Dilemma! Studie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Dilemma! Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:43

Ik zit een beetje in een dilemma en ben benieuwd wat bokt er van zegt!

Ik ben 20 jaar oud, havo gehaald toen ik 17 was. Een jaar gewerkt om geld te verdienen en daarna voor 1,5 jaar naar Canada gegaan waar ik ongelooflijk veel geleerd heb. Beste keuze ooit. Ik heb ook geleerd wat ik echt wil in mijn leven; en dat is met de paarden zijn. Ik wil alle tijd die ik heb met de paarden besteden en paarden/ mensen helpen. Ook wil ik graag emigreren naar Canada.. Al heel veel connecties gemaakt dus dat zou opzich wel goed mogelijk zijn. Alleen hier zitten mijn hart en een gedeelte van m'n verstand in een tweestrijd. Mijn hart zegt om meteen m'n tassen te pakken en terug te gaan naar het land en levensstijl waar ik zo gelukkig ben. Een deel van m'n verstand zegt om eerst een studie te doen zodat ik in ieder geval iets heb als back-up, wanneer het allemaal niet zo uitpakt. Wat geheid gaat gebeuren, want succesvol worden in de paarden is een lang proces en niet makkelijk! Ik ben 20 en kan altijd nog terug voor een studie. Studie volgen in Canada is lastig omdat het zo ongelooflijk duur is om een studie te volgen daar. Dan zou het slimmer zijn om een studie in Nederland te doen en misschien een stage in Canada denk ik.

En dan zou ik ook nog moeten kiezen welke studie... Iets wat ik erg interessant vind is psychologie. Dat is toch wel m'n eerste keuze. Dit zou je dus opzich ook heel goed in de paarden kunnen gebruiken, wat ik doe is namelijk vooral paarden zadelmak maken op een NH manier, en daarnaast help ik ook mensen met zowel grondwerk als rijden. Vooral angstige mensen vind ik altijd leuk om te helpen. En ook heb ik een keer een kindje les moeten geven met ongelooflijke ADHD, autisme, ongelooflijk brutaal. Dat vond ik (totaal onverwachts! Zag er zo tegenop om dat kind les te geven) zo leuk om te doen.. Een manier op te zoeken om dat kind zo'n leuk en goed mogelijke les te geven. Dus met een psychologiestudie zou ik veel baat hebben rond de paarden. Maar dan heb ik weer zoiets van.. heb ik er wel iets aan als backup? Ik lees namelijk dat er met een psychologiestudie niet veel werk in te vinden is. Al helemaal op HBO niveau. Maar ik heb wel een papiertje..
Ook vind ik fysiotherapie interessant. Vooral met idee dat je door kan studeren naar dieren en ik dus daar ook veel baat bij heb rond de paarden. Maar fysiotherapie moet je bij houden anders telt je studie niet meer.
Ook vind ik politie/marechaussee nog ontzettend gaaf, maar ik heb een blessure in m'n kuit die altijd weer terug komt als ik veel moet rennen... Daarnaast krijg je bij deze 'studies' niet een hbo papiertje. Dus daar heb ik dan ook niet veel aan als backup.
Ook heb ik gedacht aan een (agrarische) business studie, vooral omdat dat erg handig zou zijn als ik dus een eigen bedrijfje wil beginnen rond de paarden. Liefste in Canada.

Sowieso wil ik proberen door te blijven gaan in de paarden en hier mijn baan van te maken, eerst misschien parttime maar uiteindelijk hopelijk fulltime. Ik weet dat bokt me hiermee voor gek verklaard, maar ik heb al veel onmogelijke dingen mogelijk gemaakt voor mezelf en ik ga zeker spijt krijgen als ik het niet probeer. Dat staat vast ;) Ik weet dat ik nooit gelukkig ga worden hier in Nederland om zonder paarden te werken. Dus daar moet ik zeker weten iets aan doen. Ik wil geen ongelukkig leven lijden.

Mijn overige interesses zijn;
(adrenaline) sporten, reizen, mensen helpen, rond dieren zijn, boerderijleven. Vooral koeien ben ik ook verliefd op.

Dus, wat zeggen jullie ervan?

Prrrr

Re: Dilemma! Studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:54

Als jij graag naar Canada wil zou ik me laten leiden door de eisen die zij stellen aan immigranten, en door het werk waarvoor je daarnaartoe kunt gaan. Net als in Nederland: met paarden kun je ook in je vrije tijd werken, als je zorgt dat je financiële basis goed is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:02

Ik heb me een twee jaar terug eens helemaal verdiept in de eisen omdat ik ook terug wilde. De kans dat ze je een paardgerelateerd visum geven is bijzonder klein. Nu wijzigt er elk jaar wel iets, maar ik zou kijken naar de lijst voor skilled workers en onder welke categorie je dan valt. Met een beroep in de gezondheidszorg viel je geloof ik in categorie A of B en is de kans dat je zo'n visum krijgt al veel groter. Echter hebben ze een paar jaar terug volgens mij alle aanvragen (waarmee je in de categorie valt waarin ze je een visum zouden kunnen geven) op een hoop gegooid en trekken ze er elk jaar een paar 100 uit die de aanvraag door mogen zetten.

Soms is het in de agrarische sector wel mogelijk om op een werkvergunning te komen als je een werkaanbod hebt, maar dit is ook in de paarden een stuk lastiger dan in bijv de varkenshouderij. De werkgever moet dan een x aantal maanden adverteren (met de bijkomende regels) en dan bewijzen dat ze geen Canadees kunnen vinden en jij dus niet een werkplek afpakt.

Het makkelijkst is waarschijnlijk om hier een opleiding te doen die op de lijst staat van beroepen die ze nodig hebben. Hou er alleen wel rekening mee dat die lijst elk of om de paar jaar herzien wordt en je dus ook mazzel moet hebben dat je uitgekozen wordt ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 12:24

Wat ik misschien nog niet gezegd heb; Toen ik mijn WHV had, heb ik bij een paardentrainer gewerkt waar ik nog steeds contact mee heb. Hij heeft me toendertijd ook aangeboden mij te willen helpen bij bijvoorbeeld een young proffesional visum en mij aan te nemen als assistent paardentrainer. Maar dat is inderdaad waar, dat ze moeten bewijzen dat ze adverteren. En dat kan hij dan weer niet bewijzen denk ik.
Ik ken ook iemand die bij de subway gewerkt heeft en via daar een visum heeft gekregen.
Maar vaak is het via een puntensysteem en dan een studie geeft al veel punten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:48

Ik weet niet of het ondertussen weer terugveranderd is, maar toen ik nog in Canada op een stal werkte wilde de eigenaresse mij ook wel helpen met een YP. Dat jaar waren alleen net de regels veranderd dat je max 12 maanden uit school mocht zijn (en je werk volgens mij ook in die lijn moest liggen, maar dat is inmiddels al weer 3 jaar terug dat ik me daar mee bezig heb gehouden; maar ik moest volgens mij een heel betoog inleveren over waarom dat een toevoegende waarde had mbt mijn school/diploma) en ik ben toen dus afgewezen omdat ik al langer dan 12 maanden uit school was. Ik weet niet hoe dat inmiddels is, maar hou daar dus wel rekening mee en zoek dat goed uit.
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen, verdiep je in de geldende regels via het CIC. Ik weet nog dat ik er toen uren en uren mee bezig ben geweest om alles uit te zoeken. En kijk ook naar de mogelijkheden mbt provincial nominee :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:33

Is sociaal pedagogische hulpverlening (Social work nu) dan niet iets voor je? Het is wat meer richting de probleemjeugd dan toegepaste psychologie en imo heel goed te combineren met paarden !