"Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

"Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:55

Hoi! ik heb toestemming om dit topic te openen.


Ik zit in VWO6 en ga mijn profielwerkstuk schrijven over of een neusriem wel of niet noodzakelijk is.


Deelonderwerpen heb ik ook al:

-Ik ga een literatuuronderzoek doen naar de anatomie van het paardenhoofd

-Ik ga literatuuronderzoek doen naar waar iedere neusriem oorspronkelijk voor bedoeld was en wat de effecten ervan zijn (zowel positief als negatief)

-Ik ga literatuuronderzoek doej naar misbruik van hoofdstellen en onwetendheid erover met als gevolg bijvoorbeeld het te strak doen van de neusriem

-Ik wil de PS of Sweden erbij betrekken en daarover iets schrijven, maar dan alsnog kijken of het niet beter is om de neusriem gewoon helemaal weg te laten


-Ik wil ook een enquete maken met vragen over met wel hoofdstel en bit mensen rijden, hun reden ervoor, hoe strak ze het doen, etc (als jullie hier nog toevoegingen of ideeën voor hebben is alles welkom)


-Vervolgens wil ik een praktijkonderzoek doen. Ik zou zo'n vijf ervaren proefpersonen willen verzamelen die allemaal een eigen paard hebben wat ze goed kennen. Het idee is om ze elke keer 10 minuutjes te laten rijden met elke keer een ander hoofdstel. Ik wil dit elke keer filmen. Ondertussen stel ik vragen:

-hoe voelt het paard aan in de hand
-hoe reageert het paard op de hulpen
-wat voor algemene invloed heeft het hoofdstel op de rijstijl

Vervolgens wil ik bij het kijken van de filmpjes letten op:

-de oorstand
-het openen van de mond
-de houding van het paard
-de uitstraling van het paard
-nageeflijkheid
-is er verzet?
-het tempo

De hoofdstellen die ik wil gebruiken zijn:

-lage neusriem
-hoge neusriem zonder en met sperriem
-mexicaanse neusriem
-bitloos hoofdstel
-aansnoerneusriem
-Ook zou ik willen experimenteren met de strakte van de neusriem
-nog meer ideeën?

Om het onderzoek zo gecontroleerd en correct mogelijk te laten verlopen wil ik iedere keer hetzelfde bit gebruiken. Anders klopt de informatie over de neusriem niet meer.

Uiteindelijk wil ik alle verzamelde informatie naast elkaar leggen en tot een bepaalde uitkomst komen.



Hebben jullie hier nog iets op aan te merken? Zijn er nog dingen waar ik in het praktijkonderzoek op kan letten of die ik kan vragen aan de ruiter? Wat zou ik nou echt in de enquette kunnen vragen over gebruik van het hoofdstel en met name de neusriem?


Brand los! :)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:59

Geen ideeën nog, maar wat een ontzettend leuk onderwerp! Succes

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:02

Als je je praktijk onderzoek goed wilt doen, moet je eigenlijk steeds hetzelfde hoofdstel hebben en enkel de neusriem wisselen. Anders is je onderzoek niet betrouwbaar, want dan kunnen ook andere hoofdstelonderdelen het paard beïnvloeden.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:06

Naast de standaard neusriemen zou je ook nog de rambo micklem neusriem kunnen testen. Al vraag ik me af of dat objectief genoeg is omdat dat hele hoofdstel natuurlijk anders is dan een 'normaal' hoodstel. Misschien toch niet zo'n goed idee.

Als je nog ruiters zoekt, ik heb een eigen paard en woon in de omgeving. Je bent van harte welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:11

Yunomi schreef:
Als je je praktijk onderzoek goed wilt doen, moet je eigenlijk steeds hetzelfde hoofdstel hebben en enkel de neusriem wisselen. Anders is je onderzoek niet betrouwbaar, want dan kunnen ook andere hoofdstelonderdelen het paard beïnvloeden.




