Welke richting moet ik op, door ziekte weet ik het niet meer

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eloya

Welke richting moet ik op, door ziekte weet ik het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 13:50

Hallo, alvast bedankt voor het lezen,

ik ben nu 18 jaar en had in mijn 2e jaar van verpleegkunde moeten zitten... helaas is dat niet zo. wat voor informatieIn havo 5 wist ik het meteen, ik wou verpleegkunde doen, ingeschreven, decentrale selectie en yes ik was ingeloot. helemaal blij en begon met een super motivatie aan verpleegkunde

eerste halfjaar ging ook echt heel goed, nog nooit met tegenzin naar een les en toetsen gingen super. de verslagen heb/had ik wel heel veel moeite mee maar oke dat ging..
Toen kreeg ik last van galstenen en ben ik geopereerd, hierdoor achterstand opgelopen, en uiteindelijk bleek ik ook sinds het begin van het jaar rond te lopen met de ziekte van lyme wat steeds erger werd.

Mijn stage was qua praktijk ook super verlopen en ze waren 100% tevreden, helaas midden in mijn stage werd de lyme heel erg en heb ik de laatste week niet afgemaakt en ook de verslagen gingen hier heel slecht omdat ik gewoon geen concentratie had en erg gefrustreerd raakte

Uiteindelijk moeten beslissen om te stoppen met de opleiding en een tussenjaar te nemen om te herstellen. Ik vond/vind dit nogsteeds heel vreselijk, ik heb geprobeerd te werken in de zorg dit jaar maar ik ben nog veel te zwak qua conditie en helaas moeten stoppen ook daarmee. nu dus weer opzoek naar ander werk

Maar nu zit ik echt met een dilemma,
aan de ene kant wil ik graag verpleegkunde weer opnieuw starten, heb alle boeken en vind de lessen super leuk. maar die verslagen, ik kan daar nu al voor in de stress schieten, deze zijn gewoon nog hetzelfde en mijn concentratie is nogsteeds niet super, ben nogsteeds onder behandeling voor de lyme

andere kant denk ik van moet ik niet iets anders proberen, maarja wat dan. ik wil eigenlijk gewoon een hbo opleiding, maar misschien moet ik wel naar mbo kijken om het mijzelf niet te moeilijk te maken. en bij elke studie test kom ik weer bij de zorg uit, maar echt het verlenen van zorg, kan ik lichamelijk nog niet, dan is er nog wel maatschappelijk werk maar ik kom er gewoon niet uit

Misschien hebben de mensen van bokt nog ideeën, opleidingen die ik over het hoofd gezien heb
ik wil het liefst in deventer studeren, zwolle is ook nog een optie..

Respect als je alles gelezen hebt! _/-\o_

groetjes iris

Iris,
Tamme ratjes: Pom, Urson, Sepp, Timber, Kalju, Matice, Xiebe, Raf & Tika
6/25 start 27-05-2020

tengeltje11

Re: Welke richting moet ik op, door ziekte weet ik het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:57

ik denk dat je bij eender welke opleiding wel te maken gaat hebben met verslagen/opdrachten die concentratie vragen en dan bots je sowieso terug op hetzelfde probleem.

kan je niet gaan praten met iemand van de opleiding en je probleem uitleggen?
mss kunnen ze je een gepaste oplossing bieden zodat het haalbaarder is voor je?

YellowGray

Re: Welke richting moet ik op, door ziekte weet ik het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:01

Verslagen en dergelijke schrijven is wel onderdeel van heel veel opleidingen. Ik zou in overleg gaan met ze wat er mogelijk is. Misschien dat je het in deeltijd kunt doen en ondertussen ook parttime aan het werk kan? Ik werd ook helemaal gek toen ik alleen nog maar mijn scriptie aan het schrijven was en verder helemaal niks meer. Toen ik daarnaast ook ging werken had ik er meer motivatie voor omdat ik de andere dagen andere dingen aan het doen was.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:02

Die concentratieproblemen gaan je even goed in een andere richting parten spelen. Is het dan niet veiliger, comfortabeler voor je om de richting die je aangevat hebt en leuk vindt, verder te zetten?
Ik zou dan eerder proberen je lichamelijke problemen/belemmeringen te bespreken. Vermits ze jou kennen als goede student, men ook over je stage tevreden was, staan ze daar misschien wel erg begripvol tegenover.
Veel beterschap alvast nog!

