Ervaringen en studenten premaster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Ervaringen en studenten premaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 14:09

Hallo!

Aankomend jaar start ik een premaster (Medische) Biologie. Heel veel zin in! Hij duurt maar een half jaar, dus daarna kan ik nog een half jaar ervaring op doen voor ik aan de master begin.

Ik ken alleen niemand anders die een premaster heeft gedaan. Zijn er mensen hier die ervaringen hebben? Hoe groot is het verschil nou werkelijk? Omdat het HBO me vrij makkelijk af ging, ben ik bang dat ik er misschien wat te licht over denk. Ik heb nu niet echt goed zicht op de tijd, en of ik daarnaast een baantje of iets kan gaan doen.

Zijn er meer mensen op Bokt die ook een premaster gaan doen? :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:21

Recent heb ik de premaster Klinische Gezondheidswetenschappen afgerond. Heb dit tijdens mijn derde jaar van het hbo gedaan (i.p.v. een minor). Ik ben erg blij het te hebben gehaald, want het was een enorme verrijking! Het niveau ligt uiteraard hoger dan het hbo. Merkte dit voornamelijk in het tempo en de hoeveelheid zelfstudie die van je verwacht wordt. Het is allemaal wat minder oppervlakkig dan het hbo. Ook kreeg ik vakken die ik nooit op het hbo gehad zou hebben, zoals statistiek. Ik denk dat ik wel profijt heb gehad van het vwo.

Daarnaast vond ik de werkwijze van de universiteit (communicatie en opbouw van cursussen) fijner en de studenten zijn veel gemotiveerder. Dat laatste was overigens echt een verschil van dag en nacht. Ik had bijvoorbeeld meerdere klasgenoten met een mavo-achtergrond. Of mensen die studie- en reiskosten volledig zelf moeten betalen. Je merkt gewoon dat men veel meer gedreven is om de studie te halen. Dat maakt je leeromgeving een stuk aangenamer.

Als hbo je makkelijk afging lijkt het me wel een hele goede uitdaging voor je! :j Voor wat betreft de tijd raad ik je aan om eerst te kijken naar de werkdruk, of je hierin te laten informeren bij de opleiding. De premaster die ik deed is voor jou niet helemaal representatief, want deze duurde een jaar (deeltijd, 20 sbu). Ik had daarnaast stage en andere vakken van het hbo. De werkdruk liep bij deze premaster gedurende het jaar behoorlijk op. Ik vond de combinatie dus pittig en heb veel dingen moeten laten om beide opleidingen te halen. Mijn studiegenoten waren overigens allemaal afgestudeerd en werkend zorgprofessional. Hun werktijden naast de premaster varieerden van 18u p/w tot 38u p/w, waarvan gemiddeld 24u p/w (geschat). Het ligt dus ook aan de persoon wat hij/zij aankan.

Ik ben benieuwd wat je van de opleiding gaat vinden!

Sokje_6

Re: Ervaringen en studenten premaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 14:40

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Ik heb idioot veel statistiek gehad, dus dat scheelt alvast.
Denk inderdaad dat ik dan eerst even ga kijken hoe de werkdruk is, zeker als jij zegt dat die nog kan toenemen. :j

Bedankt!