Opnieuw gaan studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Opnieuw gaan studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:02

Ik zal de situatie even schetsen:

In juni 2014 ben ik met grootste onderscheiding afgestudeerd als Industrieel Ingenieur in de ICT. Nog voor ik afgestudeerd was had ik al een positie als onderzoeker bij de universiteit, daar werd dan later ook een doctoraat aan gekoppeld.
Mijn taak bestaat uit het ontwikkelen van planning- en optimalisatiesoftware, voornamelijk voor de transportsector. Daarnaast begeleid ik studenten en geef ik eenmaal per week praktijkles.

Maar hoe langer ik dit werk doe, hoe minder leuk ik het vind. Ik ben over het algemeen zeer actief, iemand die altijd rondloopt of druk bezig is. Ik hou van uitdaging en heb veel nood aan afwisseling. Op mijn werk zit ik echter de hele dag aan de computer, en heb ik het gevoel dat ik altijd hetzelfde moet doen. Ik mis het contact met andere mensen, voel me eenzaam en verveel me dood.

Ik heb er heel vaak spijt van dat ik geen Diergeneeskunde gestudeerd heb. Op het moment dat ik mijn studiekeuze gemaakt heb was ik langdurig ziek, en heb ik iets gekozen waarmee ik later een baan kon vinden die fysiek niet te zwaar was was. Inmiddels ben ik echter volledig hersteld, en is dit helemaal niet meer aan de orde.

Aangezien ik mijn huidige werk steeds minder leuk ga vinden begin ik nou toch weer twijfelen. Is het misschien toch nog niet te laat? Ik ben ondertussen wel al 25, en ik heb al 2 jaar vast werk. Ik heb mezelf en 4 pony's te onderhouden, en mijn auto rijdt ook niet op water. Van mijn ouders verwacht ik niet veel steun meer, ze hebben me immers al onderhouden tot ik afgestudeerd was. Als ik het wil doen moet het dus onder de vorm van deeltijds studeren/deeltijds werken zijn.

Hoe denken jullie hier over?

benangelique

Re: Opnieuw gaan studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:34

Je bent PAS 25 bedoel je en je hebt dus nog een heel werkend leven voor je...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:37

Ik zou het ook zeker doen :j 25 jaar is inderdaad zeker nog niet oud, en de 2 jaar werkervaring die je al hebt, gaat je later bij het zoeken naar werk zeker nog van pas komen.

Ik ken ook wel enkele mensen van mijn leeftijd (26 jaar) die opnieuw gaan studeren zijn en die het combineren met werken, dus als werkstudent. Als je echt gemotiveerd bent, lijkt het me zeker doenbaar. En misschien kan je ook wel vrijstellingen aanvragen? Er zal misschien ergens wel een overlap zijn in vakken tussen diergeneeskunde en industrieel ingenieur, ook al zijn het basisvakken van het eerste jaar?

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:45

Inderdaad PAS 25! Zet alles op alles om te zorgen dat je werkt met veel plezier. Dierenarts was ook mijn kinderdroom, ben het niet geworden. Maar heb wel een bijzonder leuke baan dankzij mijn (zoveelste ha ha en academische) studie op wat latere leeftijd, het was een van de beste beslissingen van mijn leven. Je zult nog heel lang moeten werken en dierenarts is een prachtig beroep.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:47

Je bent nooit te oud om te studeren. Ik ben zelf op mijn 31e aan een nieuwe academische studie begonnen. Een totaal ander vakgebied dan eerdere masters. Gewoon doen wat je hart je ingeeft. De finaciën trekken zich vaak wel recht is mijn ervaring.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:48

Ga gewoon eens langs bij een studieadviseur van diergeneeskunde :j Ik denk dat zij je beter kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn betreffende een deeltijdstudie (want dat zou ik toch wel aanraden). Voor jezelf kun je ook natuurlijk al eens bekijken of je (één of meer van) je pony's goedkoper kunt stallen (je zult er vermoedelijk toch minder tijd voor hebben als je weer gaat studeren, misschien tijd voor een vakantietje in een natuurgebied ofzo :) )

En praat ook eens met je werkgever, die heeft misschien ook nog wel mogelijkheden voor jou die beter bij je passen. Dan kun je in elk geval leuk werk blijven doen als je nieuwe studie daadwerkelijk doorgaat

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:50

Sorry ik zie nu dat je in België woont! Dan is het onderstaande niet van toepassing.

Ik weet het niet zeker, maar met een tweede studie moet je wel het instellingstarief betalen dacht ik... Je hebt dus geen recht meer op het goedkopere tarief.

