Mag een werkgever dit vragen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Mag een werkgever dit vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:46

Ik werk in de gehandicapten zorg. Al een ruime 5 jaar voor de zelfde werkgever.
Nu ben ik op kosten van de baas begonnen aan een interne opleiding verpleegkundige. Deze opleiding word gegeven door ncoi/scheidegger (ik heb er al schijt-egger van gemaakt |( )
Ik begon er aan met heel veel zin maar de opleiding liep totaal niet. Praktijk les dagen leken nergens op. geen materialen aanwezig of geen poppen om op te oefenen.
Steeds veranderd er van alles je weet totaal niet waar je aan toe ben.
Er is nog veel meer gebeurd maar dat is te veel om op te noemen.
In de zomer vakantie hebben ze gewerkt aan het op orde krijgen van de opleiding en het voldoen aan de eisen van de inspectie.
Voor de zomervakantie had ik zo iets van ik kap er mee. Laten ze die rot opleiding maar in hun $#@%_/÷ stoppen.
Maar als ik stop moet ik de opleiding betalen a 4500 euro. Ik heb daar ook voor getekend ik sta daar ook wel achter. Echter sta ik daar alleen achter als ze me een goede opleiding hadden aangeboden. Als me opleiding gewoon goed was zou ik geen reden hebben om te stoppen.

Nu had mijn zorginstelling waar ik werk zo iets van. Ncoi moet het beter voor elkaar gaan maken anders zouden ze stoppen met de opleiding.

Ncoi heeft ondertussen hun best gedaan. Dus ik vandaag met frisse tegenzin er tegen aan. Gelijk klopte er al weer van alles niet. Heb vanmiddag 6 keer aan de telefoon gehangen. En krijg al weer helemaal de $£#¥@¥# van ze.

Het liefste zou ik stoppen maar 4500 euro betalen is geen optie.
mag een werk gever dat eisen ook bij zo'n poedersuiker opleiding.

maaikemuis

Re: Mag een werkgever dit vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:52

Ja, je hebt betekent voor een leer/werkovereenkomst. Het werk heeft jou ingeschreven voor de opleiding en daar kosten voor gemaakt, jouw deel van de overeenkomst is het volgen van de opleiding en het halen er van. De enige manier om er onderuit te komen is in goed overleg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:55

Kan je werkgever geen contact opnemen met de opleiding?
Ik denk dat het voor de werkgever ook zonde van het geld is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:58

ja de werkgever mag dat vragen. Wel raad ik je aan om te blijven klagen bij je werkgever. Het is ook de taak van de werkgever om met de opleider te praten over de gang van zaken

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:05

Alles wat mis gaat aangeven bij je leidinggevende of de opleidingsbegeleider. Tot ze er gek van worden.
Of bied aan om een overstap te maken naar bijv een roc

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:08

Ja dat mag een werkgever.

Jij hebt akkoord gegeven met de voorwaarden die erbij hoorden.
Dat deze regel niet geldt bij een 'poedersuiker' staat nergens in de regels.

Wel kun je met je werkgever praten en overleggen hoe je dit het beste kunt oplossen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:08

NM -> STW

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:09

Ze mogen als werkgever van je eisen dat je zelf betaald indien je stopt. Echter, je kunt ook aan je werkgever vragen om naar een andere organisatie te gaan voor de opleiding met als opmerking dat deze opleiding weggegooid geld is en je er niets leert omdat er niets voor elkaar is. Speel het via je werkgever. Ik vraag me wel af of je werkgever vaker deze opleider heeft gebruikt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:10

Jouw werkgever heeft een overeenkomst met jouw, als je stopt dan zul je jouw werkgever moeten betalen.

Ik zou mijn werkgever vragen een klacht in te dienen met concrete voorbeelden erin benoemd. Daarbij vragen of het cursusgeld teruggestort kan worden. Dan samen met de werkgever een andere opleiding uitzoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:45

Ook ik zou zeggen: speel het via de werkgever en probeer die zover te krijgen dat jullie samen bij de opleiding verhaal gaan halen, ipv dat jullie tegenover elkaar komen te staan.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:24

Is er niet een club die de accreditatie van zo'n opleiding doet waar je kunt aankloppen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:25

ik reageer morgen of straks even op iedereen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:33

xMarieke schreef:
Is er niet een club die de accreditatie van zo'n opleiding doet waar je kunt aankloppen?

Ik vrees dat die weinig doet. Elke 5 jaar wordt in principe een opleidinf geaccrediteerd. De accreditatie blijft standaard 5 jaar geldig. Daar doe je dus weinig tegen. Deze instantie is ook niet om directe problemen op te lossen, de instantie toetst alleen. De opleidingsinstelling zal de problemen zelf moeten aanpakken.

