Vraag MBO-HBO

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Klarinda

Vraag MBO-HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 17:32

Hoihoi,

Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding MBO-verpleegkundige niveau 4. Ik heb nu een bijbaantje bij de thuiszorg en kan daar waarschijnlijk ook blijven werken als ik mijn studie heb afgerond.

Nu is het zo dat ik vandaag een aanbod heb gekregen van een andere thuiszorgorganisatie om (als ik mijn MBO-V heb afgerond), bij hun intern de opleiding HBO-V (niveau 5) te volgen. Ik kan dan bij hun werken, en heb dan één dag in de week school (BBL). De opleiding wordt door hun betaald.

Ik twijfel echt enorm :') Aan de ene kant wil ik graag na niveau 4 gewoon fulltime werken, geld verdienen en trouwen. Maar aan de andere kant is het ook zo dat er de laatste tijd overal veel meer Hbo'ers worden gevraagd dan Mbo'ers. Ik heb dan wel een betere opleiding, maar ik weet ook niet of HBO niet te hoog is voor mij, omdat ik niveau 4 al best pittig vindt.

Wat denken jullie? Ik kom er niet uit haha :')

Groetjes,
Klarinda

~ If you believe horses don't know how to count, put three carrots in your pocket and give him only two...

geerte

Re: Vraag MBO-HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:35

Ik zou voor de hbo gaan. Zelf ben ik ook van mbo naar hbo gegaan, het is even wennen en je moet veel zelf doen maar het is zeker haalbaar. Vooral als je al wat voorkennis hebt.

Zullen we managers en directeuren applaus geven? Dan kunnen de bonussen naar de zorg

Als je dit leest en je leest het nu nog steeds dan heb je het onderhand wel gelezen...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:35

Als het zeker is dat je bij je bijbaantje ook fulltime kan blijven werken en je tevreden bent met het geld dat je daarmee verdient, zou ik het lekker daar op houden. Je geeft zelf aan dat je eigenlijk geen zin hebt in een HBO opleiding en je ook niet weet of je dit aankunt.
Ik zelf zou het aanbod aannemen, aangezien het een hele mooie kans is (vind ik), maar ik ben jou niet natuurlijk :D Succes met de beslissing!

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:45

Als zij je graag de kans willen geven zou ik die zeker aannemen. Studeren is duur, maar als hun de kosten vergoeden en je er nog naast kan blijven werken is dat een buitenkans.
Kijk wel even goed naar wat er gebeurd mocht je de opleiding niet halen of na een jaar of wat toch willen stoppen. Vooral omdat je zegt dat je niveau 4 al pittig vond, dan is het HBO misschien te hoog gegrepen voor je, en omdat je zo twijfelt je misschien halverwege kan denken dat het toch niet is wat je wil.
Maar waar een wil is is een weg. Mocht je het wel gaan doen weet dan in ieder geval zeker dat je er voor 110% voor wil gaan, misschien ten koste van andere dingen.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:48

Wat laraxxxemma zegt, even informeren hoe en wat als blijkt dat het niet zou lukken. Zijn de voorwaarden goed, dan zou ik het altijd proberen!! Ik studeer nu zelf ook hbo-v, heb hiervoor mbo maatschappelijke zorg gedaan en de overstap naar het hbo is me echt alles meegevallen. Tuurlijk is het hard werken, maar je verbreed wel echt je baankansen met dat papiertje :j

You can't have a positive life and a negative mind.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 17:52

Bedankt voor jullie reacties, en ik ga inderdaad even informeren hoe en wat als het niet gaat lukken met HBO.

Weten jullie ook hoelang de opleiding duurt als je vanaf het MBO komt? 2,5/3 jaar? Of is het gewoon 4 jaar?

~ If you believe horses don't know how to count, put three carrots in your pocket and give him only two...

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:57

Mijn vriend is momenteel bezig met HBO-V.
Hij heeft ook MBO gedaan en is al 4 jaar werkzaam in de thuiszorg en nu ook vanuit werk een HBO aan het volgen.
Tot nu toe gaat het erg goed bij hem, nu 1 jaar bezig.
Hij twijfelde ook of hij het wel aankon.
Maar volgens mij valt het reuze mee :)
Zijn opleiding duurt trouwens 2,5 jaar.

~Dex~28 maart 2015~Bontfire x Gentlemen~

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:13

Ik zou ook nog bij je bijbaantje polsen wat daar de mogelijkheden zijn. Misschien hebben ze daar ook nog een mooi aanbod voor je!?

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:28

Gewoon doen! Werken moet je nog je hele leven! En wie weet wat de opleiding je brengt? Wat heb je te verliezen?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:00

Nooit zo'n aanbod afslaan! Daar ga je ontzettend veel spijt van krijgen.

Doorleren is nooit erg (altijd beter) en het wordt nog vergoed ook.
Ik zou mezelf voor m'n kop slaan als ik dit aanbod niet aannam. :o

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:04

Ik zou het ook zeker aannemen, als je BBL kan doorleren krijg je ook goed betaald hoor !

