e-reader gebruiken voor school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

e-reader gebruiken voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:49

beste studerende/werkende bokkers :+

ik ben student aan de universiteit en ik heb echt de meest chaotische manier van leerstof bijhouden ... daar moet dringend iets aan gedaan worden, want het wordt gewoon genant.
Mijn grootste probleem: ik druk niets af. Ik kan het niet, 100p's aan powerpoints afdrukken voor 5 vakken, het is onnozel en duur tenzij ik steeds naar de bibliotheek ga en die printers gebruik, dan valt de prijs goed mee, maar mezelf kennende komt dat er niet van O:) en het is nog steeds belachelijk veel inkt en papier.

MAAR als gevolg maak ik te weinig notities en zit ik tijdens de blok te lang op mijn computerscherm te staren.

Nu vroeg ik me af of het niet een stuk aangenamer zou zijn dat via een e-reader te doen.
Wie heeft daar ervaring mee en kan me zeggen of het nemen van notities dan wel handig is of dat ik beter gewoon lees op een e-reader en daarnaast nog dingen neerschrijf?

Help!

Anoniem

Re: e-reader gebruiken voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:56

Of kijken naar een iPad.
Wel duurder, maar je kan er wel meer mee.
PP's op een (goedkope?) reader lijkt me lastig.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:58

Ik gebruik voor mijn MBO opleiding graag een tablet, daar kan ik word bestanden en PowerPoints op downloaden en bekijken, via een e reader weet ik niet of het kan...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:58

Anoniem schreef:
Of kijken naar een iPad.
Wel duurder, maar je kan er wel meer mee.
PP's op een (goedkope?) reader lijkt me lastig.

Ik wil er gerust in investeren als het me verder helpt.
Een Ipad lijkt me meteen zwaarder voor mijn ogen om lang op te lezen of zie ik dat verkeerd?

Ik denk ook wel dat ik de ppt's naar pdf zal moeten omzetten, maar dat is geen probleem

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:00

Ik print ze ook niet meer lees ze gewoon op m'n tablet. Ding van 120 euro. Doet het super en je hebt een stuk meer mogelijkheden dan met een ereader. Internet, aantekeningen typen enz.
Kan je überhaupt wel die teksten en op op een ereader lezen??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:06

Notities op een E-reader lijkt me niet handig. Die van mij is best traag met typen in elk geval, lang niet zo snel als een smartphone. En als je vaak met PDF-bestanden werkt is het ook niet praktisch. Ik vind mijn E-reader heel fijn om op te lezen, maar als ik ook aantekeningen wilde maken zou ik liever een tablet hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:06

E reader is niet best in het weergeven van plaatjes.... als het echt ppt's zijn, zou ik het niet op de e-reader zetten, ookal zet je ze om naar pdf. Ik denk dat je echt iets onleesbaars krijgt. Bovendien, hoe wil je dan daar makkelijk aantekeningen bij maken?

Kan je niet gewoon je aantekeningen los op een blaadje maken en dan bovenaan vermelden bij welke PowerPoint ze horen??

Verder kan je meerdere pagina's van een PP op 1 pagina afdrukken, dat scheelt al veel inkt en papier.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:08

Voordeel van een ereader is dat het een heel stuk aangenamer leest dan een tablet. Maar ik denk dat ereaders doorgaans niet echt gemaakt zijn om powerpoints te lezen. Vaak zijn ze ook in zwart/wit. Sommigen kunnen wel pdf lezen. Dan zou je je ppts om kunnen zetten wellicht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:09

Vraag is of je de boel leesbaar krijgt, want die presentaties zijn allemaal opgemaakt voor a4 formaat lezen. ebook reader is ongeveer a6. Geen probleem met gewone teksten, maar wel met plaatjes, tabellen, etc. Vergroten is maar beperkt handig, je krijgt er niet alles meer op en dan kan je er nog niks mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:16

Ik heb geen ervaring met het lezen / notities maken van een e-reader. Maar het schrijven (fysiek, met de hand, met een echte pen / potlood / stift op echt papier) kan soms wel heel veel helpen om het te onthouden, en ook omdat je makkelijk pijltjes kunt zetten of een schemaatje kunt tekenen. Wat mij bijvoorbeeld ook hielp was om actief bezig te zijn met de stof, ik schreef dus ook vragen op die bij me opkwamen, of associaties, en het is makkelijker als je die dan buiten de hoofdtekst kunt plaatsen. Geen tekstverwerker die dat al zo makkelijk maakt als gewoon een pen.

