Door 2e baan minder flexibel.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 09:40

Sinds juli 2010 heb ik een contract voor 12 uur per week bij mijn werkgever. In de 6 jaar dat ik er nu werk ben ik altijd flexibel geweest en inzetbaar geweest bij andere filialen. Door financiële omstandigheden heb ik er sinds juni een baan bij. Uiteraard heb ik bij mijn werkgever gevraagd om een groter contract maar dit is niet mogelijk omdat ze tegenwoordig alleen nog maar contracten van 8 uur pw geven. Tot vorige maand hadden we genoeg personeel in dienst om de openingsuren vol te krijgen maar doordat er 2 collega's zijn vertrokken ben ik de enige die in de middag ingepland kan worden. Maar door mijn 2e baan waarbij ik om 17 uur moet beginnen is dit ook niet mogelijk. Een andere collega kan niet omdat ze haar verplichte oppasdagen heeft en de winkelmanager kan ook niet in de middag omdat ze haar kinderen dan thuis heeft. Nu is er sinds 2 weken iemand naar Wageningen verhuist die eerst werkzaam was in een filiaal in Nootdorp en die is bij ons geplaats als weekendhulp. Mijn 2e baan is van maandag t/m donderdag van 17.00 tot 22.00. De vrijdag en zaterdag ben ik gewoon beschikbaar net als de doordeweekse dagen tot 15 uur. Nu kan mijn winkelmanager de planning niet rond krijgen en ben ik voor de keuze gesteld om of naar 8 uur pw terug te gaan en te werken op de ingeplande uren of ontslag te nemen en alleen bij mijn 2e werkgever te gaan werken of gewoon te blijven en te werken op de geplande uren.
Maar er kan hoe dan ook geen rekening gehouden worden met mijn 2e baan omdat er gewoon niemand anders is die de middaguren kan invullen.

Ik voel me een beetje voor het blok gezet en heb naar mijn idee geen andere keuze om gewoon ontslag te nemen. Tevens voelt het alsof het wel een hele makkelijke manier is om van mij af te komen. Is dit zo of zie ik dat gewoon verkeerd?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:51

Dat is wel heel makkelijk gesteld van je werkgever.
Je wilt meer uren werken (ook makkelijker voor hen) maar daar wil men niet aan. Nu je een tweede baam erbij hebt (noodzaak) en zij opeens een probleem hebben door vertrek van 2 werknemers wordt het hele verhaal maar even op jouw bord neergelegd.

Geloof dat ik toch een gesprek aan zou gaan en normaals het aantal uren ter discussie stellen. Jij wilt graag meer waardoor je die tweede baan helemaal niet nodig hebt.

Ik zou zeggen dat je elkaar dan toch prima tegemoet zou moeten kunnen komen. Jij nog steeds flexibel voor je werkgever. Win/win situatie lijkt mij.

En wat er momenteel gebruikelijk is (8 uren contract) daar zou ik dus letterlijk boven staan. Ze willen een oplossing, die is er, dus moet ook je werkgever zich hard maken.

En anders zoekt hij maar uit wie hij is de middag inzet, zolang jij maar om 17.00 bij je tweede job kan beginnen.

Succes !!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:07

Je werkgever denkt zeker dat de wereld om hem draait? :') Je hebt 12 uren op contract dus je moet helemaal geen keuze maken tussen 8 uur of ontslag. Heel simpel gezegd is het niet jouw probleem en moet hij het maar uitzoeken.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:21

nies: ik denk niet dat, dat helemaal waar is als ts een flexibel inzet contract heeft snap ik de werkgever ook wel hoor.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:26

Maar mijn andere collega's zijn door hun verplichte oppasdagen en kinderen ook niet heel flexibel. Ik ben blijkbaar de enige die dus in de middag ingezet kan worden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:29

Het is voor werkgever wel makkelijk als TS zich zo flexibel zou opstellen maar TS heeft gewoon net als andere werknemers aangegeven dat bepaalde tijden niet uitkomen (kinderen of andere baan zou weinig verschil moeten maken) Het enige wat voor TS pleit is dat ze wel de middagen zou willen draaien als ze gewoon een contract zou krijgen waar ze van kan leven... en daar zou de manager toch ook gewoon begrip voor moeten hebben.

Als je de enige bent die de middagen kan ingezet worden... Zou ik zeker nogmaals gaan praten over meer uren. Misschien ook even personeelszaken hierin betrekken?

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:42

vilheide schreef:
Maar mijn andere collega's zijn door hun verplichte oppasdagen en kinderen ook niet heel flexibel. Ik ben blijkbaar de enige die dus in de middag ingezet kan worden.



Niet dus jij bent ook niet inzetbaar in de middag. Ontslag nemen nooit doen, dan moeten ze je ontslag geven (ivm. Uitkering)

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:51

ten eerste, nooit ontslag nemen.

jij hebt in overleg met je manager een 2e baan genomen, dit betekent dat wanneer er iets verandert aan de situatie (ontslag andere werknemers bijv.) niet dat jij ervoor op moet draaien.

Als jij in overleg met de manager je beschikbaarheid hebt aangepast, dan is het nu zijn probleem en niet dat van jou.

een ontslagprocedure is overigens een heel gedoe, dus ik zou hem voor het blok zetten ipv andersom.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:52

De werkgever probeert het inderdaad mooi op jou af te schuiven, niet intrappen TS.
Gewoon aangeven dat je op ma-do niet beschikbaar bent tussen 16.00 en 23.00, maar op vrij-zo wel. Als ze graag willen dat je de middagen werkt, je dat best wilt doen als ze je een garantie op x aantal uren geven zodat je je tweede baan op kan zeggen. Willen ze dat niet doen, is het hun probleem. Nooit zomaar zelf ontslag nemen. Als ze van je af willen doen ze dat maar met een dikke gouden handdruk ;) .

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:53

Belachelijk zeg! Je wordt voor 12 uur betaald maar wordt verplicht om 40 uur beschikbaar te zijn? Ik zou de vakbond bellen, ik kan me namelijk neit voorstellen dat ze dat kunnen maken.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:02

Het idee dat ze me liever zien gaan is me wel duidelijk. Op een één of andere manier voel ik me gediscrimineerd en afgeserveerd. Ik heb een week de tijd gekregen om een keuze te maken. Het liefst zeg ik dat ze in de stront kunnen zakken maar daar schiet ik zelf niets mee op. Als ze van me af willen zullen ze er toch iets tegenover moeten zetten. Maar ik ben bang dat ik toch gewoon aan het kortste eind trek.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:16

vilheide schreef:
Het idee dat ze me liever zien gaan is me wel duidelijk. Op een één of andere manier voel ik me gediscrimineerd en afgeserveerd. Ik heb een week de tijd gekregen om een keuze te maken. Het liefst zeg ik dat ze in de stront kunnen zakken maar daar schiet ik zelf niets mee op. Als ze van me af willen zullen ze er toch iets tegenover moeten zetten. Maar ik ben bang dat ik toch gewoon aan het kortste eind trek.

Gewoon zeggen dat je graag wil blijven werken voor 12 uur in de week en niet beschikbaar bent op ma-do middag. Je hebt gewoon een contract en dat kunnen ze niet zomaar beeindigen, tenzij je contract toevallig net afloopt. Natuurlijk gegeven het feit dat je buiten die middagen wel minimaal 12 uur beschikbaar bent. Wie ze in de middag inplannen moeten ze zelf maar uitzoeken, is hun probleem.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 14-09-16 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:21

Ik ga mee in het advies van Eef_Bam. Niet zelf ontslag nemen. Trouwens, nu er twee collegae weg zijn is het toch mogelijk om jouw meer uren te geven.

Zet hun maar voor het blok, meer uren erbij zodat jij je tweede baan kunt opzeggen of het blijft zoals het is.

Blijf vooral vriendelijk en doe alsof je meedenkt om het probleem op te lossen, maar neem vooral zelf geen ontslag.

Succes.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:22

Laat je niet gek maken, TS. Jij bent echt niet degene die aan het kortste eind trekt, laat je dat niet wijs maken.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:28

met je vakbond praten..ben je niet lid van een vakbond; rechtshulp inschakelen.
En bij het gesprek je contract meenemen.
Is het een vast contract trouwens? Neem aan van wel aangezien je zegt dat je al vanaf 2011 met dat contract werkt.
In ieder geval wat hij nu van je eist kan niet zomaar. Er is ten slotte niet voor niks een contract; die zijn er juist om jou als werknemer te beschermen tegen dit soort fratsen van de werkgever.
Maar dit soort types kunnen nogal dwingend overkomen waardoor jij het gevoel krijgt geen keuze te hebben en die banketstaaf je zo een ontslag in als je niet sterk in je schoenen staat.
Daarom hulp inschakelen van vakbond en of rechtshulp.

