Kosten verhalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:33

Klopt, maar TS is geen medewerker. Niet op papier iig.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:34

En dat bedoelde ik net. Als TS niet had gezegd dat ze er zwart werkt... (wat sowieso niet mag)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:35

Nee, maar als TS bij mij zou komen vragen om de verzekering aan te spreken zou ik zeggen "regel maar met je werkgever". Gaat TS daar dan een zaak van maken dan ben IK niet degene met het grootste probleem.

Als TS er niet werkte zou mijn eerste vraag zijn wist de eigenaar dat jij dat paard ging buiten zetten/was dat de afspraak. In dien niet, dan is het niet mijn probleem, had je die knol moeten laten staan waar ie stond.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:36

HorseTopShop schreef:
Klopt, maar TS is geen medewerker. Niet op papier iig.

Maar dat is haar probleem dat ze dat niet goed heeft geregeld.
Niet die van de eigenaar van het paard.

En als ze had gezegd ik hielp zomaar mee is nog steeds mijn vraag, weet de eigenaar van dat paard dat?
Zo ja, oke dan kun je kijken wat de verzekering zegt.

Is de eigenaar niet op de hoogte zou ik als eigenaar niet de verzekering bellen en zelf kwaad worden.
Ongevraagd aan iemands paard zitten is niet echt waar je als eigenaar op zit te wachten.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:37

Oftewel TS moet hopen op de goodwill van de eigenaren van het paard.
Als de eigenaren het niet willen verhalen op hun verzekering dan gaat het feest van verhalen op niet door.

Of ze moet het risico van zwart werken aan het licht brengen willen lopen dat zou ze moeilijk gaan kunnen doen waarin ze uiteindelijk alleen nog maar een zwaardere verliezer zal zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:38

En dan nog wat; als je antwoorden wil die nut hebben zal je toch de juiste info moeten verstrekken.

Stel, ik rijd achter in op iemand en moet dus meer verzekering gaan betalen. Vervolgens zet ik op bokt dat Pietje reed en niet ik of zelfs dat ik degene was waarop in gereden werd. Dan krijg ik heel anderen antwoorden maar geen van die antwoorden gaat me echt helpen. :+

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:39

Dat is echt het probleem van zwartwerken. je hebt geen poot om op te staan.
Tenzij de eigenaresse van het paard een lief mens is en ermee akkoord gaat door te zeggen dat ze gevraagd had aan TS om het paard buiten te zetten.

Ik weet niet precies hoe het zit met waar de verantwoordelijkheid ligt. Ik weet wel dat het voor TS gewoon een k*t situatie is.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:39

Ayasha schreef:
Als mijn paard jou omver loopt terwijl je geen toestemming had om dat dier uit de stal te halen dan ga je niet veel op mijn verzekering verhalen.
Als je medewerker bent op de stal, dan ga je dat ook niet op mij verhalen. Dan stuurt mijn verzekering je met alle liefde door naar de verzekering van het bedrijf. Jij bent dan nl. hun probleem.


Is het niet zo dat je ALTIJD aansprakelijk bent, zelfs als je paard achter een omheining in de wei staat en er iemand over die omheining heen klimt, jouw terrein op, zonder toestemming, en een ongeluk krijgt met dat paard?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:41

Klopt Amaris. Er was laatst nog een topic over op Bokt. Meiden waren ongevraagd het erf van iemand op gegaan en op de pony (2 jaar oud!) gaan rijden.
Meisje viel en brak haar been. Eigenaresse van het paard was verantwoordelijk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:41

Ja je bent altijd aansprakelijk maar de schuld wordt niet altijd bij je neer gelegd.

Als ik ts was ging ik helemaal niet moeilijk doen.
Je weet dat als je met paarden omgaat dat dit het risico kan zijn.

Of je houd het bij je eigen paard of je neemt dit risico en gaat niet lopen miepen.

Maar goed zo zit ik in elkaar.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:42


Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:43

Amaris schreef:
Ayasha schreef:
Als mijn paard jou omver loopt terwijl je geen toestemming had om dat dier uit de stal te halen dan ga je niet veel op mijn verzekering verhalen.
Als je medewerker bent op de stal, dan ga je dat ook niet op mij verhalen. Dan stuurt mijn verzekering je met alle liefde door naar de verzekering van het bedrijf. Jij bent dan nl. hun probleem.


Is het niet zo dat je ALTIJD aansprakelijk bent, zelfs als je paard achter een omheining in de wei staat en er iemand over die omheining heen klimt, jouw terrein op, zonder toestemming, en een ongeluk krijgt met dat paard?

aansprakelijk en schuld is nog een groot verschil. :)
zeker als ze het zo ver willen drijven dat het tot een rechtzaak komt, dan trekt TS gewoon aan het kortste eind.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:46

Om heel eerlijk te zijn vind ik de manier van handelen van TS gewoon echt niet slim. Dat is vragen om problemen in mijn ogen.

Als eigenaar zou ik not amused zijn om dan op internet te moeten lezen dat mijn paard niet goed opgevoed is. Als dat daadwerkelijk zo'n issue is / was dan had je hem moeten laten staan. Om daar achteraf over te gaan miepen als het mis is gegaan door niet slim handelen van jezelf vind ik best kinderachtig. In plaats van de schuld ergens anders proberen te leggen had ik de tijd gestoken in praten met de pensioneigenaar en eigenaar van het paard, deze zal ongetwijfeld ook niet blij zijn met het voorval.

Een ongeluk kan altijd gebeuren met dieren in het spel, maar als ik van TS hoor hoe zij paarden in de paddock zet, dan is dat echt vragen om problemen.

Ik denk dat dit - hoe vervelend ook - een dure les gaat zijn voor jezelf. Omdat je zwart werkt is er via de pensioneigenaar niets te regelen en de kans dat de verzekering van de eigenaar van het paard het gaat uitbetalen lijkt me ook vrij klein..
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 15-11-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:47

Dus je kunt wel aansprakelijk zijn, maar als je geen schuld hebt kan de 'eiser' (voor het gemak even de omheiningklimmer) het toch vergeten?

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 13:51

Oké, ik weet genoeg!
Ik zal met eigenaar en stalhouder gaan praten en kijken wat we kunnen doen en anders maar niet. Ik was gewoon benieuwd, verder niet.
En ja, de eigenaar vh paard wist dat het paard in de paddock werd gezet, ze komen allemaal buiten via een schema, of sochtends of smiddags. Alle eigenaren weten dit.
Het paard had dit gedrag nooit vertoond dus ik wist niet dat hij dit zou doen.
En op de vraag of ik wel ervaring heb met verschillende paarden: ja, heb meer dan 30 jaar ervaring en nog nooit iets overkomen wat ernstig was.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:01

Lijkt mij ook geen beste insteek, als je net twee dagen ergens "werkzaam" bent, je gelijk al met schade verhalen wil beginnen. Als ik het zo lees is het paard niet geheel op de juiste wijze in de paddock gezet, en is er geen letsel gaande waardoor je tijden lang arbeidsongeschikt bent geraakt. Een behandeling bij de fysiotherapeut kost hooguit 40/50 euro per keer. Kies eieren voor je geld als je je overeenkomst met de pensionhouder nog langer stand wil laten houden en zet volgende keer het paard volgens de officiële weg in de paddock..

beterschap..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:03

HorseTopShop, heb je enig idee hoe ongelofelijk onprofessioneel je nu overkomt? Je pleit gewoon openlijk vóór fraude en praat het met allerlei smoesjes goed! Als je dit privé zou doen dan is dat één ding, maar uit naam van je bedrijf?! Dit doet het imago van je bedrijf geen goed hoor, ik trek de integriteit van hoe jij je bedrijf runt en omgaat met klanten nu in twijfel en vind je niet betrouwbaar overkomen. Van mij uit in elk geval te weinig vertrouwen om nog iets bij jou te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:07

liss schreef:
Oké, ik weet genoeg!
Ik zal met eigenaar en stalhouder gaan praten en kijken wat we kunnen doen en anders maar niet. Ik was gewoon benieuwd, verder niet.
En ja, de eigenaar vh paard wist dat het paard in de paddock werd gezet, ze komen allemaal buiten via een schema, of sochtends of smiddags. Alle eigenaren weten dit.
Het paard had dit gedrag nooit vertoond dus ik wist niet dat hij dit zou doen.
En op de vraag of ik wel ervaring heb met verschillende paarden: ja, heb meer dan 30 jaar ervaring en nog nooit iets overkomen wat ernstig was.



Sterkte en succes TS.
Vind het sowieso heel raar dat je niks van de eigenaar gehoord hebt. Als mijn paard zoiets zou doen zou ik de volgende dag direct met een bos bloemen op de stoep staan om je beterschap te wensen :(:)

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:14

Dank je wel! Gaat ook wel goed komen uiteraard :)
Precies wat ik vanmorgen tegrn iemand zei: ik zou allang met een bloemetje langs geweest zijn maar dat geeft niet verder.
Mijn vraag en nieuwsgierigheid kwam omdat mijn paard iemands jas stuk beet en ik gelijk mijn verzekering heb gebeld, ik betaal premie en ben daar dus voor verzekerd.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:26

liss schreef:
Oké, ik weet genoeg!
Ik zal met eigenaar en stalhouder gaan praten en kijken wat we kunnen doen en anders maar niet. Ik was gewoon benieuwd, verder niet.
En ja, de eigenaar vh paard wist dat het paard in de paddock werd gezet, ze komen allemaal buiten via een schema, of sochtends of smiddags. Alle eigenaren weten dit.
Het paard had dit gedrag nooit vertoond dus ik wist niet dat hij dit zou doen.
En op de vraag of ik wel ervaring heb met verschillende paarden: ja, heb meer dan 30 jaar ervaring en nog nooit iets overkomen wat ernstig was.


Maar weten de eigenaren ook dat de paarden door een onhandige zwartwerkende stalknecht buiten worden gezet?

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:26

Wanneer degene in dienst is van de stalhouder, dan is de stalhouder aansprakelijk.

Maar hoe gaat het dan bij ons op stal in zijn werk.
Iedereen zet volgens een vast schema een keer de paarden binnen of buiten.
Dit is gewoon een regel en hierdoor is de stallingskosten ook lager. Wil je dit niet dan kan je het afkopen.
Wie is er nu aansprakelijk als er iemand zijn paard omver rent?

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:32

Petpa schreef:
liss schreef:
Oké, ik weet genoeg!
Ik zal met eigenaar en stalhouder gaan praten en kijken wat we kunnen doen en anders maar niet. Ik was gewoon benieuwd, verder niet.
En ja, de eigenaar vh paard wist dat het paard in de paddock werd gezet, ze komen allemaal buiten via een schema, of sochtends of smiddags. Alle eigenaren weten dit.
Het paard had dit gedrag nooit vertoond dus ik wist niet dat hij dit zou doen.
En op de vraag of ik wel ervaring heb met verschillende paarden: ja, heb meer dan 30 jaar ervaring en nog nooit iets overkomen wat ernstig was.


Maar weten de eigenaren ook dat de paarden door een onhandige zwartwerkende stalknecht buiten worden gezet?

En moet ik serieus reageren op iemand die vreselijk denigrerend is?

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:32

kiki1976 schreef:
Wanneer degene in dienst is van de stalhouder, dan is de stalhouder aansprakelijk.

Maar hoe gaat het dan bij ons op stal in zijn werk.
Iedereen zet volgens een vast schema een keer de paarden binnen of buiten.
Dit is gewoon een regel en hierdoor is de stallingskosten ook lager. Wil je dit niet dan kan je het afkopen.
Wie is er nu aansprakelijk als er iemand zijn paard omver rent?

Inderdaad, zo gaat dat bij ons op stal ook.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:36

Is er - buiten de vraag of dit onder de aansprakelijkheid van de werkgever of eigenaar valt - ook niet zoiets als risico van het vak? Ik bedoel, als iemand van beroep paarden zadelmak maakt, lijkt het mij niet dat hij voor elke keer dat hij van een paard valt de eigenaar van het paard aansprakelijk kan gaan stellen om schadevergoeding te krijgen. Maar ik weet niet hoe dat wettelijk gezien geregeld is.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:44

liss schreef:
Het paard is een PRE en heeft af en toe raar gedrag en geen respect voor de mens.
Maar ik ben niet degene die andersmans paard moet opvoeden.


Je spreekt jezelf ontzettend tegen. In de bovenstaande quote geef je namelijk aan dat bepaald gedrag bekend was.

Ik vind het niet heel gek dat ze niet meteen met een bos bloemen voor de deur staan. Ik vind het juist aan jou om excuses aan te bieden voor een slordige fout. Als jij zorgvuldig was geweest tijdens het buitenzetten was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurt.

Neem je verlies en laat het een les zijn voor de volgende keer. Je bent wel aan het werk met andermans kostbare bezit, het is geen auto die je even aan de kant rijdt.