Thuisstudie tandarts assistente

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 07:53

zoals ik al vermeld had zijn veel van die thuis studies niet crebo gecertificeerd en dus niet MBO!
laat je goed informeren, er worden nu goede verkorte opleidingen aangeboden, maar wel met stage en school.
De ROC's bieden nu ook vaker verkorte opleiding aan (iig bij ons in de omgeving wel)

Eerlijk gezegd worden ze bij ons in de praktijk ook niet snel aangenomen, gezien ik toch al heel snel merk dat er veel kennis mist...
gezien we een groet veelzijdige praktijk hebben, moeten de assistentes liefst overal inzetbaar zijn.
en dat kun je niet verwachten van iemand die een thuisstudie van bv 6 maanden gedaan heeft tov een roc bv die 3 jaar duurt ,et 3 stages op verschillende adressen.
daarbij komen nog alle richtlijnen van tegenwoordig, die worden in zo'n opleiding zo weinig meegenomen.

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:36

Bij de loi opleiding staat het in elk geval wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:02

Citaat:
Deze opleiding is volledig erkend door het ministerie van OCW en als deeltijdopleiding geregistreerd in het Crebo onder nummer 25490. Na afloop wordt dan ook een officieel erkend MBO 4-diploma behaald. Met dit diploma op zak kun je aan de slag als tandartsassistent. Ook doorstromen naar een vervolgopleiding op HBO-niveau is mogelijk.

Johanna, TS heeft het wel over de volledige MBO opleiding hè, niet over de verkorte versie of een cursus. Dus alles wat je hier aanhaalt mbt de opleiding, klopt niet.

Desondanks vrees ik dat je met gebrek aan oefenpraktijkervaring blijft zitten.....

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:07

Er zit stage bij he? bij de volledige versie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:24

Dat weet ik, maar heb je enig idee wat de opleiding op een ROC inhoudt? Hoeveel je daar tijdens de lessen praktijkdingen oefent? Dat is namelijk heel veel en dat mis je voor het overgrote deel, want dat is met thuisstudie gewoon niet te doen. Je zal een paar praktijkdagen hebben, maar vergeleken met de normale opleiding is dat echt peanuts.

Ik heb het dus niet over stages, die heeft de voltijd en deeltijd variant ook. Ik heb het over praktijkoefening tijdens de lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:28

Ik heb op school gezeten, dus ja, ik ken roc.

Snap ook wat je zegt maar ik deel niet perse je mening.
Ik weet dat er natuurlijk veel aandacht aan besteed wordt, maar ik geloof zeker dat je dit ook op de werkvloer kan leren.
Ken zo al 2 tandarts assistentes die niet eens gediplomeerd zijn, en dus alles in de praktijk geleerd hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:31

Dat kan ook, maar dan heb je dus wel een achterstand vergeleken met kandidaten die dat al wel hebben geleerd. En de ene opleiding op een ROC is de andere niet, er zijn best hele theoretische opleidingen die prima via thuisstudie gedaan kunnen worden. Maar in mijn ogen is tandartsassistente daar niet een van.

Lees anders mijn eerste berichtje in dit topic anders nog eens.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:28

Enige jaren geleden heb ik iemand aan de stoel gehad die de opleiding via loi deed, maar dat was echt de versie vooral werken thuis leren, is dit wat jij ook bedoeld ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:29

Ja ik doel op de volledige mbo opleiding.
Enige verschil met de bbl opleiding van bijvoorbeeld een roc is dat je geen dag naar school gaat maar thuis leert.
En dus werkt/ stage loopt, net als de bbl ers doen.
Ook gewoon praktijkdagen.
Opleiding duurt 24 maand.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:16

Het hangt echt volledig van je eigen houding en inzet af, of dat gaat lukken. Heb je al eens een dag meegelopen met een assisitente? Weet je echt wat alle taken zijn en vind je het dan nog leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:23

Lithya schreef:
Het hangt echt volledig van je eigen houding en inzet af, of dat gaat lukken. Heb je al eens een dag meegelopen met een assisitente? Weet je echt wat alle taken zijn en vind je het dan nog leuk?

Meegelopen niet maar vrijdag ga ik mijn assistente eens even ondervragen.
Ben zeker goed op de hoogte van de werkzaamheden en hoewel er altijd wel iets is dat minder leuk is, spreekt het werk me erg aan.
Een vriendin van mij is ook assistente en is het vak ingerold met een nti cursus.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:30

Anoniem schreef:
Loi, nti of nha.
Liever deed ik de versnelde studie zonder stage maar ik ga proberen om stage in betaald werk te vinden!


Ervaring in stage context is juist ontzettend belangrijk vind ik. Toch voor een dergelijke studie. Afstandsleren = oké (mits je een goede en erkende opleiding kiest) en mits er ook ervaring wordt opgedaan tijdens een uitgebreide stage.