Liefdee.
~~Vul bokt met liefde
....................................................................Nomar <3

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:15

Je zal de HBO in 4 jaar moeten doen, per dit jaar is dit van 2,5 naar 4 jaar veranderd.
Daarnaast moet je ook stages lopen. Kan dit intern of moet je dan stage plekken zoeken.
Daarnaast de vraag, wil je HBO klinisch of in een andere setting?. Als je voor een klinische setting kiest, waar je uiteindelijk meer aan hebt zal je je stage plaatsen vanuit een ziekenhuis moeten volbrengen. Dan is de thuiszorg niet de juiste plek. Anders zal je je Minor wijk gerichte verpleegkundige zorg behalen.
Ik zit toevallig nu naast een collega die dit jaar de HBO is gestart, en een vriendin van mij is ook gestart dit jaar maar dan een andere klas
Het is een pittige opleiding, met erg veel lesstof.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:16

Ze hoeft geen stages te lopen, want ze zal het intern doen staat in de OP.

Liefdee.
~~Vul bokt met liefde
....................................................................Nomar <3

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:20

Michelleex schreef:
Ze hoeft geen stages te lopen, want ze zal het intern doen staat in de OP.

Dan nog heb je stage blokken. Al is het intern :) je kan je stage alleen intern volgen maar ook wisselen met een andere collega leerling die dit ook doet.
Word alhier ook gedaan. Daarnaast wat word je uitstroom dus afhankelijk daar van zul je mogelijk andere stage moeten zoeken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:29

Hoe lang de HBO duurt als je al MBO-v'er bent lijkt per hogeschool te verschillen. Ik studeer in Ede (maar doe deeltijd, dus moet het volledige traject doen en daar staat 4 jaar voor- MBO'ers hebben recht op vrijstellingen) en bij ons is per schooljaar 16-17 alles op de schop gegaan, de studieroutes zijn meer maatwerk, en hebben minder contacturen. Ede staat bekend als een uitstekende opleiding, maar wel pittig.

Waar heb je op het MBO moeite mee? Het ligt er een beetje aan wat je zo lastig vind, of je dat 'je kop gaat kosten' op het HBO. Ik heb zelf geen zorg achtergrond (wel een andere, veel makkelijkere HBO opleiding afgerond) maar kan goed leren. Vakken als pathologie/anatomie/fysiologie/farmacologie zijn voor klasgenoten vaak een struikelblok, met name voor de MBO'ers die soms gewoon minder makkelijk leren. Dat hebben ze op het MBO in veel mindere mate gehad aan leerstof en het is nu gewoon veel en moeilijk. Ik kan dat goed volgen, maar heb weer meer moeite met bijv. professionele communicatie (gespreksvoering, counseling, etc) waar een ander zich zo doorheen kwekt.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 15:23

Ik heb vooral moeite met de punten die jij noemt, dat van pathologie/anatomie/fysiologie/klinisch redeneren etc. Ik vind het lastig om die dingen goed te begrijpen en te leren. Dus ik denk dat ik daar nog wel problemen mee zou kunnen krijgen op het HBO, denk je niet?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:39

Dat zou dan wel een struikelblok kunnen zijn idd. Maar als je het graag wilt, zou ik gewoon een keer naar een open dag gaan van een hogeschool of gewoon contact met ze opnemen en je verhaal/twijfels uitleggen. Zij kunnen vast wel een beetje inschatten of het voor jou zou kunnen passen of niet.
Wat natuurlijk ook belangrijk is, is wat voor werk je uiteindelijk wilt doen. In het ziekenhuis vragen ze steeds meer HBO'ers, in de wijkverpleging ook ivm indiceren (maar vindt je dat leuk? ik zou liever 'aan het bed' staan), en voor leidinggevende functies willen ze graag HBO. Maar als jij bijv. graag in de thuiszorg werkt of in een verpleeghuis, dan kan dat ook prima met MBO-V.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:58

Klarinda schreef:
Nu is het zo dat ik vandaag een aanbod heb gekregen van een andere thuiszorgorganisatie om (als ik mijn MBO-V heb afgerond), bij hun intern de opleiding HBO-V (niveau 5) te volgen. Ik kan dan bij hun werken, en heb dan één dag in de week school (BBL). De opleiding wordt door hun betaald.

Ik zou met deze thuiszorgorganisatie eens om de tafel gaan zitten en met hen al je vragen bespreken. Zij kunnen je daar het beste bij helpen.

Als het even kan zou ik de opleiding wel volgen. Daar heb je echt je hele leven profijt van. Meer keuze in wat voor werk je wilt doen. Daar zou ik graag nu extra tijd aan besteden. En daarbij, zo'n opleiding hoeft toch trouwen etc helemaal niet in de weg te staan. :D

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie