Stoppen met MBO opleiding of doorgaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miirtheex_x

Stoppen met MBO opleiding of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 01:25

Hallo bokkers,

Ik zit nu toch wel zo met mijn handen in mijn haar dat ik bokt om hulp ga vragen. Wat ik hiermee wil bereiken, tsja tips, meningen, ervaringen. Wat zouden jullie doen..

Momenteel ben ik 20, 2e jaars paraveterinair niveau 4. Ik volg de 3 jarige opleiding.
Na vmbo-tl de opleiding pedagogisch medewerker kinderopvang niveau 4 gevolgd, in één woord geweldig.
Ik ben zo gek op kinderen en genoot zo van het werk in de kinderopvang.
Helaas had ik in het laatste jaar met peuters aangepaste dagen tijdens stage, omdat mijn chronische hoofdpijn in die tijd te heftig was om het vol te houden. Toch vond ik het altijd jammer als mijn verkorte dag erop zat.

Na 3 jaar mijn diploma succesvol behaald, maar erg veel werk is er in de kinderopvang niet. Toch zullen er altijd kinderen blijven.
De keuze gemaakt tussen HBO logopedie (om verder te kunnen werken met kinderen) en MBO paraveterinair niv 4.
Hbo zou uitdagend zijn (dat is niv 4 nooit geweest) maar ook wel tricky met m'n hoofdpijn, zou ik dat trekken? Hbo betekende nog 4 jaar op school, ondanks dat ik pas net 19 was vond ik dat erg lang. Plus zoveel geld lenen voor de opleiding.
Paraveterinair, ja ook mijn grote dierenhart speelde daar een rol. Tot ik ervan hoorde wist ik geeneens dat die opleiding bestond, het leek zo mooi. Ik wou graag het huis al uit en met MBO hield ik stufi waardoor die kans groter was en de opleiding was 3 jaar en ik kon hem door mijn diploma versnellen naar 2 jaar.

Zodoende begonnen aan paraveterinair, alweer 1,5 jaar geleden. Het 1e jaar over dierverzorging, uitdagend dat zeker niet. Zonder moeite een 7 en met een beetje leren een 8/9. Fijn zou je zeggen, maar dat gaat ook demotiveren op een gegeven moment. Vorig jaar december zeiden ze ook doodleuk dat de opleiding niet meer versneld kon worden in 2 jaar en hij dus gewoon 3 jaar duurt.
Terwijl als ik dit van tevoren wist ik nooit aan de opleiding was begonnen.

Toen, daarna en nu heb ik zo vaak getwijfeld of ik zou stoppen.
We zitten 5 dagen op school zonder stage (eind januari pas voor 10 weken) en doen meest vd tijd zo weinig, dat ik me op school zo nutteloos en ongemotiveerd voel.
Ik kan zoveel doen in de tijd wat wel dankbaar werk is, zoals werken met kinderen want dat mis ik zo erg.
Meer dan ik ooit had gedacht.

In januari zouden we dan eindelijk stage gaan lopen, belt vorige week m'n stage af ivm onderbezetting en geen mogelijk hebben om mij te begeleiden en laten leren.
Afgelopen weekend verhuisd en nu dus pas tijd om na te denken.
Dat die stage dan afzegd op bijna het laatste moment is absoluut niet goed voor m'n motivatie die al zo geweldig laag is.

En nu? Ga ik als een gek een nieuwe stage zoeken en maak ik m'n opleiding af, wat nog meer dan 1,5 jaar is.
Of, en dan komt ie toch weer om de hoek kijken voor de zoveelste keer, stop ik toch met de opleiding.
Want eerlijk, ja ik vind het leuk en dit jaar is uitdagender en veel interessanter maar toch kan ik nog steeds geen motivatie opbrengen.
Is leuk vinden het genoeg? Ik voel niet dezelfde passie en energie als bij de kinderen. Is dit echt wat ik wil en ga ik er ook echt in werken later? :?

En wat als ik stop, ik woon op mezelf. Er valt dan een behoorlijk gat van 280 per maand volgens mij, dan ga ik natuurlijk werken voor m'n opleiding in de plaats.
Maar weet iemand of je dan deze 1,5 jaar stufi en ov terug moet betalen?
En binnen welke termijn dat is? Is dat ook die 30 jaar?

Of ga ik doorzetten? Nog 1,5 jaar tanden bijten en wachten op het moment dat ik zo enthousiast en gemotiveerd wordt.. maar gaat dat nog komen? :=

Ik ben nu zo verdrietig omdat ik al zolang niet weet wat ik moet doen en dat die stage dan af heeft gezegd is even de druppel die de emmer doet overstromen.

