Dierengeneeskunde studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Dierengeneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:21

Hey, mijn droom is om eigenlijk na mijn secundair onderwijs verder te studeren in dierengeneeskunde, het enige probleem is dat ik niet in een 'wetenschappen' richting zit. Ik moet nog 1.5 jaar maar ik kan niet meer veranderen, en dit is ook geen goed idee. Ik zit nu in een 3de graad ASO Humane wetenschappen, dit betreft: 4 uur wiskunde, 4 uur gedragswetenschappen (hier komt ook wel een deel biologie bij kijken), 3 uur cultuurwetenschappen, en 2 uur natuurwetenschappen (bio chemie, chemie, fysica en biologie) per week. In mijn eerste graad heb ik moderne wetenschappen gedaan (6 uur wiskunde 3 uur natuurwetenschappen) En in mijn 2de graad had ik ook 3 uur wetenschappen en 4 uur wiskunde. Ik ben helaas geen krak in wiskunde, haalde wel altijd goede punten voor fysica, maar heb gehoord van iemand die nu in haar 2de jaar zit dat wiskunde niet zo van toepassing is. De vakantielessen chemie zou ik sowieso voor ik begin wel mee doen. Maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die deze opleiding hebben gedaan en een niet zo goede voor-basis hebben zoals ik, en of jullie mij dit aan - of afraden. Ik ben opzich aan de slimmere kant, maar wel een beetje lui als ik geen uitdaging heb. Denk dat ik die bij dierengeneeskunde wel ga hebben. Ook studeer ik makkelijk van buiten, maar heb alleen geen wiskundig inzicht. Is dit een goed idee?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:31

Ik zit momenteel in het vijfde jaar diergeneeskunde. Ik heb in het middelbaar wel een wetenschappelijke richting gedaan dus daarmee specifiek kan ik je niet helpen.
Ik het eerste jaar van de studie heb je onder andere chemie en fysica (waarvan ik al een groot deel had gezien in het middelbaar) maar dit werd van vooraf aan begonnen. Er werd dus vanaf de basis begonnen zodat iemand met een mindere wetenschappelijke achtergrond in theorie ook kan volgen. Echter denk ik persoonlijk dat ik vanwege de snelheid van de lessen niet had kunnen volgen moest ik dit in het middelbaar niet eerder gezien hebben.

Edit: Of je het al dan niet aankan is echt persoonlijk. Er zijn mensen uit wetenschappelijke richtingen die niet slagen en aan de andere kant zijn er zelfs mensen die in het middelbaar bso gevolgd hebben en toch slagen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:47

dollyspikkel schreef:
Ik zit momenteel in het vijfde jaar diergeneeskunde. Ik heb in het middelbaar wel een wetenschappelijke richting gedaan dus daarmee specifiek kan ik je niet helpen.
Ik het eerste jaar van de studie heb je onder andere chemie en fysica (waarvan ik al een groot deel had gezien in het middelbaar) maar dit werd van vooraf aan begonnen. Er werd dus vanaf de basis begonnen zodat iemand met een mindere wetenschappelijke achtergrond in theorie ook kan volgen. Echter denk ik persoonlijk dat ik vanwege de snelheid van de lessen niet had kunnen volgen moest ik dit in het middelbaar niet eerder gezien hebben.

Edit: Of je het al dan niet aankan is echt persoonlijk. Er zijn mensen uit wetenschappelijke richtingen die niet slagen en aan de andere kant zijn er zelfs mensen die in het middelbaar bso gevolgd hebben en toch slagen.

Oke, helpt al veel, bedankt voor je reactie.
Ja, kan me voorstellen dat het echt wel eraan ligt of je een goede student bent en hoeveel tijd je er in steekt. Gelukkig ben ik wel heel erg geïnteresseerd. Ik weet van mezelf dat ik een hogere richting had aangekund in het middelbaar, jammer genoeg heb ik de eerste 3 jaar met stoten en slagen doorstaan omdat ik echt niet graag naar school ging. Daarom zit ik nu ook in een "lagere aso richting"

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:01

Hoi :) hier nog eentje die in het 5e jaar diergeneeskunde zit.

