Vestigingen eenmanszaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Vestigingen eenmanszaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 04:47

Mn vriend heeft me eind deze avond een idee gegeven en ik lig er nog klaarwakker over na te denken omdat ik er erg enthousiast over ben. Echter blijft mn hoofd nu steeds voors en tegens omhoog gooien en ik heb allerlei vragen waarvan het antwoord niet op standaard startersfora te vinden is. Wellicht zijn er bokkers die hier kaas van gegeten hebben of mee willen denken wie ik dit kan vragen.

Het zit namelijk zo:
Mijn vriend en ik wonen sinds 2 maanden in dorp A. Ik heb het hier prima naar mijn zin maar mn vriend heeft liever het dorpje waar ik ben opgegroeid (dorp B). We huren nu een ruime hoekwoning (in dorp A) en zitten hier nog 10 maanden aan vast aldus het huurcontract. Mijn vriend werkt een eind verderop en staat dagelijks 1,5 uur in de file en is daar echt niet blij mee.
Hij heeft een stabiel inkomen en heeft mij daarom in de gelegenheid gesteld om mijn droom waar te maken: mijn eigen paramedische praktijk starten. Dit is inmiddels in volle voorbereiding. Ik ben echt in de laatste fases (contracten met zorgverzekeraars en praktijkruimte) van het proces voordat ik echt mensen kan zien per 1-1-2017.
Ik ben dus een aantal weken geleden gaan bezichtigen in een klein gezondheidscentrum en de concepthuurovereenkomst wordt momenteel gemaakt door de makelaar. Ik ga 344€ betalen voor een kantoor van 16-20 m2. Dit is opzich niet duur voor een kantoor in het hart van dorp A. Ik moet hierbij vermelden dat ik perse een praktijkruimte moet hebben om contracten te sluiten met sommige zorgverzekeraars.
Ik was hier erg blij mee tot mijn vriend vanavond vroeg: 'waarom start je niet een tweede vestiging in dorp B?'. En ik dacht 'ja, waarom eigenlijk ook niet?'. Of ik nu in 1 dorp PR (reclame) draai of gelijk in twee. De wens van mn vriend is duidelijk, hij wil graag richting dorp B verhuizen zodra dat kan.
Mijn wens met het bedrijf is groeien, uitbreiden en meerdere disciplines aanbieden aan mijn clienten. Dus ik vond het geen enkel probleem om in dorp A te starten, het succesvol te maken, te verhuizen naar dorp B, iemand in de praktijk in dorp A zetten (loondienst) en zelf opnieuw een vestiging starten in dorp B. Dat was het idee..
Nu is het idee dus om tegelijk in dorp A en B te starten. 3 dagen ene vestiging, 2 in de ander.. Of net waar het nodig is. Voordeel is dat ik het dubbele aantal verwijzers heb (dus dubbel aantal klanten), groter netwerk, en direct een (hopelijk succesvolle) vestiging in het dorp waar we heen willen verhuizen. Natuurlijk zitten er extra kosten aan maar die zijn beperkt. Huren in dorp B is goedkoper (plus ik ken daar meer mensen en ben er bekend).

Nu bekroop me ineens het idee: waarom huur ik niet alleen een vestiging in dorp B en werk ik in dorp A (waar ik nu woon) niet gewoon vanuit huis. Ik moet een vestiging/praktijkruimte hebben, om mijn werk uit te mogen voeren en contracten te hebben met verzekeraars, maar is het dan noodzakelijk om twee praktijken te huren? Ik weet wel dat mijn huis opzich niet in aanmerking komt voor een praktijkvestiging. Je moet daar geloof ik 1/3 van je woning voor zakelijk kunnen gebruiken met aparte ingang enzo. Dat hebben we helaas niet. Echter, ik weet dus niet of zoiets mag. De dorpen liggen 50 km van elkaar af.

