Vanmiddag moet ik weer werken (van 15:00 tot 23:00 uur) en ik zie er als een blok tegen op. Het werk bestaat voornamelijk uit twee verschillende werkzaamheden (om de 2/3 uur wordt er gewisseld):
- Het sorteren van het kleinbrood; dit brood komt vanuit de oven (wel afgekoeld) op de loopband terecht en vervolgens moet ik ze sorteren zodat ze per juist aantal worden ingepakt. Denk bijvoorbeeld aan krentenbollen die per 6 verpakt worden. Dit is het minst erge werk, aangezien dit vrijwel zittend gedaan kan worden.
- Het inpakken van de broden in kratten; hierbij sta je continu in dezelfde houding en moet je zware kratten bovenop elkaar stapelen, terwijl je de broden er in stopt. Dit is gewoon lopende band werk en gaat continu achter elkaar door.
Ik ben absoluut niet te beroerd om te werken, maar dit werk is mij helaas gewoon te zwaar. Het uitzendbureau gaat er van uit dat ik t/m eind augustus beschikbaar ben. Zij roosteren mij per week in. Voor deze week ben ik 4 dagen ingeroosterd (3x 8 uur en 1x 10 uur werk). Ondertussen ben ik wel al aan het rondkijken voor ander vakantiewerk, omdat ik gewoonweg het geld nodig heb voor het aankomende studiejaar.
Momenteel zit ik dus even met mijn handen in het haar; het liefst stop ik deze week nog, maar dit is niet fair naar het uitzendbureau toe, want zij rekenen immers op mij. Ook heb ik het geld hard nodig. Vragen om ander werk binnen de fabriek is helaas geen optie; dit is het lichtste werk wat zij hebben.
Wat moet ik hier mee aan? Kan ik überhaupt deze week zeggen: ik wil vanaf volgende week niet meer ingeroosterd worden? (0 uren contract, dus juridisch gezien neem ik aan van wel.) Is er iemand die mee kan denken met mij?
maar het is niet anders.