En mijn verhaal is een compleet gestoord zoals sommigen het willen noemen ;)

Ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd. 3u wiskunde, geen wetenschappen.
Na mijn middelbaar ben ik rechten gaan studeren en ik heb die studie afgewerkt (5jaar is dat) en ben beginnen werken. Helaas viel dat compleet tegen. Dus dan maar gestopt met werken en een lerarenopleiding gedaan (SLO) aan de unief van 1 jaar om ondertussen "na te denken" over wat ik wou in het leven.
Mijn vader is dierenarts en ik wou dat al erg lang studeren maar ik had angst dat ik de studie niet zou aankunnen, vandaar dat ik rechten ben gaan studeren. Maar je ziet, als je niet gelukkig bent in wat je doet, hou je het toch niet vol.

Dus na mijn lerarenopleiding (ik was toen al 24: 5 jaar rechten + 1 jaar lerarenopleiding) ben ik alsnog diergeneeskunde gaan studeren. Ik ben pas begonnen eind november, dus ik had al veel leerstof gemist. Bovendien heb ik geen wetenschappen gehad en de wetenschappen die ik ooit gehad had, zaten echt ver want de afgelopen 6 jaar had ik geen wetenschappen gehad. Ik geef eerlijk toe, man wat heb ik afgezien dat jaar...
Maar ik was enorm gemotiveerd en heb veel bijlessen gevolgd. Uiteindelijk heb ik wel wat vakken moeten herdoen en zelf meenemen (organische chemie) maar ik haalde het.

Gezien mijn leeftijd en mij sterke kinderwens heb ik zelf in 2e bachelor een kindje gekregen. Hierdoor liep ik ook een enorme achterstand op. De afgelopen 2 jaar heb ik me suf gewerkt met als resultaat dat ik nu in mijn 5e jaar zit, geen enkel jaar verloren ben, en netjes terug "modelstudent"(dus ik heb geen enkel vak meer van de vorige jaren, ik heb alles mooi gehaald) ben.

Lang verhaal maar kort: WAAR EEN WIL IS, IS EEN WEG.
Zelf zonder wetenschappelijke achtergrond (én desnoods met een kind) lukt het je wel als je er wil voor gaan. Maar je zal er echt voor moeten knokken en willen werken, want 't komt niet vanzelf en t is een loodzware studie! Veel succes!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:16

SofieHavan schreef:
Hoi :) hier nog eentje die in het 5e jaar diergeneeskunde zit.

En mijn verhaal is een compleet gestoord zoals sommigen het willen noemen ;)

Ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd. 3u wiskunde, geen wetenschappen.
Na mijn middelbaar ben ik rechten gaan studeren en ik heb die studie afgewerkt (5jaar is dat) en ben beginnen werken. Helaas viel dat compleet tegen. Dus dan maar gestopt met werken en een lerarenopleiding gedaan (SLO) aan de unief van 1 jaar om ondertussen "na te denken" over wat ik wou in het leven.
Mijn vader is dierenarts en ik wou dat al erg lang studeren maar ik had angst dat ik de studie niet zou aankunnen, vandaar dat ik rechten ben gaan studeren. Maar je ziet, als je niet gelukkig bent in wat je doet, hou je het toch niet vol.

Dus na mijn lerarenopleiding (ik was toen al 24: 5 jaar rechten + 1 jaar lerarenopleiding) ben ik alsnog diergeneeskunde gaan studeren. Ik ben pas begonnen eind november, dus ik had al veel leerstof gemist. Bovendien heb ik geen wetenschappen gehad en de wetenschappen die ik ooit gehad had, zaten echt ver want de afgelopen 6 jaar had ik geen wetenschappen gehad. Ik geef eerlijk toe, man wat heb ik afgezien dat jaar...
Maar ik was enorm gemotiveerd en heb veel bijlessen gevolgd. Uiteindelijk heb ik wel wat vakken moeten herdoen en zelf meenemen (organische chemie) maar ik haalde het.

