Apothekersassistente opleiding?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Paardenpret

Apothekersassistente opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 00:20

Ik ben nu al geruime tijd aan het zoeken naar een opleiding die ik nou zal willen doen waar je ook een beetje van kan leven.

Ik heb nu dierverzoring Niv3 gedaan en heb daar ook mijn diploma van.
Verder heb ik dan 3 jaar in winkels gewerkt. en heb ik een vmbo TL diploma.

Nu kwam ik de opleiding apothekersassistente tegen en dat sprak me wel aan.

Zijn er hier mensen die als apothekersassistente werkt of de opleiding heeft gevolgd of nu volgt? Wat zijn de vakken, en wat doe je nou precies als apothekersassistente?
Is er werk in te vinden, is het salaris voldoende om te kunnen leven?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Kayleigh__

Re: Apothekersassistente opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:06

Dit schooljaar ben ik begonnen met de opleiding. Zelf doe ik de bbl versie omdat het qua financien voor mij anders niet te doen is. Sinds juli werk ik 4 dagen in een openbare apotheek en ga ik 1 dag naar school.
Het werk zelf vind ik erg leuk! Vind het lekker afwisselend en over het algemeen is het contact met patiënten erg leuk. De werkdruk is toch wel best hoog, dit heeft weer te maken met bezuinigingen en de -helaas veel te grote- invloed van verzekeringen.
Het werk bestaat uit recepten aanschrijven (controle of het klopt was huisarts voorschrijft, eventueel patiënten bellen, het verwerken in de computer), voorlichting geven, vragen beantwoorden over geneesmiddelen, incontinentiemateriaal, verbandmateriaal en dingen als catheters enzo. Daarbij sta je ook aan de balie waar je de spullen overhandigt en soms uitleg geeft en vragen beantwoord. Je moet het klantcontact ook wel erg leuk vinden en ook duidelijk kunnen uitleggen. En ik merk dat het heel veel helpt als je van jezelf rust hebt en geen chaoot bent. Omgaan met patiënten leer je ook tijdens de opleiding. Naast Engels, Nederland en rekenen krijg je bijvoorbeeld les in farmaceutische patiëntenzorg. Hierbij leer je doseringen uitrekenen, of het klopt wat de huisarts voorschrijft en vooral ook hoe je de patiënt voorlichting geeft.
Ook krijg je les in geneesmiddelenkennis en zelfzorg (geneesmiddelen die ook bij drogist te krijgen zijn) en verschillende toedieningsvormen. Ook krijg je les over het menselijke lichaam.

Ik kan je vooral aanraden om echt de opleiding te doen via een 'normale' mbo. Je krijgt zoveel meer les en zoveel meer ervaring mee dan een thuisstudie! Hier in de omgeving is er redelijk wat werk te vinden, vooral ook in ziekenhuisapotheken.
Het salaris is niet top, maar voor mij is er van te leven.

Ik werk er nu nog niet zo lang, dus er zijn vast bokkers die nog veel meer kunnen vertellen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie