What to do? Bedrijfskunde of HRM?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

What to do? Bedrijfskunde of HRM?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:24

Beste bokkers,

Vandaag is mijn introductie begonnen op school. Ik heb mij ingeschreven voor bedrijfskunde.
Echter had ik net een gesprek met een mevrouw van school die haar twijfels heeft of ik het niveau wel aan kan en of ik het wel leuk vind. Ze verwacht dat het een beste kluif gaat worden aangezien mijn vooropleiding (paraveterinaire) er niet bij past en mijn hart bij de paarden ligt. Ik moet ook zeggen dat ik mijn keuze niet echt kon onderbouwen in dat gesprek en ze daarom mij een negatief advise geeft voor bedrijfskunde (niet bindend).

Ze stelde voor om te kijken naar HRM (human resource management) of bedrijfskunde op MBO niveau voordat ik de overstap ga maken naar bedrijfskunde op HBO niveau.
Nu spreekt HRM mij ook wel aan en mevr. verwacht dat dat minder moeilijk word voor mij.

Hebben mensen hier ervaring met de opleiding bedrijfskunde of human resource management? Ik moet vrijdag een keuze maken.

Alvast bedankt.

Groetjes Anne

Edit: Dronten wordt hem niet voor mij, is ruim 3,5u reizen en op kamers is geen optie.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:26

Ik heb wel ervaring met HRM, dus als je vragen hebt mag je me PB'en. Ik snap alleen niet helemaal wat dan verschil is tussen bedrijfskunde en HRM als je kijkt naar de argumenten, het heeft namelijk niet meer met paarden te maken en is ook zeker niet makkelijk.
Overigens zijn veel mensen die van het MBO kwamen afgehaakt na het eerste jaar HRM. Ik begrijp dat jij een MBO opleiding hebt gedaan hiervoor? HBO wordt wel als pittig en heel anders ervaren door de mensen uit mijn klas in vergelijking met MBO.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:29

Ik ben (hippisch) bedrijfskundige. DOE HET NIET! Aardige studie maar je kunt er helemaal niks mee. Voor de crisis was dat nog anders, maar nu na de crisis heb je van heel veel een beetje kennis en tegelijkertijd te weinig specifieke kennis van alles. Er zijn ook geen specifieke beroepen voor. Ja, manager, maar de praktijk leert dat de meeste mensen in zo'n functie al jarenlang bij dat bedrijf werken, en steeds verder hogerop zijn geklommen. Daar kom je als buitenstaander niet tussen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:33

Mwoh dat vind ik nogal kort door de bocht. Er zijn echt nog wel bedrijven die zoeken naar goede bedrijfskundigen.

Maar het grote probleem is om een baan te kunnen vinden zonder werkervaring. Dat probleem bestaat in meerdere sectoren en het ligt dus niet perse aan bedrijfskunde. Dus het is niet zo dat je er niks mee kunt!

Heb je wel eens naar Technische bedrijfskunde gekeken? Daar is net wat makkelijker werk in te vinden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:37

En toch zijn volgens mij alle mensen die in hetzelfde jaar zijn afgestudeerd, iets anders gaan doen. Dat zegt toch wel wat.

Nikita_K

Re: What to do? Bedrijfskunde of HRM?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:40

Oh dat geloof ik ook wel hoor, maar dat betekent niet dat ze niks aan de opleiding hebben gehad. :D

En tja als je echt niet weet wat je wilt doen kan je imo beter een brede opleiding kiezen zodat je in ieder geval nog aan je persoonlijke ontwikkeling werkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:44

Ik heb MER/Bedrijfskunde gedaan in Groningen (Hanze). En het is echt geen makkelijke studie, als je goed kan leren en je er 100% voor in zet redt je het makkelijk in 4 jaar.
Ik kon goed leren, maar had niet de inzet waardoor ik er ruim 6 jaar over heb gedaan en op het randje voor het 7e jaar ben afgestudeerd...

Bedenk eens voor jezelf, kan je goed leren? En hoe is je inzet op school altijd geweest?

Ik had overigens ook klasgenoten die van het MBO afkomstig waren, zij hebben het wel in 4 jaar gehaald, maar hun vooropleiding was in dezelfde richting...

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:45

Doe je hippische bedrijfskunde of gewone bedrijfskunde, want ik denk dat daar ook een groot verschil in zit.

Mijn vader geeft sinds ongeveer een half jaar les bij de opleiding bedrijfskunde. Van wat ik er van begreep is bedrijfskunde een hele brede opleiding waar je veel kanten mee op kan. Technische bedrijfskunde was iets specifieker.

Denk je zelf wel dat je de opleiding leuk vindt? Want dan kun je het altijd proberen.

Edit:
Zie dat je uit Brabant komt, studeer je toevallig bij avans in Den Bosch??