Weet iemand hoe zoiets zit? Of bij welke instantie ik dit zou kunnen vragen. Kan kvk wel bellen maar die weten waarschijnlijk niet hoe dat zit met paramedische zorg. En zorgverzekeraars benoemen waarschijnlijk dat zij liever hebben dat ik in elke regio dat ik werk een praktijkruimte moet hebben voor hun klanten (terwijl ik nooit iemand ontvang in de praktijkruimte maar eigenlijk altijd bij iemand aan huis kom)
Ik kan hier wel bij vermelden dat ik een tijd gewerkt heb bij een grote zorginstelling waar ik ook mensen behandelde aan huis. Soms reed ik 50 min met de auto om mensen daar te behandelen. Mijn kantoor was dan dus niet bij de client in de buurt. Ik werkte dan vanuit een organisatie en dat was wel het werkgebied. Maar wie bepaald dat werkgebied? Dat is toch gewoon hoever je bereid bent te rijden? Of moeten er perse panden van t bedrijf staan?

Iemand enig idee hoe ik mijn vragen beantwoord kan krijgen?

kimberly1995

Re: Vestigingen eenmanszaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 07:55

Het enigste wat me te binnen schiet: vraag ook na of je in je huurhuis een praktijk zou mogen starten van je huurbaas.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 08:30

Ben je lid van de beroepsvereniging? Bij de landelijke .... vereniging kunnen ze dit soort vragen voor je beantwoorden. Succes met je plannen.

Maak een goed businessplan en ga daarvoor. Als ik zo lees wat je de ene dag wil en wat je de andere dag wil, ben je wel heel erg flexibel :D en daar kan je niet echt een business opbouwen.
Flexibiliteit is goed en zorgt dat je kansen pakt, maar consistentie is ook heel belangrijk als je iets op wil bouwen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:19

geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie,kan je in een huurhuis niet zomaar een zelfstandig beroep starten,daar de huisbaas dan plots heel wat meer moet gaan betalen en daar dus echt niet blij mee zijn.
(of je moet overeen komen dat je dan ook meer huishuur betaald).

maar dit is dus in belgie,geen idee hoe het in nl zit.

als je ook patienten aan huis kan behandelen,hoef je idd totaal niet overal een vaste praktijk te hebben.

ik denk dat alles van je eigen verwachtingen en wensen afhangt.

stel je gaat verhuizen naar dorp B.
dan lijkt het me veel leuker dat je uiteindelijk altijd in de buurt kan werken en niet om de haverklap 50 km moet rijden(wat in het begin wel zo zal zijn,want je zal niet onmiddellijk genoeg klanten/centen hebben om iemand in dienst te nemen.

als jullie echt 300% zeker binnen hier en max een jaar naar dorp B verhuizen,zou ik me eigenlijk richten om enkel daar te starten.
en dan daar heel ruim reclame gaan maken.

50 km afstand is veel.
je kan wel 2 dagen hier,3 dagen daar hebben,je hebt altijd mensen die bellen en vragen of het echt niet kan van dit of dat.
als je start,kan je dit bijna niet weigeren,anders verlies je klanten,maar dan verlies je wel enorm,enorm veel tijd(en geld) met telkens 50 km over en weer te rijden....

2 vestigingen is leuk,maar volgens mij totaal niet haalbaar om op alle 2 de plekken te starten van 0 in dezelfde periode.

als je een regio op de wielen hebt,kan je daarna starten in een 2de regio,kan je een werknemen zoeken die je reeds vaste klanten overneemt,die zekerheid heb je dan,dan start jij een 2de plek op,.....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:08

Nee ik ga van mijn huis geen praktijk maken. Dat kan ok niet daar zijn richtlijnen voor. Maar ik moet een praktijkruimte hebben voor de contracten van de verzekeraars. Ik wil graag op twee plaatsen een praktijk starten. Dus zowel in dorp A en dorp B. Waarover ik mijn aanwezigheid wil verdelen. Beetje strategisch inplannen, dat lukt wel. Met twee praktijkruimtes biedt ik de mensen ook een eventuele 'neutrale ontmoetingsplek' voor de kennismaking en is het makkelijker om eventueel langs te lopen. Dit is mn plan. Dus ik ga maandag bellen naar makelaar in dorp B voor de mogelijkheden.
Overigens ben ik het stadium van businessplan en ideevorming al lang voorbij. (op de locatie na) Zit echt in de laatste regelfases.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:17

Inderdaad even contact opnemen met je beroepsvereniging, die kunnen je dit haarfijn uitleggen.