Goed dat je het zegt, ga ik zeker meenemen! Zal even werk kosten, maar alles voor het goede resultaat.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:20

Test ook vooral het rijden zonder neusriem... en houd er in je enquete rekening mee dat sommige mensen standaard zonder neusriem rijden (zoals ik, western ruiter).

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:25

10 minuten per hoofdstel lijkt mij erg kort. Zo kan het paard niet wennen aan de veranderingen. Of is dat de bedoeling? Zou je binnen 10 minuten van elke verandering al kunnen zeggen of het positief is of negatief? Dat vraag ik me af.

Ook denk ik dat er uit je enquete gaat komen dat vooral niemand de neusriem te strak heeft zitten, dat kan ik nu al voorspellen...(typisch bokt) dus kijk goed naar je vraagstelling.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:35

Als je een bitloos hoofdstel meeneemt in je onderzoek is het ontbreken van een bit wel een belangrijk verschil tov je andere hoofdstellen. Ik denk niet dat je dan kan zeggen dat alleen de neusriem voor de geobserveerde verschillen zorgt. Als je onderzoek doet naar alleen de neusriem, zou ik proberen de andere factoren gelijk te houden :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:35

Ik weet niet hoe makkelijk je toegang hebt tot wetenschappelijke artikelen, maar als je wat nodig hebt: roep maar. Ik kan (via mijn werk) op ScienceDirect :)

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:43

Leuk onderwerp! Ik zou je hoofdvraag nog veel specifieker maken. Baken het zoveel mogelijk af zodat je onderzoek zoveel mogelijk op een aspect gericht is. Op die manier zijn je conclusies uiteindelijk zo duidelijk mogelijk en het voorkomt dat je onderzoek een beetje van de hak op de tak springt.
Voorbeelden om je hoofdvraag te specificeren: bij welke neusriem toont een paard de minste stress signalen, is een neusriem noodzakelijk om dressuurmatig te trainen tot minimaal niveau x (want antwoord op je huidige vraag is simpelweg nee...op een paard gaan zitten is ook niet noodzakelijk. Echter ik denk dat je wil weten of voor een bepaald doel de neusriem noodzakelijk is. Vermeld dan wel dat doel).

Verder ben je qua opzet wel super bezig hoor!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:43

Niet elk paard reageert even goed op elk type optoming. De ene vindt een mexicaanse fijn, de mijne loopt het rustigste met een lage neusriem. Dat is per paard verschillend.

Hoe weet je zeker dat elke neusriem die je gaat testen even strak zit? Ga je de druk ervan meten? De ruimte die tussen de neusriem en het neusbeen zit?

Hoe ga je de invloed van de ruiters op de optoming gebruiken? Half ruiterland mag dan wel verklaren "ik rij met zachte hand", dat is en blijft een subjectief gegeven. Dan zou je al met een drukmeter op de teugels en op alle drukpunten moeten gaan werken om zeker te zijn dat gedurende de hele testperiode de druk altijd en overal gelijk is.
Om nog maar te zwijgen van de invloed van houding, zit, ander tuig zoals zadel (wel/niet passend). Wat ga je doen aan de omgevingsfactoren om ruis uit te sluiten of te beperken? Stand van de oren wil niet altijd alles zeggen, het ene paard is uiterst geconcentreerd als ze naar achter wijzen, het ander paard geeft daarmee spanning aan... Daarbij zwiepen ze rond bij een auto die langs rijdt, een takje wat knerpt buiten, ze bewegen hun hoofd even om die ene lastige vlieg weg te jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:45

Ik zou je onderwerp behapbaarder maken. En een vergelijk doen.

Bijv. Is een paard onrustiger in de aanleuning zonder neusriem dan met een gecombineerde neusriem?

Door het zo te doen is je onderzoeksvraag beter afgebakend. En kun je je parktijk onderzoek gerichter doen.
Wanneer je een paard iedere 10 min. aan zijn hoofd staat te sjorren word de aanleuning vanzelf onrustiger(is die laatste neusriem echt vervelender? of is dit paard het beu dat hij al 10 hoofdstellen op en af heeft gehad). Maar wanneer je een paard maar 2 verschillende hoofdstellen omdoet zal je beeld minder vertekenen.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: "Is de neusriem noodzakelijk" profielwerkstuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:48

Wow goed onderwerp zeg

Ik denk dat 'een bitloos hoofdstel' niet SMART genoeg is. Want je hebt sidepull, kaakgekruisd etc. Dus ik denk dat dat iets te ruim is.

Verder heb ik geen tips, ziet er goed uit je idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:49

Je kunt die vraag meteen met nee beantwoorden natuurlijk. Aangezien er genoeg zonder neusriem rijden is het niet onmisbaar, dus niet noodzakelijk.

Ik zou dan de titel/vraagstelling anders doen.
Bijvoorbeeld wat een neusriem toevoegen kan ten opzichte van optomingen zonder neusriem? Of wat het daadwerkelijke nut of effect is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-16 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:50

Supervixen schreef:
10 minuten per hoofdstel lijkt mij erg kort. Zo kan het paard niet wennen aan de veranderingen. Of is dat de bedoeling? Zou je binnen 10 minuten van elke verandering al kunnen zeggen of het positief is of negatief? Dat vraag ik me af.

Ook denk ik dat er uit je enquete gaat komen dat vooral niemand de neusriem te strak heeft zitten, dat kan ik nu al voorspellen...(typisch bokt) dus kijk goed naar je vraagstelling.



Ik zat ook al te denken dat een kwartier misschien beter is. Of 10 minuten inrijden en dan met ieder hoofdstel een simpele B proef laten rijden. Zo heb je ook een beetje een gelijkmatig filmpje enzo.


En dat laatste heb je gelijk in. Wel staan er bij mij op stal zo'n 120 mensen met eigen paarden. Misschien kan ik in de lessen vragen of iedereen wil kijken hoeveel vingers er onder de neusriem kunnen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:50

Anoniem schreef:
Je kunt die vraag meteen met nee beantwoorden natuurlijk. Aangezien er genoeg zonder neusriem rijden is het niet onmisbaar, dus niet noodzakelijk.

Ik zou dan de titel/vraagstelling anders doen.
Bijvoorbeeld wat een neusriem toevoegen kan ten opzichte van optomingen zonder neusriem?



Dat is misschien inderdaad beter, ja. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:51

Anoniem schreef:
Ik zou je onderwerp behapbaarder maken. En een vergelijk doen.

Bijv. Is een paard onrustiger in de aanleuning zonder neusriem dan met een gecombineerde neusriem?

Door het zo te doen is je onderzoeksvraag beter afgebakend. En kun je je parktijk onderzoek gerichter doen.
Wanneer je een paard iedere 10 min. aan zijn hoofd staat te sjorren word de aanleuning vanzelf onrustiger(is die laatste neusriem echt vervelender? of is dit paard het beu dat hij al 10 hoofdstellen op en af heeft gehad). Maar wanneer je een paard maar 2 verschillende hoofdstellen omdoet zal je beeld minder vertekenen.



Ik was sowieso al van plan om bij ieder paard ieder hoofdstel om te doen, dat stond ook al in de OP. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:52

Hilary schreef:
Ik weet niet hoe makkelijk je toegang hebt tot wetenschappelijke artikelen, maar als je wat nodig hebt: roep maar. Ik kan (via mijn werk) op ScienceDirect :)



Hartstikke bedankt! Dat zou echt heel fijn zijn!

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:52

De ruiters voorkeur gaat geheid een rol spelen en dat wil je niet. Dus ofwel een manier bedenken om de ruiter te blinderen, bijv door het paard met vliegenkap te bedekken waardoor de neusriem onzichtbaar wordt (achteraf ruiter vragen om te gokken welke neusriem het was om te controleren hoe goed je blindering was) ofwel de prestatie objectief gaan scoren. Dat laatste lijkt me trouwens erg lastig.