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:45

Ik heb agrarische bedrijfskunde gedaan, al vond ik het niet heel agrarisch. De opleiding was enorm breed, ik heb zelf idee van alles iets te weten maar van niks veel. Vond het qua stof goed te doen maar ik hou van cijfers. Je kan er ook veel kanten mee op, zie klasgenoten met eigen bedrijf, in de accountancy, als vertegenwoordiger, van alles wel.

Argumenten dat hrm beter bij je vooropleiding aansluit vind ik beetje vreemd

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:49

Hey ts. Vreemd dat je dit advies nu krijgt en niet al bij je inschrijving of na het eerste semester.

Hier een ervaringsdeskundige :)

Ik heb mbo paardenhouderij gedaan. In het laatste jaar een bedrijfsplan gewchreven en ik dacht dit is t. Dus ingeschreven voor accountancy.

Opleiding was wel te doen, maar wel pittig. Maar ik had echt een rot klas en het beroep leek me toch niet leuk. (Mensen op de vingers tikken ipv helpen). Ik wou later bedrijven helpen met hun geldhuishouden, niet controleren en corrigeren.

Dus overgestapt op HRM. Leuke opleiding en ben nu hr adviseur. Vond HRM wel makkelijkere opleiding. Het is meer 'praten' ipv harde gegevens en goed of fout. Dus je kon je er vaak wel uitlullen.

Dit is iets wat me nu soms juist tegen staat. Dat het niet zwart wit is. Je kan het nooit perfect doen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:53

Ik start volgende week met het tweede jaar bedrijfskunde MER. Het eerste jaar HEM en bedrijfskunde MER zijn bij ons op school in iedergeval precies hetzelfde. Dus als ik had willen switchen had ik nu gewoon verder kunnen gaan met HRM jaar 2, misschien kun je even informeren bij jou op school of dit ook het geval is? Dan zou je dit jaar kunnen afmaken en volgend jaar verder kunnen gaan met HRM.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:56

Ik zeg ook niet dat ik niks aan mijn opleiding heb gehad, maar qua baankansen zou ik er niet nog een keer voor kiezen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:03

Oke begrijp ik. Hoewel de baankansen niet alleen aan je opleiding liggen natuurlijk. :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:19

Hier iemand die Bedrijfskunde (MER) studeert, gaat het daarover of heb je het over de Hippische Bedrijfskunde?

In ieder geval, bij ons wordt Bedrijfskunde vaak als 1 van de lastigste economische studies van de school bestempeld. Het is echt best wel pittig, veel theorie en bij ons combineren ze dat ook met veel projecten tegelijk.

Maar dit is natuurlijk ook gedeeltelijk school-afhankelijk.

Bij ons is HRM een beetje het zusje van de Bedrijfskunde MER, ook een hele leuke opleiding in mijn ogen, maar inderdaad net iets minder zwaar.

Waar jij voor wilt gaan is natuurlijk helemaal jouw keuze, ik merk wel dat medestudenten met een MBO vooropleiding die absoluut niet aansluit op Bedrijfskunde het heel lastig hebben en dat de uitval onder hen vrij groot is.
Maar dan weer; dit is natuurlijk volledig leerling afhankelijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:32

Hippische Bedrijfskunde is algemene bedrijfskunde met daarnaast een paardengedeelte, dus ik vermoed dat daar niet zoveel verschil in zit. :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:41

Ik heb 1 jaar bedrijfskunde gedaan maar ben daarmee gestopt. Ik ga volgend jaar beginnen met Media, informatie en communicatie.
Bedrijfskunde was voor mij (met mbo accountmanager vooropleiding) echt pittig. Met name finance & accounting had en heb ik nooit hoger gehaald dan een 2,6 ondanks bijles. Ligt natuurlijk aan jezelf ook, maar meer mbo'ers hadden dat. Ik kreeg bij het begin ook een negatief advies bij de Studiekeuzecheck. Had ik daar nu maar naar geluisterd. Nu voor media, informatie en communicatie heb ik alles ruim voldoende en dus een positief advies. Je gaat er zoveel leuker je opleiding mee in.
Als je nu al twijfelt zou ik zeggen doe het NIET. Bedrijfskunde is al een lastige studie en als je het niet zeker weet is het moeilijk om gemotiveerd te blijven. Ik had bij bedrijfskunde ook zoiets van, ik vind eigenlijk geen 1 vak leuk, ik wil er niks mee en het ligt me niet. Waarom doe ik het dan? Daarbij had ik dus ook onvoldoende studiepunten. Daarbijwas bedrijfskunde alleen maar leren, leren, leren uit de boeken. (En dat ligt mij ook niet zo) snap dat je moet leren uit boeken, maar zoals wat ik nu ga doen vind ik het ook leuk om met Photoshop aan de gang te gaan.

Vriendin van mij doet HRM en die vind het heel leuk. Zij twijfelde ook tussen HRM en bedrijfskunde maar ze heeft HRM gedaan want daar zit geen finance bij.

Voor vragen mag je altijd pb'en :)