Een nieuwe opleiding gaan volgen of wachten op een vacature?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Een nieuwe opleiding gaan volgen of wachten op een vacature?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:49

Op dit moment zit ik in een dubio.

Afgelopen mei ben ik geslaagd voor de opleiding Directiesecretaresse/Management assistent niveau 4. In 2015 ben ik geslaagd voor Secretaresse niveau 3. De school meldde toen destijds dat ik geen niveau 4 zou kunnen. Zij hebben mij erg in twijfel gezet, maar ik heb gewoon mijn eigen zin gedaan en heb ik met mooie voldoendes het diploma behaald. Daarnaast waren er toen ook weinig vacatures. Ik heb toen ook gekeken naar andere opleidingen.

In mei ben ik dus direct gaan solliciteren, maar helaas werd ik door alle bedrijven afgewezen ivm te weinig ervaring of dat iemand anders beter in het profiel past. Daarnaast heb ik ook gekeken naar vacatures als verkoopmedewerkster, maar ik 'moet' uit de detailhandel anders dan ben ik te lang uit het vak. (Op dit moment ben ik werkzaam in een kledingwinkel, contract verloopt in december)

Ongeveer vanaf juli zijn er geen vacatures bijgekomen die bij mijn opleidingsniveau passen. Inmiddels heb ik mij ingeschreven bij twee uitzendbureaus. Vandaag ben ik ook bij een aantal langs geweest, hiervoor moet ik mij nog inschrijven via de website.

Helaas begin ik nu te twijfelen of ik toch maar een andere opleiding moet gaan volgen, waar meer werk in is. Ikzelf zit te denken aan de zorg. Op de middelbare school heb ik zorg&welzijn gedaan en bij alle beroepentesten staat de zorg bij mij altijd in de top 3. Alleen ik moet zelf nog even heel goed nadenken of ik het echt leuk vind.

Wat zouden jullie mij aanraden? Gewoon even wachten totdat er iets op mijn pad komt? Of toch nog iets anders studeren? (Ik ben 21 jaar, dus het kan nu nog)

Winged

Re: Een nieuwe opleiding gaan volgen of wachten op een vacature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:36

Kan het financieel uit, wil je echt omscholen en denk je dat zorg beter bij jou past dan moet je het doen. Ligt jouw passie bij secretaresse dan moet je daar voor gaan. Misschien via een werkervaringsplaats/stage?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:59

Als je de mogelijkheid hebt zou ik als ik jou was dan voor HBO Verpleegkunde gaan. Ik hoorde van een MBO niveau 4 verpleegkundige die in een ziekenhuis werkt, dat ze daar de voorkeur voor hadden en anders de verpleegkundigen alsnog stimuleerden om door te leren voor een HBO papiertje.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:00

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:18

In de zorg zijn ook niet veel vacatures door alle bezuinigingen. Dus ik weet niet of dat veel zal uit maken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:22

Je kunt ook een LinkedIn profiel aanmaken. Dan kunnen werkgevers jou opzoeken in plaats van dat jij op zoek moet naar een werkgever. Zo is de man van een collega onverwacht toch nog aan een baan gekomen, terwijl men dacht dat hij te oud zou zijn. Proberen kan nooit kwaad!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 20:44

Alvast bedankt voor deze tips! :j

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 00:22

Misschien een aanvullend diploma halen? Heb je al aan medisch secretaresse bijvoorbeeld gedacht? :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:05

als er iets verdwijnt dan is het wel een secretaresse...en als ze er wel 1 nodig hebben dan heeft zo'n dame vaak minimaal HBO/WO (bij de echte top secretaresses dan he om raad van bestuur bij te staan etc en dingen te regelen)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:17

Kun je niet door gaan voor dokters assistent, medisch secretaresse o.i.d. Als je twijfelt over de zorg zou ik het niet zo snel doen. (en ik heb verzorgnede ig gedaan!) 2,5 jaar geleden, dolblij met mijn diploma, maar eerlijk is eerlijk, er is in die korte tijd zoveel verandert dat ik het eigenlijk niet meer leuk vind, Werk zat ja, ze kunnen niet aan mensen niv 3 of hoger komen, maar dat komt dan ook dat het plezier weg is. De druk is zo hoog !
Kom sinds kort op veel verschillende lokaties maar pauze is een zeer schaar iets. Om maar een voorbeeld te noemen. 8 uur werken, is 8 uur werken.
Tijd om iets leuks te doen of echt contact te zoeken is er niet. Het is zwaar..... echt zwaar.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:32

Heb jij toevallig schoevers gedaan? In 1 jaar mbo 3 secretaresse vervolged door 1 jaar mbo 4 directiesecretaresse komt mij zeer bekend voor namelijk.

Ik ben na deze opleidingen hbo Facility Management gaan doen en nu op zoek naar een baan. Ik ben bij hun baanbemiddelingsbureau geweest en daar keeeg ik te horen dat FM een mooie aanvulling is. Dus als je denkt HBO aan te kunnen is FM wellicht iets of office manager?

Ik ben nu in de richting van office management aan het zoeken met FM taken erbij. Maar ik moet toegeven dat veel van deze vacatures inderdaad hbo wordt gevraagd.

Als.je idd schoevers hebt gedaan, stuur me dan even een PB!