invallers in de gehandicaptenzorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoju

invallers in de gehandicaptenzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 18:26

Hoi lieve Bokkers!

Zijn er invalkrachten in de gehandicaptenzorg? Waar lopen jullie tegenaan? Is het je droombaan?

Het is zeker niet mijn droombaan, maar voor nu is het ok. Ik ben afgestudeerd als sociaal maatschappelijk dienstverlener en wil graag als personal organizer aan de slag, maar die droom staat nog in de kinderschoenen. Ik werk nu een krap jaartje als invalkracht.

Ik zit nu weer met een dilemma; 18 december viert mijn vader zijn 60e verjaardag en ik heb een dienst in mijn agenda staan. Deze dienst heb ik zo'n 2 maanden geleden aangenomen. Nu kan ik dus niet werken ivm mijn vaders verjaardag, en het fenomeen 'invallers die voor elkaar willen werken' is niet echt bekend. Kan ik de roostermaker gewoon zeggen dat ik niet kan? Of is dat niet echt gepast?

Pfff ik heb nog vakantie en nu al weer stress

Ann_Pam

Re: invallers in de gehandicaptenzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:33

Je kan de roostermaker toch melden of het een optie is om de dienst te ruilen, of een andere collega/invalkracht deze over mag nemen en dan vervanging zoeken? Zo werkt het bij ons tenminste wel.. lijkt me niet meer dan normaal hoor :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:34

Ik zou aan jouw planner vragen of het mogelijk is dat een andere invaller die dienst overneemt. Als het niet mogelijk is vind ik dat je hem gewoon moet draaien en een ander moment bij je vader op bezoek gaan.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:27

Tja mijn inplanner.. op de desbetreffende lokatie heb ik niet echt een leuk contact met de planner helaas. Ik ga het wel vragen hoor :) nee heb je..

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:57

Kan je niet ruilen met iemand van bijv de dagdienst.. of evt nachtdienst. Of die het weekend ervoor of erna werkt.

Ik heb ruim 1,5 jaar als inval gewerkt in de gehandicaptenzorg en bij mij waren ze vaak zo blij dat ik veel en flexibel kon werken dat het geen probleem was als ik een keertje wilde ruilen. Nu gelukkig als afgestudeerde mwder een hele fijne baan :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:09

Ik zou proberen onderling te ruilen. Dienst terug geven vind ik echt not done. Wij hebben ook een flexer gehad die steeds diensten weer terug gaf (niet dat ik jou daar wil mee vergelijken) en dat is echt niet fijn. Je vraagt niet voor niets een invalkracht, namelijk omdat je het met je vaste team niet opgelost krijgt. Er is vast wel iemand die wil ruilen met je.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:16

Hier ook een invaller. Ik krijg iedere maand diensten toegestuurd en kan hiermee akkoord gaan of niet. Ben ik akkoord gegaan en kan ik uiteindelijk toch niet dan is het aan mij om vervanging te regelen.

Zeker geen droombaan omdat ik soms nauwelijks uren heb. De locatie heb ik het wel enorm naar mijn zin. Helaas loopt volgend jaar het contract af en moet ik er uit.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:21

Ik werk als 0 uren contracter in de oudere zorg en in de gehandicapte zorg. Ik vind het heerlijk. Heb geen verplichtingen meer met feestdagen en weekende. Kan zelf mijn diensten inplannen.

In jou geval zou ik gewoon je roosteraat even een seintje geven. Is vast geen probleem.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 20:39

Het zelf in kunnen plannen vind ik ook wel erg fijn ja, wij zijn er ook niet financieel van afhankelijk. Als ik een maand niet werk is dat niet erg. Lijkt me een ander verhaal als je je uurtjes hard nodig hebt omdat je anders in de problemen komt!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:45

Dat is hier gelukkig ook niet zo. Maar vind het zelf wel prettig om iedere week in ieder geval een dag of 2 te kunnen werken.

Extra geld is altijd fijn, even wat anders dan mama zijn ook en heb het naar mijn zin op het werk dus hoef niet op zeer regelmatige basis 2 weken 'vakantie' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:01

Ik werk ook als invaller. :) Nadeel vind ik dat je nooit precies weet hoe veel uren je maakt, maar voordeel is wel dat ik soms minder werk als ik tentamens of iets heb.

Bij ons word er onderling wel veel geruild hoor, gewoon persoonlijk appen of iemand wil overnemen of ruilen. Teruggeven is niet echt een optie.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:17

Ik werk ook als inval kracht in de gehandicaptenzorg. Ik ben aangenomen voor de vakantie periode maar ik werk er nogsteeds. Ik word wel gewoon meegenomen in het rooster inplannen en heb een contact voor 28 uur.
Ik merk wel dat ze mij in de lege gaten stoppen die niemand wil werken. Ik werk bv meer weekenden dan de rest en werk alle 3 de kerstdagen. Dat vind ik wel grote nadelen. En ik kreeg niet echt recht op vakantie en vrije dagen, ook jammer.

Maar als je die dienst al toegezegd hebt en niemand wil ruilen moet je hem gewoon werken. Zo werkt dat bij ons tenminste. Ik weet niet beter dat sinds ik dit werk doe, ik alle verjaardagen, feestdagen en feestjes mis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:30

Maar je hebt toch ook gewoon recht op vakantiedagen? Ook zou ik het eerlijk gezegd niet pikken als ik bijvoorbeeld 3 weekenden in de maand moest werken. Bij ons worden de flexers benaderd voor de diensten die nog open staan na het maken van het rooster. Dan kunnen ze zelf ja of nee zeggen. Als je mee genomen wordt in het rooster heb je ook recht op roosterwensen, bijvoorbeeld 1 vaste vrije avond in de week. Of voor het rooster wordt gemaakt aan kunnen geven welke dagen je liever niet wil werken, bijv. ivm verjaardagen. Als je nu al zo lang een contract voor 28 uur in de week hebt zou ik eens voorzichtig opperen of ze je niet beter aan kunnen nemen als volwaardig teamlid. Ik vind 28 uur wel veel, om volledig door een flexer op te laten vullen. Betekent dat jij denk ik meer uren maakt dan het gemiddelde teamlid. Maar ik zou sowieso aangeven dat jij ook gewoon aan wilt kunnen geven wanneer je een keer echt niet kan, en dat je ook gewoon vakantiedagen wil zoals iedereen.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:27

al ong 6 jaar invaller bij gebrek aan banen in mijn omgeving op niveau..
We moeten diensten aan nemen tot ons contract voor die maand vol is (bij mij 15u in de week) Maar als je echt al iets gepland hebt dat kun je gewoon nee tegen een dienst zeggen.
en daarna kun je altijd nee zeggen, maar vragen natuurlijk wel flexibiliteit van je. Wat ik normaal vind.

Als je al een dienst hebt staan en deze kwijt wil dan geven we dat aan planning aan en we hebben ook een groepsapp voor invallers waar we ook een oproep voor ruilen en/of overnemen van een dienst in kunnen doen.

Bij ons weten ze hoe belangrijk invallers zijn, en ze niet zonder kunnen. Dus er word altijd mee gewerkt aan een oplossing als die er is. Als het niet op te lossen is heb je natuurlijk wel pech, want aangenomen dienst moet gewoon gewerkt worden.

@suus19: je hebt 28u in de week of in de maand? in de week is inderdaad erg veel voor een invaller...
Maar je hebt gewoon recht op vakantie en PBL uren. Dus je kan gewoon vrij vragen.
Ik werk als inval ook vrijwel alle weekenden omdat wij (in tegenstelling tot mensen met een vaste groep) geen vast rooster cycles hebben, en de regels daarvan (om het weekend werken, niet elk) niet op ons van toepassing zijn. Maar daar moet je zelf wel voor waken! Ik plan gewoon hier en daar een weekend vrij in, wat ik dus ook echt niet werk. Maar meestal heb ik gewoon weekend doordeweeks, voor mij persoonlijk geen probleem :)

@TS: voor mij is het op het moment een goede baan, het is flexibel, ik heb altijd een dagdeel dat ik naar de paarden kan, en werk vrijwel nooit met kers/oud en nieuw feestdagen etc
Omdat vaste medewerking in die tijd geen vrije dagen mag inzetten. Dus bijna nooit inval nodig.

Als ik bovenstaande lees heb ik een best goede invalplek denk ik :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:47

Ik begon met een contract voor 20 uur (per week) voor 4 maanden. Omdat ik graag een baan wilde, en die niet voor het oprapen liggen, ben ik akkoord gegaan met geen vakantie en geen vrije dagen. Toen het afliep wilden ze verlengen, toen heb ik gezegd ik heb vakantie geboekt, want ik zou geen werk meer hebben.
Na flink moeilijk doen hebben ze toch mijn contract verlengd en mocht ik wel op vakantie. Maar die duurde een stuk korter dan waar ik recht op zou hebben.
Tevens heb ik toen aangegeven niet meer dan 20 uur te willen werken (werd er gemiddeld 35 ingepland) en een vaste vrije dag in de week te willen. Ze gingen akkoord met de vrije dag (wordt tot nog toe nog altijd ingepland op die dag) en hebben m'n contract verhoogd omdat ik altijd meer werkte.
Ik werk idd meestal 3 volle weekenden per maand.

Uiteraard heb ik aangekaart het hier niet mee eens te zijn. Ze geven dan aan dat ik vanaf januari wel een 'gezond' rooster krijg en tot die tijd heb ik maar gewoon pech.

Pbl en vakantie uren blijven wel staan voor volgend jaar, maar ivm veel (langdurige) ziekte in het team mag ik het nu niet opnemen. En zoals iedereen zich wel kan voorstellen bij dit verhaal... krijgen we steeds meer langdurig zieken, want iedereen werkt veel te veel om in te vallen voor de zieken.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 16:41

Jeetje suus, dat is echt niet fijn!

Ik heb net een mailtje de deur uit gedaan, ik hoop dat er iemand zo coulant is te ruilen. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef dat ik niet op mijn plek zit met dit werk. Komt misschien ook omdat de planner van de desbetreffende lokatie echt een b*tch is, ik neem ook zo min mogelijk diensten aan op die lokatie