Dimphyl schreef:een soort 'aai-cultuur' zovan hé joh aai over je bol, wat vervelend dat het niet gelukt is maar ik ben een geïnteresseerde docent dus komop, doe gewoon even leuk mee in mijn les?
(Verschrikkelijk overdreven natuurlijk)
Ik vind het echt jammer dat het altijd dezelfde hoek in getrokken wordt, en dat we echt bijna vergeten dat er meer mogelijkheden dan dat.
Maar hoe je betrokken kunt zijn zonder 'aai'-cultuur, er zijn heel wat docenten die vanuit hun ervaring schrijven hoe ze dat doen. De meeste daarin komen behoorlijk kordaat over: ze hebben beslist wel regels. Wat het verschil maakt is dat ze daar zelf staan, en zelf de leerlingen kennen, en het zelf oplossen en niet via veel globalere regels en algemene stelsels. Dan kun je nuance aanbrengen en je aanpassen aan de leerlingen, en dus ook soms zelf besluiten dat je iemand wat meer ruimte geeft of juist wat minder.
Citaat:
Ik denk dat al die recalcitrante pubers hier heerlijk hun voordeel mee gaan nemen, waardoor we weer terug komen op mijn punt/mening; met elke regel, hoe dan ook, (of geen regel als ik jou goed begrijp) zijn er altijd mensen onnodig de dupe.
Het zit veel meer in houding dan in regels. Je krijgt een klas mee door power en enthousiasme uit te stralen, duidelijk te communiceren, je leerlingen te zien. Zoals je een paard meekrijgt op energie en uitstraling en houding en communicatie. Je komt hier en daar wel uit op regels, maar lang niet overal heb je zoveel complexe regels nodig. Veel vaker zijn er andere oplossingen, die bijna allemaal gaan om persoonlijke betrokkenheid.
Citaat:
(Want, door de extra aandacht voor Piet, Tom en Klaas, heeft de docent geen tijd meer voor extra uitleg voor marietje, die wél netjes optijd was...)
Maar al die registratie van al die regels, dat kost ook tijd en moeite. En de bezwaren die vervolgens naar de commissie gaan, dat kost ook tijd. Terwijl het voor het zien van een leerling soms al genoeg kan zijn om gewoon even oogcontact te maken. Meer regels maken het heel vaak helemaal niet efficienter of makkelijker.