Taalvraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Taalvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:24

Hoi!

Ik heb een taalvraag die ik via google maar niet gevonden krijg. In mijn geheugen heb ik geleerd dat wanneer je echter, gebruikt je daarna de persoonsvorm en onderwerp omdraait. Normaal heb je eerst het onderwerp en daarna de persoonsvorm, bijvoorbeeld: ik wist. Wanneer je hier echter, voor zet krijg je dus: Echter, wist ik.
Tenminste, dat dacht ik. :D Maar een andere docent vertelde mij vandaag dat je de normale zinsbouw gebruikt bij echter,

Wie o wie heeft het juiste antwoord? De docent zal wel gelijk hebben maar ik weet niet beter dan dat ik dit al jaren zo doe en nooit commentaar krijg.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:27


Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:37

Je docent heeft gelijk. Na echter komt de normale volgorde: echter, ik ben ...

Of echter (niet gevolgd door komma) gevolgd door een inversie mag, is onduidelijk. ("Echter wist hij dat niet"), maar voor de veiligheid kun deze beter ook vermijden. Met komma is altijd normale volgorde.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:40

Gek dat ik dat mijzelf heb wijsgemaakt dan, was er echt helemaal van overtuigd. :P In ieder geval bedankt voor de antwoorden! Ik heb nog even mijn docent een mailtje gestuurd hoe hij dit vorig jaar heeft uitgelegd, ik vraag mijzelf echt af waarom ik er zo vastberaden van was dat het zo moet.
Ook wel gek dat het nooit eerder is fout gerekend.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden!