Nieuwe studie en boeken bestellen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Nieuwe studie en boeken bestellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 19:16

Zoals misschien meerdere van jullie begin ik na de vakantie aan een nieuwe studie: Communicatie en Media Design Den Bosch. Nou krijgt iedereen een boekenlijst maar wat doen jullie daarmee? Bestellen jullie de boeken nieuw? tweedehands? PDF? Ik ben nu aan het proberen of ik de boeken in pdf vorm kan vinden. Maar ook met andere spullen die je nodig hebt. Mijn vorige opleiding gaf ook een lijst en deels hebben we niet gebruikt of moesten we op school kopen want dat zou goedkoper zijn, nou niet dus.

Hoe bereiden jullie je voor op je nieuwe schooljaar?

Anoniem

Re: Nieuwe studie en boeken bestellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:18

Advies om zeker bij tweedehands studieboeken te kijken. Is een stuk goedkoper, jij blij en degene die verkoopt blij :D Let wel goed op dat je de juiste druk hebt etc.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:19

Ik heb gezorgd dat ik de boeken voor mijn eerste jaar sowieso had, tweedehands :) Voor onze CMD (Utrecht) was dat ook zeker wel nodig. Ik lees persoonlijk niet zo makkelijk van een PDF af.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:19

Ik heb het eerste semester de boeken tweedehands gekocht, scheelde in totaal €50 euro met nieuwe boeken. Voor semester twee heb ik ervoor gekozen om die €50 euro meer uit te geven en nieuwe boeken te kopen, omdat bij veel boeken codes meekomen die ik gebruik om online nog even een aantal dingen te oefenen. Deze codes werkten niet meer met tweedehands boeken namelijk :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:21

Weet niet of de opleiding een bibliotheek heeft, maar wij waren soms maar enkele bladzijden uit een boek nodig. Deze kopieerde ik dan. Scheelt ook veel geld.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:22

PDF is in theorie natuurlijk hetzelfde als een 'echt' boek, maar werkt voor mij totaal niet. Ik moet echt een fysiek boek voor me hebben om efficiënt te studeren, kan niet specifiek een reden hiervoor noemen. Maar dat is voor iedereen anders :) .
Verder haal ik mijn boeken tweedehands. In het eerste jaar wou ik alles per se nieuw hebben, maar nu ik eenmaal aan m'n Master begin kies ik gewoon de cheapste versie die 2ehands op Bol.com staat. Werkt net zo goed en scheelt vaak meer dan de helft van het geld.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:23

Ik wachtte meestal af welke boeken ik echt nodig had. Dan bestelde ik ze later scheelde ook al erg veel geld. Soms kan je iemand uit een ander jaar vragen welke boeken je echt nodig hebt. En de bieb maak ik ook veel gebruik van, omdat je meestal niet het hele boek nodig hebt.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:23

Heeft de school een bibliotheek? Ik heb namelijk bijna alles geleend het eerste jaar. Zo kom je erachter wat je echt blijft gebruiken en zo koop je niets wat overbodig is. Heb sommige boeken slechts twee blokken gebruikt en lenen is gratis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:27

Het hangt ook erg af van je studie en hoeveel er uit de boeken gewerkt wordt.
Ik heb bijvoorbeeld vakken gehad waarbij alle info in de dia's stonden en het boek alleen maar ondersteunend (lees, niet echt nodig) was. Kan ook vaak met een oude versie uit te voeten, zodra je weet welke pagina je dan moet hebben.

Koop eerst alleen de boeken die nodig zijn voor je eerste semester en liefst tweedehands. In de loop van het jaar merk je wel wat echt nodig is.
En check de bieb, vaak kan je gewoon het lesboek ook lenen :)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:43

Ik heb afgelopen jaar een lijst gekregen waar alles per periode is gesorteerd. Per periode heb ik de modulehandleiding gelezen om erachter te komen of alle boeken inderdaad wel nodig zijn.
Afhankelijk van hoe lang ik het boek moet gaan gebruiken heb ik de boeken nieuw/tweedehands en oude/nieuwe druk gekocht.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 19:44

Ik ben nu inderdaad ook aan het kijken bij de bibliotheek (eindhoven) god, dat is lang geleden zeg. Kan 1 boek daar helaas al niet vinden. Vind het vooral vervelend omdat ze op school zeggen dat ik het eerste jaar waarschijnlijk op mn gemak haal gezien mijn vooropleiding..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:49

Ik kijk eerst tweedehands of er boeken beschikbaar van zijn. Daarnaast koop ik nu ook lang niet meer alle verplichte boeken. Dat komt ook omdat de boeken voor mijn opleiding (master diergeneeskunde) sowieso allemaal meer dan 100 euro zijn en tegen de 200 euro per stuk kosten. Dat is mij te duur. Veel heb ik daarom ook als PDF. Alleen de boeken die ik echt nuttig vind/ gebruik koop ik zo nu en dan eens. Maar moet er wel voor sparen. :)

Daarnaast staan op de kliniek zelf ook die boeken en heel veel andere. Dus dat is ook wel fijn.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 19:51

Yipee schreef:
Ik kijk eerst tweedehands of er boeken beschikbaar van zijn. Daarnaast koop ik nu ook lang niet meer alle verplichte boeken. Dat komt ook omdat de boeken voor mijn opleiding (master diergeneeskunde) sowieso allemaal meer dan 100 euro zijn en tegen de 200 euro per stuk kosten. Dat is mij te duur. Veel heb ik daarom ook als PDF. Alleen de boeken die ik echt nuttig vind/ gebruik koop ik zo nu en dan eens. Maar moet er wel voor sparen. :)

Daarnaast staan op de kliniek zelf ook die boeken en heel veel andere. Dus dat is ook wel fijn.

Hoe vind je de pdf? Vind het lastig om te bepalen welke boeken belangrijk zijn.. Zo zit er ook een boek bij concept denken, nou dat heb ik al 2 jaar gehad. Dan vind ik het zonde om hem aan te schaffen voor 30 euro, maar toch stel er staat wat nuttigs in. -O-

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:52

Je hebt niet gelijk in je eerste week al een tentamen, ik wachtte zelf altijd even af welk boek ik nu wel echt nodig had.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:03

Zou sowieso niet in 1x je hele lijst kopen (zeg ik ook altijd tegen mijn studenten). De bieb op school heeft van ieder boek een kopie staan, maar vaak doen er meer dat ;)

Je kan of je boeken voor het eerste semester kopen, 2e hands kan prima tenzij er inderdaad gebruik wordt gemaakt van inlogs (vaak bij Wolters-noordhoff boeken) of je eerste les afwachten en nagaan of het boek echt nodig is. Tegenwoordig heb je binnen 24 uur een boek in huis.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:07

Ik zou ook even afwachten. Ik als goede voorbeeldige student heb het eerste en tweede jaar alle boeken nieuw gekocht van de lijst. Het eerste jaar heb ik denk ik 75% van de boeken gebruikt. Het tweede jaar misschien 40%. :') Dat doe ik dus ook niet meer. Ik kijk wel wat ik écht nodig heb en dat ga ik dan later wel bestellen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:10

Die PDF's van boeken gaan onderling de ronde onder studenten en op de computers op de uni kun je erbij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:07

Ik koop al mijn boeken online, vaak via bol.com en soms via marktplaats. Zo ben ik dit jaar voor €80 klaar ipv €150. In het eerste jaar was ik een heleboel boeken nodig, nu moet ik totaal 4 nieuwe. Ik bestel wel vaak alles, ik krijg geen lijst per periode, maar ik kan de boeken die ik amper/niet gebruik ook altijd makkelijk en snel (zonder verlies) verkopen. Ik heb wel veel medestudenten die niet alle boeken bestellen, sommigen bestellen zelfs geen enkel boek. Nu is dat vaak ook wel aan hun cijfers te zien :=

Ik gebruik mijn boeken vaak wel, al zou ik in mijn geval genoeg hebben aan de dia's, ik vind het stukje verdieping en de extra informatie altijd wel interessant. Wat je kan doen is even afwachten en later alles kopen, vaak ben je dan wel wat duurder uit, maar je hebt het vaak binnen 24 uur in huis. Aan het eind van het schooljaar/in het begin van de vakantie zijn er vaak nog veel goedkope tweedehandsjes te vinden. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:13

Zou idd wachten met boeken kopen tot je weet welke je echt nodig hebt. Toen ik studeerde (ooit) had ik ook alle boeken en sommigen heb ik mijn hele studie niet van binnen gezien := liggen daarna mooi bij het oud papier want boeken verouderen zo snel dat je ze na je studie niet altijd meer kan verkopen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:22

Hier ook het advies om de eerste les van elk vak af te wachten voordat je het boek koopt. En ik heb afgelopen jaar telkens de tweedehands versie van de vorige druk gekocht. Zo was ik per boek nog geen 10 euro kwijt ipv 50. En ik heb mijn propedeuse gehaald, terwijl ze op school vaak zeggen dat je de nieuwste druk nodig hebt voor het tentamen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:40

Voor mijn huidige opleiding heb ik alle boeken nieuw gekocht, gebruik ze ook allemaal erg veel. Zonder zou kunnen, maar maakt het niet makkelijker. Vooral anatomie boeken en acquisitie boeken voor oa nucleaire geneeskunde, etc.

Nu waren deze boeken wel aardig duur (medische richting), maar dubbel en dwars waard. Ook scheelt dat je daarna maar één extra boek hoeft aan te schaffen in 't tweede jaar, verder niet. Dus de boeken zijn voor de hele opleiding (en gebruik je daarna waarschijnlijk ook nog).

Vorige opleiding heb ik alleen de boeken aangeschaft die ik ook echt nodig had. Scheelde erg veel geld uiteindelijk. Zelf vind ik 't niet prettig om alles digitaal te hebben, readers print ik dan eigenlijk ook altijd uit...
Maar vind er een groot verschil in zitten of je elk semester nieuwe boeken nodig hebt of de hele opleiding met dezelfde boeken doet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:29

Meesyal tweedehands, omdat ze per blok nieuw al op € 500 uit kwamen. Na het halen van de tentamens verkocht ik de direct weer, de drukken gaan soms snel. Een aantal oud collega-studenten heeft nog steeds alle boeken in de kast staan, maar ervaring is dat niemand ze ooit meer aanraakt. Ik deed het via marktplaats of via een ouderejaars.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:42

Grappig. Ik koop alles nieuw. Beetje een afwijking maar ik hou niet van 2e hands boeken. Vind het vies. Maar bewaar ze wel. En nog regelmatig zoek ik wat op.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:30

De bibliotheek van de uni bij ons had vaak één of meerdere exemplaren om uit te lenen.
Zodra ik wist wat ik nodig had ging ik er heen.

Er was ook altijd een exemplaar dat niet uitgeleend werd, dus je kon altijd terecht om het boek te gebruiken of wat pagina's te kopiëren

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:45

Jennyj01 schreef:
Grappig. Ik koop alles nieuw. Beetje een afwijking maar ik hou niet van 2e hands boeken. Vind het vies. Maar bewaar ze wel. En nog regelmatig zoek ik wat op.

Ik weet niet wat je studeerde, maar boeken verouderen toch enorm snel :? Het eerste jaar na je afstuderen kan nog wel maar als ik nu nog wat in boeken van toen ga opzoeken heb ik oude info... Boeken blijven niet up to date, nieuwe inzichten en artikels wel. Daarom heb ik m'n boeken allemaal weggedaan.