Belasting vraag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Belasting vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:43

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden..
Hoeveel mag je (als student) bijverdienen zonder belasting te betalen? Dit heeft niet te maken met de stufi maar omdat studenten niet zoveel verdienen mag je volgens mij tot een bepaald bedrag vrij zijn van belasting?

Alvast super bedankt!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:49

Weissjee

Re: Belasting vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:52

Ik heb al 1,5 jaar geen bijbaan meer dus weet niet of het nog hetzelfde is. Maar ik betaalde toen bijna geen belasting enkel als ik in een maand meer dan ongeveer 650 euro verdiende werd er wel belasting ingehouden. De officiele getallen heb ik toen nooit kunnen vinden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:53

Je moet het even anders zien:
Je moet wel belasting betalen, echter heb je loonheffingskorting. Deze is vrij hoog voor studenten/scholieren. Dit maakt dat je in theorie geen loonheffing betaald; hij is wel zichtbaar op je jaaropgave overigens.

In 2016 is de normale loonheffingskorting 2267. De studentenkorting is afhankelijk van je baan, loon etc.
Laten we het zo zeggen: ik heb vrij weinig belasting betaald en heb gemiddeld een inkomen gehad van 8000 per jaar als student.

Wat je ook kan doen (heb ik een jaar gedaan :+ ) Is de loonheffingskorting niet activeren. Dan krijg je bij je aangifte opeens een smak geld gestort als vakantiegeld. Ook wel erg lekker hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:54

Je loonheffingskorting is inderdaad als student erg hoog. Dusdanig hoog dat ik, als ik 2 baantjes heb, in de praktijk meestal op degene waar ik de korting niet aan heb staan alsnog een flink bedrag terugkrijg.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:55

Niet, dat valt gewoon onder zwart werken.
Tis wel zo dat je over de eerste paar duizend euro geen belasting betaald door de algemene heffingskorting. Maar opgeven moet je het wel.
Het ligt er een beetje aan hoe oud je bent en of je het hele jaar in ned woont, hoe hoog deze korting is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:20

Bedankt voor de reactie's!

Als ik het zo goed begrijp, kan je voor een baantje loonheffingskorting toepassen en dan krijg je meer loon omdat de werkgever jou meer mag betalen. Maar stel je hebt nog een tweede baantje, daar geldt de loonheffingskorting dus niet, betaal je dan 36,55% belasting?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:32

Jep. Maar je krijgt niet meer loon, je betaalt minder belasting waardoor je netto iets meer overhoudt. Over je tweede baan betaal je volle mep belasting van de laagste schaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:38

Studenten en de loonheffingskorting

Doordat studenten niet veel verdienen hoeven zij vaak geen tot weinig belasting te betalen over hun loon. Mocht het zo zijn dat de student wel voldoende verdient, moet dit natuurlijk wel. Studenten hebben vaak meerdere banen, denk aan de supermarkt of het cafe. Ze komen dan ook in aanmerking voor de loonheffingskorting. Het maakt niet uit of de student studiefinanciering ontvangt, hier wordt geen rekening mee gehouden.

Over dit stukje gaat het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:38

verootjoo schreef:
Jep. Maar je krijgt niet meer loon, je betaalt minder belasting waardoor je netto iets meer overhoudt. Over je tweede baan betaal je volle mep belasting van de laagste schaal.

Oh oke bedankt verootjoo!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:05

verootjoo schreef:
Over je tweede baan betaal je volle mep belasting van de laagste schaal.

Maar dat kun je aan het eind van het jaar weer terug vragen.

Normaal houdt de werkgever al loonbelasting in. Bij een bijbaan wordt meestal loonheffingskoerting toegepast, dan krijg je het volle bedrag. Dit kan maar bij één werkgever, en tweede moet loonbelasting inhouden. Dat kun je -als je onder de grens blijft- via de belastingaangifte terugvragen bij de belastingdienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:49

Rex_Rolfo schreef:
verootjoo schreef:

Normaal houdt de werkgever al loonbelasting in. Bij een bijbaan wordt meestal loonheffingskoerting toegepast, dan krijg je het volle bedrag. Dit kan maar bij één werkgever, en tweede moet loonbelasting inhouden. Dat kun je -als je onder de grens blijft- via de belastingaangifte terugvragen bij de belastingdienst.

Bedankt! Dat was precies waar ik naar op zoek was. Weet je ook wat die grens is of waar ik het kan vinden?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:56

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:36

Rex_Rolfo schreef:
http://www.belastingdienst.nl
Het is misschien even zoeken maar de gevraagde info staat er vast en zeker.

En anders kun je best de belastingtelefoon bellen, zij kunnen je hier zeker mee helpen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:40

Emmaa_ schreef:
Je loonheffingskorting is inderdaad als student erg hoog. Dusdanig hoog dat ik, als ik 2 baantjes heb, in de praktijk meestal op degene waar ik de korting niet aan heb staan alsnog een flink bedrag terugkrijg.

Net zo hoog als voor andere mensen hoor, studenten zijn geen speciale categorie voor de heffingskortingen ;).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:43

LidyK97 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
[quote="verootjoo"

Normaal houdt de werkgever al loonbelasting in. Bij een bijbaan wordt meestal loonheffingskoerting toegepast, dan krijg je het volle bedrag. Dit kan maar bij één werkgever, en tweede moet loonbelasting inhouden. Dat kun je -als je onder de grens blijft- via de belastingaangifte terugvragen bij de belastingdienst.[/quote
Bedankt! Dat was precies waar ik naar op zoek was. Weet je ook wat die grens is of waar ik het kan vinden?

Hier kan je uitrekenen hoeveel belasting je moet betalen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... et_bereikt
En hier kan je zien hoeveel korting je krijgt:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... kortingen/
Je krijgt in ieder geval algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 02:01

veerledec schreef:
Emmaa_ schreef:

Net zo hoog als voor andere mensen hoor, studenten zijn geen speciale categorie voor de heffingskortingen ;).

Niet? Ik dacht altijd dat er voor studenten meer uitzonderingen waren. Iets nieuws geleerd :))

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:34

Emmaa_ schreef:
Niet? Ik dacht altijd dat er voor studenten meer uitzonderingen waren. Iets nieuws geleerd :))

Nope, heb jij ergens op de belastingformulieren aan moeten geven dat je studeert dan? ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:34

Nee, dat gaat over je inkomen. Maar studenten hebben over het algemeen weinig inkomen :+

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:36

het gaat puur en alleen om je totale verdiensten

dus of je nu bij 1 baan 10.000 euro verdient of met 5 baantjes iedere2000 (dus 10.000 totaal). Je totale belasting zal even hoog zijn.

Alleen je moet eerst boven een bepaalde drempel uitkomen voordat je daadwerkelijk belasting gaat betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:19

studiemiep schreef:
het gaat puur en alleen om je totale verdiensten

dus of je nu bij 1 baan 10.000 euro verdient of met 5 baantjes iedere2000 (dus 10.000 totaal). Je totale belasting zal even hoog zijn.

Alleen je moet eerst boven een bepaalde drempel uitkomen voordat je daadwerkelijk belasting gaat betalen

Wat is die drempel? Kan ik dat bedrag ergens vinden?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:24

ongeveer 6.000 op jaarbasis. dan krijg je al je loonheffing in mei weer terug

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:35

Zeker weten? Op belastingdienst.nl staat een lager bedrag dat nog lager wordt naarmate het inkomen stijgt (zal wel onder het motto zijn "makkelijker kunnen wee het niet maken").

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:14

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:19

De heffingskortingen opgeteld, dat wordt geen 6.000 euro hoor, dat is wel heel veel.