Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 13:11

Op zondagmiddag 22 mei stond mijn wereld ineens even stil toen ik gebeld werd door een stalgenoot. Mijn gevallen in de wei en lag er raar bij.. Na een paar minuten, zat inmiddels in de auto, kreeg ik een telefoontje dat ze was overleden. Ze is echt letterlijk dood neergevallen toen ze een nieuw paard even ging vertellen dat zij de baas was. Overigens moet het allemaal wel erg snel gegaan zijn want ze had zelfs nog gras in haar mond. Voor mijn paard een mooie dood en op een leeftijd van 24 jaar kan ik daar nu allemaal wel vrede mee hebben.

Maar nu het volgende: ik heb natuurlijk een bijzonder slechte eerste nacht gehad na haar plotselinge overlijden. Nauwelijks geslapen, veel gehuild en even totaal ingestort. Maandagochtend heb ik dan ook naar mijn werk gebeld om mij ziek te melden. Mijn eerste ziekmelding in anderhalf jaar, en derde ziektedag in drie jaar tijd. Ik was mentaal en fysiek echt niet in staat om naar mijn werk te gaan. De directeur handelde mijn telefoontje zelf af en vroeg nog wel of ik de situatie een reden vond om mij ziek te melden. Heb ik natuurlijk op geantwoord: ja dat vind ik een reden. De volgende dag, was inmiddels wel weer op het werk, kreeg ik een email van de directeur dat ik niet ziek maar enkel verdrietig was geweest en dat ik die uren maar als vrij moest boeken. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat..

Na even Google raadplegen kwam ik er al snel achter dat het wettelijk gezien ook niet mag. Je hoeft bij een ziekmelding geen reden aan te geven en bij twijfel moet er arbo-arts worden ingeschakeld. Dit aangegeven bij HRM en na wat discussie, en zoekwerk door hun, bleek ik inderdaad gelijk te hebben en kreeg ik zelfs excuses.

Een en ander heeft de werkrelatie tussen mij en directeur, die toch al niet goed was, wel erg op scherp gezet. Nu is mijn vraag aan jullie: hoe ging jullie werkgever ermee om en zou jij jezelf ziek melden in zo een geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Ik vind dat je compleet in je recht staat en de reactie van de directeur heel erg gevoelloos. :o

Maar goed, er zijn een hoop verschillende mensen en je krijgt vast een hoop verschillende, tegenovergestelde reacties. :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-16 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:18

Als je echt niet geslapen hebt en te beroerd bent om de hele dag te werken begrijp ik ziekmelden wel, ik zou het denk ik ook doen. Als ik de dag door zou komen zou ik zeker wel gaan.
In het eerste geval zou ik nooit vermelden waarom ik me ziek meldt, dat hoeft namelijk inderdaad niet. Ziek is ziek en je werkgever hoort niet aan je te twijfelen, zeker als je zelden ziek bent zoals jij.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:19

Wat een dubbel triest verhaal zeg!! Allereerst nog gecondoleerd met het zo plotselinge verlies van je paard!
Kan me heel goed voorstellen dat je daar ziek van bent (geweest)!
Bij ons op de zaak wordt er ook naar de reden van je ziek zijn gevraagd. Eigenlijk puur om in te kunnen schatten hoe lang het ongeveer gaat duren (iemand met hoofdpijn verwacht je eerder terug dan iemand met een gebroken been)
Persoonlijk zou ik er een vrije dag voor hebben genomen, aangezien het maar om een dag ging.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:20

Ik zou het ook doen.. In het vervolg gewoon niet meer zeggen, en als ze een geneesheer sturen, zeggen dat je migraine hebt. Meestal zie je er dan toch miserabel genoeg uit

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:20

Ik zou het ook doen.
Met alle respect naar mensen die kinderen hebben. Mijn paard is mijn kind (ik heb geen kids) Bij ons op het werk melden zich ook collega's ziek als hun kind ziek is. Ik heb tegen mijn baas gezegd als dit voorkomt als er wat met mn paard s doe ik dat ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:21

Persoonlijk had ik vrij gevraagd met de uitleg dat ik het wel echt moest hebben omdat ik me heel rot voelde ivm overlijden van een van mijn dieren ipv me ziek te melden.
Bij ons is er dan wel begrip dat je dan echt wel vrij moet omdat je dier heel veel voor je betekend en dan kan je ook wel vrij krijgen als het voor de rest daarmee lastiger wordt die dag.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:22

