Help, ik kan niet lezen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 14:15

Hoi Bokkers,

Momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn mbo niveau 4 opleiding, en de examens komen er aan!
Nu ben ik best goed in Nederlands, voor de interne examens heb ik gemiddeld een 8,8 en die wegen even zwaar op tegen het centrale examen.

Nu bestaat het centrale examen uit lezen en luisteren, en ik kan het gewoon echt niet! Ik heb al zo veel examens geoefend, maar mijn cijfer komt zelden boven de 3 uit. Een boek lezen vind ik leuk, maar bij zo'n examen komt er gewoon niet binnen wat er staat... ik heb dus ook echt al heel veel geoefend. Ik zou het zo jammer vinden als mijn cijfer door dit examen zo hard om laag gehaald word...

Is er hier iemand die mij hier tips voor kan geven?

Anoniem

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:16

Heb je geen dislectie? Dislexie?

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:17

Eerst de vraag lezen en dan al "scannend" de tekst door, op zoek naar het antwoord?
Ik heb bij mijn examens nooit de hele tekst gelezen. :=

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:17

Oefen met iemand die er wel goed in is! Ik denk soms te moeilijk en daarom helpt het vaak als ik met iemand samen kan oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:19

Joolien schreef:
Heb je geen dislectie? Dislexie?


Dat is toch niet zo selectief dat ze een boek wel leuk vindt, maar een examen niet kan lezen?

Ik vind de tip van Eleadoras wel een goede, eerst de vraag lezen, dan weet je waar je in de tekst naar zoeken moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:19

Ga eens met je leraar en/of een klasgenoot die er goed in is om tafel, laat zien hoe je leest en waar je vastloopt. Hij/zij kan je ongetwijfeld verder helpen :j

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:23

Volgens mij is er een soort stappenplan die je kunt volgen om goed begrijpend zo'n tekst te lezen en de vragen te kunnen beantwoorden. Heb je hier ooit uitleg over gehad? Anders misschien een examentraining volgen?

Edit: misschien heb je hier wat aan? http://virtueletraining.com/lezen/begrijpend-lezen/

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:31

Ik heb 1 keer een heel examen samen gedaan met mijn docent en toen had ik een 4,2. Daar heb ik dus vrij weinig aan :')
Dislectie denk ik ook niet, omdat ik voor de rest echt heel goed ben in Nederlands.
Eerst de vraag lezen doe ik ook, tekst scannen werkt ook niet...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:35

Maar tijdens (of na) dat examen heeft je docent jou dan toch hoop ik wel uitgelegd wat je dan verkeerd deed?

Het beste advies is inderdaad samen met een docent of huiswerkbegeleider aan zo'n examen gaan zitten en kijken waar het fout gaat. Die persoon kan jou dan per vraag laten zien op welke dingen in de tekst je moet letten.

Eigenlijk zijn die examens altijd hetzelfde namelijk: je moet jezelf een aantal strategieën aanleren en dan leer je op een gegeven moment doorzien hoe een examen in elkaar zit. En wat er dus van jou verwacht wordt.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:54

leg het bij je docenten voor?
want blijkbaar heb je er bij interne examens geen last van..

dus of de leerstof en toetsen zijn ondermaats, waardoor je niet klaar bent voor het niveau van het centraal.. of je hebt last van concentratiestoornis door faalangst.

teksten kunnen lezen en kunnen verklaren, analyseren van aangeboden informatie en toepassen ervan zijn nu juist de absolute kern van Nederlands om examens te kunnen halen en in de rest van je leven.. Heel goed in Nederlands zijn, maar juist dat niet beheersen, is denk ik een verkeerde benaderingswijze, niet voor niets is de helft van de examens van een taal leesvaardigheid.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:56

Examentraining volgen?

Ik wil je ook best helpen, ben docent Nederlands in opleiding en erg goed met teksten. :)

Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:14

Ik kan ook niet begrijpend lezen. Ik lees wel veel boeken. Maar op de een of andere manier kies ik altijd het verkeerde antwoord. := Ik had hier op de basisschool al problemen mee.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:16

Mijn Nederlands docent zegt altijd dat je dingen in de tekst moet markeren. Zo wordt het blijkbaar veel overzichtelijker voor jezelf. Ik doe het zelf niet, ik ben best goed in Nederlands en vind het voor mezelf niet nodig, maar een paar uit mijn klas zeggen wel dat t helpt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:22

HOe ik het vroeger weleens met mijn zoon begrijpend lezen heb geoefend, is hem stuk voor stuk een verhaal laten voorlezen en dan even te overleggen waar het over gaat, wie belangrijk is etc etc. Eerst per alinea en later steeds meer. Moeilijke stukken onderstrepen en eventueel een notitie boekje ernaast als je iets wil onthouden. Een verhaal in stukken delen en echt per stuk analyseren, tot je straks een heel verhaal goed begrijpend kunt lezen.

Als je echt faalangst hebt en dicht slaat voor een examen, kun je dat laten testen en kan dat genoteerd worden dat je dat hebt.

Kun je een film wel goed volgen en achteraf analyseren?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 16:31

elenaMM77 schreef:
leg het bij je docenten voor?
want blijkbaar heb je er bij interne examens geen last van..

dus of de leerstof en toetsen zijn ondermaats, waardoor je niet klaar bent voor het niveau van het centraal.. of je hebt last van concentratiestoornis door faalangst.

teksten kunnen lezen en kunnen verklaren, analyseren van aangeboden informatie en toepassen ervan zijn nu juist de absolute kern van Nederlands om examens te kunnen halen en in de rest van je leven.. Heel goed in Nederlands zijn, maar juist dat niet beheersen, is denk ik een verkeerde benaderingswijze, niet voor niets is de helft van de examens van een taal leesvaardigheid.

Interne examens is geen lezen, maar zijn grammatica, spreken, betoog.

Mijn leraar zelf snapte ook niet wat ik precies fout doe. Die heeft dus ook op dat hele examen elke vraag met mij doorgenomen maar het heeft niet gewerkt... :')

MarlindeRooz wat een lief aanbod! Als je me een keer zou kunnen helpen zou dat echt fijn zijn. Kan je me een pb'tje doen hoe en wat? :)

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:42

Pak er een markeerstift bij.
En ga alles wat jou belangrijk vind aanstrepen.

En niet overhaast antwoorden!

Hou het rustig, hoe meer spanning hoe lastiger het gaat!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:46

Anoniem schreef:
Joolien schreef:
Heb je geen dislectie? Dislexie?


Dat is toch niet zo selectief dat ze een boek wel leuk vindt, maar een examen niet kan lezen?

Mijn zusje heeft Dyslexie, heeft er ook trainingen voor om beter te worden en vind lezen leuk. :j

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 17:00

_lotteeee schreef:
Pak er een markeerstift bij.
En ga alles wat jou belangrijk vind aanstrepen.

En niet overhaast antwoorden!

Hou het rustig, hoe meer spanning hoe lastiger het gaat!


Dit zou voor mij heel erg goed helpen, maar helaas moeten alle examens op de computer gemaakt worden... Om te oefenen is dit inderdaad een goede!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:04

Ik ben docent Nederlands en herken je probleem bij veel leerlingen.
Wanneer je er belang bij hebt, kan ik je een bestandje geven dat in de meeste gevallen goed helpt. Het geeft inzicht in de manier waarop je een (toets)tekst leest, erg handig. :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:11

_lotteeee schreef:
Pak er een markeerstift bij.
En ga alles wat jou belangrijk vind aanstrepen.


En als dan bijna de hele tekst fel geel is... dan heb je zeker een probleem met hoofd- en bijzaken scheiden :Y)

Maar lezen op papier en daarbij markeren of soms wat even in de kantlijn krabbelen kan wel helpen om te zorgen dat je hoofd bij de tekst houdt en dingen weer terug kan vinden. En te achterhalen watjou leesstrategie is en wat je daarin nog kan verbeteren.

Wel jammer dat het examen op de computer is maar oefenen en het examen doen zijn twee verschillende dingen. Er zijn hier genoeg tips etc. dus hou de moed erin. Je kan prima lezen *\o/* nu alleen nog even leren om die examenvragen goed te beantwoorden.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:42

SophieFT schreef:
_lotteeee schreef:
Pak er een markeerstift bij.
En ga alles wat jou belangrijk vind aanstrepen.

En niet overhaast antwoorden!

Hou het rustig, hoe meer spanning hoe lastiger het gaat!


Dit zou voor mij heel erg goed helpen, maar helaas moeten alle examens op de computer gemaakt worden... Om te oefenen is dit inderdaad een goede!


oh dat is lastig!
Ben ik blij dat ik het nog op papier heb mogen doen!
op de computer kan ik mij ook altijd slecht focussen.

Komen vast andere goede tips voorbij hier,
In ieder geval heel veel succes!!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:12

tekst met vragen was ik juist ontzettend goed in. Had er ook nooit moeite mee, nooit gehad ook.

Ik deed altijd; las eerst de vragen door, dan las ik heel globaal de tekst door en dan weer terug naar de vragen: dan wist ik gelijk al welke alinea ik moest hebben; die las ik dan goed door en zo kwam ik dan op het antwoord

door eerst de vragen door te lezen wist ik gelijk ook waar ik op moest letten in de tekst tijdens het globaal doorlezen; dat helpt al een heel veel.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:17

Het examen op de computer is echt 100x niks.
Zo heb ik hem ook moeten maken.. Je moet eerst te tekst lezen voordat je de vragen krijg en kan daarna kleine stukjes terug lezen.

Wij hadden een scrolbalk in beeld die echt irritant bleef knipperen en dat werkte echt afleidend..
Ik haalde altijd goede cijfers voor nederlands maar had het examen echt maar net gehaald.

Zorg ervoor dat je na het lezen even in je hoofd een samenvatting maakt van wat belangrijk is!

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Help, ik kan niet lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:23

Een gekke vraag misschien, maar hoe haal jij je andere vakken dan?
Ik neem aan dat je op mbo niveau 4 toch best wel wat informatie voor verschillende vakken moet verwerken en dat is ook begrijpend lezen. Concreet dus: wat gaat er bij een Nederlands (oefen)examen mis?

Slecht trouwens dat je docent je hier niet bij kan helpen...

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:49

Heb je hiervoor VMBO gedaan? Daar heb je toch ook examen Nederlands voor gedaan? Hoe ging dat toen?