ik me er aardig doorheen geslagen. Ook SPSS kon ik prima mee werken, maar het is en blijft niet mijn 'ding'. Ik heb wel het geluk dat ik makkelijk leer en ik heb natuurlijk de stof uit het eerste jaar al gehad. Ik hoop dus dat alles wat ik in het eerste jaar voor mijn kiezen krijg niet volledig nieuw klinkt.
De bachelor is voor mij voornamelijk als basis bedoeld voor de richting waar ik naartoe wil. Die master is voorlopig nog niet aan de orde. Eerst maar eens 4-6 jaar me op die bachelor storten. T.z.t. zie ik dan wel of het plan wat ik nu heb nog steeds is wat ik wil of dat ik door de opgedane kennis een andere kant op wil. Ik heb de laatste jaren wel geleerd dat je vanalles kunt plannen en uitdenken, maar dat het leven je soms (onaangenaam) kan verrassen en alles in de war schopt. First things first dus! :)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:35

Deeltijd klinkt als een goede oplossing, veel succes ermee!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:12

Tazzey schreef:
Siesjuh schreef:
Toen ik een aantal jaar geleden HBO Toegepaste Psychologie studeerde, was ik 2 en deed de voltijd opleiding.


Dan was jij een bijzonder begaafde peuter :D

Wat betreft afhakers, in mijn studiejaar waren het de HBO studenten die afvielen en 1 moeder omdat ze het niet kon combineren met haar kindje. Van de 16 HBO studenten die ingestroomd waren heeft 1 de eindstreep gehaald. De rest heeft moeten afhaken vanwege een te hoog niveau van de studie.

Oeps :') . Ik bedoel dus 21 :P

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 13:27

Kleine update. Ik heb inmiddels een voorinschrijving gedaan voor Psychologie in deeltijd aan de Universiteit Leiden.
Komende vrijdag heb ik een gesprek met de studieadviseur van deze opleiding.
Hij gaf me als tip om idd eens te kijken naar de opleiding van de open universiteit of studeren als contractstudent.

Het kriebelt al wel..heb wel zin om weer iets op te gaan starten voor mezelf.