Wel iets om rekening mee te houden helaas het kan dus flink wat kosten.
http://www.studie-kosten.nl/16-collegegeld

Edit: Volgens de bovenstaande site ben je dan ongeveer 10.000 per jaar kwijt
Laatst bijgewerkt door Kidde op 27-11-16 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:50

Super dat je verder wilt met leren voor iets wat je leuker vind. Maar woon je op jezelf? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je rond kan komen, ponys kan onderhouden en een auto kan rijden als je gaat studeren. Daarbij kost een studie ook nog een keer veel geld. Heb je een vriend die voor een aantal jaar de kosten kan opvangen? Ik denk dat het vrij lastig is, mijn vriend zit met hetzelfde probleem :) wij wachten tot ik klaar ben (half jaar) en werk heb gevonden, dan mag hij weer studeren en betaal ik.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:59

Kidde schreef:
Ik weet het niet zeker, maar met een tweede studie moet je wel het instellingstarief betalen dacht ik... Je hebt dus geen recht meer op het goedkopere tarief.

TS woont in België. Hier is het heel wat goedkoper :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:12

Yasmine schreef:
Kidde schreef:

TS woont in België. Hier is het heel wat goedkoper :)

Niet als je een tweede bachelor gaat volgen, wat de TS dus wil gaan doen.
Dan betaal je naast het collegegeld ook nog het instellingsgeld, en kom je voor de meeste studies inderdaad rond de 10.000 uit.
Het instellingsgeld voor diergeneeskunde is echter nog een stuk hoger, volgens mij ruim boven de E15.000.

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:58

M'n opa is op z'n 70e nog aan een nieuwe studie begonnen.
Als je het niet naar je zin hebt, moet er sowieso iets veranderen. Ook als je niet een andere studie gaat doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:21

In Nederland betaal je inderdaad instellingsgeld als je al een bul hebt. Ik moet hem ook betalen en hij is goed aan de prijs inderdaad. Ik redeneer maar zo dat iedere hobby geld kost. Ik zie mijn studie als een hobby, I know ik ben raar. :D

Marieke, ik heb vroeger ook een oudere heer in de groep gehad. Zijn droom was om ooit een universitaire studie af te ronden en omdat hij daar als jongeman geen kans voor het gehad heeft hij het gedaan nadat hij met pensioen is gegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:25

Goede vriendin van mij heeft exact hetzelfde gedaan, na haar master biologie diergeneeskunde gaan doen. Ze had enkele vrijstellingen en studeert volgend jaar af. Het is wel heel zwaar, ze is nu bijna 12 jaar aan het studeren in totaal, dat moet je wel liggen. Zeker constant de examens gaat haar opbreken. Ze heeft wel geen spijt dat ze ervoor gegaan is, omdat diergeneeskunde nog steeds haar droom is.

Sowieso is een doctoraat geen "vast" werk toch? Moet je niet over twee jaar iets anders gaan zoeken, of loopt je positie als onderzoeker door? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:48

Ik ben op mn 22e aan een 4-jarige hbo studie begonnen, en als ik zin heb doe ik er nog een master achteraan.
Je bent nog jong, ik heb ook een paar 25+ers in de klas zitten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:52

Deeltijd diergeneeskunde? Als je het vindt dan hoor ik het graag. Nergens gevonden niet in NL en niet in BE.

Lang getwijfeld niet gedaan. Mijn vriend kreeg een mooie kans en het was of hij of ik. Omdat hij al veel langer aan zijn carrière werkt heb ik voor hem gekozen en besloten niet fulltime in BE te gaan wonen/studeren.

Maar het kriebelt nog altijd..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:10

Ik ken inderdaad DGK ook niet als de mogelijkheid tot deeltijd studie. Eenmaal aan de co-schappen valt er vaak wel iets te regelen, maar de jaren ervoor en zeker bij de studie in België vrees ik dat het je op graag breken.

Dat betekend niet dat je geen andere studie kan volgen, maar wil je werkelijk een andere studie doen of vooral graag ander werk? ICT is wel een goed betaald werkveld en zeer toch? Zou je niet daarin iets anders kunnen doen, wellicht zelfs met raakvlakken met DGK?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:21

Solleke_Noah, ik kan na mijn doctoraat wel een positie als onderzoeker krijgen maar ik weet nu al dat ik dat niet wil. Het werk ligt me gewoon niet, en ik kan me niet voorstellen dat ik dat de rest van mijn leven zal doen.

RianneH, ik wil zeker eerst eens informeren naar de mogelijkheid om deeltijds te studeren voor ik een keuze maak. Het werk valt me heel erg tegen, en ik vrees een beetje dat ik met mijn huidige diploma toch wel wat vast zit aan dit type werk.

Ik heb het gauw even opgezocht, maar vind niks terug over instellingsgeld dat zou moeten betaald worden.
Momenteel maak ik me het meeste zorgen over de financiële kant van de zaak. Wat als één van de pony's ziek wordt, of de auto gaat stuk? Ik heb niet echt iemand die me in zo'n situatie kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:26

Is er geen mogelijkheid om je huidige diploma te koppelen aan diergeneeskunde? Dat je programma's gaat ontwikkelen die de diergeneeskunde ten goede komen ofzo? Wie weet vind je dan een bedrijf dat je wil aanwerven (loon) maar waarbij je wel deeltijds de studie kan/mag volgen. Voltijds wordt moeilijk volgens mij, tenzij ze echt in je geloven.