(Ik mocht 4 jaar geleden mee doen met de interviews voor de accreditatie van mijn opleiding. Mij is dit toen uitgelegd)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 22:57

mijn werk gever of in elk geval zijn meerdere die zijn verhaal gaan halen. daarop zou de opleiding in de zomervakantie worden verbeterd. maar ik loop nog steeds tegen veel problemen en onduidelijk heden aan

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:23

het enige dat je kunt doen is blijven klagen bij je baas,
stoppen is in principe niet zomaar een optie..

je baas zou wel kunnen besluiten dat de opleiding niet naar behoren functioneert en in overleg met jou besluiten om deze opleiding te staken omdat deze niets toevoegt verder.

je werkgever kan dan de opleiding in gebreke stellen, volgens mij..

tenzij ze jou het geld storten en jij de opleiding betaalt, dan moet jij ze volgens mij in gebreke stellen.
De opleiding maakt zich schuldig aan wanprestatie, maar dat staat los van het contract tussen jou en je werkgever.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:32

Jij kan, als je baas de cursus betaald, niet zomaar ermee ophouden. En je baas is dan degene die de opleiding aan de oren moet trekken dat het niet goed geregeld is. Ik zou dit dus heel goed met de baas bespreken. Geef aan wat eraan schort en dat dit zo weggegooid geld is voor hem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:48

maaikemuis schreef:
Ja, je hebt betekent voor een leer/werkovereenkomst. Het werk heeft jou ingeschreven voor de opleiding en daar kosten voor gemaakt, jouw deel van de overeenkomst is het volgen van de opleiding en het halen er van. De enige manier om er onderuit te komen is in goed overleg.

Ik denk echt dat je de sjaak bent.....getekend is getekend

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:23

Pfft, niet leuk voor jou TS, ik sta zo'n beetje op het punt een beroepsopleiding te gaan doen bij NCOI... maar dit is geen aanbeveling wat ik zo erover lees.
Voel me net op tijd gewaarschuwd, ik zou het uit eigen zak moeten betalen, maar als het zo'n zooitje is...
:n

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 07:48

rina schreef:
Jij kan, als je baas de cursus betaald, niet zomaar ermee ophouden. En je baas is dan degene die de opleiding aan de oren moet trekken dat het niet goed geregeld is. Ik zou dit dus heel goed met de baas bespreken. Geef aan wat eraan schort en dat dit zo weggegooid geld is voor hem.

Ja dit is idd wat ik ook doe. ik geef alles maar door. en dat doet de rest gelukkig ook.
Verder heeft mijn werk op het punt gestaan om te stoppen met de opleiding en iedereen er af te halen. Alleen ncoi is toen de opleiding gaan reorganiseren en die hebben beloofd beter werk te leveren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 07:49

maaikemuis schreef:

Ik snap dat ook wel. maar ik mag neem ik aan toch ook verwachten dat ze me een deugelijke opleiding aanbieden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:53

Maar dan waren er al problemen en wist je de reputatie van de school?

Ik zou inderdaad blijven overleggen en ik hoop dat het beter gaat worden. Als het enig comfort geeft ik heb minimaal praktijkles gehad en misschien 2 poppen in mijn opleiding gezien en ik ben een zeer goede verpleegkundige.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:11

Erg vervelend. Tot in hoeverre is je werkgever op de hoogte van alle misverstanden? Hij betaald dus heeft er belang bij dat jij kwalitatief goed opgeleid wordt. Ga eens met je werkgever om de tafel en kijk wat hij in dit verhaal kan betekenen! Ik weet natuurlijk niet precies hoe de vork in de steel zit, maar kwaad zal het niet snel doen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:31

Doe dossiervorming: noteer nauwkeurig op welke dag je welke storing in je opleiding ervaart, en spreek met je leidinggevende af dat je dit bijv. wekelijks aan hem/haar opstuurt/geeft. Probeer daarin ook zoveel mogelijk aan te geven wat de storing jouw benadeelt op dat moment.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:41

Ik zou in ieder geval ook een 'zwartboekje' bijhouden. Je kunt natuurlijk iedere keer gaan klagen bij je werkgever, maar het is verstandig om het - ook voor jezelf - ergens vast te leggen (met datum/tijdstippen) waar de opleiding in gebreke blijft. Als het dan ooit een keer tot problemen komt, dan kun je tenminste aantonen wat je ervaren hebt, in plaats van 'ja maar dat heb ik al zo vaak gezegd' .

Edit: terwijl ik dit typ, kwam Stefje met een min of meer gelijke opmerking :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:06

koetjeboe schreef:
maaikemuis schreef:

Ik snap dat ook wel. maar ik mag neem ik aan toch ook verwachten dat ze me een deugelijke opleiding aanbieden.

Het enige wat je kunt doen is een dossier opbouwen, het liefst samen met de werkgever.