Ik hoop voor je dat je een betaalde stage kan vinden. Zeker als iets oudere student is dit toch belangrijk aangezien je ook een huishouden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:02

Dat hoop ik ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:04

Twee praktijken gesproken die aangeven loi van prima waarde te vinden.
Als je er maar stage bij loopt...

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:48

Van prima waarde vinden... In wat voor context?

Ik denk dat indien er 2 sollicitanten zijn, waarbij 1 dame van begin 20 die net de opleiding aan het ROC afgerond heeft en 1 dame van tegen de 40 met een afgeronde thuisstudie...

Dat iedere werkgever kiest voor die dame die de opleiding aan het ROC afgerond heeft.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:02

Anoniem schreef:
Twee praktijken gesproken die aangeven loi van prima waarde te vinden.
Als je er maar stage bij loopt...

Ik durf vanuit mijn opleiding prima mijn mening te geven, maar ik vraag me vooral af wat je zelf zou doen als je de keuze hebt tussen een (eventueel jonger) persoon die een volledige opleiding heeft gevolgd met ontzettend veel praktijk ervaring of een 35+er waar je dan nog in moet gaan investeren qua praktijk ervaring ook? Wat zou jou aantrekkelijk maken voor een werkgever dan?
Geen aanval, ik probeer je oprecht aan het denken te zetten.

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:09

Waarom denken jullie toch steeds dat he bij een thuisstudie met honderden uren stage geen praktijk ervaring opdoet?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:11

Anoniem schreef:
Waarom denken jullie toch steeds dat he bij een thuisstudie met honderden uren stage geen praktijk ervaring opdoet?

Je doet wel praktijk ervaring op maar alsnog significant minder dan de andere kandidaten die elke week lessen volgen lijkt mij?

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:18

idd,daar moet je realistisch in zijn.

een ouder iemand in dienst nemen kost sowieso ook meer dan iemand die jonger is.
als die jongere persoon dan daarnaast al meer (stage) ervaring heeft,dan zijn er weinig werkgevers die er nog maar zullen over nadenken,de meeste hebben al gekozen nog voor ze de personen irl gezien hebben.

dat is gewoon de realiteit,jezelf iets anders wijsmaken is zinloos,want dan loop je later tegen de muur,je kan er beter een realistische kijk op hebben.

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:23

Ik denk dat leeftijd een belangrijk punt is.

Sta eens stil bij de vraag of een 35+er überhaupt een stageplek kan vinden.

Helpt het LOI bij het vinden van een stage?

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:33

Ik denk er anders over.
Neem een bult levenservaring en werkervaring mee.
En zoek hier maar eens hoeveel " ouderen" zich omscholen en geschikte banen of stages vinden.

Maargoed. Ik krijg gelukkig ook veel positieve reacties van mensen uit het werkveld zelf, dus Zo somber hoef ik het echt niet in te zien.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:36

Ik denk ook dat inmiddels veel mensen ervaring hebben met thuisstudies en ik ken bijna niemand die zegt (ongeacht welke opleider) "wauw, wat is dit een topkwaliteit"
De meesten komen van een koude kermis thuis en ook ik heb slechte ervaringen op alle vlakken met verschillende thuisstudies.

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:24

Anoniem schreef:
Ik denk er anders over.
Neem een bult levenservaring en werkervaring mee.
En zoek hier maar eens hoeveel " ouderen" zich omscholen en geschikte banen of stages vinden.

Maargoed. Ik krijg gelukkig ook veel positieve reacties van mensen uit het werkveld zelf, dus Zo somber hoef ik het echt niet in te zien.


Er is geen enkele reden voor somberheid.

Ik denk alleen dat je alle adviezen en meningen in overweging moet nemen om op die manier tot een realistische beslissing te komen.

Daarnaast lijkt het me verstandig om de opleiding te bespreken met het reintegratie-bureau. Gaan zij akkoord indien je een thuisstudie volgt?

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:55

Daar ben ik weg en bovendien had ik daar geen enkele toestemming voor nodig aangezien alles op eigen initiatief is.
Als je dan naleest doe t dan goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:05

Anoniem schreef:
Waarom denken jullie toch steeds dat he bij een thuisstudie met honderden uren stage geen praktijk ervaring opdoet?

Omdat de gewone studie óók die stage heeft. De stages zijn dus gelijk. Maar wat een voltijdstudent heeft en wat jij mist, zijn de praktijklessen op school.
Ik zeg niet dat je géén praktijkervaring op doet, maar je praktijkervaring (en vooral het oefenen in gesimuleerde situaties, waarin de grenzen ook eens opgezocht kunnen worden) is gewoon per definitie minder dan een voltijd student. Dat ontkennen is gewoon je kop in het zand steken.

En nogmaals, dat wil niet zeggen dat je daarom 'dus' niet aan het werk raakt. Het is alleen goed om je te realiseren dat er een kans (! Kans, dus, geen vaststaand feit!!!) is dat als men kan kiezen, men dus toch liever voor iets anders kiest.

Maar ergens lijkt dat er bij jou niet in te willen, dus bij deze is dit mijn laatste poging het uit te leggen.