Verder wil je alle andere zaken constant houden. Denk hierbij aan tijdstip van rijden, lengte van rijden, type oefeningen en locatie. Dat wordt alleen maar haalbaar als je het aantal variabelen flink verminderd. Verder is 10 minuten veel te kort om goed ingespeeld te raken op het tuig, een uur lijkt me realistischer, en zul je daarnaast zeker een combinatie of 10 liefst meer moeten werven voor je studie willen persoonlijke voorkeuren van paard en ruiter niet een heel grote rol spelen in de gemiddelde cijfers.

Beter drie opties goed onderzoeken dan 6 maar half.
Laatst bijgewerkt door troi op 15-09-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:52

Chouchou schreef:
Als je een bitloos hoofdstel meeneemt in je onderzoek is het ontbreken van een bit wel een belangrijk verschil tov je andere hoofdstellen. Ik denk niet dat je dan kan zeggen dat alleen de neusriem voor de geobserveerde verschillen zorgt. Als je onderzoek doet naar alleen de neusriem, zou ik proberen de andere factoren gelijk te houden :j



Goed punt inderdaad. Dan houd ik het bij hoofdstellen met bit. :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:54

Ken je de ISES noseband taper gauge? Dat is een hulpmiddeltje speciaal gemaakt om objectief te meten hoe strak (of los) de neusriem zit.

Ik denk trouwens dat je prima een bitloos hoofdstel kunt testen, maar dat het paard dan wel een bit in moet. Voor het algemene gevoel is er dan geen verandering, maar de aansturing is wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:54

troi schreef:
De ruiters voorkeur gaat geheid een rol spelen en dat wil je niet. Dus ofwel een manier bedenken om de ruiter te blinderen, bijv door het paard met vliegenkap te bedekken waardoor de neusriem onzichtbaar wordt (achteraf ruiter vragen om te gokken welke neusriem het was om te controleren hoe goed je blindering was) ofwel de prestatie objectief gaan scoren. Dat laatste lijkt me trouwens erg lastig.

Verder wil je alle andere zaken constant houden. Denk hierbij aan tijdstip van rijden, lengte van rijden, type oefeningen en locatie. Dat wordt alleen maar haalbaar als je het aantal variabelen flink verminderd. Verder is 10 minuten veel te kort om goed ingespeeld te raken op het tuig, een uur lijkt me realistischer, en zul je daarnaast zeker een combinatie of 10 liefst meer moeten werven voor je studie willen persoonlijke voorkeuren van paard en ruiter niet een heel grote rol spelen in de gemiddelde cijfers.

Beter drie opties goed onderzoeken dan 6 maar half.



Goed punt. Maar dan kan ik misschien beter het oefenen over meerdere dagen verdelen. Als ik met 6 verschillende hoofdstellen aankom en ze met elk een uur moeten rijden gaat dat denk ik niet op één dag. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:55

Hilary schreef:
Ken je de ISES noseband taper gauge? Dat is een hulpmiddeltje speciaal gemaakt om objectief te meten hoe strak (of los) de neusriem zit.

Ik denk trouwens dat je prima een bitloos hoofdstel kunt testen, maar dat het paard dan wel een bit in moet. Voor het algemene gevoel is er dan geen verandering, maar de aansturing is wel anders.




Ik ga er even naar zoeken! Misschien dat ik die van iemand kan lenen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:56

lovefi schreef:
Naast de standaard neusriemen zou je ook nog de rambo micklem neusriem kunnen testen. Al vraag ik me af of dat objectief genoeg is omdat dat hele hoofdstel natuurlijk anders is dan een 'normaal' hoodstel. Misschien toch niet zo'n goed idee.

Als je nog ruiters zoekt, ik heb een eigen paard en woon in de omgeving. Je bent van harte welkom.



Ik zal je onthouden! Dankje! :)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:56

Bedoel je met hetzelfde bit gebruiken, bij elk paard hetzelfde bit of bij elk hoofdstel per paard?