Tja, het is natuurlijk vreselijk om zo je geliefde dier te verliezen maar ik vind het idd ook niet echt een reden om je ziek te melden en zou hiervoor gewoon verlof opnemen. Dat je verdrietig bent begrijp ik maar ik begrijp je werkgever ook, verdrietig is niet ziek en dat je daar voor jezelf tijd voor nodig hebt is ook begrijpelijk maar dat hoeft niet op kosten van de werkgever. Zeker als je werkrelatie toch al onder druk staat.

Alenthe05 schreef:
Ik zou het ook doen.
Met alle respect naar mensen die kinderen hebben. Mijn paard is mijn kind (ik heb geen kids) Bij ons op het werk melden zich ook collega's ziek als hun kind ziek is. Ik heb tegen mijn baas gezegd als dit voorkomt als er wat met mn paard s doe ik dat ook.

Dat hoef je als werkgever ook niet te accepteren, je kan in geval van nood bijzonder verlof krijgen om een en ander te regelen voor je kind en verder neem je maar vrij.
Maar een ziekmelding omdat je kind ziek is vind ik ook not done.
Laatst bijgewerkt door Taffje op 31-08-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:23

Ik heb het ook ongeveer zo gedaan... mijn hond is 's ochtends in alle vroegte (rond een uur of 5) overleden in haar slaap. We hebben haar met opstaan gevonden... tja, in die toestand kon ik dus echt niet gaan werken. Ik heb gevraagd aan mijn baas of ik thuis mocht werken, en dat heb ik ook gedaan (en ondertussen heel erg veel gesnotterd en gehuild)

Nu had 'k wel een job waarin dat kan. Moest dat niet kunnen zou ik een dag vrij nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:25

Ik vind wel, dat als jij stelt dat je echt een hondsberoerde nacht hebt gehad en gewoon niet normaal kon functioneren, je alle recht hebt om je ziek te melden. Zelf heb ik dat ook wel eens, een hondsberoerde nacht, compleet versleten sochtends en dan meld ik mij ook ziek omdat ik dan mijzelf én mijn werk niet ten goede kom.

Baas hoef in principe niet te weten dat verdriet hier de grondslag van is. Jij voelt je niet goed; dan moet je een stap terug doen en als je je daarvoor moet ziekmelden is dat zo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:25

Wat voor werk doe je? Dat vind ik wel een belangrijke voor de beeldvorming.

Ik stuur je even een pb

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:26

Ik zou een snipperdag genomen hebben, zou me er niet voor hebben ziek gemeld.

En alsnog veel sterkte met het verlies van je merrie :(:)

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:26

Een klein beetje empathie van een directeur zou je toch wel verwachten.
Ook al was het niet wettelijk vastgelegd, iemand anders kan jouw gevoel niet bepalen..
ik vind dus ook dat je volledig in je recht staat.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:27

Eerlijk gezegd vind ik dat je baas gelijk heeft, en dat je vrij had moeten nemen.
Verdriet hebben is toch niet ziek zijn? Nu moet het bedrijf jou voor deze dag betalen, dat is niet fair. Dat heeft niets met empathie te maken.

Anoniem

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:28

Je kunt ook letterlijk ziek zijn van verdriet, dus echt lichamelijk.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:29

Ik heb afgelopen zondag mijn veulen in moeten laten slapen nadat hij een ongeluk in de wei heeft gehad en zijn been is gebroken. Ik ben maandag gaan werken. Kon eigenlijk wel elk moment in janken uitbarsten. Ik heb me niet ziek gemeld omdat ik niet ziek was. Misschien had ik wel beter wat verlof op kunnen nemen aangezien mijn ogen zo moe waren dat ik bijna een aanrijding kreeg.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:30

3 jaar geleden ben ik mijn paard verloren na bijna de hele nacht in de kliniek te hebben gezeten. Ik heb mijn werk gebeld en de situatie uitgelegd en een vrije dag opgenomen. Ik was niet ziek alleen niet geslapen en natuurlijk heel verdrietig om mijn paard. Ik kan me dus eigenlijk wel voorstellen dat je baas zegt dat je je uren op moet nemen. Wat ik niet snap is dat hij eerst wel akkoord is gegaan met de ziekte melding.