Tot slot in de kinderopvang is niet veel werk maar wel veel variatie en inmiddels zie ik ook vrij veel vacatures voorbij komen.
Paraveterinair is de baankans nog slechter en ik hoor/lees zoveel paraveterinairen die afgestudeerd zijn en nu iets anders doen of maar enkele dagen erin werken.

Het is een erg lang verhaal geworden, respect als je het hebt gelezen :o

Bedankt alvast!

XxLMMxX

Re: Stoppen met MBO opleiding of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:36

Wat je geleend heb moet je terugbetalen als je je opleiding niet afrond. Dat is wat ik denk tenminste, voor de zekerheid zou ik duo bellen.
Zorgen maken zou ik me daar niet om, je hebt heel lang de tijd om een eventuele schuld af te lossen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 02:05

Je bent op de helft en ik zou er voor kiezen om het af te ronden. Anderhalf jaar is zo om en stage kan een frisse afwisseling zijn. Je hebt dan straks twee diploma's op zak en geen terug te betalen schuld.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 02:13

Ga praten met iemand van school en kijk of er nog iets te regelen valt qua versnelling/stage, en check de reglementen hierop zodat je goed voorbereid bent. Kies iemand die niet van enkel jouw opleiding is zodat diegene relatief objectief is, bv een decaan.
Dan kun je ieg met een 'frisse blik' kijken.

Sterkte met je beslissing!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 04:57

Lees je goed in, als je ervoor kiest om logopedie te doen kan het wel eens zo zijn dat je schuld voor paraveterinair wordt kwijt gescholden na je diplomering.

Ik heb me er een poos geleden eens in moeten verdiepen dus 100% zeker durf ik het niet te zeggen, maar herinner me nog wel dat er meer mogelijk bleek te zijn dan dat ik dacht. Even nalezen dus.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:46

Persoonlijk zou ik de IB groep bellen en de situatie uitleggen. Vraag gewoon eens dat er financieel gebeurd als je stopt en begint met logopedie.

Ik zou in ieder geval als het mogelijk is stoppen en switchen naar logopedie. Zo te horen wil je dat ook graag maar heb je je door een stukje angst laten tegen houden.

Mooi voornemen voor 2017 ts: spring in het diepe. Als je echt graag wil, dan ga jij dat HBO echt wel halen! :j

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:07

Ik zou niet zomaar stoppen met de opleiding. Al ken ik je gevoel heel goed. Ik ben ooit na een half jaar gestopt met een opleiding. Gewoon omdat het niet het juiste moment was om te leren en dat ontieglijk gemotiveerde.
Ik zou wel uit zoeken of je je geld terug moet betalen en hoe dat zit. Ondertussen zou ik lekker gaan solliciteren vacatures voor pedagogisch medewerker. Wie weet wat er dan op je pad komt en dan kun je altijd nog de keuze maken om te stoppen.

Ik weet niet waar je op school zit maar wellicht kun je nog switchen naar de gewone dierverzorging kant? Zodat je straks de dieren zou kunnen combineren met kinderen? (Denk aan zorgboerderij etc) wellicht motiveert die gedachte je wat meer?

En ik zou het probleem van stage voorleggen aan school. Misschien kunnen zij je helpen aan een nieuwe stage plaats

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:03

Ik zou meteen stoppen met paraveterinair. Zoals je zelf al zegt: je hebt er niks aan. Ga lekker HBO doen als je denkt dat je dat aan kunt. Maar de baankansen voor logopedie zijn ook niet goed, lees ik. Wil je geen gastouder worden?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:11

Kan een school zomaar zeggen dat je een opleiding niet meer in 2 jaar kan doen, terwijl je er al aan begonnen bent? Ik zou hier maar eens achteraan gaan. Want dan is het namelijk nog maar een half jaar en dat is nog wel te overzien.

Daarnaast is de economie weer onwijs aan het aantrekken en zullen er meer banen in de kinderopvang beschikbaar komen denk ik zomaar.

Als je echt stopt en gaat werken, zul je inderdaad het afgelopen anderhalf jaar volledig moeten terug betalen.

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 22:18

Ten eerste: hartstikke bedankt voor jullie reacties! Ik ga even proberen zo goed mogelijk te reageren op iedereen.

XxLMMxX : wat ik voor zover heb uitgezocht en kunnen vinden op internet is dat het inderdaad volledig terug moet worden betaald inclusief ov. Zo zou dat voor mij rond de 5000,- uitkomen, waar je als het goed is 15 jaar de tijd voor hebt. Je moet dan na 2 jaar beginnen met betalen, omdat je eerst een aanloopfase hebt.

