Onderwerp PWS Nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Onderwerp PWS Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:54

Hoi!

Ik ben een beetje inspiratieloos en kom niet uit een onderwerp voor mijn PWS Nederlands.
Kan iemand mij helpen aan inspiratie voor een onderwerp? :)

Heel erg bedankt alvast!

Groetjes Sarah

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:59

Huiswerktopics mogen niet op Bokt, het doel van een PWS is nou net dat je het zelf bedenkt..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:59

Om welke reden heb je voor het vak Nederlands gekozen? Probeer eens uit te zoeken waar je interesses liggen. Vind je de literatuur leuk? De geschiedenis van de taal? Of juist de ontwikkeling binnen de taal van de afgelopen jaren? Je kunt ook iets met straattaal doen...

Mijn advies is wel om iets te kiezen waar echt je interesses liggen, anders wordt het een erg vervelend project als je er steeds tegenaan loopt te hikken. Succes. :)

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:01

Dat ligt eraan wel 'thema' binnen Nederlands je kiest.
Historische Letterkunde: een ontwikkeling onderzoeken van vroeger naar nu. Hoe worden bijvoorbeeld vrouwen in Middeleeuwse boeken beschreven en hoe gaat dat tegenwoordig? Of hoe is de rol van rijm en structuur veranderd binnen de proza (verhalende teksten)
Moderne Letterkunde: Welke trends zijn er momenteel in de literatuur? Welke boeken vinden jongeren leuk en is dat aanbod er ook?
Taalkunde: kun je bijv. klankleer onderzoeken -> welke klanken in het Nederlands zijn lastig om anderstaligen om te leren (of andersom welke klanken zijn lastig voor Nederlandse om te leren)? Of Semantiek: is over veranderde betekenissen van woorden en uitdrukkingen (er zijn best veel woorden die vroeger net iets anders betekenden)
Taalbeheersing: Kindertaalontwikkeling. Ik heb ooit mijn PWS geschreve over de vraag of afasiepatiënten op dezelfde manier leren praten als kinderen dat leren (was een combi van NL en Bio). Maar ook miscommunicatie valt hier onder. Hoe ontstaat dat? Wat kun je er tegen doen? Vandaag stond er ook een leuk artikel in Onze Taal over hoe politici communiceren. Ook leuk en interessant. Over hoe Wilders praat zijn hele boeken vol geschreven. Het Tijdschrift Onze Taal is sowieso een leuk blad om inspiratie op te doen voor taalonderwerpen. Er staat van alles is en het wordt heel begrijpelijk uitgelegd. Een goed beginpunt voor een PWS.

chocobroodje

Re: Onderwerp PWS Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:03

Omdat dit huiswerktopic niet aan de regels voldoet, hier dan ook een slotje.