Help Waar psycholgie studeren? (WO) Ervaringen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Evendi

Help Waar psycholgie studeren? (WO) Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 14:55

Hi allemaal, ik vraag bokt niet vaak om hulp, maar hopelijk kunnen mensen mij wat vertellen.

De titel komt wellicht wat paniekerig over, maar laat me dat even toelichten:

Mijn vraag is: wat zijn de verschillen binnen de WO-opleiding psycholgie tussen universiteiten?

Het zit namelijk zo: ik heb mijn eerste jaar psychologie aan de RU in Nijmegen afgerond, maar heb door omstandigheden niet genoeg punten gehaald voor het halen van mijn BSA. Nu krijg ik een voornemen tot negatief studieadvies. Hier kan ik tegen in beroep gaan, en dat doe ik ook, maar ik wil weten wat mijn opties zijn, als ik alsnog van de opleiding af moet. Dit hoor ik pas half augustus, vandaar de haast.

Ik weet dat er verschillen zitten qua inhoud tussen universiteiten. De een heeft meer zelfstudie, de ander meer contacturen, soms ligt de nadruk meer bij onderzoek en soms meer bij behandeling.

Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die hun ervaring willen delen die psychologie studeren/ hebben gestudeerd aan een van de onderstaande universiteiten:

- Universiteit van Leiden
- Vrije Universiteit in Amsterdam
- Universiteit van Amsterdam

Ik zal er verder geen lang verhaal van maken, maar ik hoop echt heel hard dat er mensen zijn die mij iets kunnen vertellen. Ik heb al veel gegoogled, maar ervaringen van eerste hand zijn erg welkom.

Alvast bedankt!

_Kellyy

Re: Help Waar psycholgie studeren? (WO) Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:07

Heb je ook al aan de open universiteit gedacht? :-)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:19

Ik heb psychologie in Groningen gestudeerd, is dat geen optie voor je? Heb daar een erg goede tijd gehad. Nadruk ligt iets meer op onderzoek, maar je hebt ook genoeg klinische vakken en kiest vanaf het derde jaar een richting in je vakkenpakket. Je hebt de eerste twee jaar wel wat meer contacturen in de vorm van verplichte werkcolleges, maar je hebt echt tijd genoeg voor zelfstudie, dat wordt ook erg gestimuleerd. Voor vragen mag je mij altijd pb-en.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:24

Ik heb zelf alleen ervaring met de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Nou hebben zij PGO, dus kleinschalig onderwijs. Nou moet dit je maar net aanspreken, maar ik vond het erg fijn, dus mocht je vragen hebben, roept u maar :)

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:54

Leiden en anders aan de VU! Zijn allebei ook ontzettend leuke steden om in te wonen en er wordt les gegeven door (bekende) professors. Daarnaast is het fijn dat je in kleine werkgroepen aan de gang gaat en dat als je het leuk vind een koppelingsprogramma kan volgen met bijvoorbeeld neuropsychologie!

Ben je al bij een open dag gaan kijken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:47

Ik vond de EUR ook prima, in inderdaad PGO systeem wat voor mij altijd wel goed werkte omdat ik anders altijd alles op het laatste moment deed.. Bij PGO werd je min of meer gedwongen om je stof bij te houden. :')

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 12:31

Dank voor de reacties!

Rotterdam en Groningen wil ik niet, aangezien dit enorm uit de richting is en het trekt me niet.

Leiden valt waarschijnlijk ook helaas af, aangezien daar numerus fixus is en ze denk ik dus niet zitten te wachten op een drop out van een andere uni.

Twijfel tussen UvA en VU is er nog wel. UvA trekt me meer, staat ook goed aangeschreven... lastig! :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:54

Dan kies je voor UvA als dat jou meer trekt. Het is niet alsof het wereld vergaat als je voor de verkeerde uni kiest. UvA en VU zijn allebei leuke universiteiten en zijn allebei toevallig in Amsterdam. Hier kun je prima jouw gevoel volgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:15

UU geen optie: ik vond het er super! Later heb ik gewerkt bij de VU maar dat vond ik veel minder qua sfeer eerlijk gezegd.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:26

Tilburg was fantastisch :d Pb me gerust voor meer info.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:30

Ik studeer psychologie in Nijmegen en heb in het eerste jaar ook een negatief studieadvies gekregen. Kwam 2 punten tekort voor mijn BSA. Toch toestemming gekregen van de examencommissie om door te mogen en nu mijn bachelor binnen na 4 jaar.

Bij mijn weten was het toen zo dat je bij een negatief studieadvies de komende 3 jaar geen psychologie mag studeren, maar ik dacht ook niet aan andere universiteiten. Is het zeker beperkt tot Nijmegen?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:10

L_isanne schreef:
Ik studeer psychologie in Nijmegen en heb in het eerste jaar ook een negatief studieadvies gekregen. Kwam 2 punten tekort voor mijn BSA. Toch toestemming gekregen van de examencommissie om door te mogen en nu mijn bachelor binnen na 4 jaar.

Bij mijn weten was het toen zo dat je bij een negatief studieadvies de komende 3 jaar geen psychologie mag studeren, maar ik dacht ook niet aan andere universiteiten. Is het zeker beperkt tot Nijmegen?

Dit is inderdaad alleen bij de RU.

Ik kom meer punten tekort dan jij, heb nog wel een gesprek erover met de commissie, maar zij hebben in een vergadering al aangegeven dat ik in principe niet door mag.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:14

RelarDevi schreef:
Dan kies je voor UvA als dat jou meer trekt. Het is niet alsof het wereld vergaat als je voor de verkeerde uni kiest. UvA en VU zijn allebei leuke universiteiten en zijn allebei toevallig in Amsterdam. Hier kun je prima jouw gevoel volgen.

Nee, ik snap dat de wereld dan niet vergaat, maar ik wil me graag iets beter informeren voor ik wéér een universiteit kies die niet bij mij past :)

Keuze voor A'dam is puur vanwege de ligging, ik heb weinig met de stad.

Het voelt als kiezen tussen kwaden.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:28

Geen ervaring met die drie. Ik heb in Tilburg de Bachelor Psychologie gedaan, en ben net afgestudeerd met de Master Economic Psychology. Bachelor was pittig en vond ik niet altijd even interessant. Master wel heel leuk, goede sfeer bij de colleges en als je je best doet goed te doen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 01:35

Kayleigh327 schreef:
Geen ervaring met die drie. Ik heb in Tilburg de Bachelor Psychologie gedaan, en ben net afgestudeerd met de Master Economic Psychology. Bachelor was pittig en vond ik niet altijd even interessant. Master wel heel leuk, goede sfeer bij de colleges en als je je best doet goed te doen.

Ah dank voor je reactie.
Tilburg heeft nu ook mijn interesse.
Jammer dat het jou niet zo geweldig is bevallen.
Zou je nog meer toe kunnen lichten waarom?
Ik heb in Nijmegen gemerkt dat het eerste jaar nog enorm breed is, dus er kwamen ook vakken voorbij die ik niet interessant vond, ligt het daaraan?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:25

Kim_Evendi schreef:
Kayleigh327 schreef:

Ah dank voor je reactie.
Tilburg heeft nu ook mijn interesse.
Jammer dat het jou niet zo geweldig is bevallen.
Zou je nog meer toe kunnen lichten waarom?
Ik heb in Nijmegen gemerkt dat het eerste jaar nog enorm breed is, dus er kwamen ook vakken voorbij die ik niet interessant vond, ligt het daaraan?

Ja dat is puur persoonlijk. Vooral inderdaad omdat het eerste jaar enorm breed is, en meer focust op de medische kant, en ik wilde de sociale kant op.
Ook is het een enorm grote opleiding met meer dan 300 studenten in 1 jaar. Ik hou van het meer kleinschalige en persoonlijke. Dit is bij de Bachelor absoluut niet. De master daarentegen was met ongeveer 30 studenten wel super gezellig en persoonlijk.
Ook vond ik de campus heel gezellig, goede sfeer en je kan er lekker zitten en rondlopen. Het lijkt beetje een amerikaanse campus met verschillende gebouwen en eet tentjes.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 19:31

Dank voor de reacties allemaal!

Ik heb nog een laatste gesprek gehad in Nijmegen en dat heeft goed uitgepakt. Ik mag dus gewoon op de RU blijven :D *\o/*