Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

dollyspikkel schreef:Ik zit momenteel in het vijfde jaar diergeneeskunde. Ik heb in het middelbaar wel een wetenschappelijke richting gedaan dus daarmee specifiek kan ik je niet helpen.
Ik het eerste jaar van de studie heb je onder andere chemie en fysica (waarvan ik al een groot deel had gezien in het middelbaar) maar dit werd van vooraf aan begonnen. Er werd dus vanaf de basis begonnen zodat iemand met een mindere wetenschappelijke achtergrond in theorie ook kan volgen. Echter denk ik persoonlijk dat ik vanwege de snelheid van de lessen niet had kunnen volgen moest ik dit in het middelbaar niet eerder gezien hebben.
Edit: Of je het al dan niet aankan is echt persoonlijk. Er zijn mensen uit wetenschappelijke richtingen die niet slagen en aan de andere kant zijn er zelfs mensen die in het middelbaar bso gevolgd hebben en toch slagen.
hier nog eentje die in het 5e jaar diergeneeskunde zit.

SofieHavan schreef:Hoihier nog eentje die in het 5e jaar diergeneeskunde zit.
En mijn verhaal is een compleet gestoord zoals sommigen het willen noemen![]()
Ik heb in het middelbaar economie-moderne talen gevolgd. 3u wiskunde, geen wetenschappen.
Na mijn middelbaar ben ik rechten gaan studeren en ik heb die studie afgewerkt (5jaar is dat) en ben beginnen werken. Helaas viel dat compleet tegen. Dus dan maar gestopt met werken en een lerarenopleiding gedaan (SLO) aan de unief van 1 jaar om ondertussen "na te denken" over wat ik wou in het leven.
Mijn vader is dierenarts en ik wou dat al erg lang studeren maar ik had angst dat ik de studie niet zou aankunnen, vandaar dat ik rechten ben gaan studeren. Maar je ziet, als je niet gelukkig bent in wat je doet, hou je het toch niet vol.
Dus na mijn lerarenopleiding (ik was toen al 24: 5 jaar rechten + 1 jaar lerarenopleiding) ben ik alsnog diergeneeskunde gaan studeren. Ik ben pas begonnen eind november, dus ik had al veel leerstof gemist. Bovendien heb ik geen wetenschappen gehad en de wetenschappen die ik ooit gehad had, zaten echt ver want de afgelopen 6 jaar had ik geen wetenschappen gehad. Ik geef eerlijk toe, man wat heb ik afgezien dat jaar...
Maar ik was enorm gemotiveerd en heb veel bijlessen gevolgd. Uiteindelijk heb ik wel wat vakken moeten herdoen en zelf meenemen (organische chemie) maar ik haalde het.
Gezien mijn leeftijd en mij sterke kinderwens heb ik zelf in 2e bachelor een kindje gekregen. Hierdoor liep ik ook een enorme achterstand op. De afgelopen 2 jaar heb ik me suf gewerkt met als resultaat dat ik nu in mijn 5e jaar zit, geen enkel jaar verloren ben, en netjes terug "modelstudent"(dus ik heb geen enkel vak meer van de vorige jaren, ik heb alles mooi gehaald) ben.
Lang verhaal maar kort: WAAR EEN WIL IS, IS EEN WEG.
Zelf zonder wetenschappelijke achtergrond (én desnoods met een kind) lukt het je wel als je er wil voor gaan. Maar je zal er echt voor moeten knokken en willen werken, want 't komt niet vanzelf en t is een loodzware studie! Veel succes!
Lekker bewezen! Maar vind het erg fijn om een reactie te krijgen van iemand die ook niet in een hoge wetenschap richting zit en dit toch doet, met een kind dan nog! Heb al gezien dat UGent vakantielessen chemie aanbiedt, ben wel van plan deze te volgen. Wel fijn dat je papa dierenarts is, kan je al veel van opsteken volgens mij. Maar denk dat als ik af kom bij mijn leerkrachten met dierengeneeskunde ze mij ook wel scheef gaan aankijken

Eline91 schreef:CalipsoLover, als je twijfelt aan je wetenschappelijke achtergrond kan je via de Universiteit Gent een leuke website vinden met allerlei tests om je slaagkansen te bepalen
https://vraaghetaansimon.be/

Shiry schreef:Trek je niet te veel aan van Simon![]()
Ik zit in mijn eerste jaar diergeneeskunde op de ugent en moet zeggen dat ik Simon niet bijster nuttig vond.
Ik zelf heb havo gedaan, vervolgens vwo (met een jaar kunstacademie op zaterdag), en vervolgens een jaar gewerkt.
Na dit jaar besloten de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie in te halen in 5,5 maand, aangezien ik niet het goede vakkenpakket had. (En ik heb alles gehaald, ondanks al een aantal jaren t niet gezien te hebben)
Vervolgens 2x uitgeloot in Utrecht, waarop ik nu ben gestart in Gent.
Ik vind de vakken die diergeneeskunding gericht zijn heel erg leuk, echter heb je het eerste jaar veel basisvakken.
Nu in het eerste semester hebben we de volgende vakken:
-anorganische chemie
-biomedische fysica en radioprotectie (gewoonweg natuurkunde)
-statistiek
-celbiologie en algemene weefselleer
-studie van de vertebraten en algemene anatomie vd huisdieren
Vooral voor fysica en chemie is aan te raden om een basis te hebben, want het gaat in een moordend tempo.
Mocht je vragen hebben, kan je me een pb sturen
mispak u niet aan de statistiek
en good to know, in de rechten is er géén statistiek
Ik weet eigenlijk niet of vakantielessen nuttig zijn.

SofieHavan schreef:hahamispak u niet aan de statistiek
en good to know, in de rechten is er géén statistiek
![]()
Chemie was in mijn tijd simpel, die stelde altijd dezelfde vragen en die vragen circuleerden dus dat was mijn geluk, zo raakte ik erdoorIk weet eigenlijk niet of vakantielessen nuttig zijn.
K ben trouwens zeker als ik nu die Simon doe, dat ik wellicht buis ofzo![]()