Ik zit in VWO6 en ga mijn profielwerkstuk schrijven over of een neusriem wel of niet noodzakelijk is.
Deelonderwerpen heb ik ook al:
-Ik ga een literatuuronderzoek doen naar de anatomie van het paardenhoofd
-Ik ga literatuuronderzoek doen naar waar iedere neusriem oorspronkelijk voor bedoeld was en wat de effecten ervan zijn (zowel positief als negatief)
-Ik ga literatuuronderzoek doej naar misbruik van hoofdstellen en onwetendheid erover met als gevolg bijvoorbeeld het te strak doen van de neusriem
-Ik wil de PS of Sweden erbij betrekken en daarover iets schrijven, maar dan alsnog kijken of het niet beter is om de neusriem gewoon helemaal weg te laten
-Ik wil ook een enquete maken met vragen over met wel hoofdstel en bit mensen rijden, hun reden ervoor, hoe strak ze het doen, etc (als jullie hier nog toevoegingen of ideeën voor hebben is alles welkom)
-Vervolgens wil ik een praktijkonderzoek doen. Ik zou zo'n vijf ervaren proefpersonen willen verzamelen die allemaal een eigen paard hebben wat ze goed kennen. Het idee is om ze elke keer 10 minuutjes te laten rijden met elke keer een ander hoofdstel. Ik wil dit elke keer filmen. Ondertussen stel ik vragen:
-hoe voelt het paard aan in de hand
-hoe reageert het paard op de hulpen
-wat voor algemene invloed heeft het hoofdstel op de rijstijl
Vervolgens wil ik bij het kijken van de filmpjes letten op:
-de oorstand
-het openen van de mond
-de houding van het paard
-de uitstraling van het paard
-nageeflijkheid
-is er verzet?
-het tempo
De hoofdstellen die ik wil gebruiken zijn:
-lage neusriem
-hoge neusriem zonder en met sperriem
-mexicaanse neusriem
-bitloos hoofdstel
-aansnoerneusriem
-Ook zou ik willen experimenteren met de strakte van de neusriem
-nog meer ideeën?
Om het onderzoek zo gecontroleerd en correct mogelijk te laten verlopen wil ik iedere keer hetzelfde bit gebruiken. Anders klopt de informatie over de neusriem niet meer.
Uiteindelijk wil ik alle verzamelde informatie naast elkaar leggen en tot een bepaalde uitkomst komen.
Hebben jullie hier nog iets op aan te merken? Zijn er nog dingen waar ik in het praktijkonderzoek op kan letten of die ik kan vragen aan de ruiter? Wat zou ik nou echt in de enquette kunnen vragen over gebruik van het hoofdstel en met name de neusriem?
Brand los!