Maar ontwikkel vooral je eigen stijl. Ik zou het dan ook zeker eens proberen :j Probeer het met een ereader (of tablet) en een notitiebloc erbij, of de notitiefunctie van de e-reader zelf, en kijk wat voor jou goed werkt.

Daarnaast nog een alternatief: ik drukte de slides nog wel eens af met 6 of 8 per pagina, dus flink verkleind, of alleen de outline. Dat scheelt al een boel.

Het hing bij mij overigens ook erg af per vak en docent af of het belangrijk was om de slides op papier te hebben. Soms staat er veel te weinig op slides om uberhaupt interessant te zijn, of is het soort informatie dat erop staat niet wat je nodig hebt om uiteindelijk te bestuderen. Soms waren ze cruciaal, en printte ik ze graag wel goed uit, liefst met voldoende ruimte om dingen bij te schrijven, of drukte ik ze af tegen de tijd dat ik het voor het tentamen moest voorbereiden.

Ken je vak, weet wat de docent met het vak wil bereiken en op welke manier de kennis getoetst wordt, bekijk vooraf even de slides en probeer in te schatten hoe belangrijk ze zijn, en bepaal dan hoe je met de slides om wilt gaan.

Mijn notitiesysteem was overigens een enkel schrijfblok, en ik begon elk college op een nieuwe pagina. Voorzien van vak en datum, en verder deed ik er niks aan. Dus de vakken zaten door elkaar. Pas tegen de tijd dat ik de stof moest herhalen, haalde ik mijn notities eruit om ze samen te voegen, als dat nodig was. Voor mij werkte dat het beste, beter dan losse schriften of mappen per vak.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:18

Powerpoints op je laptop downloaden, onder ppt kun je aantekeningen schrijven.

Ik vraag me af of alle genoemde mogelijke oplossingen jou zullen helpen. Ligt het aan de manier hoe je aan je leermateriaal komt? Of heb je in het algemeen moeite met aantekeningen maken en doornemen van je studiestof?

Ik maak zelf geen gebruik van ppt om aantekeningen te maken. Ik download ze wel om een leidraad te hebben bij selecteren van stof dat ik moet bestuderen. Aantekeningen maken doe ik in mijn collegeblok.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 15:45

Alvast allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik zal enkele dingen verduidelijken die vaak terugkwamen;
- ik print sowieso steeds 6 of 8 slides per blad en recto verso, maar dan kom ik nog steeds aan serieuze hoeveelheden papier en inkt
- ik heb een macbook air, dus een tablet lijkt me wat onnodig, ik wil echt gewoon de vermoeidheid aan mijn ogen voorkomen.

Misschien is een e-reader wel handig, maar kan ik beter met mijn laptop naar de les, daarop notities maken en deze dan leren op een e-reader. Wat shadow0 zei over dingen neerschrijven en beter onthouden klopt echter wel.

Shadow0; Dat van die schrift voor alle vakken klinkt zo gek nog niet, ga ik overwegen.
Miccamaaike; over dat zwart-wit had ik nog niet eens nagedacht, maar ik denk niet dat dat stoort, ik druk zelf ook nooit in kleur af.
RelarDevi; ik heb echt moeite met het vinden van een systeem inderdaad, ik laat het zo snel hangen dat ik echt op zoek moet naar de meest comfortabele manier om te blijven gaan.. anders heb ik uiteindelijk enkel een handboek en geen notities, wat voor sommige vakken niet voldoende is.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:00

Tegen de vermoeidheid van je ogen zou je ook een blue light filter kunnen installeren. Juist dit blauwe licht maakt je ogen moe. Je scherm wordt dan wel een beetje rozig.