Mogelijk de belangrijkste baan van mn leven.Ik heb spontaan vreselijke zenuwen en zweethanden...
Wie heeft er tips om je mentaal voor te bereiden?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mogelijk de belangrijkste baan van mn leven.
merk je niets van toch?SinneJ schreef:- negatieve info over jezelf blijft veel langer hangen! Je zou zogezegd 2x zoveel positieve info nodig hebben om een negatieve indruk weg te werken. Probeer dus vragen over je negatieve kanten zo snel mogelijk een positieve wending te geven; als ze je vragen naar een probleem dat de kop op stak in je leven kan je dat natuurlijk eerst eerlijk toegeven, maar vervolgens zo veel mogelijk focussen op de oplossing van dat probleem en hoe jij er dan beter uitgekomen bent
- open lichaamshouding is belangrijk: geen armen en benen kruisen en oogcontact maken, glimlachen! Hier kan je best op oefenen want we hebben allemaal zo'n standaardhouding wanneer we er niet op letten, zeker wanneer we ons ongemakkelijk voelen.
- zorg dat je niet enkel op de hoogte bent van de geschiedenis van het bedrijf, maar ook van eventuele nieuwe ontwikkelingen/projecten; google nieuws functie kan helpen.
- Vaak vragen ze op het einde of je zelf nog iets wil weten; bereid intelligente vragen voor over de functie en over het bedrijf, zo toon je dat je interesse hebt in déze functie en niet zomaar alle bedrijven afstruint.
- gerelateerd aan vorig puntje: ga ervanuit dat je kanshebber bent, maar natuurlijk op een bescheiden manier; stel bijvoorbeeld de vraag; Wat is de volgende stap in het selectieproces? of Mijn referenties vragen wanneer u hen eventueel zou willen contacteren.
- Focus meer op wat jij voor het bedrijf kan doen dan wat zij voor jou kunnen doen; zelfs al vragen ze naar jouw eigenschappen, probeer dat steeds om te vormen naar hoe die eigenschappen het bedrijf van dienst kunnen zijn.
- herhaal belangrijke punten om ze te benadrukken! Mensen vergeten vaak tot 50% van wat er in zo'n gesprek vermeld wordt, dus het is aan jou om bepaalde dingen te laten hangen in hun geheugen.
- Nooit slecht spreken over een vorige baas indien er naar gevraagd wordt. Gewoon zeggen dat de samenwerking niet meer vlot ging bv.
Ik heb aan de UA de laatste tijd heel veel les en lezingen gehad over de kwestiemerk je niets van toch?
succes en laat ons iets weten he!

fleurtjeuh schreef:Het is een baan in de paarden.
Zijn daar nog specifieke vragen die veel voorkomen?
Mn eigen geschiedenis ken ik uit mn hoofd
Hoop echt voor je dat dat lukt.
M_D_H schreef:Daarnaast lees ik mij van te voren al in over de vacature en het bedrijf. Ik lees artikelen tot wel 5 jaar terug die over het bedrijf zijn geschreven. Daarnaast zoek ik de persoon waarmee ik het gesprek mee voer op op social media. ik kijk naar de persoon die het is en naar zijn hobbys zodat ik al weet wie ik tegenover mij krijg
. Dat zat wel in mijn achterhoofd tijdens het gesprek. (Als ik de baan had gekregen had ik hem daar misschien nog wel opmerkzaam op gemaakt, in het gesprek heb ik dat toch maar niet gedaan).