En wat je ook doet; nooit ontslag nemen...en ontslaat hij je; altijd bezwaar indienen.........anders kom je zelf in de knoei omdat je geen uitkering krijgt als je zelf ontslag neemt/geen bezwaar hebt aangetekent.


Ten slotte heeft hij zelf de situatie veroorzaakt door niet meer uren te willen geven, waardoor jij noodgedwongen een tweede baan moest nemen.

Maar iets zegt me sowieso dat die baas alleen nog maar personeel wil die werkt voor een beetje zakgeld, want tenzij je die 12 uur werkt als onmisbare adviseur van bv Phillips (of andere onmisbare functie) kan niemand toch rondkomen van 12 uur in de week...laat staan van 8 uren zelfs. Die mikt zo te lezen gewoon op scholieren die na schooltijd een paar uurtjes willen werken.
En gezien het in dit geval om een winkelketen gaat zal ik met dat gevoel er niet ver naast zitten denk ik zo.

Ik vermoed dat je te duur wordt voor ze, maar laat je niet zomaar aan de kant schuiven of over je heen lopen hoor; gewoon hulp inschakelen....sta jij een stuk sterker. Gaat tenslotte om jouw inkomen.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:18

Laat je niet gek maken hoor, ts. Zij zijn degene met een probleem, niet jij. Ze proberen het nu wel mooi bij jou te leggen, maar daar moet je niet intrappen. Als ze graag jouw flexibiliteit willen hebben, zorgen ze maar dat je meer uren krijgt. Anders ontslaan ze je maar. Maar niet zelf ontslag gaan nemen hoor, dat is de omgekeerde wereld natuurlijk.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:53

Inmiddels juridische hulp ingeschakeld en werkgever een aangetekende brief gestuurd met de melding dat ik het niet eens ben met zijn voorstel en dat ik er dus ook niet mee akkoord ga. Wel aangegeven dat ik bereid ben om te praten om tot een oplossing te komen. Nu maar afwachten.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:00

Wat een grapjas jouw werkgever...

Ik snap overigens niet waarom medewerkers met kinderen belangrijker zijn dan medewerkers zonder kinderen := kunnen die niet wat aanpassen in de oppas van de kids...

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:08

Heb je een vast contract of bepaalde tijd? Als het voor bepaalde tijd is en ze willen je kwijt werken ze je er vanzelf wel uit.

Voor de rest kan de man best kletsen maar zou hier gewoon werk van maken.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:24

Koekeroekus schreef:
Heb je een vast contract of bepaalde tijd? Als het voor bepaalde tijd is en ze willen je kwijt werken ze je er vanzelf wel uit.

Voor de rest kan de man best kletsen maar zou hier gewoon werk van maken.


Ik neem aan dat TS na zes jaar werken inmiddels een vast contract heeft..

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:45

vilheide schreef:
Inmiddels juridische hulp ingeschakeld en werkgever een aangetekende brief gestuurd met de melding dat ik het niet eens ben met zijn voorstel en dat ik er dus ook niet mee akkoord ga. Wel aangegeven dat ik bereid ben om te praten om tot een oplossing te komen. Nu maar afwachten.

Goed bezig! Ik ben benieuwd wat hun reactie is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:58

Je hebt meer rechten dan je weet. Goed bezig al, nu weet je werkgever ook dat je hier serieuzer mee bezig bent dan hij denkt en dat je et zomaar over je heen laat lopen.
Bij mij toendertijd was mijn werkgever drie weken te laat met 'ontslaan' ivm de drie keer verleng regeling. Daar heeft hij ook nog schijnheilig geprobeerd dat ik er vrijwillig 4 maand uitging uit mijzelf zodat hij nergens aan vast zat daarna. Nou.. Mooi niet dus :n ook gelijk rechtsbijstand ingeschakeld en ik stond heeeeeeeeel sterk met alles. Jij hebt al jaren opgebouwd, dus zal mij benieuwen om welke reden hij je legaal zou kunnen ontslaan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:11

Heel goed, TS! Echt ongelooflijk wat werkgevers soms beweren :+

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:15

Een vast oppas adres lijkt mij hetzelfde als een 2e baan, dus snap niet dat dat niet hetzelfde beoordeeld word |o

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:23

Vind het ook nogal bijzonder dat de manager niet rondkomt met de uren nu er 2 collega's weg zijn, maar jou een kleiner contract "aanbied".
Hoe gaat ie dan alsnog die uren invullen, of heeft ie al een paar sollicitanten die hij aan wil nemen?

Je bent goed bezig ts, succes!