Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:29

Succes go go go! En wel even gauw een update als je iets weet he haha!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:33

Ter geruststelling TS: toen ik eindexamen deed en na afloop van de examens een kopie van mijn eigen antwoordenblad nakeek, rekende ik telkens veel te streng - waardoor ik soms wel 1,5 punt (!) lager uitkwam dan de officiële score.

Er wordt best redelijk soepel gerekend, zeker bij vakken waar veel 'uitleg' bij komt kijken zoals geschiedenis of economie. Mijn beste tip bij dit soort vakken was: lees héél precies en schrijf de vraag over. Als er staat "Welke bronnen gebruikten de Karolingers ?" schrijf dan over "De karolingers gebruikten als bron.. [antwoord]". Dan weet je zeker dat je geen deel van de vraag vergeet of een onduidelijk geformuleerd antwoord hebt.

Succes ! :D

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:39

Absoluut gaan voor je VWO-diploma! Je hebt er nu zo hard voor gewerkt dat het echt zonde zou zijn als je dat nu gaat opgeven. Ik vind je er absoluut niet dramatisch voor staan, er is immers nog van alles mogelijk. Ik studeer zelf in Leiden en kan inderdaad veel goeds vertellen over de eindexamencursussen. Momenteel loopt Leiden vol van alle scholieren die deze cursussen volgen.

Persoonlijk vond ik de SE's VEEL moeilijker dan de CSE's. Waarom? Geen idee, maar de CSE's zijn ieder jaar toch (grotendeels) terugkerende onderwerpen die je veelvuldig oefent. Net zoals je later zult merken gaan zij echt niet voor ieder examen nieuwe dingen verzinnen, maar wordt het gewoon een beetje aangepast. Vooral heel veel examens maken uit de examenbundels en je goed concentreren op de gevraagde onderwerpen. En als je een examencursus hebt gevolgd, lees alles goed door en maak de opgaven nog eens. Het gaat je vast lukken!

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:45

Heeeel veel succes met de eindexamens!!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:51

Hi TS, heel veel succes met je examens! Super dat je knokt om je vwo diploma in je zak te krijgen.

Geloof me, je bent niet de enige die hier tegenaan loopt en mee worstelt. Zelf ben ik altijd zonder ook maar ooit huiswerk te maken en de dag van tevoren voor toetsen te leren, met bijna allemaal 6en het examen in gegaan. (Plus een 4 voor Grieks, maar vooruit :+ ) Punt is... Ik had nooit geleerd te leren, en was om die reden bang voor de eindexamens. Die tellen zo vreselijk zwaar...

Goed, eindexamens geleerd op de manier die ik gewend was met wat extra focus op oefeningen maken en gaan met die banaan. En weet je wat? Mijn punten voor ieder examen lagen 1 of meer punt hoger dan mijn gemiddelde SE. En Economie, waar ik een training voor gevolgt had.. 5.7 gemiddeld SE, 8.6 voor mijn eindexamen :')

Oftewel, je cijfers kunnen nog alle kanten op! Zorg dat je goed slaapt en tijdens de examens een flesje water en evt wat dextro oid bij je hebt. Good luck!

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:11

Mede examen-student hier, ik heb woensdag mijn eerste examen (scheikunde). Heel erg veel succes, zet hem op *\o/* *\o/* *\o/*

Edit: ik heb ook flink wat suikerbommen ingeslagen voor tijdens de examens. Vandaag ging mijn lijf echt zwaar op stand-by en dat kunnen we natuurlijk tijdens het examen niet hebben. :+ Resultaat: 4 liter ijsthee, 3 pakjes dextro en een hoop snoepgoed.

Vooral geen traagwerkende suikers en vezels etc. eten vooraf en GEEN koffie, van eerstgenoemde raakt je lijf in een dip omdat het te veel energie moet steken in het verteren van je voeding en van koffie raak je na de roes in een dip.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:56

xPabloBokt schreef:
Mede examen-student hier, ik heb woensdag mijn eerste examen (scheikunde). Heel erg veel succes, zet hem op *\o/* *\o/* *\o/*

Edit: ik heb ook flink wat suikerbommen ingeslagen voor tijdens de examens. Vandaag ging mijn lijf echt zwaar op stand-by en dat kunnen we natuurlijk tijdens het examen niet hebben. :+ Resultaat: 4 liter ijsthee, 3 pakjes dextro en een hoop snoepgoed.

Vooral geen traagwerkende suikers en vezels etc. eten vooraf en GEEN koffie, van eerstgenoemde raakt je lijf in een dip omdat het te veel energie moet steken in het verteren van je voeding en van koffie raak je na de roes in een dip.


Dextro moet je ook niet doen, dan ga je van een hoge suiker naar een lage en krijg je ook een dip, het beste is rozijntjes eten, heel kinderachtig maar het werkt wel

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:01

Ik snap wel dat rozijntjes werken, daar zit ook druivensuiker in, net als in dextro. Zal alleen wat langzamer vrij komen. We gaan het zien, ik ga vandaag even proberen wat dextro voor effect op mij heeft. Werkt het niet dan laat ik het morgen gewoon lekker thuis :)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:11

Ik neem gewoon meerdere tabletten dextro gedurende het examen. Werkt voor mij super en van de langzaam vrijkomende dingen krijg ik alleen maar een lage bloeddruk.

Anoniem

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:14

Ik ontbijt sowieso met havermout. Daar ga je echt heel goed op. :j

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:18

Ik ontbijt niet, maar dat raad ik niemand aan om ook te doen. Ik ontbijt gedurende het examen beetje bij beetje wat. Vlak van te voren drink
Ik een vruchtensap als ontbijt.

Ts: nog heel veel succes deze komende weken! dit is plan a, je hebt nog een heel alfabet voor je. Bijvoorbeeld de s van staatsexamen, de v van vavo, h van herkansen. Gewoon van genieten en daarna zie je wel wat je gepresteerd hebt.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:55

Ha TS,

Als docent heb ik leerlingen er veel en veel slechter in zien gaan en het toch gewoon zien halen. Leerlingen die met een woordenboek bij Engels opeens een acht scoren terwijl bij het spreken en luisteren een vijf veel was. Dus blijf rustig, de norm kan heel erg meevallen. Bij mijzelf bijvoorbeeld 8 jaar geleden. Ik had wiskunde B heel erg verpest. Ik kwam uit op een 3,5. Toen bleek de norm 2,0 te zijn en werd het een 5,5. Werd het opeens voldoende. Voor niks gestresst dus.

Tips zijn:
- blijf kalm, een eindexamen staan vragen in over de afgelopen zes jaar. Dus ook vragen als wat is het symbool van natrium? Toen ik dat zag staan heb ik mijn examen dicht gevouwen en het bleek toch echt een vwo examen te zijn. Het kan dus echt meevallen.
- docenten doen er alles aan om punten te geven, dus schrijf alles op wat er eventueel mee te maken kan hebben. Soms weet je namelijk wel de formule, maar niet hoe je bij bepaalde eenheden kan komen. Schrijf dan niet niks op maar wel die formule. Krijg je 9 van de 10 keer ook punten voor.
- neem alle benodigdheden mee die je mag gebruiken bij een examen. Dus woordenboeken, Nederlands en andere talen, binas, biodata, geo, grafische rekenmachine, zo zonde als je het niet hebt, want er staan altijd opzoek vragen tussen.
- kom op tijd en gebruik al je tijd zorgvuldig. Dus niet afraffelen, maar ook niet eindeloos blijven zitten en verbeteren als dat niet nodig is.
- weet, er zijn maar heel weinig mensen die helemaal zakken, heel vaak heb je ook nog een herexamen wat mogelijkheden biedt.

Geniet van je laatste dagjes op de middelbare school!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 22:50

Bedankt allemaal voor het meedenken, de tips en de succes wensingen!
Morgen ochtend ga ik proberen om nog iets ontspannends te doen en 's middags aftrappen met Nederlands.

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:48

Misschien lekker om straks even te sporten?-voordat je examen doet? Dan ruim optijd naar school, samenvatting nog een keer door lezen voor je gevoel. Niet vooraf met klasgenootjes kver moeilijke dingeb hébben dan raak je in de war!
Veel succes! Ook een beetje genieten.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:43

Hoe is nu TS?

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:05

Vraag ik me ook af ja

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 17:02

Sorry, ik ben jullie inderdaad wel weer een update verschuldigd! :Y)

Ik ben gezakt, maar dat wist ik eigenlijk gelijk na mijn examens al. Ik heb niks nagekeken, maar ik had gewoon geen goed gevoel over mijn examens. Het was voor mij dus geen verrassing.
Ik heb Nederlands (6), Engels (6), culturele en kunstzinnige vorming (Voldoende), rekentoets (6), combinatiecijfer (ANW, profielwerkstuk, maatschappijleer -> 7), Geschiedenis (6)en kunst (beeldende vorming ->7) gehaald. Ik heb Duits (5), Wiskunde A (4), Economie (5) en Aardrijkskunde (5) niet gehaald.

Ik heb Aardrijkskunde tweede tijdvak ook gemaakt, omdat ik echt niet had verwacht dat Aardrijkskunde zo slecht zo gaan. Ik had de proefexamens voldoende gemaakt. Ik was alleen zo uit de 'leer/concentratie sfeer' dat ik mijn herkansing uiteindelijk ook niet veel beter heb gemaakt. Ik had ook geen zin om weer opnieuw te vergeefs de boeken in te duiken en mijzelf op te fokken. :o
De reden dat ik nog wel een herkansing heb gemaakt, is omdat ik toch nog heel erg twijfelde of ik een jaar op school wil blijven of naar de VAVO wilde, als ik voor dat laatste wilde kiezen had ik een kans om een vak minder te hoeven doen.

Ik heb ervoor gekozen om nog een jaar op mijn school te blijven. Misschien interressant voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten, mijn voor- en nadelen op een rijtje. Ik vond het een lastige keuze, want ik had heel erg het gevoel dat er altijd nadelen te ondervinden zijn en dat ik dus altijd spijt zal hebben.
Er is veel ruimte voor verbetering, mijn gehaalde vakken zijn allemaal net aan zesjes. Na mijn examentraining Wiskunde in Leiden denk ik dat ik zelfs zonder docent mijn SE's veel beter zou kunnen maken. In ieder geval is kan alles alleen maar beter gaan dan vorig jaar!

Huidige school:
+ Vertrouwd
+ Profijt van de verbouwing
+ Leuke extra vakken (kunst en koor)
- Minder fijne leraren opnieuw

Vavo:
+ Compleet nieuw
+ Heel erg gericht op alleen gezakte vakken
- Voor het aantal vakken, nog steeds vol rooster met veel tussenuren

Ik ben blij dat ik het aan zag komen, het lijkt mij zo erg om defnitief te zakken als je het niet aan ziet komen of te zakken omdat je je herexamen niet hebt gehaald! Natuurlijk is het niet leuk, dit voelt voor mij als erger falen dan bijv. bij zitten blijven. Ik hou mij voor dat iedereen wel eens een jaartje langer ergens over doet, en ik ben nog nooit blijven zitten. O:)
Gelijk na de examens ben ik met alle vwo-leerlingen uit mijn jaar op eindreis naar Italië geweest. Verder ben ik nu lekker aan het werk, ik ben pas terug van 6 dagen camperen in Luxemburg. Ik heb nog meer leuke vakantie plannen.

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 03:06

Jammer TS dat het niet gelukt is. Maar fijn dat je er zo goed mee om kan gaan. Geniet van je vakantie en succes volgend jaar +:)+

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 21:25

Ik dacht, ik update dit topic maar eens!

Inmiddels komen de eindexamens weer in het zicht, en ik ga er met veel meer vertrouwen in! Ik heb gekozen om nog een jaar op mijn huidige school te blijven en dat heeft zijn positieve en minder positieve kanten! Ik heb net mijn tweede (en laatste) SE week gehad en ook al ging niet alles heel goed voor mijn gevoel, de resultaten maken mij erg blij!

Resultaten SE2:
Nederlands: 7,5
Engels: lezen 6,7 literatuur 6,8
Duits: 8,9
Economie: 6,1
Geschiedenis: 7
Aardrijkskunde: nog terug krijgen
Wiskunde: 5,1 (maar ik mag deze inhalen, ik moest wegens een acute migraine aanval stoppen tijdens de toets)

SE gemiddelde nu:
Nederlands: 7,1 (mijn mondeling van 20% komt hier nog bij)
Engels: 5,8 (mondeling van 15% komt hier nog bij)
Duits: 6,7 (mondeling van 15% plus woordjes gemiddelde van 5% komen hier nog bij)
Economie: 6
Geschiedenis: 6,5
Aardrijkskunde: 5,9 (moet dus nog 1 SE bij komen van 15%)
Wiskunde: 5,6 (ik verwacht dat dit nog omhoog gaat door inhaal SE van 30%)
Als we dat even vergelijken met vorig jaar ga ik er nu al veel beter in! Jeeeej! *\o/*


Studiekeuze is wel nog een moeilijk iets. Ik had mij vorig jaar ingescreven voor de UpvA (Universitaire Pabo van Amsterdam) en had de matching met succes volbracht. Ik was best wel zeker van mijn zaak, maar de twijfel heeft toegeslagen.
Wil ik wel mijn hele leven voor de klas staan als docent in het basisonderwijs? Is de Universitaire Pabo niet wat hoog gegrepen, en kan ik niet beter de 'normale' Pabo doen (wel versneld bijv. in 3 jaar ipv 4)? Zie ik de studie van mijn leven over het hoofd? Wil ik niet een jaar 'er uit' en lekker werken en naar het buitenland?

Ik ben ook bij Verloskunde wezen kijken in Amsterdam, ik vond dit een ontzettend gave studie (en het beroep spreekt mij ook erg aan), maar ook hier heb ik weer een stemetje in mijn hoofd wat zeurt of ik wel geschikt ben voor het beroep, of ik de studie wel aan kan etc. Ander studies die mij aanspreken zijn: Pedagogiek/Pedagogische wetenschappen, media, informatie & communicatie (maar dit vind ik zo standaart, wel weer breed) en leraar in het voortgezet onderwerp (Maar welk vak dan? Ik blink niet echt uit in 1 vak).

Korthom, nog genoeg uit te vogelen op dat gebied. :=