Liegen, liegen enz.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liegenisfout

Liegen, liegen enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 18:14

Dit is een goedgekeurd/toegestaan schaduw-account. Denk je mij te herkennen? Houd dit gelieve voor je.

Momenteel gebeuren er bepaalde dingen op mijn werk waar ik mijn vraagtekens bij plaats. Omdat er niemand is die zijn of haar mond open doet ga ik bij mezelf twijfelen. Hoort dit? Is dit normaal? Moet ik dit laten gebeuren? Om zeker te zijn dat ik niet gek ben en om zeker te weten wat mijn rechten en plichten zijn open ik dit topic op bokt.nl
Ik vraag mij ook af of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en hoe zij dit hebben opgelost.

Onbewust is dit probleem al langer aan de gang. Er is altijd een kapitein binnen een bedrijf naast een baas of bazin. Dit hoeft absoluut geen probleem te zijn. Je kan dit zijn en deze taak goed vervullen. Máár .. je kan dit ook zijn en hier mee te koop lopen; maar vervolgens niets doen. In dit topic zal ik de persoon aanduiden met de letter A.

Waar zal ik beginnen? Ruim twee jaar geleden heb ik een gesprek gehad met een baas of bazin en kreeg ik de mogelijkheid om aan te geven of er nog iets was. Ik heb toen eerlijk, en toch met wat moeite omdat ik zulke dingen spannend vind, aangegeven dat persoon A. steeds minder op de werkvloer aanwezig is. Ik kreeg toen te horen dat zij dit mee zouden nemen maar dat hun vonden dat dit niet het geval was. Ik ‘dacht’ dit maar.
Je loopt tegen een keiharde muur op.
Je leert er mee leven, je bent dol op je werk en haalt hier veel plezier uit. Maar toch …

Dit jaar is mijn roze bril van mijn hoofd geslagen. Persoon A. is een bepaalde tijd afwezig geweest. Net als altijd vul ik ongevraagd de taken van Persoon A. op. Dit wordt gezien, hier krijg ik complimenten voor. Men is blij met mij. Als we het met een groepje over ‘ander werk’ hebben krijg ik te horen dat ze hopen dat ik écht niet weg ga. Ze zijn zo blij met mij.
Persoon A is een week terug. Ik uit iets bij Persoon A waar ik mee liep, ik dacht dit in vertrouwen te kunnen zeggen. Een zeer klein ding wat heel simpel op te lossen was. Maar ik vroeg mij af hoe ik dit kon doen. En Persoon A is kapitein dus Persoon A kan mij dit vertellen. Vervolgens mag ik in de nieuwe werkweek op kantoor komen.
Ik treed niet in details, maar de positiviteit was weg. Niets is meer goed aan mij en ook niet aan het werk wat ik doe. Al ruim vier jaar.

In de war vervolg ik mijn werk. Ik moet mij verbeteren. Maar hoe? Want zo doe ik het verkeerd, maar zo ook? Persoon A komt vrolijk naar mij toe met, ‘Zo! Een goed gesprek gehad? :D’, letterlijk die dikke smile.
Een week later vraag ik om feedback, immers loopt mijn contract binnenkort af. Men kan mij vertellen dat ik mij inderdaad verbeterd heb! (ohja? Maar .. wat doe ik anders dan?)

Maar mijn plezier in het werk is weg. Echt niet omdat ik op mijn vingers (onterecht) getikt ben, absoluut niet. Wel om het feit dat er afgesproken regels van tafel gegooid zijn. En om het feit dat er gelogen wordt. Want sinds dien gaat het van kwaad tot erger.
Ik krijg vreemde opmerkingen naar mijn hoofd, alles wat ik vertel is negatief en zal Persoon A wel eens even een stokje voor steken. Mijn visie’s zijn verkeerd, de manier waarop ik gesprekken voer is verkeerd en als ik een ‘compliment’ krijg komt er direct een maar achter aan. Want 100% goed .. dat kan niet meer.

Het begint nu steeds meer op pest gedrag te lijken. Ik kan helaas niet ver in detail treden wat er allemaal gezegd wordt omdat dit ook werk gerelateerd is. Persoon A probeert ook overal een slaatje uit te slaan. Zodra Persoon A een mogelijkheid ziet om iets anders te doen dan het geen waar Persoon A voor aangenomen is dan zal Persoon A als eerste vooraan staan. Het grote probleem is enkel dat Persoon A ook een hoop dingen weet en daarom ‘’ onmisbaar ‘’ is.
Maar Persoon A werkt niet tot weinig, is iedere keer verdwenen van de werkvloer, is druk met telefoongesprekken voor het privéleven en zo kan ik nog wel even door gaan.

Daar waar ik een compliment een soort van wegwuif omdat het geen wat ik doe toch normaal is? Pakt Persoon A nog een stapel extra veren om in zijn of haar reet te steken. Persoon A zoekt ook regelmatig bevestiging over hoe goed hij of zij is.

Pas hadden we een klein gesprek. Daar werd kort maar krachtig door Persoon A gezegd, ‘Als je het niet naar je zin hebt, en daar denkt die & die ook zo over, dan weet je waar het gat van de deur is’. Deze zin sloeg op niets waar we het uiteindelijk over hadden. Het deed mij wel pijn. Het voelde alsof ik direct mijn spullen kon pakken en dat niets wat ik doe iets waard is.
Er is ook een andere collega, waar ik vrij weinig mee te maken heb, ik noem deze voor het gemak even Persoon B. Deze Persoon B kan de ene dag heel vriendelijk zijn en de andere dag kan hij rot opmerkingen maken over alles wat hij maar kan verzinnen. Of dit nu te maken heeft met mij persoonlijk of met het geen wat ik graag doe.

Ik weet eerlijk waar niet meer zo goed wat ik nu kan doen. Ik merk lichamelijk dat het zwaarder begint te worden, het loopt storm in mijn hoofd en ik ga met zware tegenzin iedere ochtend naar mijn werk. Maar ik durf er niet voor uit te komen … want .. het zal wel niet waar zijn?
Ik wéét ondertussen dat ik niet de enige ben die zich stoort aan dit gedrag. Maar moet ik dan straks wel de enige zijn die er wat van gaat zeggen? Zonder back-up? Dat wordt, vrees ik, einde job.
Ik ben op, ik ben verdrietig, ik kom bijna huilend uit mijn werk, maar ik ben ook bang. Bang dat alles verdraait zal worden en ik uiteindelijk op straat sta zonder mogelijkheid tot geld.

Persoon A liegt waar je bij staat maar er wordt wel een hand boven persoon a zijn of haar hoofd gehouden. Maar tot hoever moet dit nog gaan?
Ik heb immers nu op meerdere vlakken het bewijs met eigen ogen/oren gezien/gehoord dat er gelogen is/wordt. Maar kan hier helaas niets mee.

Tot hoever moet ik het laten komen? Wanneer kan ik zeggen tot hier en niet verder? En wanneer maakt iemand de keus om de ziektewet in te gaan? Wanneer maakt iemand de keus om naar een baas of bazin te stappen? (in je achterhoofd houdend wat er al gezegd is)

Is er iemand die mij kan helpen, advies kan geven? Als er vragen zijn zal ik proberen deze duidelijker toe te lichten.
Wat is verstandig, wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

(Met ander werk ben ik bezig. Helaas is dit niet vandaag of morgen gebeurd)

Bedankt voor het lezen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Liegen, liegen enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:28

Ten eerste een rotsituatie. Dit houdt geen mens vol en je werk zal er niet leuker op worden.ik heb niet in eenzelfde iets gezeten maar wel ook narigheid door een afdelingshoofd die naar deed.

Er zijn een aantal opties of je doet niets doet je werk zoals altijd goed.
Of je trekt je mond open alleen naar A met het risico dat het omgedraait bij de baas terecht komt.
Of je gaat met A naar de baas
Of je gaat alleen naar de baas.
Of je gaat met een aantal collegas zonder A naar de baas.

Alle opties hebben als mogelijk risico jij staat op straat, ziek of zonder contract. Narigheid van dit soort mensen is dat het heel moeilijk is om ze af te remmen als ze zoveel macht hebben gekregen.

Ik heb nog een andere route genomen die niet aan te raden is maar die ontstond omdat ik in eerste instantie voor optie 1 koos. En dus de laatste druppel tijdens afdelingsvergsdering er was. Ik ben emotioneel geflipt. Heb mijn mond opengetrokken waar iedereen bij was. Daarna mijn spullen gepakt. Me ziek gemeld en naar huis gegaan. Was me gewoon teveel geworden. Vanuit ziekmelding en arbo bemiddeling ontslag gekregen met vergoeding. Maar ben lang ziek gebleven.

Helaas kan ik je voor nu geen beter advies geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:31

Of je kijkt eens even om je heen en gaat solliciteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:31

Jeetje, wat een bizarre situatie...

Ik zou sowieso als een malle gaan solliciteren overal, maar dat doe je al denk ik.

Is het een groot bedrijf? Hebben jullie een medewerkersvertrouwenspersoon? Kun je niet naar de LG van A stappen? Of spelen die onder een hoedje?

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 18:32

Kinke schreef:

Bedankt voor je hulp.
Citaat:

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 18:35

Het is een vrij groot bedrijf met meerdere afdelingen. Een vertrouwenspersoon is er niet naar mijn weten? Men probeert wel altijd de weg zo vrij mogelijk te houden om dingen te kunnen uiten maar ik heb(en andere ook) nu al meerdere keren gehad dat ik de wind van voren kreeg. Wellicht komt ik steeds op het verkeerde moment? Geen idee, het duurt bij mij gewoon even tot ik het lef verzameld heb om iets te durven uiten.

Persoon A zit erg 'diep' bij baas of bazin. Vandaar dat ik de stap om over Persoon A te 'klagen' zo spannend/eng vind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:38

Nou nou, mijn excuses hoor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:11

Sorry, ik word er niet echt wijs uit. Je blijft (voor mij) zo vaag en algemeen in je post dat ik niet kan begrijpen hoe de vork in de steel zit en wat er nou wordt gelogen. Waar liegt A allemaal over dan? En op welke manier word jij of het bedrijf daardoor benadeeld dan?

Ik krijg nu eerder het idee dat je teveel bezig bent met wat iedereen (en A in het bijzonder) doet.

Daarnaast lijkt B me niet prettig om mee te werken, maar pesten zie ik niet terug?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:25

Is er niet iemand van buiten de afdeling waar je dit mee kan bespreken en eventueel een plan kan maken van hoe nu verder.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:31

GDG schreef:
Sorry, ik word er niet echt wijs uit. Je blijft (voor mij) zo vaag en algemeen in je post dat ik niet kan begrijpen hoe de vork in de steel zit en wat er nou wordt gelogen. Waar liegt A allemaal over dan? En op welke manier word jij of het bedrijf daardoor benadeeld dan?

Ik krijg nu eerder het idee dat je teveel bezig bent met wat iedereen (en A in het bijzonder) doet.

Daarnaast lijkt B me niet prettig om mee te werken, maar pesten zie ik niet terug?

Bedankt voor je reactie. Helaas is het niet makkelijk om de situatie te schetsen zonder dat ik herkend zal worden.

Ik let zeker niet op wat Persoon A doet. Ik vervul mijn werk, mijn taken en zorg er voor dat de klanten met een tevreden gevoel het bedrijf zullen verlaten. Maar hoe onprofessioneel staat het als er klanten komen voor Persoon A en je moet zeggen dat je niet weet waar hij of zij is? Of je moet aangeven dat je hem of haar gaat zoeken? Hoe onprofessioneel is het als je iemand aan de telefoon krijgt die aangeeft dat Persoon A iets zou bestellen maar dat je het nergens kan terug vinden en dat ik degene ben die mijn excuses kan aanbieden voor iets wat gewoon goed had kunnen gaan?

Persoon A is niet met zijn of haar werk bezig. Zijn of haar telefoon is belangrijker en het bijwerken van o.a een verslaving zoals roken. Het is belangrijker om ergens te kunnen gaan zitten en de 'taak' te volbrengen in drie kwartier in plaats van in vijf minuten staand en dan weer verder te gaan.

Máár.. puntje bij paaltje als ik of een van de andere collega's iets 'verkeerds' doen staat Persoon A vooraan in de rij om ons daar voor op onze vingers voor te tikken. Want hij of zij zou zoiets nóóit doen .......

Ik 'let' niet op Persoon A, maar hij of zij maakt het wel moeilijker om mijn werk goed te kunnen volbrengen. Hij of zij maakt het moeilijker om klanten tevreden te houden. Ik of een andere collega moeten zijn of haar fouten namelijk weer oplossen!
Tevens is Persoon A wel iemand met de functie om er voor te zorgen dat alles op rolletjes loopt op de afdeling. Dan hoor je aanwezig te zijn en niet die taak op mij af te schuiven om vervolgens te klagen dat ik alles verkeerd doe.

In een bedrijf hoort iedereen te werken. En natuurlijk is er altijd een persoon die er de kantjes af loopt. Dat is helemaal geen grote ramp. Mits dit niet er voor zorgt dat het voor de andere collega's zwaarder wordt. En dat gebeurd nu dus wel.
Het erge daarnaast is dat Persoon A hier over ook gewoon liegt. Je hoort hem of haar praten aan de telefoon met een bekende/kennis/familielid en aan het eind van de dag draait hij of zij dat om naar dingen die werkgerelateerd zijn; terwijl ze dat 1000000% zeker niet zijn.

Het valt echt niet alleen op bij mij. Totaal niet.

Helaas kan ik écht geen voorbeelden van het pestgedrag noemen omdat ik niet zal weten hoe ik dit in andere woorden kan doen. In woorden die niets met mijn werk te maken hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:33

Is er geen vertrouwenspersoon met wie je kan praten?
Of eventueel een arboarts.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:36

furious schreef:
Is er niet iemand van buiten de afdeling waar je dit mee kan bespreken en eventueel een plan kan maken van hoe nu verder.

Onderling praten we hier wel over. Maar je bent voorzichtig maar een echte stap durft wellicht niemand te nemen. Ook 'oudere' collega's die wel laten doorschemeren naar een baas of bazin hoe de vork in de steel steekt maar ook daar wordt er tegen een muur aangelopen.

luuntje schreef:
Is er geen vertrouwenspersoon met wie je kan praten?
Of eventueel een arboarts.

Helaas geen vertrouwenspersoon.
Betreffende een Arboarts durf ik niet te zeggen hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb hier (gelukkig) nog nooit mee te maken gehad.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:38

Liegenisfout schreef:
Kinke schreef:

Bedankt voor je hulp.
Citaat:

Als je al zo reageert... Wat bot zeg. Communicatie is blijkbaar niet je sterkste kant. Ik snap weinig van het hele verhaal en wat nou precies het probleem is.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 16-08-16 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:38

Herkenbaar, deels,en ontzettend oliebol voor je TS.

Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig opties hebt om dit tot een goed einde te brengen.
Denk dat je altijd aan het kortste eind zal trekken.. Alleen al omdat A. zo dik met de baas is.
En ja dat is ronduit oliebol, maar helaas is daar weinig aan te veranderen als mensen zo werken.

Je kan een aantal dingen doen in mijn ogen:
-De ziektewet in gaan, en dus wellicht ziek uit dienst, want contractverlening bij een zieke gebeurt maar weinig.
-Je zet eea op papier en stapt hiermee naar je hoogste baas, met als waarschijnlijk gevolg dat je contract alsnog niet verlengd wordt. Wellicht met een poedersuiker en leugens. (Zo ben ik er ook uit gegooid bij 2 vorige werkgevers.)

Hoe dan ook hoop ik dat je wel de ballen neemt om te zeggen hoe het er voor staat en wellicht heeft dat niet het resultaat dat gewenst is of zou moeten hebben, maar dan ben jij wel van je frustraties af.
Want geloof me, zo iets kan heel lang blijven naspelen in je hoofd.
Sterkte!

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:43

ElineS schreef:
Als je al zo reageert... Wat bot zeg. Communicatie is blijkbaar niet je sterkste kant. Ik snap weinig van het hele verhaal en wat nou precies het probleem is.

Bedankt voor je reactie.
Mijn reactie tegen Kinke was zeker niet zo bot bedoeld als deze opgevangen wordt. Maar toch stond haar antwoord overduidelijk in mijn tekst en is dat ook wel de meest voor de hand liggende oplossing. Was het maar zo'n feest dat het vinden van een nieuwe baan zo simpel ging! :)
Het kan niet snel genoeg gaan als je ergens snel weg wilt.

Mijn communicatie is ook zeker niet mijn sterkste punt; dat klopt! Daar ben ik ook eerlijk in en sta daarvoor open om te leren.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:55

BarbaLala schreef:
Herkenbaar, deels,en ontzettend oliebol voor je TS.

Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig opties hebt om dit tot een goed einde te brengen.
Denk dat je altijd aan het kortste eind zal trekken.. Alleen al omdat A. zo dik met de baas is.
En ja dat is ronduit oliebol, maar helaas is daar weinig aan te veranderen als mensen zo werken.

Je kan een aantal dingen doen in mijn ogen:
-De ziektewet in gaan, en dus wellicht ziek uit dienst, want contractverlening bij een zieke gebeurt maar weinig.
-Je zet eea op papier en stapt hiermee naar je hoogste baas, met als waarschijnlijk gevolg dat je contract alsnog niet verlengd wordt. Wellicht met een poedersuiker en leugens. (Zo ben ik er ook uit gegooid bij 2 vorige werkgevers.)

Hoe dan ook hoop ik dat je wel de ballen neemt om te zeggen hoe het er voor staat en wellicht heeft dat niet het resultaat dat gewenst is of zou moeten hebben, maar dan ben jij wel van je frustraties af.
Want geloof me, zo iets kan heel lang blijven naspelen in je hoofd.
Sterkte!

Bedankt voor je bericht.
Ik ben inderdaad bang dat ik ten alle tijden aan het kortste eind zal trekken. Het voelt dan ook veiliger om gewoon door te gaan en geduld te hebben tot ik aan een nieuwe job/uitdaging kan beginnen.

Ik vind persoonlijk de ziektewet, op dit moment, nog een te heftige stap.

Het zal momenteel een kwestie zijn van de ballen nemen om het gesprek aan te durven gaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:58

Allereerst TS veel sterkte!
Denk vooral aan jezelf, nu ga je enkel en alleen er kapot aan...
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten... ik ben uiteindelijk vertrokken.
Persoon in kwestie is net hetzelfde als jij beschrijft en daar kan je niets tegen beginnen jammer genoeg.
Als hogere hand dit niet ziet of wilt zien dan ben je daar gewoon niet op jouw plaats.
En dan is het heel jammer dat jij moet vertrekken maar laat jezelf niet kapot maken door zo'n mensen.
Ik heb ook heeeeeeeel diep gezeten door soortgelijke situatie, je kan dan uiteindelijk niet meer functioneren.

Ik zou zeggen, ga het gesprek aan met je baas dat je je niet meer goed voelt.
Wat er aan de hand is en dat je gewoon vertrekt als baas in kwestie geen verantwoordelijkheden wilt stellen.
In tussentijd kan je vragen betreffend ziektewet of je daar momenteel in kunt en zo verder werk zoeken.

Veel succes! :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:01

Jammer dat er geen vertrouwenspersoon is.
Werksfeer is wel verpest op deze manier.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:05

Lekker gaan solliciteren dan kan die persoon zelf eens aan het werk gaan.
Het is een rot situatie maar iedereen is onmisbaar.
Waarschijnlijk loopt het allemaal gewoon door als je weg bent.
Als hij of zij zelf eens aan het werk moet denkt zo iemand misschien nog eens na.

Ook aan jezelf denken!
Je brengt veel uren door op je werk

Succes met solliciteren!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 16-08-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:06

En wat als je het werk voor A nou eens niet meer opknapt?
Of de fouten die A maakt bij klanten niet meer oplost maar de klant doorverwijst naar de leidinggevende van A.
Is dat een optie?

Ervaring leert dat meerdere mensen onderling durven klagen maar puntje bij paaltje ze je laten zitten als je naar je baas stapt.

Heb zelf een collega gehad die mij onderuit probeerde te halen, na ruim 2 jaar goed werk werd ik aangesproken op zaken die door mij niet fout werden gedaan maar door die collega. Ik kon dat toen makkelijk weerleggen waardoor mijn leidinggevende die dikke mik met die collega was met zijn mond vol tanden stond. Heb me er altijd weinig van aangetrokken maar leuk is het niet.
Gelukkig was het toen een stuk makkelijker ander werk te vinden.
Dat was niet de reden waarom ik weggging. Bedrijf deed niet aan vaste contracten en ik moest voor vast. Had al wat anders voordat hun opzegden, snapte daarom dat wegpesten niet. Hij kreeg toch al mijn baantje

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:07

Laatst las ik ergens:

´Iedereen word wel eens teleurgesteld, gekwetst of slecht behandeld door anderen, Geeft het niet teveel ruimte in je leven. Richt je op de mensen die je een goed gevoel geven, die je liefhebben en laten lachen. Kies zelf wie of wat je aandacht geeft, niet andersom.´

´De manier hoe mensen jou behandelen of hoe ze over je praten, kun je niet veranderen. Je kunt alleen veranderen hoe je er zelf mee omgaat.´

Vaak is het zo als je iets aandacht geeft dat groeit, als je het negatieve aandacht gaat geven dan groeit dat. Een persoon A is het niet waard, dat je door diegene je baan en je inkomen gaat verliezen.
Probeer het los te laten en blijf bij jezelf, als jij je werk goed doet is dat goed genoeg, als er een paar leuke collega´s zijn is dat goed genoeg, de rest is onbelangrijk!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:20

Ik ga even kijken of ik je misschien een ander uitgangspunt kan laten zien.