Don't take anything for granted

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:04

Omdat ik lees dat je het echt heel graag wilt denk ik dat je gewoon voor verpleegkunde moet gaan: ook al gaat het qua gezondheid niet zoals het "hoort", een opleiding kiezen die je minder leuk vindt kan heel demotiverend werken, en elke soort opleiding, mbo én hbo, hebben stage-verslagen en rapporten die je moet schrijven. Dan kun je beter iets doen waar je goed in bent, waar je hart ligt, én waar je werk in vinden kunt, en dat lijkt me verpleegkunde voor jou! Je bent goed in je stages en toen je nog op 100% zat qua gezondheid ging het eerste jaar je ook prima af! :j

Kun je niet eens met de studie-adviseur en evt. LSB'er om tafel om te overleggen hoe er het best met deze functie-beperking (namelijk: concentratieproblemen door ziekte(s)) omgegaan kan worden zodat je toch de opleiding kan halen, maar in je eigen tempo bijvoorbeeld? In mijn ervaring zijn HBO's best coulant als het gaat om extra tijd voor opdrachten of extra hulp voor gemotiveerde studenten met een functie-beperking (een studeer-maatje bijvoorbeeld, die bij je zit als je schrijft?). Ik heb ook gehoord dat een studie-psycholoog uitkomst kan bieden, of een 'studie-coach' die je stappenplannen aan kan leren.

Ik zou er keihard voor gaan TS, en ook al doe je er dan een jaartje of twee langer over omdat je rustiger aan moet doen: so what? Je bent nog hartstikke jong en hebt nog tijd genoeg! :D

Edit: sowieso omdat ik lees dat je "stress-aanvallen" hebt als je denkt aan dat je misschien minder zou presteren door je ziekte, is een (studie)psycholoog geen overbodige luxe om mentaal rustig en vrolijk aan je studie te kunnen beginnen, ook al gaat het niet perfect of "zoals het hoort".
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 17-10-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:05

Bij veel scholen kan je een aangepast programma krijgen als je ziek bent. Je volgt dan bijvoorbeeld 2 vakken waar andere leerlingen er 4 volgen, krijgt meer tijd voor opdrachten, er is best veel mogelijk. Je doet dan uiteraard wel langer over je studie, maar dat is alweer beter dan helemaal niet studeren :) In overleg gaan met school (studiebegeleider/studentendecaan) en zien wat er mogelijk is.

En daarnaast; als je echt nog niet hersteld bent, is het dan wel verstandig om nu alweer te willen beginnen? Is het voor je gezondheid niet beter om eerst zelf wat sterker te zijn, voor je jezelf weer gaat belasten met een (zware) studie?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:08

Verslagen en opdrachten krijg je bij iedere opleiding.
Waar loop je precies tegenaan bij het maken van een verslag? Planning, structuur, inhoud ...? Heb je ooit geleerd hoe je een verslag moet maken?

In jouw geval zou ik gaan kijken naar studiehulp of -begeleiding. Misschien biedt de opleiding dit zelfs wel aan. Afhankelijk van wat je 'probleem' is, krijg je hulp bij bijv. planning, hoe je informatie moet verzamelen etc. En met je opleiding overleggen of deeltijd / aanpassing van het programma mogelijk is.

Zij springt over wolken heen, en ze komt niet meer omlaag ...
Dag vrouwtje, dag liefje.
Dag tutje.
† 16-07-2011

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie