Hoe het beste kaftfolie plakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Hoe het beste kaftfolie plakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 08:40

Hoihoi,

Ik wil vanmiddag gaan beginnen met het kaften van mijn studie boeken met kaftfolie. Ik heb alleen gehoord dat dit erg ingewikkeld is. Ik ben al begonnen met YouTube filmpjes kijken maar ik vroeg me af, hebben jullie nog tips/ervaringen? :D

secricible

Re: Hoe het beste kaftfolie plakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:49

Je bedoelt die zelfplakkende folie? Eerst in vorm knippen met folie er nog op en dan langzaam folie er af en plakken. Met beleid, beheerst doen. Ik plakte hetbover kaftpapier dus dan kun je je fouten veroorloven. Doe je het op het boek dan zal dat lastiger worden ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:00

Ja, ik bedoel dat doorzichtige plak kaftpapier inderdaad! Ik wil het gelijk over het boek heen plakken, dus ben inderdaad wel bang dat het erg lastig wordt :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:05

Inderdaad eerst in vorm snijden. Daarna de foliezijde naar onder leggen en het papier er voor de helft aftrekken. Boek voorzichtig op de klevende zijde leggen. Aandrukken en glad strijken. Boek een kwartslag draaien en de rug plakken. Daarna de achterkan van het boek. Zo zit je folie meteen mooi strak. Maar het blijft lastig en je moet er wat handig in worden. Een helpende hand is in het begin ook mooi meegenomen.

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:08

Heeeeel voorzichtig?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:09

Ik gebruikte overigens een lineaaltje of een plankje hout om het glad en zonder lunchtbellen er op te strijken!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:16

Bedankt voor de tips! Helpende hand is inderdaad misschien wel slim :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:44

Is het al gelukt?

Ik nam een rechthoek die wat groter was dan het boek.
Zoals boven beschreven eerst de ene zijde en dan over de rug naar de andere zijde.
Goed bubbels verwijderen.

Ik plakte het folie om het boek heen. Dus drie flapje om de kaft (hoe kan ik dit goed beschrijven :? )
Bij de hoeken en de rug schuin inknippen en een driehoekje eruit halen. Je hebt dan een flapje zoals bij een cadeautje en die strak naar binnen vouwen. Het smalle stukje bij de rug kun je afknippen, bij gebonden boeken kun je het aan de binnenkant op de kaft plakken ( onder het gebonden deel)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 19:49

Ik ben er mee gestopt. Is niet te doen! Het lukt me echt niet :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:05

Ik doe het altijd bij mijn wetboeken omdat ie er na drie maanden anders uitzien alsof ze door de betonmolen gehaald zijn. Ik knip de folie op maat, trek een hoekje los en plak die op een hoekje van de kaft. Met een creditcard veeg ik de folie glad op de kaft terwijl ik langzaam het papier onder de folie vandaan trek. Het vergt wat handigheid maar inmiddels kaft ik mijn twee wetboeken in nog geen 5 minuten in mijn eentje. Vooral heel veel geduld hebben in het begin.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:06

Ahh jammer voor je!
Ze zijn misschien duurder maar gaan wel lang mee: die kant en klare kaften?! Ideaal.. Gewoon omheen schuiven toch?