Inschrijven KvK, wie wat waar waarom wanneer hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inschrijven KvK, wie wat waar waarom wanneer hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:48

Dag Bokkers,

Ik ben studente Journalistiek en ben op dit moment op het punt in mijn opleiding gekomen waarop ik me comfortabel genoeg voel om freelance werk te gaan doen en hier en daar ook iets voor aangeboden krijg. Nou blijf ik tegen hetzelfde probleem lopen, ik wil niet 'onder de radar' werken (heb daar een hele grote aversie tegen). Onder freelance journalisten gaan er nog wel wat spookverhalen rond over opdrachtgevers die niet betalen, vandaar dat ik het op de officiele manier wil doen inclusief factureren en een btw-nummer. Voor grotere opdrachtgevers is dit dan ook een vereiste.

Nou heb ik totttaaaaal geen affiniteit met iets dat ook maar met belastingzaken of iets in die trant en laat ik me dus nogal snel bang maken. Mijn vader heeft een relatief groot bedrijf en vertelde dat ik als ik als freelancer werk elk jaar een jaaropgave moet laten maken. Dat mag ik niet zelf doen, moet door een accountant gebeuren, en dat kost dus nogal wat geld. Omdat ik verwacht de eerste 2 jaar nog bepaald geen vetpot te genereren met mijn stukjes, ben ik hier nogal bang voor. Moet dit ook als je niet zo veel geld verdient?

Iemand toevallig ervaring met je inschrijven als freelancer die me een beetje een zetje in de goede richting kan geven? Wanneer schrijf je je nou in en wanneer wacht je nog even, wat komt er allemaal bij kijken etc.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Inschrijven KvK, wie wat waar waarom wanneer hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:51

kan je niet een informatief gesprek aanvragen bij de kvk of idd met de accountant van je vader bijvoorbeeld?
Denk dat die echt van de hoed en de rand weten. Dat zal dan misschien ook wel wat kosten maar dan heb je wel de juiste info.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:54

Als eenmanszaak hoef je helemaal geen jaarrekening te deponeren. :) Hier staat dat.

Je hoeft alleen je BTW- en IB-aangifte in te vullen, verder niets. Als je dat zelf niet wil doen heb je aan een boekhouder voldoende, en dat is een stuk voordeliger dan een accountant. Maar er zijn ook prima boekhoudprogramma's waarin je het heel makkelijk bij kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:03

Dani schreef:
Als eenmanszaak hoef je helemaal geen jaarrekening te deponeren. :) Hier staat dat.

Je hoeft alleen je BTW- en IB-aangifte in te vullen, verder niets. Als je dat zelf niet wil doen heb je aan een boekhouder voldoende, en dat is een stuk voordeliger dan een accountant. Maar er zijn ook prima boekhoudprogramma's waarin je het heel makkelijk bij kunt houden.

Ah, daar moet ik wel uit komen inderdaad. Ik verwacht niet dat ik de eerste twee jaar heel veel verdien eruit dus dan moet het zelf bijhouden goed te doen zijn.

Thanks voor de info! Dan ga ik me er maar eens overheen buigen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:44

Bel of kijk even bijde belastingdienst, er zijn ook mogelijkheden om een btw nummer te krijgen zonder kvk. Juist handig als je als starter nog niet zo heeel veel verdiend en doet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:55

De KvK organiseert ook nog wel startersavonden. Banken en grote accountantskantoren ook.
Dat je het officieel wilt doen met facturaties en een BTW-/KvK nummer, biedt geen garantie op het op tijd ontvangen van inkomsten. Daar zal je zelf bovenop moeten zitten. Denk dan ook vooruit. Wat als ik na drie maanden nog steeds niet betaald ben? Hoe kan je je opdrachtgever aanzetten tot betalen? Zorg voor goede algemene voorwaarden, de kleine lettertjes, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:16

Uiteraard weet ik dat een kvk registratie geen garantie is om betaald te krijgen, maar het heeft wel een bepaald gewicht. Niet alleen in het achter de broek aan zitten van bedrijven, maar ook in het uberhaupt binnenslepen van opdrachten.

Naar alleen een btw-nummer zal ik ook eens vragen!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 06:58

Succes
Gewoon even vragen als je je gaat inschrijven

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:03

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het geen gewicht zal geven aan het achter de broek aan zitten van je opdrachtgever. Zorg dat je in je voorwaarden een aanbetaling vraagt, en dat je bij in gebreke blijven van resterende betaling, administratiekosten erop gaat voeren na de twee aanmaning. Zeker als je opdrachtgever een groot/groter bedrijf is, hanteren zij standaard al een uiterste betaaldatum van 30-45 dagen, ondanks dat jij een betaaltermijn van 14 dagen hanteert.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:12

Maak een afspraak met de kvk en je krijgt heel eerlijk advies. Je verteld wat je nu doet. Wellicht maak je nog te weinig omzet om ook echt als eenmanszaak gezien te worden en zal je aan het eind van het jaar gewoon via je belastingformulier in moeten vullen wat je na aftrek van kosten hebt verdient en betaal je daar inkomsten belasting voor. Je opleiding is niet aftrekbaar, maar kosten die je maakt rijdens het uitvoeren van je opdracht dus wel.

Je zult nl best wel flink wat moeten gaan verdienen eer je echt als bedrijf voor de belastingdienst gezien wordt. Je fiscale voordelen zijn dan ook niet meer.
Dus als je bang bent voor de belasting, geef je gewoon aan een keer per jaar, dan kan je onder je eigen naam gewoon extra loon uit neven arbeid opgeven zonder problemen. Jij dient een faktuur in bij het bedrijf en het bedrijf betaald jouw. Jij als particulier bent niet btw plichtig.
Ga je bedrijfsnaam maken, adverteren dus bedrijfsmatig je profileren, dan zit je in grijs gebied. Ga je starten onder eigen naam en bouw je een klanten bestand op en ga je lekker verdienen, stap je naar de kvk voor een btw nummer, maar dan heb je ook meer verplichtingen, maar dan ben je al groot genoeg en zul je je administratie wellicht uit handen geven.
Deze info is rechtstreeks van eigen bezoekje kvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:33

Iets om ook nog rekening mee te houden; bepaalde opdrachtgevers/werkgevers eisen een VAR van freelancers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:55

Inschrijven bij de kvk is tegenwoordig- terecht- gratis. Voor een x aantal/ soorten zxp'ers is het verplicht.

Het btw nummer krijg je (ook gratis en voor niets) bij de belastingdienst.

Voor beiden geldt: pleeg een braaf briefje 'ik ben free lance journalist, zzp'er dus, bij deze vraag ik om een btw/kvknummer.'

Een accountant is gillend duur en in principe nergens voor nodig, een goede boekhouder kan zin hebben.
Dwz: houd zelf een administratie bij, maak in januari een overzicht 'dit gedaan, dat ontvangen - en die en die kosten gemaakt' - dan is de boekhouder in een uur oid klaar en daar betaal je dan plm 200 euro voor.

(Dat is veel voor 1 uur werk, maar je betaalt ook voor het feit dat zij de weg weten en je voor fouten behoeden- en mij kost het anders een hele dag en soms een halve zenuwcrisis...)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:21

Hier kost inschrijving 40 euro en volgens "de meneer van de kvk" :+ waar ik fijn een uur mee heb gesproken en mij volledig heeft geinformeert, is de term zzper een niet bestaand iets. Je bent ondernemer of niet. En voor de belastingdienst ben je pas ondernemer als je een minimum inkomen per jaar gaat verdienen...zo lang je daar nog niet aan voldoet heeft inschrijving geen zin, omdat je dan nl geen ondernemer bent. Mag natuurlijk wel.....maar brengt je niet op...je moet nl ook een minimum aan uren per jaar, 1225 uur, aan je bedrijfsvoering besteden...met een opdracht per maand om te beginnen ga je dit niet redden...

Als je een simpele boekhouding hebt, kun je dit natuurlijk zelf, wordt je groot is het raadzaam dit wel te laten doen..er zijn boekhouders die dit voor veeel minder dan 200 euro per uur doen, of je wil een accountantsbureau in gaan schakelen? Is meer voor een flink bedrijf, niet voor een kleine zelfstandige.

Informatie uit de eerste hand, ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:29

Ik heb inderdaad even gezocht en als je je wilt inschrijven betaal je eenmalig 50 euro. Ik denk dat Janneke doelt op de jaarlijkse kosten, je moest tot 2013 een jaarlijkse bijdrage leveren.

Indestal, ik heb juist altijd gelezen dat er inderdaad een minimum aantal uren is, maar dat je daaronder wel mag inschrijven. Ik zal eens een informatiegesprek aanvragen, want ik twijfel nu toch weer een beetje. Aan de ene kant lijkt het me praktisch en moet ik het toch ooit gaan doen, maar als ik me niet mag inschrijven onder de 1225 uur per jaar dan heeft het niet zo veel zin want ik weet niet of ik daar gelijk al aan kom.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:32

Ja hoor je mag je inschrijven, kost je alleen geld voor niks.

Ik denk dat het heel verstandig is als je een gesprek aanvraagt. Ik denk dat je bij jouw kvk ook via de site in kan vullen en dan krijg je automatisch een gespreksbezoek...heel nuttig...ze nemen al je onzekerheden weg. Ik heb een kontakt persoon gekregen die ik dus altijd kan mailen met een vraag.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:38

Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 23-11-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:39

Indestal schreef:
Maak een afspraak met de kvk en je krijgt heel eerlijk advies. Je verteld wat je nu doet. Wellicht maak je nog te weinig omzet om ook echt als eenmanszaak gezien te worden en zal je aan het eind van het jaar gewoon via je belastingformulier in moeten vullen wat je na aftrek van kosten hebt verdient en betaal je daar inkomsten belasting voor. Je opleiding is niet aftrekbaar, maar kosten die je maakt rijdens het uitvoeren van je opdracht dus wel.

