Overprikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 16:33

Bovenstaande ben ik de afgelopen 2 weken.
Ik ben 2 weken geleden begonnen op een super leuke stage, 4 lange dagen in de week(34 uur). Het is leerzaam, de mensen zijn gezellig en vriendelijk, alles wordt me uitgelegd en er is veel variatie.
Maar aan het einde van de week ben ik niet alleen lichamelijk vermoeid, maar ook geestelijk. Ik kan dingen niet zo goed verwerken en ik irriteer me aan kleine dingen en geluiden.
Ik ben overprikkeld. Maar ik kom er niet zo goed vanaf. Even rustig lezen gaat niet zo lekker als normaal en ik ben snel afgeleid. Normaal hield lezen wel. Ik slaap door de weeks 7 a 8 uur.
Heeft er iemand nog goede tips om overprikkeldheid te verwerken?

Sheran

Re: Overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:35

Ik lees even mee. Ik heb er ook last van en in mijn huis is het nooit stil, dus ik kom niet tot rust.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:43

Kan je in je eentje op een rustige plek pauzeren? Of een stukje wandelen in de pauze?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:50

Voor mij helpt actief zijn juist erg doen, rondje hardlopen ofzo... Even alleen fysiek bezig zijn

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:01

Toen ik nog op een groep werkte ging ik soms even op de wc zitten in het donker. Klinkt misschien raar maar die paar minuutjes stil en donker hielpen mij prima om te zorgen dat ik niet overprikkeld raakte.
Eenmaal overprikkeld vind ik het lastiger om er weer vanaf te komen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:47

Uurtje in bad elke dag misschien? En dan vooral geen laptop/tablet/smartphone of boek mee?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:37

Mindfulness en/of mediteren?

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:39

Heb je in de pauze tijd om een stukje te wandelen oid. En idd na werktijd fysiek actief te zijn werkt om stress af te vloeien. Wrs heb je er totaal geen zin in, maar het helpt wel!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:40

Ga even een rondje buiten wandelen in je eentje. Lezen vraag weer de nodige mentale capaciteit, terwijl je die al opgebruikt hebt. Tijdens het wandelen heb je de kans om alles even te verwerken zonder er bewust mee bezig te zijn.
Of tuinieren, hardlopen, wat dan ook. Gewoon even een uurtje buiten lekker bewegen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:42

Ik heb een burn-out gehad en was toen ook erg overprikkeld. Het enige wat bij mij hielp tegen die doordraaiende molen in mijn hoofd was in de natuur wandelen, liefst bos, niet praten gewoon wandelen. Hardlopen is ook een goeie trouwens als dat je leuk lijkt.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:47

Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je overprikkeld raakt. Maar het is best moeilijk om in zo'n nieuwe periode met nieuwe prikkels dit voor te zijn. Wat bij mij hielp was het aangeven en de nieuwe informatie opbouwen. Ben ik eenmaal overprikkeld en thuis, dan ga ik lekker douchen en slapen.