Nachocheese

Iphi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je baas gelijk heeft, en dat je vrij had moeten nemen.
Verdriet hebben is toch niet ziek zijn? Nu moet het bedrijf jou voor deze dag betalen, dat is niet fair. Dat heeft niets met empathie te maken.

Maar waarom mag iemand anders bepalen hoe erg iemand z'n verdriet is? Als een persoon overlijdt krijg je ook vrij. Waarom is het verdriet voor een dier anders.

En dit heeft mijn inziens wel met empathie te maken.
Waarom zou ts nog een stap harder werken als de directeur ook niets voor jou overheeft. Ts geeft zelf al aan nooit ziek te zijn.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 31-08-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuwmaan

Als het mij zou overkomen zou ik me niet ziek melden. Werk zou dan juist een fijne afleiding zijn. Wel zou ik het op mijn werk aangeven wat er is gebeurd. Die kunnen dan met mij bepalen wat verstandig is: een vrije dag openemen of gewoon gaan werken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:31

Ik zou mij ook niet ziekgemeld hebben maar gebeld en eerlijk verteld wat er aan de hand was , vervolgens gevraagd of je een snipperdag mag opnemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 13:31

Mijn uitgangspunt voor de keuze om mij ziek te melden is: ben ik in staat mijn werk naar behoren uit te voeren? Dat was in dit geval; nee. Een als tweede ben ik er zelf schuldig aan, zoals dat je vee te laat naar bed gaat of een borrel teveel drinkt. Dat was nu ook, nee.

Ik heb er niet eens aan gedacht een vrije dag op te nemen omdat ik mezelf zo ontzettend miserabel voelde. Verdrietig heeft vele dimensies en is voor ieder persoon verschillend. Misschien als de directeur tijdens het telefoontje had geopperd om de dag vrij te nemen dat ik het we gedaan zou hebben maar zo via een mail achteraf?

Overigens heb ik wel een baan in de accountancy waarbij in het geval van ziekte of een onverwachte vrije dag er geen grote problemen zijn qua werkoverdracht etc. Werk blijft gewoon even liggen en eventuele spoedklusjes kan een collega met wat overleg wel overnemen.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:32

Nachocheese schreef:
Iphi schreef:

Maar waarom mag iemand anders bepalen hoe erg iemand z'n verdriet is? Als een persoon overlijdt krijg je ook vrij. Waarom is het verdriet voor een dier anders.

Waarom zou ts nog een stap harder werken als de directeur ook niets voor jou overheeft. Ts geeft zelf al aan nooit ziek te zijn.

Lijkt mij niet dat het gaat over hoe erg het verdriet is. Verdriet is gewoon niet ziek.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:32

Toen ik mijn paard moest laten inslapen..... in de ochtend besloten en die middag zou het gebeuren.... heb ik verlof gevraagd van het werk. Nu zijn ze er hier best makkelijk in dus dat geluk had ik toen.
het was op een vrijdag dus "gelukkig" was het daarna sowieso weekend.

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je je daarna ziek doet melden.... mijn wereld was ook echt ingestort en heb nog nooit zo hard gehuild als op die dag. De weken daarna ook echt als een zombie rondgelopen.

Je baas mag niet eens vragen wat je hebt op het moment van ziekmelden. Beetje achteraf gelul natuurlijk maar dan weet je het in ieder geval mocht er weer iets voorvallen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:34

Sneeuwmaan schreef:
Lijkt mij niet dat het gaat over hoe erg het verdriet is. Verdriet is gewoon niet ziek.

Je kunt echt wel ziek zijn van verdriet hoor :\

Als je je werk niet uit denkt te kunnen voeren of gevaarlijke situaties denkt te kunnen veroorzaken moet je je ziek melden imo, lijkt me vrij logisch ook eigenlijk :o

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:41

Nachocheese schreef:

Als een persoon overlijdt krijg je ook niet zomaar vrij alleen als het directe familie is en dan nog alleen de dag van overlijden en de dag van de uitvaart of het moet zo zijn dat je degene bent die de uitvaart regelt dan krijg je de periode tussen het overlijden en de uitvaart ook vrij.