Liegenisfout schreef:
Ik let zeker niet op wat Persoon A doet. Ik vervul mijn werk, mijn taken en zorg er voor dat de klanten met een tevreden gevoel het bedrijf zullen verlaten. Maar hoe onprofessioneel staat het als er klanten komen voor Persoon A en je moet zeggen dat je niet weet waar hij of zij is? Of je moet aangeven dat je hem of haar gaat zoeken? Hoe onprofessioneel is het als je iemand aan de telefoon krijgt die aangeeft dat Persoon A iets zou bestellen maar dat je het nergens kan terug vinden en dat ik degene ben die mijn excuses kan aanbieden voor iets wat gewoon goed had kunnen gaan?

Jij vindt het onprofessioneel, maar ik vind het helemaal niet raar als klant zijnde dat jij zegt 'Ik zal even A vertellen dat u er bent' en jij vervolgens A op zijn mobiel belt.
Als A iets zou bestellen en het is niet terug te vinden dan is dat heel vervelend voor de klant en heel vervelend dat jij daar namens het bedrijft je excuses voor aan moet bieden. Maar laat het bij A. Zijn verantwoordelijkheid, trek het je niet persoonlijk aan en trek het niet naar je toe (je hebt er namelijk niks aan). Je kunt zelf kiezen of je het doorgeeft aan A (via mobiel) of dat jij het zelf voor de klant oplost. Als die klant ontevreden is kan die een klacht indienen.

Liegenisfout schreef:
Persoon A is niet met zijn of haar werk bezig. Zijn of haar telefoon is belangrijker en het bijwerken van o.a een verslaving zoals roken. Het is belangrijker om ergens te kunnen gaan zitten en de 'taak' te volbrengen in drie kwartier in plaats van in vijf minuten staand en dan weer verder te gaan.

Jammer maar helaas. Kun je niets aan doen en het is niet jouw verantwoording om daar iets mee te doen. Je hebt het een keer voorzichtig aangegeven bij je bazen, meer kun je niet doen in deze situatie. Laat het gaan, laat het los.

Liegenisfout schreef:
Máár.. puntje bij paaltje als ik of een van de andere collega's iets 'verkeerds' doen staat Persoon A vooraan in de rij om ons daar voor op onze vingers voor te tikken. Want hij of zij zou zoiets nóóit doen .......

Relateer dat niet aan zijn eigen functioneren maar neem verantwoording voor je eigen acties en kijk waar je eventueel kunt verbeteren. Of hij wel of niet zelf die 'fout' zou maken doet er niet toe.

Liegenisfout schreef:
Ik 'let' niet op Persoon A, maar hij of zij maakt het wel moeilijker om mijn werk goed te kunnen volbrengen. Hij of zij maakt het moeilijker om klanten tevreden te houden. Ik of een andere collega moeten zijn of haar fouten namelijk weer oplossen!

Dat is echt heel vervelend en ik begrijp dat dat een hoop plezier weg kan nemen. Hoe leuk zou het zijn als het hele team zich goed inzet om de klanten tevreden te houden? Maar het is niet zo. Je kunt een stapje harder lopen, maar hou je eigen grenzen in de gaten anders ga jij eraan onderdoor.

Liegenisfout schreef:
Tevens is Persoon A wel iemand met de functie om er voor te zorgen dat alles op rolletjes loopt op de afdeling. Dan hoor je aanwezig te zijn en niet die taak op mij af te schuiven om vervolgens te klagen dat ik alles verkeerd doe.

Wat hoort of niet hoort is niet aan jou in dezen, dat is aan je bazen.

Liegenisfout schreef:
In een bedrijf hoort iedereen te werken. En natuurlijk is er altijd een persoon die er de kantjes af loopt. Dat is helemaal geen grote ramp. Mits dit niet er voor zorgt dat het voor de andere collega's zwaarder wordt. En dat gebeurd nu dus wel.