Gezien mijn leeftijd en mij sterke kinderwens heb ik zelf in 2e bachelor een kindje gekregen. Hierdoor liep ik ook een enorme achterstand op. De afgelopen 2 jaar heb ik me suf gewerkt met als resultaat dat ik nu in mijn 5e jaar zit, geen enkel jaar verloren ben, en netjes terug "modelstudent"(dus ik heb geen enkel vak meer van de vorige jaren, ik heb alles mooi gehaald) ben.

Lang verhaal maar kort: WAAR EEN WIL IS, IS EEN WEG.
Zelf zonder wetenschappelijke achtergrond (én desnoods met een kind) lukt het je wel als je er wil voor gaan. Maar je zal er echt voor moeten knokken en willen werken, want 't komt niet vanzelf en t is een loodzware studie! Veel succes!

Erg bedankt voor je reactie, helpt mij enorm! En wow... Een kind en zo'n zware studie haha. Respect!
Ja tegen dat ik afstudeer ben ik ook (al) 19... Zoals ik al zei, ben nooit graag naar school gegaan omdat ik niet goed wist wat ik wou én ik ook super gedemotiveerd was, daarom in het eerste leerjaar al een jaartje mogen overdoen. Gelukkig is daar in het derde middelbaar al een beetje verandering in gekomen door de juiste mensen te leren kennen, denk dat ze mij in de lagere school al hadden opgeschreven voor BSO aangezien ik zo gedemotiveerd was, toen al. Maar even terugblikken ben ik wel een van de weinige van mijn lagere schoolgroep die nog in het ASO zit }> Lekker bewezen! Maar vind het erg fijn om een reactie te krijgen van iemand die ook niet in een hoge wetenschap richting zit en dit toch doet, met een kind dan nog! Heb al gezien dat UGent vakantielessen chemie aanbiedt, ben wel van plan deze te volgen. Wel fijn dat je papa dierenarts is, kan je al veel van opsteken volgens mij. Maar denk dat als ik af kom bij mijn leerkrachten met dierengeneeskunde ze mij ook wel scheef gaan aankijken :+

Eline91

Re: Dierengeneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:34

CalipsoLover, als je twijfelt aan je wetenschappelijke achtergrond kan je via de Universiteit Gent een leuke website vinden met allerlei tests om je slaagkansen te bepalen :)
https://vraaghetaansimon.be/

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:37

Eline91 schreef:
CalipsoLover, als je twijfelt aan je wetenschappelijke achtergrond kan je via de Universiteit Gent een leuke website vinden met allerlei tests om je slaagkansen te bepalen :)
https://vraaghetaansimon.be/

Bedankt! Denk alleen dat het nu nog moeilijk is om je slaagkans te bepalen als je nog niet eens aan de studie bent begonnen :=

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:21

Trek je niet te veel aan van Simon :')
Ik zit in mijn eerste jaar diergeneeskunde op de ugent en moet zeggen dat ik Simon niet bijster nuttig vond.

Ik zelf heb havo gedaan, vervolgens vwo (met een jaar kunstacademie op zaterdag), en vervolgens een jaar gewerkt.
Na dit jaar besloten de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie in te halen in 5,5 maand, aangezien ik niet het goede vakkenpakket had. (En ik heb alles gehaald, ondanks al een aantal jaren t niet gezien te hebben)

Vervolgens 2x uitgeloot in Utrecht, waarop ik nu ben gestart in Gent.

Ik vind de vakken die diergeneeskunding gericht zijn heel erg leuk, echter heb je het eerste jaar veel basisvakken.