JPS: dat is inderdaad de andere kant van het verhaal, ik zit wel al op 1,5 jaar, dat is wel al de helft. Maar zonder motivatie is het alsnog wel een tijd, maar het scheelt wel weer gedoe en schulden.
Het lastige is dus ook dat mijn stage die ik had en waar ik een beetje zin in had, heeft afgezegd dus ik ook nog als een gek een andere stage moet gaan zoeken.

Turdusmerula: bedankt voor de tip! Ik kan inderdaad morgen wel even naar de decaan toelopen en daar om hulp vragen. Kan het morgen ook voor het eerst met mijn coach bespreken, maar die is natuurlijk niet meer objectief.

Mavelle: Bedankt voor de tip! Ook daar ga ik me eens in verdiepen, al twijfel ik wel of ik nog zit te wachten op 4 jaar logopedie. Al leek de studie me wel erg leuk, ik vind het gewoon erg lang.
Het liefst ga ik weer werken in de kinderopvang, daar verlang ik nu het meest naar want dat mis ik heel erg.

Fortitude: Bedankt, ik zal ze is gaan bellen!

JustMe8484: Daar ga ik me zeker verder in verdiepen ja. Ik zit momenteel op het WellantCollege, daar geven ze ook dierverzorging niveau 2 en 3. Het nadeel is alleen dat als ik dat af zou maken, om de schulden te ontlopen, het nog verder onder mijn niveau zou zijn zegmaar.
Maar toch zal ik dit is met de decaan bespreken en IB groep bespreken wanneer ik daarmee contact heb, bedankt! Kinderen en dieren is inderdaad wel een mooie combinatie, dieren kunnen vaak veel voor kinderen betekenen.
Het probleem van de stage heb ik al gemaild naar mijn coach, maar ik kan haar daar vrijdag pas over spreken helaas.

Dorientjuh: Klopt de baankansen zijn niet zo goed, dat is het lastige en het is wel weer 4 jaar.
Gastouder lijkt me super, of nanny bij mensen thuis zegmaar. Dat lijkt me nog leuker dan op een kinderdagverblijf.

Iirrssjjee: Ja helaas kunnen ze dat in dit geval, omdat paraveterinair een 4 jarige opleiding was, maar het wellant bood hem in 3 jaar aan en ze hebben toen gezegd dat ze aan het begin van het jaar een versnellingsmogelijk boden aan leerlingen die er goed in waren,(dit was ook al eerdere jaren gedaan) al een opleiding hadden gedaan en het dus aankonden. Enkel na die zomer bleken de exameneisen veranderd te zijn en kon het niet meer, omdat het al 'te zwaar' zou zijn en te ingewikkeld om uit te voeren. Erg balen, maar we hebben geen poot om op te staan.
Dat de economie aantrekt in de kinderopvang, ben ik het mee eens. Er zullen altijd kinderen en werkende ouders blijven, dus er zullen ook banen blijven.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:36

Je hebt toch al een diploma? Dan is je stufi al een gift geworden en hoef je dus niks terug te betalen.

Ik ben anderhalf jaar terug ook opnieuw aan een opleiding begonnen en de stufi die ik nu krijg hoef ik niet terug te betalen, ook al zou ik stoppen. Dat is ook duidelijk door duo gezegd toen ik begon.

En tja, heel eerlijk? Ik heb de opleiding ook gedaan en er is geen ruk te vinden aan banen als paraveterinair. Zou dus eerst duo bellen over je stufi en daarna beslissen wat je doet.

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 22:41

Koekeroekus: klopt ik heb al diploma kinderopvang, dan ga ik dat eerst id even informeren want dat zou best het een en ander veranderen aan de situatie en het een stuk makkelijker maken. Hartstikke bedankt voor je reactie!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 03:06

Let goed op met de goedbedoelde adviezen, er is recent veel veranderd bij duo. :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 04:49

Min alle vakanties blijft er nog iets meer dan een jaar over, waarvan ook nog een deel stage. Dat lijkt mij toch goed te overzien. Stoppen lijkt mij een makkelijke weg maar kom op een beetje zelf discipline. Even je zelf herpakken en ervoor gaan. Daarna kan je gaan doen wat je wilt. Dit is mijn visie hierop, ik ben benieuwd wat je gaat doen

Persoonlijk heb ik altijd gekeken wat de baan mogelijkheden bij mij in de streek was en daar mijn studie op aan gepast. Een knap inkomen vind ik gewoon erg belangrijk. Hobby/ leuke dingen doen ik in mijn vrije tijd.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:21

TurdusMerula schreef:
Let goed op met de goedbedoelde adviezen, er is recent veel veranderd bij duo. :)

Daarom zeg ik ook, bel duo.