Als je niet weet wat je wilt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Als je niet weet wat je wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 10:48

Hoi!

Ik ben 2 weken terug begonnen aan een master op een universiteit maar tot op dit moment heb ik weinig tot geen motivatie.

Ik ben al vanaf mijn 18e aan het studeren (een jaar verpleegkunde, daarna 3 jaar een lerarenopleiding, tijdens de lerarenopleiding een pre-master van een half jaar kunnen doen en zodoende bij deze 1 jarige master Onderwijskunde terecht gekomen). Mijn situatie is vrijwel uniek, ik mag namelijk een master doen zonder dat ik een bachelor heb afgerond. De bachelor mag ik niet afmaken, daarvoor in de plaats heb ik een associate degree behaald (een diploma voor 2 jaar van de 3 jaar)

Maar, ik kan gewoon geen motivatie meer vinden. Al een paar dagen ben ik op zoek naar oplossingen, maar die lijken heel beperkt omdat ik enkel een associate degree heb behaald op het HBO. Zo ben ik geïnteresseerd in een IT traineeship van bijv. Calco. Het spreekt me erg aan om te leren en daarnaast te werken (en dus ook een salaris te krijgen).

Ik vind het gewoon zo stom van mezelf, dat ik niet goed weet wat ik wil. Ook wil ik niet weten wat mensen om mij heen wel niet denken (als in; wanneer is die nou eindelijk eens klaar met studeren? en wanneer weet ze wat ze wil). Mijn vriend werkt namelijk fulltime en daardoor kunnen we in zijn koophuis wonen. Ook hij kijkt uit naar het moment dat ik ga werken en kan meebetalen aan het huis. En dan nog maar niet te denken aan mijn studieschuld.. ;(

Ik vind zelf dat ik deze eenjarige master moet afronden, want wat is nou een jaar. Maar ik vind het zo moeilijk om er voor bezig te gaan. Voor morgenavond 23:59 moet er een verslag van maximaal 1500 woorden klaar zijn en ik heb nog niks op papier ;(

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? |(

Dieselpaard

Re: Als je niet weet wat je wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:56

Als ik jou was zou ik idd deze eenjarige master afronden. Het zou zonde zijn om deze ook weer niet af te maken. Zo blijf je tegen het probleem aanlopen dat je geen enkel diploma op zak hebt en daardoor niet kunt doen wat je wel wil. Een jaar is echt zo voorbij. Probeer het positieve van de opleiding in te zien en houd je doel voor ogen. Ik zou zeggen: ga ervoor!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:06

Het lijkt me verstandig om in ieder geval een master af te maken, als is het maar voor het papiertje. Daarmee kun je als je gaat werken in een hogere salarisschaal komen, zeker aangezien je eigenlijk geen volwaardige bachelor hebt, en dus ook makkelijker je studieschuld afbetalen. Dat is best een jaartje doorbijten waard, ook al vind je de studie zelf niet geweldig en ga je hierna iets compleet anders doen.

Verder zou ik me niet te druk maken om wat anderen denken, je bent pas 22 zie ik, dat is echt niet oud. Dat je nog niet weet wat je wilt en nog studeert is heel normaal op deze leeftijd. Dat je vriend het leuk zou vinden dat je volwaardig kan bijdragen is begrijpelijk, maar dat kan best 10 maanden wachten toch? Kortom, er zijn veel argumenten om nog even door te bijten en die master af te maken, tenzij je dat echt niet zit zitten.

Maak sowieso dat verslag af, dat je heel misschien wil stoppen is een slap excuus om niets in te leveren.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 18-09-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:13

je een boktban geven, een schop onder je kont en aan je verslag werken, wat is nou een jaar.....
ga er voor, maak er wat van, van lamballen wordt je studieschuld alleen maar groter en aan het einde heb je nog niks
omdat je geen bachelor hebt heb je eigenlijk niet veel andere mogelijkheden....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:17

Heb je wel iets gekozen wat je echt leuk lijkt/leek?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:19

1500 woorden zijn maar 2 A4'tjes, ik zou niet panieken dat je nog niks op papier hebt als je nog tijd hebt, dat heb je zo getypt.

Ik zou ook het ene jaar afmaken. Studieschuld afbetalen is over een enorm ruime periode, de eerste 5 jaar na studie hoef je volgens mij nog niks af te betalen (maar check dat even bij DUO :+ ). Ken veel mensen met een studieschuld, de meesten betalen rond de €60 per maand terug, dus zo hoog is dat niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:18

Wat zijn nou 1500 woorden? dat typ ik in 1 whatsapp berichtje.. haha
Schaam je je dan niet als je niks inlevert?
Naar je klasgenoten en docenten toe?
Ik had ook een vriendin op de opleiding en die gooide er op het eind ook met de pet naar, en leverde vaak ook maar niks in omdat ze de motivatie niet kon vinden.
Maar ik betrapte mezelf er steeds vaker op dat ik gewoon niet meer zoon hoge pet van haar op had en het zelfs erg dom vond wat ze deed. Ze had dan een mogelijkheid om alles wat ze had in te leveren en feedback op te vragen en dan leverde ze niks in. Terwijl je bij ons op de opleiding werkelijk alles moest halen om je diploma te krijgen.
Ze had nu al klaar kunnen zijn maar moet een heel jaar overdoen.

Maak het jaar gewoon af en zorg dat je je activiteiten goed inplant en ook uitvoert. Boeie dat je geen motiviatie hebt. maak het gewoon en lever het in en daarna kun je weer doen wat je wilt. Een jaar is echt niks joh.