Ook hier: hoe het hoort is niet aan jou. Dat het voor jou en anderen zwaarder is door A dat kan en is dan heel vervelend, maar nogmaals: ga niet harder dan goed voor je is. De last van 'het bedrijf' moet je niet op jouw schouders nemen.

Liegenisfout schreef:
Het erge daarnaast is dat Persoon A hier over ook gewoon liegt. Je hoort hem of haar praten aan de telefoon met een bekende/kennis/familielid en aan het eind van de dag draait hij of zij dat om naar dingen die werkgerelateerd zijn; terwijl ze dat 1000000% zeker niet zijn.

Maar wat doet dit ertoe? Er gaan blijkbaar dingen fout en het werkplezier is een stuk minder. Jij kunt A of je bazen niet veranderen, wel hoe jij met de situatie omgaat (door bijv. los te laten wat A met zijn telefoon doet).

Ik zie je nogal oordelen over A (liegen is fout, hij doet niet wat hoort), maar zoals ik al zei: je kunt hem niet veranderen en de situatie schijnbaar nu ook niet. Dus blijft de invloed op hoe jij ermee omgaat over. Waarbij ik trouwens best begrijp dat dit allemaal makkelijk gezegd is als je er niet middenin zit, maar dat het niet makkelijk is om te doen wil niet zeggen dat het je niet veel meer op zou leveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:21

Liegenisfout schreef:
Bedankt voor je reactie.
Mijn reactie tegen Kinke was zeker niet zo bot bedoeld als deze opgevangen wordt. Maar toch stond haar antwoord overduidelijk in mijn tekst en is dat ook wel de meest voor de hand liggende oplossing. Was het maar zo'n feest dat het vinden van een nieuwe baan zo simpel ging! :)
Het kan niet snel genoeg gaan als je ergens snel weg wilt.

Mijn communicatie is ook zeker niet mijn sterkste punt; dat klopt! Daar ben ik ook eerlijk in en sta daarvoor open om te leren.

Tja, ook Kinke had de hele dag gewerkt en was moe toen ze jouw verhaal las. En dat ene stukje waarin je zegt dat je al op zoek bent naar een nieuwe baan had ze even gemist.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:48

Helemaal eens met GDG
Ik denk echt dat je het teveel naar jezelf trekt. Doe wat jij hoort te doen en laat A voor wat het is.

Liegenisfout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 20:57

Bedankt iedereen voor jullie reacties. Ik heb aan iedere reactie heel veel.

@ _Alarm_wlkp
Wat vervelend dat je in een soortgelijke situatie hebt gezeten. Ik hoop dat dit ondertussen
wel een goed plekje heeft gekregen en het beter gaat.
Ik doe inderdaad mijn best om het niet mijn humeur te laten verpesten of mijn werkplezier
maar het is toch verdomd lastig. Omdat je toch iedere keer tegen een bepaalde deur aan loopt.

Het probleem enkel als ik aangeef dat ik vertrek als men er niets aan zal doen is natuurlijk al
een handtekening onder het stukje 'zelf ontslag genomen', en dat is nu juist iets wat ik moet
zien te vermijden.

In de tussentijd zoek ik inderdaad hard naar nieuw werk!

@ luuntje
Dat de werksfeer verpest is, is iets wat zeker is. Dit wordt ook door klanten overgebracht.

@ linnie050,
Dankjewel.
En zeker, het bedrijf zal absoluut zonder mij ook verder draaien.

@ nuscaniels,
Die keus kan ik inderdaad maken, om het niet op te knappen. Ik probeer dat ook al steeds
minder. Maar ik wil het ook graag goed doen voor de mensen.

Ergens zal er dan een moment moeten komen dat we gezamenlijk in gesprek zijn. Ipv één op één,
aangezien je dan geen feedback hebt.

@ gizmo1986,
Dankjewel voor het delen van deze wijze woorden!

@ GDG,
Ook jij bedankt voor het delen van de wijze woorden. Je hebt ook zeker gelijk, absoluut!
Ik zal mijn best gaan doen om dit opnieuw toe te passen en dit vol te blijven houden.
Het is moeilijk, het is lastig, maar zoals je zegt niet onmogelijk.

@ Kinke,
Nogmaals Kinke, mijn excuses.