Je zult nl best wel flink wat moeten gaan verdienen eer je echt als bedrijf voor de belastingdienst gezien wordt. Je fiscale voordelen zijn dan ook niet meer.
Dus als je bang bent voor de belasting, geef je gewoon aan een keer per jaar, dan kan je onder je eigen naam gewoon extra loon uit neven arbeid opgeven zonder problemen. Jij dient een faktuur in bij het bedrijf en het bedrijf betaald jouw. Jij als particulier bent niet btw plichtig.
Ga je bedrijfsnaam maken, adverteren dus bedrijfsmatig je profileren, dan zit je in grijs gebied. Ga je starten onder eigen naam en bouw je een klanten bestand op en ga je lekker verdienen, stap je naar de kvk voor een btw nummer, maar dan heb je ook meer verplichtingen, maar dan ben je al groot genoeg en zul je je administratie wellicht uit handen geven.
Deze info is rechtstreeks van eigen bezoekje kvk

Nou, dan hoop ik dat je het niet goed onthouden hebt, want anders heb je wel een slechte medewerker getroffen bij de KvK. Wat een hoop onzin bij elkaar is dit zeg....

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:41

Je kunt ook de belastingdienst eens bellen, ze bijten je kop er echt niet af. Toen ik startte in 2001, heb ik daar informatie ingewonnen (kvk was toen nog niet verplicht). De betreffende heer heeft me toen goed op weg geholpen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:45

Emmaa_ schreef:
Dag Bokkers,

Ik ben studente Journalistiek en ben op dit moment op het punt in mijn opleiding gekomen waarop ik me comfortabel genoeg voel om freelance werk te gaan doen en hier en daar ook iets voor aangeboden krijg. Nou blijf ik tegen hetzelfde probleem lopen, ik wil niet 'onder de radar' werken (heb daar een hele grote aversie tegen). Onder freelance journalisten gaan er nog wel wat spookverhalen rond over opdrachtgevers die niet betalen, vandaar dat ik het op de officiele manier wil doen inclusief factureren en een btw-nummer. Voor grotere opdrachtgevers is dit dan ook een vereiste.

Nou heb ik totttaaaaal geen affiniteit met iets dat ook maar met belastingzaken of iets in die trant en laat ik me dus nogal snel bang maken. Mijn vader heeft een relatief groot bedrijf en vertelde dat ik als ik als freelancer werk elk jaar een jaaropgave moet laten maken. Dat mag ik niet zelf doen, moet door een accountant gebeuren, en dat kost dus nogal wat geld. Omdat ik verwacht de eerste 2 jaar nog bepaald geen vetpot te genereren met mijn stukjes, ben ik hier nogal bang voor. Moet dit ook als je niet zo veel geld verdient?

Iemand toevallig ervaring met je inschrijven als freelancer die me een beetje een zetje in de goede richting kan geven? Wanneer schrijf je je nou in en wanneer wacht je nog even, wat komt er allemaal bij kijken etc.

Je moet eigenlijk drie vragen beantwoorden:
1: Moet ik me registreren bij de KvK?
2: Ben ik ondernemer voor de BTW?
3: Hoe zit het met de inkomstenbelasting?

1: Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Op basis van wat je hierboven schrijft, lijkt het antwoord 'ja' te zijn.

2: Voor de btw ben je ondernemer als je zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Dus als het antwoord op 1 ja is, en je begeeft je ook daadwerkelijk in het economische verkeer, ben je al snel BTW ondernemer. Voor de BTW maakt het niet uit of het je bedoeling/verwachting is om winst te maken.

3: Voor de inkomstenbelasting heb je drie smaken: het is geen bron van inkomen, het is ondernemingswinst, of het is resultaat uit overige werkzaamheden. Als je winst maakt met dhet leveren van je diensten, zal de Belastingdienst eigenlijk altijd vinden dat er een bron van inkomen is. Is het dan resultaat uit overige werkzaamheden of een onderneming? Dat hangt af van verschillende factoren; debiteurenrisico, voorraadrisico, arbeid, kapitaal, investeringen, reclame etcetera. Het aantal uren is alleen van belang als je ondernemingswinst hebt. Je hebt dan namelijk recht op de ondernemersaftrekken, mits je voldoet aan het urencriterium (die 1.225 uur per jaar). Het is echter geen voorwaarde waar je aan moet voldoen om ondernemer te zijn.

Er hoeft niets door een accountant te gebeuren en je hebt geen jaaropgave nodig. Wel een administratie, maar dat mag je ook zelf doen. Mogelijk val je onder de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) voor de BTW. Kan je even nakijken op de site van de Belastingdienst.

De Belastingdienst kan je bellen, maar die staan nou ook niet direct bekend om hun goede antwoorden :P.