Nu in het eerste semester hebben we de volgende vakken:
-anorganische chemie
-biomedische fysica en radioprotectie (gewoonweg natuurkunde)
-statistiek
-celbiologie en algemene weefselleer
-studie van de vertebraten en algemene anatomie vd huisdieren

Vooral voor fysica en chemie is aan te raden om een basis te hebben, want het gaat in een moordend tempo.

Mocht je vragen hebben, kan je me een pb sturen :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:47

Shiry schreef:
Trek je niet te veel aan van Simon :')
Ik zit in mijn eerste jaar diergeneeskunde op de ugent en moet zeggen dat ik Simon niet bijster nuttig vond.

Ik zelf heb havo gedaan, vervolgens vwo (met een jaar kunstacademie op zaterdag), en vervolgens een jaar gewerkt.
Na dit jaar besloten de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie in te halen in 5,5 maand, aangezien ik niet het goede vakkenpakket had. (En ik heb alles gehaald, ondanks al een aantal jaren t niet gezien te hebben)

Vervolgens 2x uitgeloot in Utrecht, waarop ik nu ben gestart in Gent.

Ik vind de vakken die diergeneeskunding gericht zijn heel erg leuk, echter heb je het eerste jaar veel basisvakken.

Nu in het eerste semester hebben we de volgende vakken:
-anorganische chemie
-biomedische fysica en radioprotectie (gewoonweg natuurkunde)
-statistiek
-celbiologie en algemene weefselleer
-studie van de vertebraten en algemene anatomie vd huisdieren

Vooral voor fysica en chemie is aan te raden om een basis te hebben, want het gaat in een moordend tempo.

Mocht je vragen hebben, kan je me een pb sturen :)

Heel erg bedankt! Goed dat jullie statistiek hebben. In mijn richting nu in het middelbaar is dit namelijk heel belangrijk aangezien de meeste verder studeren in psychologie, rechten, politiek,... Dus daar heb ik wel een sterke basis van. Chemie is niet mijn sterkste vak, daarom dat ik de vakantielessen wil volgen. Fysica was ik altijd tamelijk goed in, dus hoop dat het dan ook nog zo is. Bedankt voor de info :D

SofieHavan

Re: Dierengeneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:14

haha :') mispak u niet aan de statistiek ;) en good to know, in de rechten is er géén statistiek :P
Chemie was in mijn tijd simpel, die stelde altijd dezelfde vragen en die vragen circuleerden dus dat was mijn geluk, zo raakte ik erdoor :') Ik weet eigenlijk niet of vakantielessen nuttig zijn.

K ben trouwens zeker als ik nu die Simon doe, dat ik wellicht buis ofzo :') :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 00:28

SofieHavan schreef:
haha :') mispak u niet aan de statistiek ;) en good to know, in de rechten is er géén statistiek :P
Chemie was in mijn tijd simpel, die stelde altijd dezelfde vragen en die vragen circuleerden dus dat was mijn geluk, zo raakte ik erdoor :') Ik weet eigenlijk niet of vakantielessen nuttig zijn.

K ben trouwens zeker als ik nu die Simon doe, dat ik wellicht buis ofzo :') :+

In humane krijg je een groot pakket statistiek, vorig jaar heb ik grotendeels statistiek gehad en volgend jaar ook. Tjha, rechten weet ik niet. Ben ik ook niet echt in geïnteresseerd, maar weet dat je voor alle studierichtingen na humane een groot pakket statistiek moet gehad hebben: Daarom was mijn school ook de eerste met een 4 uur wiskunde richting humane in België. (Normaal is dit 3 uur vanaf 3de graad) En men wilt het een 5 uur wiskunde maken, maar das een ander verhaal...
En denk dat je voor die Simon eerst alle testjes moet gedaan hebben voor je je definitieve score ofso krijgt? Ik heb er ondertussen 4 gedaan, heb nu een rood bolletje terwijl ik op 3 van de 4 testen beter scoorde dan het gemiddelde en op 1 er van juist er iets onder...